Stránka 3 z 12
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 01:21
od Eryn
css94381672 napsal:
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"
Tak v našej triede je to veľmi aktuálna otázka. Z 31 žiakov má 14 (!) štvorku z matiky na polročnom vysvedčení a z toho 13 (!) ako sólovú štvorku (vrátane mňa).
A ja som sa čudovala, prečo nám hovoria "sprostí umelci". ;D
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 22:40
od 3J
css94381672 napsal:
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"
Odpověď je jednoduchá umět matematicky myslet,
jinak řečeno aby byl člověk schopen použít matematiku v praktickém životě " aplikovat " - logicky uvažovat.
Znalost vzorečků je asi ve školství dost přeceňována ale v praxi nikoho nezajímá jestli je umí našinec z paměti a nebo najde v tabulkách. Důležitější je zda je dokáže aplikovat. Ale samozřejmě pro vyšší matiku je znalost té středoškolské podstatná a neumí li někdo řešit rovnice se zlomky a chce se učit integrály , derivace , Fu... rozvoje atd. tak asi narazí.
V nějakém testu co běhají po E-mailu byl krásný příklad :
Na železnici z Prahy do Brna tedy dlouhé 200 Km vyjeli proti sobě dva vlaky rycholstí 50 Km v hodině.
Zároveň z prvního vzlétla " moucha " rychlostí 100 Km v hodině ve směru k druhému vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí směrem k prvnímu vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí opět k druhemu a tak pořád dokola, než ji vlaky mezi sebou rozmáčknou.
Kolik kilometrů nalétá moucha ?
Nemáš li problémy s matikou zpočítáš to obratem z hlavy. Stačí logicky uvažovat a násobilka.
Eryn zkusto řešení napíšu zítra.
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 22:52
od MP
Kolik kilometrů nalétá moucha ?
Nemáš li problémy s matikou zpočítáš to obratem z hlavy. Stačí logicky uvažovat a násobilka.Nasobilka k tomu neni potreba. Staci logicky uvazovat.
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:00
od Eryn
Zároveň z prvního vzlétla " moucha " rychlostí 100 Km v hodině ve směru k druhému vlaku.
Jedno upresnenie: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam???
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:09
od MP
Eryn napsal: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam???Ja jsem to pochopil jako absolutni rychlost vuci inercialni soustave, ve ktere je uloha pocitana - tedy vuci kolejnicim
Ale muzes si to spocitat i pro blechu, ktera neleta, ale skace a jeji rychlost je tedy vzdy vztazena k vlaku, od ktereho se naposled odrazila. Tam ale uz riskujes pouziti te nasobilky
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:40
od kavka
Hezká úloha. Už se těším, až ji dám žáčkům v sekundě.
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:51
od ladis
Je to 200km?

astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:55
od 3J
Eryn napsal:
Jedno upresnenie: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam??? V tak jednoduché úloze se myslí rychlost vůči zemi, kolejnicím, pozorovateli stojícím opodál, který to počítá apd.
astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:56
od 3J
MP napsal:
Nasobilka k tomu neni potreba. Staci logicky uvazovat. ;)
opravuji, ne násobilka, ale násobení

astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:57
od ladis
SUMA pro x=1 az N ( ((400/3)*x) / ((3^x)/3) )
je to tak, ze?

astronomie na vysoké škole
Napsal: 27. 01. 2007, 23:59
od 3J
ladis napsal: Je to 200km? :-)nejde o výsledek ale o způsob !
Dá se to i počítat na kolikátem kilometru se potká moucha poprvé s druhým vlakem na kolikátem s prvním na kolikátem podruhé s druhým .....atd
Odvodit funkci pro rozvoj řady blížící se nule a s definovanou chybou sečíst .
Ale o tom to není.
P.S. Jo už jsi napsal řešení ale z hlavy bych to nechtěl počítat.
A nenapovídej ;)
astronomie na vysoké škole
Napsal: 28. 01. 2007, 00:02
od MP
opravuji, ne násobilka, ale násobení ;)No, tak narocneho ukonu bych schopen nebyl. Mne stacilo secist rychlosti vlaku a pak do spravnych mist polozit rovnitka ...
Ja ovsem nejsem matematik, ale fyzik, tak pouzivam ponekud matematicky malo exaktni reseni. A jako fyzik jsem take na baterky, protoze jsem zanedbal relativisticke efekty ( o kvantovych nemluve ).
astronomie na vysoké škole
Napsal: 28. 01. 2007, 00:15
od 3J
Dobře nebudu dál trápit.
Vlaky jedou stejnou rychlostí, takže se srazí uprostřed tedy ujedou každý 100 Km.
Jelikož jedou rychlostí 50 Km za hodinu
ujedou tuto vzdálenost a srazí se za 2 hodiny.
A za dvě hodiny moucha letící rychlostí 100 Km za hodinu uletí vzálenost 200Km a je přece jedno že mezi tím pendlovala mezi vlaky.
A o tom je myšlena ona věta
"nemít problémy s matikou"
Je to jako říct, že při řízení auta nesmíš mít problémy s řazením rychlostí. Ne znát kde je jaká rychlost a kolik zubů má které kolečko v převodovce, ale zařadit potřebnou rychlost aniž si to uvědomuješ ( aniž se musíš na to soustředit a přemýšlet o tom ).
astronomie na vysoké škole
Napsal: 28. 01. 2007, 00:21
od ladis
3J> tak to je bobma vysvetleni a pritom tak jednoduche! No, ja holt na to sel pres ty "zuby", proto jsem take nestudoval matiku a fyziku

))
astronomie na vysoké škole
Napsal: 28. 01. 2007, 00:25
od Eryn
Nech nad tým rozmýšľam ako chcem, vždy mi to skĺzava len do nechutných výpočtov. :'(
V tých výpočtoch mi to vychádza okolo 135 a viac sa mi to spresňovať nechce. Kríza v mojom rátaní nastane vždy, keď sa už vlaky dostanú príliš blízko seba a tým pádom prelietava veľmi krátke vzdialenosti za veľmi krátke časy...čo mi už silne pripomína nekonečné rady z ktorých som na poslednej písomke z matiky nevedela ani zaťať.
Takmer s istotou však vyhlasujem, že výsledok nebude väčší ako 200.