ORBITER - The Space Flight Simulator
ORBITER - The Space Flight Simulator
Ahojte. Tiež som prepadol čaru vesmírneho lietania. Zatiaľ lietam len na DG IV a i tak mám plné ruky práce. Už sa mi podarilo vzlietnuť zo Zeme na kruhovú orbitu a pristáť ručne na ISS (po celodennom urputnom boji s nastavovaním správnych parametrov orbity a dolaďovaním kolízneho kurzu manévrovacími motorčekmi). Skúšam tie programy pre autopilota a vyskytli sa mi tieto problémy:
1. Zadal som program z manuálu do počítača na automatické pristátie na ISS, program prijal, no odmietal ho realizovať. Bol som na synchrónnej orbite (podľa Align Planes) a približoval sa k ISS. Bola na dohľad odo mňa, rádiomajáky stanice a doku som mal naladené, takže na HUD mi ukazovalo približovacie piktogramy, no i tak sa autopilot odmietal spustiť. Keď som si potom púšťal špeciálne misiu na pristátie na ISS, tak to odrazu fungovalo. Kde som robil chybu?
2. Ešte sa mi nepodarilo s DG IV pristáť na Zemi. Vždy som zhorel v hornej atmosfére, okolo 80 výškových km. Nikde som na nete zatiaľ nenašiel ucelený návod, ktorý by mi poradil, ako postupovať. Ani pristávací manéver autopilot nechce vykonať. Som na orbite, naprogramujem ho podľa manuálu k DG IV. Keď dám vykonať program, počítač napíše že "AP: Auto reentry aborted! Reentry angle < 0 st. no reentry! Check with DISP 2 and correct Autopilot off." Domnievam sa, že DISP 2 je asi pravá MFD obrazovka. Ale je na nej len to, čo si tam nastavím zobrazovať. V manuáli sa čosi píše o tom, že autopilot len dohliada na nejaké manévre, no až do okamihu zhorenia v atmosfére odmietal prispieť radou či skutkom.
K tomu sa mi natíska podotázka, kedy a ako správne začať zostupový manéver podľa budíkov. Tu, v diskusii o Shuttloch, to len odhadujete podľa výhľadu z okienka.
3. Nikde som v návodoch nenašiel, ako stanoviť optimálne štartovacie okno k orbitálnej stanici (je v pohybe oproti relatívne parkujúcemu stroju na Zemi, takže jej šírkové stupne sa neustále menia a ja neviem spočítať jej cosínus, ktorý by bol presný). Návod k ISS už pracoval s konkrétnymi hodnotami, ktorých sa stačilo držať. No skúšal som letieť k MIRu (jeho dráha sa drží oveľa bližšie k rovníku ako ISS) a naše orbity boli od prvej chvíle na orbite od seba vzdialené vyše 50 st (údaj z navigačného režimu Align Planes). Musel som spočítať cosínus MIRu podľa mojej zemepisnej šírky na Floride, lebo jeho dráha ju nepretína.
4. Niekoľkokrát som v diskusiách o pristávaní narazil na hodnotu so skratku AoA, ktorá by mala byť kľúčová. Ale nikde na budíkoch som ju nenašiel. Ako ju zistím?
1. Zadal som program z manuálu do počítača na automatické pristátie na ISS, program prijal, no odmietal ho realizovať. Bol som na synchrónnej orbite (podľa Align Planes) a približoval sa k ISS. Bola na dohľad odo mňa, rádiomajáky stanice a doku som mal naladené, takže na HUD mi ukazovalo približovacie piktogramy, no i tak sa autopilot odmietal spustiť. Keď som si potom púšťal špeciálne misiu na pristátie na ISS, tak to odrazu fungovalo. Kde som robil chybu?
