Sestava pro astrofoto
- MMys
- Příspěvky: 18214
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Sestava pro astrofoto
Na film ;) No, jenomže ten RCC korektor fullframe nevykreslí. Rohy už budou dost vinětované, vím jak to vypadlo když jsem fotil před 10-14 lety newtonem 200mm na film přes MPCC komakorektor. (tady je ukázka na mém historickém webu) Pokud tam dáš ještě ten zmiňovaný OAG, budeš mít na filmu ještě stín toho odkláněcího zrcátka. Já měl tehdy 3" OAG ještě před korektorem, a napsaný vlastní SW, který dokázal pointovat i na komou znehodnocený obraz v OAG.
Pokud se dneska dělá sestava s newtonem použitelná na fullframe, je nejlepší řešení 3" korektor (třeba 3" Paracorr, 3" ASA Wyne) a k tomu 3" OAG. Jenže se podívej na ceny.
Pokud plánuješ použít 2" korektor a OAG, tak bych nešel na větší formát než APS.
Navíc ten film chce opravdu aspoň půlhodinové expozice, já dělával až hodinové. Aspoň dvě na objekt, aby bylo jak vyretušovat družice a letadle, protože těch tam bývá za tak dlouhou expozici hromada.
Po přechodu na DSLR (tehdy i ze současného pohledu vykopávku Canon 300D) byla ohromná úleva, najednou stačily jen 5-10min expozice, a bylo tam toho víc než za hodinu na filmu. I rozlišení je někde jinde (absence rozptylu v emulzi a zrna filmu).
Na film tady fotí jeden člen fóra, ale to má středoformát a širokoúhlé záběry. Pro detailní foto DS objektů přes dalekohled bych si to ale dneska sakra rozmyslel. Na jaký film vlastně chceš fotit ? Už jich moc nezbylo.
Pokud se dneska dělá sestava s newtonem použitelná na fullframe, je nejlepší řešení 3" korektor (třeba 3" Paracorr, 3" ASA Wyne) a k tomu 3" OAG. Jenže se podívej na ceny.
Pokud plánuješ použít 2" korektor a OAG, tak bych nešel na větší formát než APS.
Navíc ten film chce opravdu aspoň půlhodinové expozice, já dělával až hodinové. Aspoň dvě na objekt, aby bylo jak vyretušovat družice a letadle, protože těch tam bývá za tak dlouhou expozici hromada.
Po přechodu na DSLR (tehdy i ze současného pohledu vykopávku Canon 300D) byla ohromná úleva, najednou stačily jen 5-10min expozice, a bylo tam toho víc než za hodinu na filmu. I rozlišení je někde jinde (absence rozptylu v emulzi a zrna filmu).
Na film tady fotí jeden člen fóra, ale to má středoformát a širokoúhlé záběry. Pro detailní foto DS objektů přes dalekohled bych si to ale dneska sakra rozmyslel. Na jaký film vlastně chceš fotit ? Už jich moc nezbylo.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Sestava pro astrofoto
S vinětací jsem se smířil, budu to muset ořezávat. Do většího systému prozatím investovat nebudu, uvidíme, třeba mě nadšení stejně přejde
. Filmů chci vyzkoušet víc, ale mým favoritem je zatím Ilford SFX (má rozšířenou citlivost přes 700nm), Tmax400, můžu zkusit i Acros nebo Trix, barvu asi nechám čistě na digi, nicméně můžu zkusit provii 100F. Letos se asi stejně k nějakým koukatelným výsledkům nedopracuju a budu si hlavně hrát a zkoušet a učit se.

Sestava pro astrofoto
Co si slibuješ od těch filmů ( navíc tedy oproti digitálu ?
Třeba T max i TriX Pan má katastrofální Schwarzschildův koeficient, takže cokoliv přes několik sekund expozice j již ztráta času. Navíc spektrální citlivost - typicky denní světlo.
