chlazení vnitřností DSLR

Optika, montáže, autoguidery, elektronika...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#91

Příspěvek od Libcz »

vodníka bych aji rád, ale je pár zádrhelů - sehnat tenký plech, jako trubky mi kámoš nabídl nějaký kapiláry (2mm vnější průměr, 1mm vnitřní), hadičky by snad v akvaristice měli, ale největší problém vidím v čerpadle - chce to nějaké mrňavé, ale nejmenší jsem našel takové ty levné do fontánek 200l/h takovéhle a i to mi pořád připadne dost velké. Navíc na 230V, chtělo by to 12V. Možná nějaké do autoostřikovačů, ale aby nebylo moc silné, přecijen u 1mm průměr trubek ...
Tenký plech bych možná i sehnal když bych koupil nějaký finální výrobek na oplechování sřech, nějaký kus okapu nebo tak něco a z něj si to vyrobit. Jinak se to prodává 2x1m a to stojí majlant

Teď jsem narazil na toto, to už by možná i šlo http://www.conrad.cz/elektricke-cerpadl ... -v.k224413
Uživatelský avatar
Alien_MasterMynd
Příspěvky: 1636
Registrován: 26. 09. 2006, 10:17

chlazení vnitřností DSLR

#92

Příspěvek od Alien_MasterMynd »

Ja jen nevim, jak u vodniho skloubit dve veci - pokud se tam necha deska, tak se bude muset pouzit sakra tenky plech a ten bude mit mizernou dotykovou plochu se snimacem, sice se tam da narvat mraky teplovodni pasty, ale stejne. A pokud pouziju silnejsi plech, tak aby se do toho vubec nejaka voda vesla, tak zase bude muset deska ven a tim padem resit vsechny paskove vodice, co jich tam je.

PS: Bavim se o 350D. Jinak az bude trochu casu, tak se pustim i do amp-off modifikace.
SW NWT 200/1000, HEQ5 SS, SW ref. 70/500
Tr. 8x30,10x50,20x50
Praktica Super TL, Sigma SD10, chlazený mod. Canon 350D s amp-off, EOS IX, FujiFilm S3Pro, upravená chlaz. TV kamera, Watec 902H3 Ultimate, obj. 10-300mm

http://www.alien-mastermynd.com
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#93

Příspěvek od Libcz »

v 350D jsou volný 2mm místa. Pokud by se daly pryč plechový ochrany elektroniky (což asi nebude moc dobrý) tak i víc.
0.5mm tlustý plech znamená, že uvnitř bude 1mm místa, tím už se voda prohánět dá. Když se tam udělá pěkně takový "had" z přepážek. Přívodní trubičky jdou sehnat 2mm vnější a 1mm vnitřní průměr. Takže udělat se to dá. Piplačka, ale dá. Dosedací plocha stačí a chladící efekt velký, protože voda prostě umí.

Jelikož jsem sehnal i nějaké ty plechové pásky (sice jen 28x70mm ale lepší než drátem do oka. Zadní strana čip je široká 30mm), tak zkusim ten blok spájet dokupy, práce s miniaturními věcmi mi nevadí, mám takový skoro ženský prsty - tenký dlouhý a stařecký třes ještě taky minimální :-)
Uživatelský avatar
Alien_MasterMynd
Příspěvky: 1636
Registrován: 26. 09. 2006, 10:17

chlazení vnitřností DSLR

#94

Příspěvek od Alien_MasterMynd »

No, ja udelam ten prst z 1,5mm Cu, uz mi dorazila a k tomu i ten amp-off.

S tema rukama to mam stejny :)
SW NWT 200/1000, HEQ5 SS, SW ref. 70/500
Tr. 8x30,10x50,20x50
Praktica Super TL, Sigma SD10, chlazený mod. Canon 350D s amp-off, EOS IX, FujiFilm S3Pro, upravená chlaz. TV kamera, Watec 902H3 Ultimate, obj. 10-300mm

http://www.alien-mastermynd.com
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5565
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

chlazení vnitřností DSLR

#95

Příspěvek od vla »

Kdo si hraje nezlobí, ale jinak mi vodní chlazení přijde jako nesmysl. Musí to být uzavřený systém, aby to pracovalo v jakékoli poloze, k drátům, které nám mnohdy vadí přibudou ještě hadičky či trubičky, peltier a chladič zřejmě zůstanou, takže to bude ještě neforemnější a těžší než pouhé hlazení peltierem. Jediné rozumné amatérské chlazeními přijde chlazení vzduchem. A i když by to chladilo suprově vznikne problém rosení. Obyčejný chladicí prst s peltierem chladí sice méně, nicméně dostává se při cca 3-4 A na teplotu okolí, takže k rosení nedochází a to je asi tak maximum rozumného levného chlazení.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#96