2. Ešte sa mi nepodarilo s DG IV pristáť na Zemi. Vždy som zhorel v hornej atmosfére, okolo 80 výškových km. Nikde som na nete zatiaľ nenašiel ucelený návod, ktorý by mi poradil, ako postupovať. Ani pristávací manéver autopilot nechce vykonať. Som na orbite, naprogramujem ho podľa manuálu k DG IV. Keď dám vykonať program, počítač napíše že "AP: Auto reentry aborted! Reentry angle < 0 st. no reentry! Check with DISP 2 and correct Autopilot off." Domnievam sa, že DISP 2 je asi pravá MFD obrazovka. Ale je na nej len to, čo si tam nastavím zobrazovať. V manuáli sa čosi píše o tom, že autopilot len dohliada na nejaké manévre, no až do okamihu zhorenia v atmosfére odmietal prispieť radou či skutkom.
K tomu sa mi natíska podotázka, kedy a ako správne začať zostupový manéver podľa budíkov. Tu, v diskusii o Shuttloch, to len odhadujete podľa výhľadu z okienka.
3. Nikde som v návodoch nenašiel, ako stanoviť optimálne štartovacie okno k orbitálnej stanici (je v pohybe oproti relatívne parkujúcemu stroju na Zemi, takže jej šírkové stupne sa neustále menia a ja neviem spočítať jej cosínus, ktorý by bol presný). Návod k ISS už pracoval s konkrétnymi hodnotami, ktorých sa stačilo držať. No skúšal som letieť k MIRu (jeho dráha sa drží oveľa bližšie k rovníku ako ISS) a naše orbity boli od prvej chvíle na orbite od seba vzdialené vyše 50 st (údaj z navigačného režimu Align Planes). Musel som spočítať cosínus MIRu podľa mojej zemepisnej šírky na Floride, lebo jeho dráha ju nepretína.
4. Niekoľkokrát som v diskusiách o pristávaní narazil na hodnotu so skratku AoA, ktorá by mala byť kľúčová. Ale nikde na budíkoch som ju nenašiel. Ako ju zistím?
Na konci si nebudeme pamätať slová našich nepriateľov, ale mlčanie našich priateľov.&&(Martin Luther King)
ORBITER - The Space Flight Simulator
To soul01:
K Tvojim otazkam 1 a 2 sa nemozem zodpovedne vyjadrit - DG4 nelietam (venujem sa Space Shuttlu a Apollu).
Ale fakt by ma zaujimalo podla coho si prisiel na to ze pristatie so Shuttleom odhadujeme len podla vyhladu z okienka ? Hlavne ked presny postup pristatia so Shuttleom sa tu nikdy nepreberal.
3. Stanovenie spravneho okamihu startu k ISS je v praxi (s avionickymi prostriedkami Orbitera) ovela jednoduchsie - a sice:
okamih startu 1st. pred DN (Align Planes MFD) a potom vzletovy azimut cca. 42 - 45 st. Po vyslednom navedeni na orbitu by RInc mala byt pod 0.5 st. - pre Space Shuttle. Pre DG moze byt rozdiel v sklone drah daleko vacsi (DG ma "supermanovske" motory) a vie zrovnat aj velmi velky rozdiel.
4. AOA = Angle Of Attack (uhol nabehu) je to rozdiel medzi smerom rychlostneho vektora a smerom nosa. Velkost AOA sa zobrazuje na Surface MFD.
K Tvojim otazkam 1 a 2 sa nemozem zodpovedne vyjadrit - DG4 nelietam (venujem sa Space Shuttlu a Apollu).
Ale fakt by ma zaujimalo podla coho si prisiel na to ze pristatie so Shuttleom odhadujeme len podla vyhladu z okienka ? Hlavne ked presny postup pristatia so Shuttleom sa tu nikdy nepreberal.
3. Stanovenie spravneho okamihu startu k ISS je v praxi (s avionickymi prostriedkami Orbitera) ovela jednoduchsie - a sice:
okamih startu 1st. pred DN (Align Planes MFD) a potom vzletovy azimut cca. 42 - 45 st. Po vyslednom navedeni na orbitu by RInc mala byt pod 0.5 st. - pre Space Shuttle. Pre DG moze byt rozdiel v sklone drah daleko vacsi (DG ma "supermanovske" motory) a vie zrovnat aj velmi velky rozdiel.