Ilford SFX je na tom u delších expozic velmi podobně - takže sice je v H-alfa citlivý, ale ne na delší expozice
Použitelný je z nich nejvíce Acros. Jen jako u všech těchto filmů pro obecné focení, nedosáhne se u něho nějak zvláštní kontrast - s gradační křivkou se u těchto filmů nedá žádným zpracováním moc hnout. Ani speciálními vývojkami ( ale ani si nejsem jistý, zda se ještě dají sehnat chemikálie )
Třeba T max i TriX Pan má katastrofální Schwarzschildův koeficient, takže cokoliv přes několik sekund expozice j již ztráta času. Navíc spektrální citlivost - typicky denní světlo.
Ilford SFX je na tom u delších expozic velmi podobně - takže sice je v H-alfa citlivý, ale ne na delší expozice
Použitelný je z nich nejvíce Acros. Jen jako u všech těchto filmů pro obecné focení, nedosáhne se u něho nějak zvláštní kontrast - s gradační křivkou se u těchto filmů nedá žádným zpracováním moc hnout. Ani speciálními vývojkami ( ale ani si nejsem jistý, zda se ještě dají sehnat chemikálie )
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Sestava pro astrofoto
Slyším, že tu někdo chce fotit na film! S výběrem vhodných kinofilmů je to o poznání lepší, než pro středoformát. Z černobílých je to tedy jen ten Fuji Acros 100. Ten má malý Schwarzschildův efekt, ale zas je téměř slepý vůči mlhovinám. Dokáže dělat krásné snímky Mléčné dráhy. Z barevných kinofilmů se osvědčily Fujicolor 100, Fujicolor C200 a Kodak Gold 100, viz zde:
https://www.flickr.com/search/?w=12598495@N08&q=test
Jinak, pokud se podaří sehnat již nevyráběné, tak Fuji Provia 400, nebo jestě lépe Kodak Ektachrome 200 (zvaný též Elitechrome, E, ED) . Zde je ovšem risk, jestli byl film vhodně skladován. Pokud trochu umíš anglicky, tak je aktivní filmová astrofotografická komunita na cloudynights fóru. Sám na kinofilm v primárním ohnisku svého Schmidt-Newtonu občas fotím, ale spíš jen tak pro zábavu bez velkých ambic.
http://www.astro.cz/galerie/v/uzivatele ... ica+35+mm/
Určitě by se dalo dosáhnout mnohem lepších výsledků, kdybych se tomu víc věnoval. Na CN fóru jsem viděl jedince, kteří se naučili fotit líp za necelý rok. Od filmu nečekej, že zachytíš stejné detaily a stejně slabé objekty jako s digitálními senzory. Ti, kdo fotí na film, si k tomu našli své vlastní důvody. Ze své tvorby mohu uvést toto porovnání. M 51 focená tím samým dalekohledem na film a CCD. "Technická" kvalita je jednoznačně lepší ve prospěch CCD. Navzdory tomu fotím i v primárním ohnisku stále častěji na film než CCD. Když fotím na CCD, obvykle se pořád něco kazí, vztekám se u toho celou noc a ráno si říkám, jestli to kvůli tomu pidiobrázku mělo vůbec cenu. Naproti tomu je focení na film úžasně relaxační činnost. Když se něco kazí, tak to nevidím a vztekám se, až když je film vyvolaný, ale jen chvíli - určitě kratší dobu než celou noc. Ale zas se nevztekám tak moc, protože je na filmu alespoň několik snímků pěkných. A ty zkažené? Prostě je zmenším a ty kazy se schovají. Film má ohromnou plochu senzoru.
https://www.flickr.com/search/?w=12598495@N08&q=test
Jinak, pokud se podaří sehnat již nevyráběné, tak Fuji Provia 400, nebo jestě lépe Kodak Ektachrome 200 (zvaný též Elitechrome, E, ED) . Zde je ovšem risk, jestli byl film vhodně skladován. Pokud trochu umíš anglicky, tak je aktivní filmová astrofotografická komunita na cloudynights fóru. Sám na kinofilm v primárním ohnisku svého Schmidt-Newtonu občas fotím, ale spíš jen tak pro zábavu bez velkých ambic.
