Autobaterie
- Alien_MasterMynd
- Příspěvky: 1636
- Registrován: 26. 09. 2006, 10:17
Autobaterie
A ja ji prave objednal na hobbykingu za 640Kc i s dopravou Ale bez zdroje, ten mam...
SW NWT 200/1000, HEQ5 SS, SW ref. 70/500
Tr. 8x30,10x50,20x50
Praktica Super TL, Sigma SD10, chlazený mod. Canon 350D s amp-off, EOS IX, FujiFilm S3Pro, upravená chlaz. TV kamera, Watec 902H3 Ultimate, obj. 10-300mm
http://www.alien-mastermynd.com
Tr. 8x30,10x50,20x50
Praktica Super TL, Sigma SD10, chlazený mod. Canon 350D s amp-off, EOS IX, FujiFilm S3Pro, upravená chlaz. TV kamera, Watec 902H3 Ultimate, obj. 10-300mm
http://www.alien-mastermynd.com
Autobaterie
Alternátory v současných autech mají regulaci, větší než nějaký max. definovaný proud tam nepustí, a tento proud se nějak rozdělí mezi dva aku
Alernátory žádnou regulaci proudu nemají - pouze napětí (okolo 14V). Proud alternátorů je 50-100A, ale do baterky tolik neteče, i když je vybitá - má určitý vnitřní odpor. Ani u té malé bych neměl strach, že "bude po celém autě" - ale radost by z toho moc neměla. Nejjednodušší by bylo omezit prod autožárovkou - u větší třeba H4, u menší třeba 21W ze zadních světel - je to i dobrá ochrana proti zkratu. (Navíc v případě nouze se dá najít lehce v autě:) - když se baterka trochu nabije, tak vlákno zchladne a má malý odpor - takže na něm není úbytek napětí a baterie se nabije úplně - ale pouze za jízdy. Pro nabití baterie/baterie je třeba spec. nabíječka (viz výše).
Alernátory žádnou regulaci proudu nemají - pouze napětí (okolo 14V). Proud alternátorů je 50-100A, ale do baterky tolik neteče, i když je vybitá - má určitý vnitřní odpor. Ani u té malé bych neměl strach, že "bude po celém autě" - ale radost by z toho moc neměla. Nejjednodušší by bylo omezit prod autožárovkou - u větší třeba H4, u menší třeba 21W ze zadních světel - je to i dobrá ochrana proti zkratu. (Navíc v případě nouze se dá najít lehce v autě:) - když se baterka trochu nabije, tak vlákno zchladne a má malý odpor - takže na něm není úbytek napětí a baterie se nabije úplně - ale pouze za jízdy. Pro nabití baterie/baterie je třeba spec. nabíječka (viz výše).
- Martin Vyskočil
- Příspěvky: 1940
- Registrován: 27. 11. 2005, 21:13
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Věk: 44
Autobaterie
[split] [link=http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/ ... 976222/0#0][splithere][/link][splithere_end]
TS 15x70, "Ostříží oko" 60/1040 (refraktor vlastní konstrukce)
Autobaterie
jak zjistim, ze autobaterie ma jeste nejakou kapacitu a cca jakou? existuje nejaky sofistikovany a deterministicky postup/metoda? diky
P.S.: priznaky jsou jasne, nevydrzi nabita dlouho apod.
P.S.: priznaky jsou jasne, nevydrzi nabita dlouho apod.
Autobaterie
Existují testery autobaterií. Ty, které umí kapacitní test jsou, pokud vím, cenově hodně vysoko. Takže z mého laického pohledu to jedině přenechat odborníkovi, který to za úplatek provede. Nebo se na to vykvajznout a pokud není na baterii spolehnutí, tak koupit novou.
Triedr 10x50, Canon EOS20D
http://astrofotky.cz/~Prazan/
http://astrofotky.cz/~Prazan/
- Honza Ebr (honza42)
- Příspěvky: 3553
- Registrován: 20. 10. 2004, 14:48
Autobaterie
no to se dá celkm jednoduše, můžeš jí vybíjet přes odpor (nejlíp chlazenej třeba ve vodě), čas od času změříš napětí (pokud nemáš něco, co by ti ho měřilo a zapisovalo samo) a vzniklými body proložíš křivku a integruješ. jako v praktiku 

Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 200D a 250D, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, SW MAK 127 a 90, TAL MT-3S
- MMys
- Příspěvky: 18160
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Autobaterie
chtěl jsi napsat změříš proud, ne ? 
kapacitu získáš integrací proudu v čase, ne napětí v čase. Resp. napětí by šlo použít taky, ale muselo by se přepočítat podle ohmova zákona na proud. Zapojil bych spíš ampérmetr do série s odporem.
Jinak, některé nabíječky umí i vybíjení, a po jeho skončení ukáží kapacitu.