4. AOA = Angle Of Attack (uhol nabehu) je to rozdiel medzi smerom rychlostneho vektora a smerom nosa. Velkost AOA sa zobrazuje na Surface MFD.
ORBITER - The Space Flight Simulator
1. treba naladit frekvenciu v menu COM/NAV na 137.0 - 137.4 a nasledne sputit PRO300SPEC0 malo by sa tento program spustat iba ak je ISS pod 50km a nejlepsie ak je do 10km.
2. ten DISP2 je ten displej na ovladacom panely kde je vidiet spustene programi(v strede medzi velkymi MFD.
ako na reentry stlacit D a 2(ale tu nad W nie na numerickej) tam sa ti zobrazi nastavenie zostupovej drahy. dolezity je uhol zostupu. ten by mal byt 1.0-1.2stupna. takze dat retro grade a tak pribrzdit aby tam bolo 1.2stupna. staci uz len spustit PRO1004SPEC40 alebo PRO105SPEC40
2. ten DISP2 je ten displej na ovladacom panely kde je vidiet spustene programi(v strede medzi velkymi MFD.
ako na reentry stlacit D a 2(ale tu nad W nie na numerickej) tam sa ti zobrazi nastavenie zostupovej drahy. dolezity je uhol zostupu. ten by mal byt 1.0-1.2stupna. takze dat retro grade a tak pribrzdit aby tam bolo 1.2stupna. staci uz len spustit PRO1004SPEC40 alebo PRO105SPEC40
SW 150/750, TS UNC 200/800, SW EQ6-R, Canon R10, ASI220Mini, ASI1600MM Pro, ASI485MC, SW Flex 300/1500 INDI/KStars build skript FITS/XISF prehliadač
ORBITER - The Space Flight Simulator
Ďakujem za pomoc s mojimi leteckými začiatkami na DG IV. Už sa mi podľa týchto pokynov podarilo živému pristáť i na letisku. Síce som párkrát havaroval, no chce to len získať trénovaním cit pre priblíženie.
Na konci si nebudeme pamätať slová našich nepriateľov, ale mlčanie našich priateľov.&&(Martin Luther King)
ORBITER - The Space Flight Simulator
Ahojte. Opäť som v koncoch. Nedarí sa mi s DG IV priblížiť k ISS tak, aby som mohol na nej pristáť. Zosynchronizujem orbitu podľa navigačných režimov Align Plane i Sync Orbit. Naladím transpondér i dok ISS podľa príručky, prepnem HUD mód a Docking mód na pristávanie, no preletím okolo stanice najbližšie cca 10 kilometrov a opäť sa od nej vzdialim. Ako mám k nej doletieť a zrovnať s ňou rýchlosť? Ako sa priblížiť na potrebnú vzdialenosť pár sto metrov a udržať sa pri nej, aby som mohol manévrovacími motorčekmi zahájiť konečné priblíženie k doku?
Na konci si nebudeme pamätať slová našich nepriateľov, ale mlčanie našich priateľov.&&(Martin Luther King)
ORBITER - The Space Flight Simulator
To soul01
Ked mi "hodis" do sukromnej spravy tvoj email, poslem ti kompletny manual (aj s obrazkami) ako sa lieta na ISS so Shuttlom. S DG to mozes pouzit tiez.
Ked mi "hodis" do sukromnej spravy tvoj email, poslem ti kompletny manual (aj s obrazkami) ako sa lieta na ISS so Shuttlom. S DG to mozes pouzit tiez.
ORBITER - The Space Flight Simulator
blizkost priblizenia zavisy od rpesnosti zosinchronizovania. ak si clovek da zalezat tak sa da trafit velmi presne. pri zosuladeni sklonu obeznych drah pod 0.00stupna a casovani na urovni 0.01 minuty sa clovek dostane aj na vzdialenost 130 metrov. ale aj 10km je dobra vzdialenost.
1. nastavit synchronization a align co napresnejsie.
