Mozna by stalo za zvazeni nejaka rozunma metodika mereni, ktera by mela alespon trochu vypovidajici hodnotu pro astronomii. Ja sam mam metodiku vypracovanou a vicemene pripravenou (zatim nebyl cas na realizaci).
Zde je namet:
Nektere zasady mereni:
1) Mereni probiha na RAW datech, jeste pred interpolaci.
- nejsou zanaseny chyby pri konverzi z RAWu (astro ma sva specifika, nelze michat hrusky s jabkama - R/G/B)
- mereni JPG je prakticky nesmysl
2) Je vybran dostatecny vzorek dat.
- obvykle se meri prostredni ctverec 100x100 bodu (10.000 bodu Bayera) - prevzato z metodiky dpreview.com - timto se taktez eliminuje obvykla chybovost na okrajich digitalniho snimku
3) Je dobre mereni provest na vice snimcich.
- napriklad 5 snimku, z cehoz 2 mereni s nejvetsi odchylkou zahodime a ze zbylych 3 se provede prumer
4) Pri testu vice aparatu je nutne dodrzet stejny postup.
- teplotu, vlhkost, nechat pred prvnim snimkem aparat zapnuty napr. 30minut a pred 1. snimkem exponovat nejmene 20 minut, aby se ohraly obvody (venku se taky foti obvykle celou noc, kdyz to jde) - verte, vysledky se budou dost lisit.
- behem expozice je nutne davat pozor na nechtene osvetleni (fotoaparat je ve skrini ovladany dalkovou spousti)
Postup mereni:
- nabijeme akumulator
- zapneme aparat (vypneme sleep) - nechame 30 minut zapnuty
- nastavim pozadovane ISO (treba 800)
- pote exponujeme 1. "zahrivaci snimek" po doby napr. 30 minut.
- pak ihned exponujeme serie po 5 snimcich s casy 60,120,240,480, 960 sekund (je dobre mit v pohotovosti 2. baterii) - samozrejme RAW
- nasledne fotografie prevest do DNG (Adobe DNG Convertor)
- pro dalsi zpracovani (odstraneni hotpixelu, mereni sumu ve vzorku) je dobre pouzit muj program pro zpracovavani RAW snimku "subraw", ktery ma mereni deviaci v jednotlivych barevnych kanalech integrovano.
Mezipriprava:
Je nutne spravne odecist hotpixely z RAW snimku s opetovnym ulozenim zpet do RAWu takto:
- pro kazdou expozici je nutne udelat integrovany temny snimek s hotpixely (proto je nutne exponovat treba 5 snimku od kazdeho casu)
- tento integrovany snimek odecteme od kazdeho jednotliveho snimku (odectou se hotpixely a jine pravidelne jevy a pritom se nezvysi sum - pokud by snimek nebyl integrovan, sum se muze az zdvojnasobit)
- vystupem je 5 snimku s odectenymi hotpixely
Mereni:
- kazdy z 5 snimku zmerime pomoci "subraw --n [snimek.dng]"
- vysledkem je cislo stredni hodnoty vzorku (ADU - analogove/digitalni jednotky) a hodnoty odchylek pro 97, 95 a 90 % vzorku ze stredu snimku 100x100bodu pro kazdy barevny kanal.
- obvykle se pri mereni bere vzorek 97% z celkoveho poctu (ty nejhorsi - nejvetsi odchylky se proste zahodi)
- muze napriklad vypadnout cislo 130 ADU median, 50 ADU deviace zelene barvy (ostatni barevne kanaly asi budou podobne, protoze neni zavedena zadna barevna korekce, gama - proste nic)
Vypocet teoretickeho sumu:
Maximalni hodnota bile: 4096 ADU
Minimalni hodnota cerne (stredni hodnota cerneho snimku): 130 ADU
Jmenovity sum: 50 ADU
- maximalni rozsah ADU: 4096 - 130 = 3966 ADU
- pomer sumu sumu z toho je: 3966/50 = 79,3
- v dB je to skoro 38dB (log10(79.3))*20 pro mereni napeti, coz uroven barvy bezpochyby je.
- toto provedeme u cele serie, provedeme prumer 3 nejblizsich mereni.
- toto muzeme zapsat do tabulky/grafu pro kazdy expozicni cas
- vysledek se mozna bude blizit tomu, co se deje s fotakem na louce.
Az bude nekdy cas provedu mereni u 10D, ale jen porizeni fotografii pri jedne teplote je prace na cele odpoledne.
Poznamka: Pri mereni sumu photoshopem, po interpolaci dochazi k zasadni chybe pri mereni, nebot RAW canon ma offset kolem 130 ADU se kterym se pocita pri prevodu. Pri dlouhe expozici v radu minut jsou data i pod touto urovni, ale photoshop je jaksi neregistruje - stale prodluzujici se expozice ma za nasledek jen maly narust sumu (data jsou orezana), sum podle mych rychlych mereni roste prakticky linearne s casem.
Pokud ma nekdo chut - muze zacit s merenim, preju pevne nervy a minimum chyb .
odkaz na subraw:
http://canon.unas.cz/subraw/subraw.htm
HonzaS