http://www.astro.cz/galerie/v/uzivatele ... ica+35+mm/
Určitě by se dalo dosáhnout mnohem lepších výsledků, kdybych se tomu víc věnoval. Na CN fóru jsem viděl jedince, kteří se naučili fotit líp za necelý rok. Od filmu nečekej, že zachytíš stejné detaily a stejně slabé objekty jako s digitálními senzory. Ti, kdo fotí na film, si k tomu našli své vlastní důvody. Ze své tvorby mohu uvést toto porovnání. M 51 focená tím samým dalekohledem na film a CCD. "Technická" kvalita je jednoznačně lepší ve prospěch CCD. Navzdory tomu fotím i v primárním ohnisku stále častěji na film než CCD. Když fotím na CCD, obvykle se pořád něco kazí, vztekám se u toho celou noc a ráno si říkám, jestli to kvůli tomu pidiobrázku mělo vůbec cenu. Naproti tomu je focení na film úžasně relaxační činnost. Když se něco kazí, tak to nevidím a vztekám se, až když je film vyvolaný, ale jen chvíli - určitě kratší dobu než celou noc. Ale zas se nevztekám tak moc, protože je na filmu alespoň několik snímků pěkných. A ty zkažené? Prostě je zmenším a ty kazy se schovají. Film má ohromnou plochu senzoru.
Planetoskop (konečně hotový dobson 200/2000), Dal (Schmidt-Newton 203/812)
Polární ustavovač PARot ke stažení
Polární ustavovač PARot ke stažení
Sestava pro astrofoto
tak mi to včera konečně přišlo, zatím bez OAG takže zkusím pointovat přes 80mm refraktor (nic menšího tu nemám
). Stejně když jsem všechno poskládal dohromady tak jsem přišel na zajímavou věc: RRC korektor + distanční mezikus 36.5mm + T2 + Pentax K + NEX (podle výrobce má být rovina snímače nějakých 91.5mm od RRC, což tahle kombinace zajišťuje). Oněch 36.5mm měl být OAG, jenomže abych zaostřil tak musím vpodstatě celou sestavu zasunout dovnitř a mezi přírubou fokuseru a T2 zbývá tak 1cm. Ten OAG by se tam vůbec nedal dát! Nevím proč. Nebo mám někde něco blbě, kolimace se mi ale myslím si docela povedla. Pro focení s Nexem to má jednoduchý řešení - tenký T2-NEX adaptér, ale na zrcadlovku?
Zatím jsem si hrál v obýváku a dneska během dne venku, polární hledáček byl skoro OK, pak jsem se dal do rozkládání stativu s tím že si vyzkouším polární ustavení a v tom mi upadla jedna křídlová matka na teleskopický noze stativu!!! A nemyslím si že jsem strhnul závit, ten tam pořád je, přijde mi že ty šrouby jsou jenom pro ty díry moc malý. Nenašel jsem ale nic co by sedělo líp. Vzal jsem kus trubky vhodného průměru, uřýznul prstýnek, trochu naohýbal do elipsy aby to šlo přetáhnout přes hliníkový spoj nohou, vyvrtal jsem díru, na ni navařil matku, slícoval jsem to s původní dírou a utahuju jednu nohu klíčem. Ten stativ je ocelovej, asi 1.75"?? (neměřil jsem to, prostě ten co chodí s HEQ5).
Mám to považovat za exces a ojedinělý úkaz nebo mám preventivně chytat i další díly?
Docela mě (nemile) překvapilo že i jen větřík způsobí rozechvění obrazu. Ne moc a při pozorování stromů Xkm daleko se to strácí v seeing... uvidíme až se vyjasní.