2, pockat na priblizenie. v DOCK mode HUD najst V ISS taky krizik v kruzku. cislo pri nom znazornuje relatvnu rychlost k ISS. chvilku pred maxmlnym priblizenim sa treba nasmerovat smerom kam ukazuje V ISS a zapnut motory a znizit rychlost ktoru ukazuje na nulu.
3. nasmerovat sa na ISS a znova zapnut motory a vektor V ISS sa presunie smerom k nej. priblizovat sa max 100m/s viac sa uz tazko brzdi
4. korekcnimi motorcekami drzat ukazatel V ISS a jej polohu v stvorci na sebe.
5. postupne pribrzdovat az sa ocitneme pod 500m. potom prepnut na panely na MFD DOCK vybrat si dvere kam zadokovat a priblizit sa.
biely kriz ukazuje smerove zosuladenie, sipka pri okraji spravne natocenie musi byt hore a zeleny kriz ukazuje ci sme na osi doku.
1. nastavit synchronization a align co napresnejsie.
2, pockat na priblizenie. v DOCK mode HUD najst V ISS taky krizik v kruzku. cislo pri nom znazornuje relatvnu rychlost k ISS. chvilku pred maxmlnym priblizenim sa treba nasmerovat smerom kam ukazuje V ISS a zapnut motory a znizit rychlost ktoru ukazuje na nulu.
3. nasmerovat sa na ISS a znova zapnut motory a vektor V ISS sa presunie smerom k nej. priblizovat sa max 100m/s viac sa uz tazko brzdi
4. korekcnimi motorcekami drzat ukazatel V ISS a jej polohu v stvorci na sebe.
5. postupne pribrzdovat az sa ocitneme pod 500m. potom prepnut na panely na MFD DOCK vybrat si dvere kam zadokovat a priblizit sa.
biely kriz ukazuje smerove zosuladenie, sipka pri okraji spravne natocenie musi byt hore a zeleny kriz ukazuje ci sme na osi doku.
SW 150/750, TS UNC 200/800, SW EQ6-R, Canon R10, ASI220Mini, ASI1600MM Pro, ASI485MC, SW Flex 300/1500 INDI/KStars build skript FITS/XISF prehliadač
ORBITER - The Space Flight Simulator
Ahoj. Tak som tu opäť. Už bez problémov lietam s DG4 k ISS i MIR, na Mesiac i na mesačnú základňu. To sú tie ľahšie veci. No, zatúžil som letieť na Mars a jeho základňu. V diskusných fórach na nete ľudia písali, ako si užívajú lety po celej Slnečnej sústave, no návod som nikde nenašiel. Vytušil som, že sa tieto lety plánujú cez TransX. Ale tie tlačítka mi nedávajú zmysel. Nemáte niekto zrozumiteľný návod, ako na to?
Na konci si nebudeme pamätať slová našich nepriateľov, ale mlčanie našich priateľov.&&(Martin Luther King)
ORBITER - The Space Flight Simulator
To soul01:
Pre medziplanetarne "vylety" by som skor ako TransX pouzil IMFD - je predsa len o cosi uzivatelsky "pritulnejsi". Stiahnut sa da tu: http://koti.mbnet.fi/jarmonik/Orbiter.html
Tu najdes aj manual ako sa dostat na Mars (sekcia Interplanetary MFD - Flight School).
Ak by si predsa len chcel pre let na Mars pouzit TransX, potom tu mas manual - http://www.stillmixtup.com/E2M.html
Pre medziplanetarne "vylety" by som skor ako TransX pouzil IMFD - je predsa len o cosi uzivatelsky "pritulnejsi". Stiahnut sa da tu: http://koti.mbnet.fi/jarmonik/Orbiter.html
Tu najdes aj manual ako sa dostat na Mars (sekcia Interplanetary MFD - Flight School).
Ak by si predsa len chcel pre let na Mars pouzit TransX, potom tu mas manual - http://www.stillmixtup.com/E2M.html
ORBITER - The Space Flight Simulator
Skúšal som sa z tých manuálov k Marsu vysomáriť, ale angličtina nepatrí k mojim silným jazykom, takže mi pointa unikala a výsledok nulový. Nenájde sa zrozumiteľnejší návod?