Příspěvek od Libcz »

S tou váhou mi to právěže vychází líp - pravda, ve finále je to těžší, ale není to navěšeno někde na konci dalekohledu, ale jde to dát na lepší místo - někam na montáž nebo na stativ. Tj většina váhy navíc se přenese někam, kde tolik nevadí. A pak případné vibrace/rušení z ventilátoru taky budou daleko. A voda - co se týče chlazení - je výrazně účinější než vzduch. Takže jako úplný nesmysl mi to nepřijde. "Mnoho povyku pro nic", to už asi ano Na druhou stranu když ale vidím, jak vodník dokáže dvojádrové CPU přetaktované z 2.6 na 3.1GHz se zvýšeným napětím udržet při plné zátěži na 35 stupních, přičemž okolní teplota je 21 ... tak na tom něco je :-)
Uživatelský avatar
godzilka
Příspěvky: 261
Registrován: 03. 03. 2010, 09:47

chlazení vnitřností DSLR

#97

Příspěvek od godzilka »

Ahoj, omlouváme se za reklamu, ale na svém eshopu nabízím čerpadla na vrtačku, jsou tam 2 velikosti.

Jedno má průtok 25-30l - http://www.noto.cz/zahrada/zahradni-cer ... eleva.html
Druhý má průtok 35-40l - http://www.noto.cz/zahrada/zahradni-cer ... eleva.html

Možná by to vyřešilo problém s tím malým čerpadlem. Průtok by asi stačil a pravděpodobně by šlo modifikovat na 12V, nebo na nějakou baterku například z Aku vrtačky. Pokud budete chtít, jakmile se mi objeví na skladě, tak ho můžu rozebrat, vypadá to jen na pár šroubků a vyfotit vnitřnosti.

Dobson 300/1750 - Drbohlav
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#98

Příspěvek od Libcz »

Momentálně mám trochu trabl s regulátorem výkonu. Postavil jsem podle http://pokusy.chytrak.cz/schemata/wmp.htm dva (plánuju jeden pro vyhřívání a druhý pro peltiéra) a ten odpor 56 ze schématu se strašně hřeje. Ale fakt brutálně, když se to nechá pracoval déle, začne smrdět a trochu se mu i sloupla barva. Jinak regulace pracuje ok - zkouším to na vyhřívání z odporového drátu - odběr při plném zatížení 1A z gelové 12V baterie.

Neví někdo zkušenější co s tím? Jestli tam dát silnější (teď je tam tuším 0.6W), ale přijde mi to divné, že by to řídící signál tak silně zahříval Někde mám asi něco špatně, ale absolutně netuším co. Kdyby to aspoň nefungovalo vůbec a né takhle "divně"
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18284
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

chlazení vnitřností DSLR

#99

Příspěvek od MMys »

Trochu historické schéma... To BD-čko bych nahradil nejakým N-MOSFET tranzistorem, do jeho gate nepoteče vůbec žádný proud (pouze malinký při přepínání, daný kapacitou gate) a bude klid.

Z profláknutých tranzistorů, které mají skoro všude, třeba BUZ11, to ti musí vyhovět bohatě.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#100

Příspěvek od Libcz »

Trochu historické schéma...  To BD-čko bych nahradil nejakým N-MOSFET tranzistorem, do jeho gate nepoteče vůbec žádný proud (pouze malinký při přepínání, daný kapacitou gate) a bude klid.

Z profláknutých tranzistorů, které mají skoro všude, třeba  BUZ11, to ti musí vyhovět bohatě.
Díky Martine, tak nějak jsem doufal, že se ozveš a asi bych Ti po čase stejně napsal SZ
Máš určitě pravdu, našel jsem totiž při prolézání dost schémat s BUZ11 a už to mám na seznamu, co koupit a vyzkoušet, tak jsem zvědavý, jak to dopadne, protože včera už jsem celkem nervačil.