Zatím jsem si hrál v obýváku a dneska během dne venku, polární hledáček byl skoro OK, pak jsem se dal do rozkládání stativu s tím že si vyzkouším polární ustavení a v tom mi upadla jedna křídlová matka na teleskopický noze stativu!!! A nemyslím si že jsem strhnul závit, ten tam pořád je, přijde mi že ty šrouby jsou jenom pro ty díry moc malý. Nenašel jsem ale nic co by sedělo líp. Vzal jsem kus trubky vhodného průměru, uřýznul prstýnek, trochu naohýbal do elipsy aby to šlo přetáhnout přes hliníkový spoj nohou, vyvrtal jsem díru, na ni navařil matku, slícoval jsem to s původní dírou a utahuju jednu nohu klíčem. Ten stativ je ocelovej, asi 1.75"?? (neměřil jsem to, prostě ten co chodí s HEQ5).
Mám to považovat za exces a ojedinělý úkaz nebo mám preventivně chytat i další díly?
Docela mě (nemile) překvapilo že i jen větřík způsobí rozechvění obrazu. Ne moc a při pozorování stromů Xkm daleko se to strácí v seeing... uvidíme až se vyjasní.
Sestava pro astrofoto
Ten problém, že je u okulárového výtahu málo místa pro umístění komakorektoru + foťáku ( u OAG asi skoro vždy) se dá řešit většinou jednoduchou úpravou - vysunutím primárního zrcadla směrem dovnitř tubusu na těch kolimačních šroubech. Pokud délka nestačí, stačí ty šrouby nahradit delšími. No a nebo uříznout kousek tubusu u zrcadla.
Nevím , kde máš na HEQ5 křídlovou matku? Pokud vím, na těch stativech dělá SW šroub s páčkou, který přes měkčí materlál tlačí na slabší nohu. Ale je možné, že nastala inovace u HEQ 5
Nevím , kde máš na HEQ5 křídlovou matku? Pokud vím, na těch stativech dělá SW šroub s páčkou, který přes měkčí materlál tlačí na slabší nohu. Ale je možné, že nastala inovace u HEQ 5
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Sestava pro astrofoto
nevidím tady možnost vkládání obrázků, tak dávám odkaz:
http://hohr.rajce.idnes.cz/HEQ5/
Špatně jsem se vyjádřil - šroub s křídlem, ne křídlová matka.
http://hohr.rajce.idnes.cz/HEQ5/
Špatně jsem se vyjádřil - šroub s křídlem, ne křídlová matka.
- Tomáš Grygarčík
- Příspěvky: 1835
- Registrován: 18. 07. 2010, 23:35
- Bydliště: Malé Hoštice
- Věk: 37
- Kontaktovat uživatele:
Sestava pro astrofoto
Pasují do toho závitu zbylé dva šrouby a naopak - pasuje vypadlý šroub do jednoho z těch dvou?
Nikdy jsem s nimi problém neměl ani na předchozím stativu.
Nikdy jsem s nimi problém neměl ani na předchozím stativu.
SW 200/1000, SW 200/800, SW130/650PDS, TS Photoline 72mm f/5.5 APO, LUNT Ha 60/500 B1200
ZWO ASI1600MM Pro, 2×QHY-5 mono, OM-1 mark II, E-M1 mark III, E-M1 mark II mod
SW EQ6-R, SW HEQ-5 SS, TS AZGP, vlastní dobsonova montáž
FITS prohlížeč
ZWO ASI1600MM Pro, 2×QHY-5 mono, OM-1 mark II, E-M1 mark III, E-M1 mark II mod
SW EQ6-R, SW HEQ-5 SS, TS AZGP, vlastní dobsonova montáž
FITS prohlížeč
- MMys
- Příspěvky: 18214
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Sestava pro astrofoto
Aha, tuning směrem k horšímu plastovýmu :'( Já mám na EQ6-ce ještě poctivý kovový páčky. Tohle půjde zkřehlý v mrazu ukopnout raz-dva.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Sestava pro astrofoto
všechny šrouby i díry se zdají být stejně ne-pasující. Když šroub uvolním, tam má větší než malou vůli, ale ty zbylý dva zatím držej. Zatím.