Na konci si nebudeme pamätať slová našich nepriateľov, ale mlčanie našich priateľov.&&(Martin Luther King)
ORBITER - The Space Flight Simulator
1.takze pustime si scenario delta glider/Mk4 in orbit
2.dame transX
3. target nastavime pomocou ++ na Escape
4. posunieme sa o obrazovku dalej FWD
5. ++ nastavime target na Mars a klikneme VW
6. ideme nastavit parametre odletovej drahy, takze zvysujeme Prograde vel. ++ az sa dostane me na nejakych 6.5G pri Cl. App.(najblizsie problizenie, G)
7. zmenime VAR na Ch. plane vel.(natocenie voci elptike) pomocou ++,--,a ADJ nastaviem dlhu bielu ciaru ktora ide cez stred slnka tak aby bola zarovno zltych ciarociek. zlta elipsa je draha. a zlete ciarock oznacuju miesta kde bude lod a planeta v case najvetsieho priblizenia
8.tymto sa dostaneme na nejakych 2.5Gigametrov.(2.5 miliona kilometrov)
9. hrajeme sa s Prog velocity tak aby sme sa dostali pod 300M-100M. popri tom pomocou zmeny Ch. plane vel. stale drzime bielu a zltu ciarku zarovno. mozeme jemne zmenit aj Outward vel.
10. ked sme spokojny s velkostou Cl. App. tak sa vratime o obrazovku naspet BCK
11. tam pomocou VW nastvime tak aby sme videly doel vlavo hodnoty
RInc
DeltaV
12. pockame kym budeme na misete bielej ciary. to su uzly kde musime upravit svoje natocenie na orbite tak aby sme boli v rovine s drahou k Marsu. (podobne ako ked sa zarovnavaju drahy pri lene na ISS)
13. take pockame az budeme v uzle drahy a pomocou OrbitNormal+- a zapalenia motorov nechame klesnut RInc na 0.001 stupna. posledne upravy urobime pomocou korkcnych motorcekov. v tomto nastaveni mozeme aj pomocou -- dat Pe distance na 6.6M(taktiez mozeme kliknutim na VW prejst na Setup a tam VAR najst Graphic projection a ten dat na Plan pomocu ++, nie je nutne ale zvysi prehladnost)
14. pockame az bude T to Pe tak 200 - 300 a v rezime Pog rade zapalime motory az klesne DeltaV na nulu(sledujeme v obrazovke Stage:1;View: Escape Plan)
15. zrychlime cas az ked zmyzne ze stage 1:2 na 1:1 a zaneme robit upravy pomocou korekcnych motorcekov aby bolo Cl. App. pod 100M. nechame zrychleny cas. priletime k Marsu. voala. (treba neustale robit korekcie kvoly nepresnosti simulacie)
2.dame transX
3. target nastavime pomocou ++ na Escape
4. posunieme sa o obrazovku dalej FWD
5. ++ nastavime target na Mars a klikneme VW
6. ideme nastavit parametre odletovej drahy, takze zvysujeme Prograde vel. ++ az sa dostane me na nejakych 6.5G pri Cl. App.(najblizsie problizenie, G)
7. zmenime VAR na Ch. plane vel.(natocenie voci elptike) pomocou ++,--,a ADJ nastaviem dlhu bielu ciaru ktora ide cez stred slnka tak aby bola zarovno zltych ciarociek. zlta elipsa je draha. a zlete ciarock oznacuju miesta kde bude lod a planeta v case najvetsieho priblizenia
8.tymto sa dostaneme na nejakych 2.5Gigametrov.(2.5 miliona kilometrov)
9. hrajeme sa s Prog velocity tak aby sme sa dostali pod 300M-100M. popri tom pomocou zmeny Ch. plane vel. stale drzime bielu a zltu ciarku zarovno. mozeme jemne zmenit aj Outward vel.