To Konihlav:
Hlavně si příště nekup startovací aku, ale trakční. Po letošní zimě musím konstatovat, že rozdíl je veliký. Ta moje v -12 stupních po 5 hodinách provozu hozená ve sněhu pod dalekohledem (EQ6, 3 vyhřívátka, CCD kamera) skončila s napětím stále 11.9-12V

kapacitu získáš integrací proudu v čase, ne napětí v čase. Resp. napětí by šlo použít taky, ale muselo by se přepočítat podle ohmova zákona na proud. Zapojil bych spíš ampérmetr do série s odporem.
Jinak, některé nabíječky umí i vybíjení, a po jeho skončení ukáží kapacitu.
To Konihlav:
Hlavně si příště nekup startovací aku, ale trakční. Po letošní zimě musím konstatovat, že rozdíl je veliký. Ta moje v -12 stupních po 5 hodinách provozu hozená ve sněhu pod dalekohledem (EQ6, 3 vyhřívátka, CCD kamera) skončila s napětím stále 11.9-12V
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Karell
- Příspěvky: 5619
- Registrován: 24. 04. 2009, 09:58
- Bydliště: Brána do Krkokonoš
- Kontaktovat uživatele:
Autobaterie
Je to běs s olověnými aku. Situace mě donutila k tomu, že používám tu v autě (72Ah) na napájení dvou sad vyhřívání, v autě a tím i v teple mám 135Ah ze které přes trafo vyrábím 220 pro montáž a kamery a na ní leží další, 72Ah, pro můj NB a klukův TV AG. Jedině tak mám jistotu, že ani jedna z těch baterií za celou noc nepoklesne pod napětí, kdy buď není dostatečné pro elektroniku a nebo "život" ohrožující baterii.
- MMys
- Příspěvky: 18160
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Autobaterie
nemáš to nějaký moc komplikovaný ? Ta dvojí konverze 12->220V 220V->něco je dost velké plýtvání energií. Když si vezmu odhadovanou účinnost měniče i síťových adaptérů pro jednotlivá zařízení někde kolem 80%, tak je to ve výsledku pouhých 64%, zbytek energie jde do háje (brát s rezervou, ale o moc víc to nebude).
Proč to neřešíš tak, že napájíš montáž, kameru, vyhřívátka vše rovnou z 12V, a pro notebooky pořídit rovnou měnič z 12V na potřebné napětí pro notebook ? To vyjde výrazně lépe s ohledem na spotřebu.
Jak už jsem psal, já napájím EQ6 + tři vyhřívátka + TVGuider + CCD kameru (celkový odběr přes 6A) z trakčního aku 50Ah, notebook přímo z auta měničem z 12V na 19V. Pro sichr mám udělaný kabel, kterým jde ten trakční aku zapojit k autu a jet tak paralelně z obou aku případně dobíjet za chodu (ale tohle jsem ještě nepotřeboval, i teď v zimě to vydrží celou noc).
Klíčové je mít trakční aku, stavěný na cyklický provoz vybití/nabití. Ne startovací, tomu klesá napětí už při částečném vybití daleko rychleji a pokud se vybíjí hlouběji, dost rychle odejde.
Já mám tenhle: (50Ah, jsou tam i větší)
http://www.battery-import.cz/varta-trak ... zudrzbove/
Proč to neřešíš tak, že napájíš montáž, kameru, vyhřívátka vše rovnou z 12V, a pro notebooky pořídit rovnou měnič z 12V na potřebné napětí pro notebook ? To vyjde výrazně lépe s ohledem na spotřebu.
Jak už jsem psal, já napájím EQ6 + tři vyhřívátka + TVGuider + CCD kameru (celkový odběr přes 6A) z trakčního aku 50Ah, notebook přímo z auta měničem z 12V na 19V. Pro sichr mám udělaný kabel, kterým jde ten trakční aku zapojit k autu a jet tak paralelně z obou aku případně dobíjet za chodu (ale tohle jsem ještě nepotřeboval, i teď v zimě to vydrží celou noc).
Klíčové je mít trakční aku, stavěný na cyklický provoz vybití/nabití. Ne startovací, tomu klesá napětí už při částečném vybití daleko rychleji a pokud se vybíjí hlouběji, dost rychle odejde.
Já mám tenhle: (50Ah, jsou tam i větší)
http://www.battery-import.cz/varta-trak ... zudrzbove/
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Karell
- Příspěvky: 5619
- Registrován: 24. 04. 2009, 09:58
- Bydliště: Brána do Krkokonoš
- Kontaktovat uživatele:
Autobaterie
Je to hrozně komplikované, já vím. V brzké budoucnosti propojím aku z auta jednou vnější a budu dobíjet. Pro NB mám rovnou měnič z 12V na 19V, tam jsem to napsal možná ne moc srozumitelně. Hlavní problém je ten, že ta naše NEQ6 prostě s napájením z autobaterie a 12V nefunguje. Nevím, čím to je, ale je úplně jedno co na ní je, je jedno, jak silným kabelem jak kvalitně udělaným ji mám propojenou, nefunguje. Dokonce stále oznámovala chybu aligmentace. Od té doby, co ji napájím stabilizovaným zdrojem od Hajse 2,5A tímto způsobem, nebyl problém jednou jedinkrát. Kupodivu stejný problém vykazuje i pointační kamera od Orionu. Tak jsem přestal řešit ztráty, hlavně, že mě to neprudí. A snímací kameru už jsem k tomu připojil aby se mně to nepletlo. Trakční baterii chci taky, ovšem musí mít vyšší kapacitu vzhledem k celkovému odběru nás dvou (asi 10A), takže bude i dražší. Tobě vydržela celou noc i třeba v těch -14? Kapacita baterií je uváděna při teplotě 25°C, s klesající teplotou se rapidně snižuje, tak mě to dost překvapuje. Počítal bych při teplotách výrazně nižších než 0°C kapacitu do 50%, takže při tvém odběru 6A odpovídající dobu. Ovšem ne celou noc...
