Tak jsem se dival na mapu a s hruzou si uvedomil, ze me skvele pozorovaci misto na Tabore u Jicina bude jen 3km od dalnice (dalnice na jih od stanoviste), Kumburk taktez skvele misto 5km severne od dalnice a navic cca 25km Z od dalnice.
Tudiz nejen dalnici, ale i az se pochopitelne zacnou stavet sklady, budu mit znicena spickova stanoviste v tmavych lokacich (SQM-L>21.30 pri vybornych nocich)
Dalnice (Turnov-JC) tu, obavam se, bude, z HK do Polska taktez
No, abych se pripravoval jezdit do hor...
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
Nazdar ladis - ono to zas tak strasny nebude. Na Tabore je videt pomerne dost svetel s Lomnice nad Popelkou a z Jicina, to bude stale hlavni zdroj svetelnyho znecisteni.
To není tak docela pravda. Stačí jedno "šikovně" umístěné a prasecky nasvícené logistické centrum u dálnice, a nadělá víc škody než jedno malé město. Doufejme, že k tomu nedojde...
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
V mem pripade znamenala dalnice zhorseni podminek z Bortle 3 na Bortle 5. Pred 15ti lety by na nize uvedene fotce bylo videt jen nekolik slabych lamp vzadu v Rozvadove. Vpravo je parkoviste, cerpacka a trznice, silne bile svetlo vlevo je kasino. V popredi vesnice kde mame chalupu (ve 23h zhasinaji).
Dneska o tom mluvili ve zpravach. Jizni varianta je pry uplne odstrelena a favorit je severni. Ale nektere zajmove skupiny se snazi prosadit tu pres Semily, tudiz superseverni. At tak nebo tak, urcite se to na kvalite oblohy projevi, ale tak tech obci kde denne projizdi x stovek ci tisic kamionu je asi vetsi a taky vetsim celospolecenskym problemem nez tmava obloha.
Newton 203/1200, dobson
Refraktor CEL 102/500, AZ3
Triedry: Canon 15*50 IS, Meopta 8*25 a 6,5*32, Bresser 10*50, CEL 15*70
Foto.: Panasonic DMC-LZ8, Sony DSC-RX100 II, Canon EOS 1000 a 650
Jsem zase u toho, dát v případě výstavby na vědomí, že se má osvětlovat rozumně a správně. Dálnice jako taková na oblohu má vliv minimální. Průšvihem je samozřejmě podpůrná infrastruktura (čerpačky, odpočívadla) ale nevidím důvod, proč by zde nešlo svítit úsporně.
Předpokládám, že v případě stavby jakékoli varianty bude posuzován i vliv stavby na životní prostředí. Dálnice povede lesnatou krajinou, mnohdy z ekologického hlediska cennou, a tak by nemusel být problém se spojit s tím, kdo bude posuzovat vliv a vzít v potaz i toto hledisko a jako podmínku ke stavbě prosadit správné a ohleduplné osvětlení (jak k přírodě, tak pak automaticky i k obloze).
Problém je, že bohužel není ten zákon, a asi jen tak nebude >:(
P.S. Superseverní variantu si nedokážu představit, ten kraj a trasu Jablonec, Železný Brod, Semily, Lomnice a Jičín znám. Ta trasa je velmi klikatá, kopcovitá, vedoucí v těsném údolí kolem řeky Jizery, to by bylo plné tunelů, a velmi, velmi drahé... Městečka jsou navíc také natěsnaná v údolí a není tam na takovou stavbu místo. Třeba Železný Brod To je tak na visutý most nad městem, nebo ho třetinu zbourat... A dopad snad ještě horší než při severní variantě. Ta je podle mne realizovatelná celkem snadno a myslím si, že to skončí u ní.
P.P.S.
Dokud budeme všechno vozit kamiony, je to cesta do pekel. Osobní dopravě, kdyby nebyla silnice zasekaná těmi náklaďáky, bezproblémů vyhoví zrekonstruovaná stávající silnice...
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
P.P.S.
Dokud budeme všechno vozit kamiony, je to cesta do pekel. Osobní dopravě, kdyby nebyla silnice zasekaná těmi náklaďáky, bezproblémů vyhoví zrekonstruovaná stávající silnice...
OT: Ano, vytezovaci strediska ci "nad 50 km po kolejich" je dnes bohuzel minulosti.
Zeleznobrodsko take dobre znam a souhlasim s Mmysem. Prave na posudku ochranaru prirody vystavba stala a vsadil bych si na severni variantu, i kdyz nejvice postihne nase nestarsi CHKO Cesky raj.
Bohuzel neverim, ze pumpari budou brat ohled na svetelne znecisteni a nevim jak maji smluvne osetrenou stavbu novych stanic, ale ja bych rekl, ze jsou domluveni s urcitou skupinou spolecnosti a pumpy stavi jako pres kopirak s nutnymi odchylkami.
Newton 203/1200, dobson
Refraktor CEL 102/500, AZ3
Triedry: Canon 15*50 IS, Meopta 8*25 a 6,5*32, Bresser 10*50, CEL 15*70
Foto.: Panasonic DMC-LZ8, Sony DSC-RX100 II, Canon EOS 1000 a 650
Celá globální společnost je založena na spirálovitě stoupající výrobě a spotřebě. Co se děje, když meziroční "produkt" klesne o dvě procenta, vidíme kolem sebe...Proto se bude svítit draze, stavět draze, jezdit draze. O levná řešení prakticky žádná relevantní síla nestojí, neboť se neví, kdo a jak by zaměstnal ty, kteří by v důsledku úspor neměli co dělat a posléze by volili ty druhé... Kam to povede, neumí odhadnout ani ctihodní profesoři ekonomie...Tak si přejme, aby to za našich životů ještě nějak s oblohou vydrželo...
amen
Tak to snad nemyslíte vážně! Složit ruce do klína a jen si zoufat, přát si a doufat......
Nechci být OT (u nás se také plánuje nový kus dálnice-napojení u Mohelnice), ale nebudu čekat na "bílé noci".
Nemyslim si, ze tmava obloha obstoji proti argumentum obci skrz nichz jezdi stovky ci tisice kamionu denne, proti stavebnim a politickym lobby a dalsim moznym aspektum. Pokud to ale nekdo zvladne, tak smeknu a zastydim se, ze jsem to tady v te C. Lipe vzdal prilis brzy. Myslim, ze jeslti se neco podari, tak pouze dilci uspechy (napr. jedna sit cerpacich stanic uzna argumenty a jejich lampy budou clonene, apod.)
Newton 203/1200, dobson
Refraktor CEL 102/500, AZ3
Triedry: Canon 15*50 IS, Meopta 8*25 a 6,5*32, Bresser 10*50, CEL 15*70
Foto.: Panasonic DMC-LZ8, Sony DSC-RX100 II, Canon EOS 1000 a 650
tak pouze dilci uspechy (napr. jedna sit cerpacich stanic uzna argumenty a jejich lampy budou clonene, apod.)
Aby to nebyly jen dílčí úspěchy musí být použity všechny argumenty ve spolupráci s ochránci přírody. Ti asi museli přistoupit na kompromis v námitkovém řízení, tak se třeba najde v lejstrech skulinka, kam napasovat osvětlení podpůrné infrastruktury.