10. ked sme spokojny s velkostou Cl. App. tak sa vratime o obrazovku naspet BCK
11. tam pomocou VW nastvime tak aby sme videly doel vlavo hodnoty
RInc
DeltaV
12. pockame kym budeme na misete bielej ciary. to su uzly kde musime upravit svoje natocenie na orbite tak aby sme boli v rovine s drahou k Marsu. (podobne ako ked sa zarovnavaju drahy pri lene na ISS)
13. take pockame az budeme v uzle drahy a pomocou OrbitNormal+- a zapalenia motorov nechame klesnut RInc na 0.001 stupna. posledne upravy urobime pomocou korkcnych motorcekov. v tomto nastaveni mozeme aj pomocou -- dat Pe distance na 6.6M(taktiez mozeme kliknutim na VW prejst na Setup a tam VAR najst Graphic projection a ten dat na Plan pomocu ++, nie je nutne ale zvysi prehladnost)
14. pockame az bude T to Pe tak 200 - 300 a v rezime Pog rade zapalime motory az klesne DeltaV na nulu(sledujeme v obrazovke Stage:1;View: Escape Plan)
15. zrychlime cas az ked zmyzne ze stage 1:2 na 1:1 a zaneme robit upravy pomocou korekcnych motorcekov aby bolo Cl. App. pod 100M. nechame zrychleny cas. priletime k Marsu. voala. (treba neustale robit korekcie kvoly nepresnosti simulacie)
SW 150/750, TS UNC 200/800, SW EQ6-R, Canon R10, ASI220Mini, ASI1600MM Pro, ASI485MC, SW Flex 300/1500 INDI/KStars build skript FITS/XISF prehliadač
ORBITER - The Space Flight Simulator
Zasekol som sa pri bode 6:
6. ideme nastavit parametre odletovej drahy, takze zvysujeme Prograde vel. ++ az sa dostaneme na nejakych 6.5G pri Cl. App.(najblizsie problizenie, G).
Zapol som režim Prograde vel. Coarse, kde sú hodnoty v číslach, alebo v číslach s "k", keď stláčam ++. Pri dlhom zvyšovaní i v "M". Ale pri Cl. App. tieto hodnoty začínajú okolo 260G a rýchlo narastajú. A ani pri uberaní neklesajú na tých 6.5 G. Kde je chyba? Predpokladám, že tie hodnoty sa zobrazujú pod textom.
Bod 7: predpokladám, že je jedno, ktorú žltú čiaročku si vyberiem na prekrytie bielou.
Bod 9: To mi už vôbec nedávalo zmysel (žiadne hodnoty, z ktorých by sa dalo vyčarovať 300M - 100M, som tam nevidel) a radšej som sa rozhodol požiadať o ďalšiu pomoc.
S nostalgiou spomínam na prácu prvých pionierov, ktorí boli tak zapálení, že urobili podrobné návody pre laikov k letom na ISS a Mesiac i s pomocnými obrázkami a spestrili to trochou teórie, aby mal človek predstavu, čo sa tam vlastne deje. Niečo podobné chýba pre medziplanetárne lety. Mechanicky nastavovať hodnoty podľa návodu a ani nevedieť, čo znamenajú a ako vplývajú na celý proces.
6. ideme nastavit parametre odletovej drahy, takze zvysujeme Prograde vel. ++ az sa dostaneme na nejakych 6.5G pri Cl. App.(najblizsie problizenie, G).
Zapol som režim Prograde vel. Coarse, kde sú hodnoty v číslach, alebo v číslach s "k", keď stláčam ++. Pri dlhom zvyšovaní i v "M". Ale pri Cl. App. tieto hodnoty začínajú okolo 260G a rýchlo narastajú. A ani pri uberaní neklesajú na tých 6.5 G. Kde je chyba? Predpokladám, že tie hodnoty sa zobrazujú pod textom.
Bod 7: predpokladám, že je jedno, ktorú žltú čiaročku si vyberiem na prekrytie bielou.
Bod 9: To mi už vôbec nedávalo zmysel (žiadne hodnoty, z ktorých by sa dalo vyčarovať 300M - 100M, som tam nevidel) a radšej som sa rozhodol požiadať o ďalšiu pomoc.