Edit: tak jsem právě "upgradoval" oba regulátory na BUZ11 a je to přsně jak říká MMys - nejen že už to vrtí na jedničku a rezistor je chladný, ale dokonce i ten MOSFET se hřeje mnohem méně. Takže kdo by něco takového dělal, tak např. podle tohoto schématu, který funguje skvěle
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#101

Příspěvek od Libcz »

Tak jsem včera zkompletoval foťák i s prstem (nakonec vodník padl, i z tohodle mám pár vrásek + a pár vlasů - :-D). Zatím to podle všech testů vypadá, že foťák přežil. Zkouším to průběžně i fotit a popisovat (popis zatím jen v pracovní alfa verzi).
Dnes to snad zadrátuji do rozvodové krabice, donesu si z práce kartu a udělám nějaké testy. Bohužel nemám žádné DF v pokojové teplotě bez chlazení a mám trochu obavu, že teď už je neudělám, protože ta měď bude makat jako pasivní chlazení taky celkem slušně :(

PS: mám dotaz na odborníky elektroniky. V tomto návodu obrázek 14 je kovový kryt elektroniky, co se musí odpájet a který jsem po složení úspěšně našel na stole. Prostě jsem zapomněl :-[ Když tam nebude, mohl by to být nějaký velký trabl? Už se mi to nechce otevírat, ikdyž je to teda jen o odklopení zadní stěny ...
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18284
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

chlazení vnitřností DSLR

#102

Příspěvek od MMys »

Jediné, co hrozí, je trošku vyšší úroveň rušení (interferencí) v obraze, které se mohou projevit nějakými pruhy ve snímku. Výrobce moc dobře ví, proč tam ten stínící kryt dal. Vrátil bych ho tam, sice na první pohled to asi nepoznáš, ale při zpracování nějaké sady snímků ze kterých budeš extrémně "lovit" by tam už rozdíl být mohl. Ale tím, že třeba nemáš s čím porovnat stav bez a s krytem, tak to nepoznáš.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#103

Příspěvek od mich1 »

No pekny, koukam ze s tim kovovym krytem nejsem jedinej. Taky jsem ho po slozeni fotaku nasel lezet na stole Rikal jsem si ze kdyz budou problemy tak ho tam vratim, ale nic jsem nepozoroval tak zustal venku.
newton 30 cm, eq6
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#104

Příspěvek od Libcz »

tak jsem udělal první test, zatím výsledek takovýto:
teplota okolí stabilně 20st. Pořízeno 30x600s ISO1600
30. snímek chlazený jen pasivně - konečná teplota prstu 25.5
6. snímek se zapnutým peltierem - tpelota 17st
(u snímků je potaháno za křivky, u obou stejně)

Vůbec nevim, jestli se to rosí nebo ne dovnitř jaksi nejde vidět. Tak jsem to nechal na těch zhruba -3 pod ambient. Každopádně nárůst šumu jde zhruba poznat na velikosti souboru (bezeztrátová komprese RAW). Začalo se na 7.86MB a po 30ti snímcích  8.70MB, přičemž nejvyšší přírůstky jsou prvních 10 snímků. Při chlazení to spadlo na 7.65MB

Mám tu dvě zajímavosti:
1) na těch -3 pod ambient stačí jen půl ampéry (maximum je 2.7)
(takže moje dimenzování prvků na 3A vyšlo vniveč, stejně jako ampérmetr s rozsahem 5A se ukázal býti nevhodný Ale stačilo jen vyměnit desku s 1A kusem, kde je jiný bočník)
2) elektroluminescence v pravém dolním rohu je tím menší, čím větší je teplota, což mi hlava moc nebere  :-?

EDIT: s tím rosením jsem našel zjednodušený vzorec pro výpočet rosného bodu Tr = T - (RH-100)/5, takže třeba při relativní vlhkosti 90% to je jen dva stupně pod teplotou okolí. Asi ten druhý spálený teploměr vyměním za nějaký venkovní, co měří i relativní vlhkost vzduchu :-)
Uživatelský avatar
Alien_MasterMynd
Příspěvky: 1636
Registrován: 26. 09. 2006, 10:17

chlazení vnitřností DSLR

#105

Příspěvek od Alien_MasterMynd »

Tak se taky hlasim do klubu Jeste mi zbyva dodelat amp-off....

SW NWT 200/1000, HEQ5 SS, SW ref. 70/500
Tr. 8x30,10x50,20x50
Praktica Super TL, Sigma SD10, chlazený mod. Canon 350D s amp-off, EOS IX, FujiFilm S3Pro, upravená chlaz. TV kamera, Watec 902H3 Ultimate, obj. 10-300mm

http://www.alien-mastermynd.com
Odpovědět