Edit: ten odkaz od tebe už znám, ovšem blbě se rozhoduje pro nákup další baterie když v těch olověných tady částečně díky kamarádovi i zdarma mám přes 500Ah...
Edit: ten odkaz od tebe už znám, ovšem blbě se rozhoduje pro nákup další baterie když v těch olověných tady částečně díky kamarádovi i zdarma mám přes 500Ah...

Autobaterie
ja mam jen dotaz. da se ta trakcni baterie treba ta varta hobby dobijet pres klasickou autonabijecku nebo je treba jeste nejaka specialni nabijecka?
SW 254/1200 Dobson, NEQ6 Pro, okulary SP 25, 10, Hyperion 21, 13, 8, 5, komakorektor ATC CCF 5A , achromát 80/400, Canon 500D, ALCCD5(QHY5), UHC Lumicon
Autobaterie
http://www.gme.cz/cz/mw-corcel-ii-p751-098.html
Používám pro nabíjení gelové trakční baterie 12V.
http://www.gme.cz/cz/akumulator-oloveny ... 0-351.html
Používám pro nabíjení gelové trakční baterie 12V.
http://www.gme.cz/cz/akumulator-oloveny ... 0-351.html
Newton 114/1000 pointační, Newton 150/750, ccd kamera ATIK-16, montáž EQ6 Pro SkyScan v blízké budoucnosti.
- biker.fm
- Příspěvky: 4519
- Registrován: 09. 06. 2008, 02:34
- Bydliště: Frydek-Mistek
- Věk: 57
- Kontaktovat uživatele:
Autobaterie
Na gelovou baterku je jina nabijecka nez na klasickou autobaterku.
Pozorovani hvezd na nocni obloze = prijemny relax v kazdodennim stresu.
APM 152/1200 nejen na dvojhvezdy a maly triedr Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
APM 152/1200 nejen na dvojhvezdy a maly triedr Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
- MMys
- Příspěvky: 18160
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Autobaterie
Používám modelářskou Turnigy Accucell 6 + 6A spínaný zdroj 12V.
Ale na tu mnou zmiňovanou trakční Vartu půjde použít normální nabíječka. To není gelovka, normálně v ní šplouchá elektrolyt. Akorát je třeba ji zbytečně "nevařit" protože je to bezúdržbový typ. Plyny unikají přes nějaký ventilek, a nemá to zátky pro dolití elektrolytu (respektive asi má, ale jsou zapuštěné pod nějakým krytem pod samolepkou a asi by to nějak doplnit šlo). Nejlepší dobíjecí režim je s omezením maximálního proudu a na konstantní napětí. To zajistí, že nabíjení jde v první fázi dostatečně rychle velkým proudem, a ke konci, po dosažení plného, napětí klesá proud až k nule.
Ale na tu mnou zmiňovanou trakční Vartu půjde použít normální nabíječka. To není gelovka, normálně v ní šplouchá elektrolyt. Akorát je třeba ji zbytečně "nevařit" protože je to bezúdržbový typ. Plyny unikají přes nějaký ventilek, a nemá to zátky pro dolití elektrolytu (respektive asi má, ale jsou zapuštěné pod nějakým krytem pod samolepkou a asi by to nějak doplnit šlo). Nejlepší dobíjecí režim je s omezením maximálního proudu a na konstantní napětí. To zajistí, že nabíjení jde v první fázi dostatečně rychle velkým proudem, a ke konci, po dosažení plného, napětí klesá proud až k nule.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Autobaterie
Dobrý den,
mohl by mi prosím někdo doporučit nabíječku pro tento typ akumulátoru?
http://www.tipa.eu/cz/baterie-oloveny-b ... w/d-86841/
v těchto věcech se neorientuji a nerad bych se při nákupu nabíječky sekl..
díky za případné odpovědi. Martin
mohl by mi prosím někdo doporučit nabíječku pro tento typ akumulátoru?
http://www.tipa.eu/cz/baterie-oloveny-b ... w/d-86841/
v těchto věcech se neorientuji a nerad bych se při nákupu nabíječky sekl..
díky za případné odpovědi. Martin
SWnewton 200/1000, Scopos 80/560 triplet APO, HEQ-5 syntrek, refr. 70/325