S nostalgiou spomínam na prácu prvých pionierov, ktorí boli tak zapálení, že urobili podrobné návody pre laikov k letom na ISS a Mesiac i s pomocnými obrázkami a spestrili to trochou teórie, aby mal človek predstavu, čo sa tam vlastne deje. Niečo podobné chýba pre medziplanetárne lety. Mechanicky nastavovať hodnoty podľa návodu a ani nevedieť, čo znamenajú a ako vplývajú na celý proces.

Na konci si nebudeme pamätať slová našich nepriateľov, ale mlčanie našich priateľov.&&(Martin Luther King)
ORBITER - The Space Flight Simulator
dolezite je spustit standartnu misiu s klasickym delta glirom a to DG Mk4 in orbit. je velmi dolezity cas odletu.
vsetky hodnoty su v TransX udavane s priponami k M G teda tisic milion a miliarda. to znamena ze su to k-kilometre, M-tisicky km, G-miliony kilometrov a este byva aj T teda tera to su miliardy kilometrov ale to byva nieco velmi velmi spatne
zacnem na co sluzia sluzia jednotlive stlacitka.
HLP vyvola pomoc.(uplne nanic)
FWD BCK presuva medzi jednotlivimi stadiami (Stage) letu.(odlet od planety, prelet medzi a prilet k planete)
VW prepina pohlady. (Setup, Eject plan, Encouter)
VAR -VR meni premenu ktoru upravujeme
ADJ -AJ meni citlivost ktorou menime premmenu(postupne treba zjemnovat)
++ -- meni samotnu premennu
EXE netusim ???
Setup - tu sa nastavuje kam letime a este aj napriklad ako sa vykresli draha
Escape plan - v odlete sa nastavi iba vzdialenost Pe, dolezite je to az v druhej Stage
Encouter - prilet tu sa daju vidiet parametre priletoje drahy. minimalna vyska a rychlost o ktoru treba spomalit aby ste ostali na orbite a iba nepreleteli.
Modre elipsy su drahy planet. ciarky ktore idu od stredu oznacuju aktualnu polohu planet.
Zlta ciarkovana elpsa je planovana draha. ciarky od stredu oznacuju polohu lode a planety v case najvetsieho priblizenia. teda musia sa prekrivat.
Zelena je aktualna draha, alebo aj premietnuta planovana draha z predchadzajucej Stage.(teda ak presne nastavite drahu tak este kym ste prei zemi tak sa zobrazuje draha v 3 stage zeleno aj ked je to zlta draha z 2. Stage.
biela ciara oznacuje kde sa drahy pretinaju
Cl. App. udava minimalne priblizenie a to od stredu planety. teda hodnoty pod 5M su vynikajuce.
Takze co robia jednotlive premmene v druhom stage.
Prog vel. - meni zmenu rychlosti v doprednom smere. je to ten smer kam leti Zem.
Outward vel. meni zmenu rychlosti v kolmom smere oproti prog ale v rovine eliptiky.
Ch. plane vel. - meni rychlost kolmo na rovinu eliptiky teda zarovnavame tym rozdiel sklonov drah Zeme a Marsu.
posledny parameter je datum odletu. tym sa da naplanovat cesta do buducna a pomocou editora sa tam presunut.
takze ako dosiahnut nizke Cl. app. a teda aj uspesne priblizenie.
najpr zvysit prog vel. tak aby sa pretla zlta draha a draha cielu.
zmenit na plane vel. a zarovnat sklon. teda zarovnat bielu a zlte ciarky.(alebo medzi zlte ciarky)
potom znova upravit prog tak aby bolo Cl. App. co najmensie. zase dorovnat pomocou plane vel.
ak sa nedari znizit Cl. App. iba pomocu prog a plane vel tak mozeme skusit pouzit aj Outward vel. proste sa s tym treba hrat dovtedy kym to nevyde.
vsetky hodnoty su v TransX udavane s priponami k M G teda tisic milion a miliarda. to znamena ze su to k-kilometre, M-tisicky km, G-miliony kilometrov a este byva aj T teda tera to su miliardy kilometrov ale to byva nieco velmi velmi spatne

zacnem na co sluzia sluzia jednotlive stlacitka.