Jestli by to nešlo vyvložkovat, něčím odolnějším než je hliník, nebo jenom převrtat na větší šroub a říznout závit pořádně.
Jestli by to nešlo vyvložkovat, něčím odolnějším než je hliník, nebo jenom převrtat na větší šroub a říznout závit pořádně.
Sestava pro astrofoto
A když vezmeš normální metrický šroub, jakou tam má vůli ?
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Sestava pro astrofoto
stejnou. Našel jsem jeden šroub s jiným stoupáním (nemám to jak změřit) ale ten tam nešel.
Snad to měsíc ještě vydrží a přes léto s tím zkusím něco udělat.
Snad to měsíc ještě vydrží a přes léto s tím zkusím něco udělat.
- Frantisek74
- Příspěvky: 22
- Registrován: 21. 04. 2015, 10:38
Sestava pro astrofoto
Preji vsem krasnz den...tedy alespon u tady je 
Jsem absolutni zacatecnik a amater,ale rad bych si splnil svuj dlouholety sen (uz od detstvi) a poridil si dalekohled na pozorovani a astrofoto.Konecne se i zadarilo a me "mensi finance" mi dovoluji si poridit sestavu.Uvazoval jsem o teto: http://www.supra-dalekohledy.cz/dalekoh ... -3668.html
Rad bych se zeptal,zda-li je toto dobra volba?
Jen bych rad upozornil,ze jsem procetl nekolim for,kontaktoval nekolik prodejcu a to uz asi posledni 4 mesice

Jsem absolutni zacatecnik a amater,ale rad bych si splnil svuj dlouholety sen (uz od detstvi) a poridil si dalekohled na pozorovani a astrofoto.Konecne se i zadarilo a me "mensi finance" mi dovoluji si poridit sestavu.Uvazoval jsem o teto: http://www.supra-dalekohledy.cz/dalekoh ... -3668.html
Rad bych se zeptal,zda-li je toto dobra volba?
Jen bych rad upozornil,ze jsem procetl nekolim for,kontaktoval nekolik prodejcu a to uz asi posledni 4 mesice

UNC 254/1250 Carbon;AZ-EQ6SynScan;Hypik 31mm;ES 11mm;HR 6mm;ES 4,7mm
Sestava pro astrofoto
Ahoj Františku,
Ne že by to touhle sestavou nešlo, ale IMHO je to naprosto nevhodná kombinace na začátek astrofoto kariéry...
EQ6 ti pochválím, to je velmi rozumná volba, která vydrží dlouho, ale ten Newton 300/1500 už je na ni moc a budeš zbytečně bojovat se spoustou problémů.
Na začátek bych nejraději doporučil refraktor ED80/600, ale pokud chceš jít do Newtona nebo obecně do většího průměru, pak raději o trochu menšího 200/800 nebo max. 250/1000...
Za ušetřený peníz pak kvalitní komakorektor...
Ne že by to touhle sestavou nešlo, ale IMHO je to naprosto nevhodná kombinace na začátek astrofoto kariéry...
EQ6 ti pochválím, to je velmi rozumná volba, která vydrží dlouho, ale ten Newton 300/1500 už je na ni moc a budeš zbytečně bojovat se spoustou problémů.
Na začátek bych nejraději doporučil refraktor ED80/600, ale pokud chceš jít do Newtona nebo obecně do většího průměru, pak raději o trochu menšího 200/800 nebo max. 250/1000...
Za ušetřený peníz pak kvalitní komakorektor...
Pavel Vabrousek
Sestava pro astrofoto
No a fotit se budou DSO (objekty vzdáleného vesmíru) nebo objekty sluneční soustavy? Na planety by to bylo dobrý, ale DSO snímají většinou kratším ohniskem, i když pár fotičů DSO taky má N300/1500, ale není to zcela tradiční řešení. Na EQ6 je to dost velká a těžká a dlouhá trubka (jako na focení). 

EQ 6R na pilíři + achromát Bresser 127/1200 na hvězdárně, ASI 224 barevná