HLP vyvola pomoc.(uplne nanic)
FWD BCK presuva medzi jednotlivimi stadiami (Stage) letu.(odlet od planety, prelet medzi a prilet k planete)
VW prepina pohlady. (Setup, Eject plan, Encouter)
VAR -VR meni premenu ktoru upravujeme
ADJ -AJ meni citlivost ktorou menime premmenu(postupne treba zjemnovat)
++ -- meni samotnu premennu
EXE netusim ???
Setup - tu sa nastavuje kam letime a este aj napriklad ako sa vykresli draha
Escape plan - v odlete sa nastavi iba vzdialenost Pe, dolezite je to az v druhej Stage
Encouter - prilet tu sa daju vidiet parametre priletoje drahy. minimalna vyska a rychlost o ktoru treba spomalit aby ste ostali na orbite a iba nepreleteli.
Modre elipsy su drahy planet. ciarky ktore idu od stredu oznacuju aktualnu polohu planet.
Zlta ciarkovana elpsa je planovana draha. ciarky od stredu oznacuju polohu lode a planety v case najvetsieho priblizenia. teda musia sa prekrivat.
Zelena je aktualna draha, alebo aj premietnuta planovana draha z predchadzajucej Stage.(teda ak presne nastavite drahu tak este kym ste prei zemi tak sa zobrazuje draha v 3 stage zeleno aj ked je to zlta draha z 2. Stage.
biela ciara oznacuje kde sa drahy pretinaju
Cl. App. udava minimalne priblizenie a to od stredu planety. teda hodnoty pod 5M su vynikajuce.
Takze co robia jednotlive premmene v druhom stage.
Prog vel. - meni zmenu rychlosti v doprednom smere. je to ten smer kam leti Zem.
Outward vel. meni zmenu rychlosti v kolmom smere oproti prog ale v rovine eliptiky.
Ch. plane vel. - meni rychlost kolmo na rovinu eliptiky teda zarovnavame tym rozdiel sklonov drah Zeme a Marsu.
posledny parameter je datum odletu. tym sa da naplanovat cesta do buducna a pomocou editora sa tam presunut.
takze ako dosiahnut nizke Cl. app. a teda aj uspesne priblizenie.
najpr zvysit prog vel. tak aby sa pretla zlta draha a draha cielu.
zmenit na plane vel. a zarovnat sklon. teda zarovnat bielu a zlte ciarky.(alebo medzi zlte ciarky)
potom znova upravit prog tak aby bolo Cl. App. co najmensie. zase dorovnat pomocou plane vel.
ak sa nedari znizit Cl. App. iba pomocu prog a plane vel tak mozeme skusit pouzit aj Outward vel. proste sa s tym treba hrat dovtedy kym to nevyde.
SW 150/750, TS UNC 200/800, SW EQ6-R, Canon R10, ASI220Mini, ASI1600MM Pro, ASI485MC, SW Flex 300/1500 INDI/KStars build skript FITS/XISF prehliadač
ORBITER - The Space Flight Simulator
Vsetci ktori lietaju v Orbiteri so ShuttleFleet - tu je:
http://www.eharm.net/shop/freeware/orbi ... ismod.html
navod ako tento add-on co najviac "vysperkovat" (po grafickej stranke).
http://www.eharm.net/shop/freeware/orbi ... ismod.html
navod ako tento add-on co najviac "vysperkovat" (po grafickej stranke).
ORBITER - The Space Flight Simulator
Jeden zaujimavy tip:
Navrh koncepcie letu na Mars a jeho "realizacia" v prostredi simulatora ORBITER.
http://www.aovi93.dsl.pipex.com/mars_for_less.htm
Navrh koncepcie letu na Mars a jeho "realizacia" v prostredi simulatora ORBITER.
http://www.aovi93.dsl.pipex.com/mars_for_less.htm