Stránka 8 z 10

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 12:39
od Osel
Martine to jo, ale myslí že šachta a to zrcátko u 450 nedělá takové problémy, Vinětace byla rozhodně menší.
Miro jak jsi psal, udělat hromadu darku , a nebo zkusit metodu chlazeného boxu a darky dělat v něm.
I tak to bude masakr, večer začínáš fotit při 10st a ráno je třeba mínus 2...
To by znamenalo udělat třeba i kalibraci balíku ligtu zvlášť podle teplotních spádů .

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 13:41
od MMys
Tak ono fotit fullframe senzorem přes 2" korektor je dost problém, průměr výstupu z korektoru je menší než úhlopříčka senzoru.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 14:28
od hades
Osel píše: 25. 10. 2023, 12:39 I tak to bude masakr, večer začínáš fotit při 10st a ráno je třeba mínus 2...
Ale to je okolní teplota, to nebude teplota, kterou bude mít čip. Tam ten rozdíl nebude tak drastický.
A ano, v tomto mají chlazené astrokamery určitou výhodu...

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 15:18
od Osel
Hades ještě jeden návrh co změnit název tématu na trápení s flaty a darky u Canon 6D.
Řekl bych že to poslední dny bylo hodně sledované téma, a určitě bylo přínosem i pro ostatní členy fóra.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 15:22
od Osel
Závěrem bych tedy chtěl poděkovat :!: :!: všem zúčastněným, za trpělivost, ochotu a čas tomu věnovaný. Na oplátku slibuji, že příští data která pošlu se budu snažit udělat dle získaných informací.
Laďa.
PS : Canon 6D je taková náročnější milenka, než jako byla ta pracovitá selka 450D.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 15:57
od Osel
Martine díky, proto si ještě dovolím jednou porovnání flatu, tentokrát už reálné.
A je z toho jasné, že prostě ty rohy do 2" rovnače se nevejdou.
Zelené ohraničení, bych řekl, je tak raálný prostor na využití čipu a dané soustavy.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 16:30
od peto
Lado, ak nechces menit optiku, mal by si prejst na APS-C chladenu OSC kameru.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 16:57
od MMys
A proč zpět na APS ? Senzor v 6D je výrazně lepší, stačí ten snímek prostě oříznout na použitelnou oblast, která může být klidně i čtverec, a o něco větší než APS. Prostě je to určitě variabilnější.

Já bych to prostě oříznul podle individuální tolerance k různým vadám v rozích. Také záleží na účelu snímku, rozlišení ve kterém je prezentován. To zelené je asi realistické.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 17:05
od Ari
Ja som sa tiež trápil s 6D a newtonom 200/800 a to som mal aj 3'' výťah a korektor, flaty mi v 90% prípadoch nesedeli, darky som fotil v peltierom chladenej komore aby teplota +- sedela ale jediné riešenie bol prechod na chladenú kameru...
Je možné že pri 6D sa svetlo odráža aj od zrkadla v šachte?

Možno ešte nejaký FF mirrorless by bol kompromis medzi 6D a chladenou kamerou.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 17:24
od MMys
Ne, od zrcadla se neodráží nic, je přeci lesklou stranou k hledáčku. Ne do šachty.

Zásadní problém u DSLR je ten, že kalibrace prostě nejde udělat opravdu přesně. Ale u hodně proexponovaných RGB snímků na naší světlé obloze a když je vinětace v řádu desítek procent, je opravdu potřeba extrémně přesný flat. A ten se dá získat jedině precizní kalibrací jak FF tak lightu. Jakmile i jeden z offsetů není správný, tak FF koriguje vinětaci chybně, a jakmile se ze snímku víc zaloví, všechno vyleze. Uvědomme si, že se pomocí FF rovnají nehomogenity v řádu stovek až dolních tisíců ADU a následně se ze snímku často loví struktury s intenzitou klidně jen desítky nebo i jednoty ADU nad pozadím. Pokud bude chyba v nějaké oblasti FF o velikosti 1%, a bude se tím rovnat pozadí které má třeba 1000 ADU, tak to jedno procento chyby ve FF způsobí odchylku 10 ADU na odpovídajícím místě zkalibrovaného snímku. A to je určitě vidět.

Temný proud se zdvojnásobuje každých cca 6-7°, to je u nechlazené DSLR fatální. Prostě ty nechlazené kamery mají svoje limity. Čím více vinětuje soustava, a čím světlejší je obloha, tím více je ta chyba v kalibraci poznat.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 20:00
od Osel
Počasí bylo na mé straně a vyjasnilo se.
Udělal jsem AV flaty pro oba filtry co používám L-pro a L-enhance
Mohu ještě tedy požádat o kontrolu ?

https://www.uschovna.cz/zasilka/NDZN7VAK7LVB63D7-UVY/

Mám ale otázku, jak tedy udělat DARKDFLAT když čas se v průběhu focení měnil, tak jak obloha tmavla.
L-enhance 4-8 s. a L-pro 2,5 - 4 s.

Porušil jsem pravidlo co funguje neměň a stáhnul novou veri BackardEos 3.2.3
A v této verzi to v AV neukazuje čas ani teplotu
V BULB už to ukazuje teplotu ale ne čas
A starší verze 3.1.17 zase ukazuje čas ale né teplotu :?
i když je to nastavené
A jako bonus sem tímto získal dárek, že mi teď spuštění aplikace trvá asi 5 min :evil:

Re: Trápení s flaty a darky u Canon 6D

Napsal: 25. 10. 2023, 20:26
od MMys
Já to dělám jinak, FF prostě nechám nadělat s intenzitou třeba od 2/3 do 1/3 dynamického rozsahu, konstantním časem. FF se stejně při skládání obvykle normalizují do rozsahu 0-1, takže je to fuk.

Pokud se ale expoziční časy liší v rozsahy třeba 1-4 sec,. stačí nějaký průměrný dark flat. On primárně asi není průšvih v nepasujících DF k flatům, ale spíš nepasující DF k lightům, tam je v průběhu noci daleko větší rozptyl, než u FF pro flaty, které nacvakáš velmi rychle. Bohužel vadí, když nesedí jakékoli DF.

Re: Trápení s flaty

Napsal: 25. 10. 2023, 20:38
od hades
Osel píše: 25. 10. 2023, 20:00 Mám ale otázku, jak tedy udělat DARKDFLAT když čas se v průběhu focení měnil, tak jak obloha tmavla.
L-enhance 4-8 s. a L-pro 2,5 - 4 s.
buď to nebudeš řešit nebo si uděláš sady darkflatů a těmi zkalibruješ jednotlivé flaty

Re: Trápení s flaty a darky u Canon 6D

Napsal: 25. 10. 2023, 20:44
od Psion
Problém je, že to nejde standardně kalibrovat, to už jsme tady zkoušeli, žádným flatem ani dark flatem.

Re: Trápení s flaty a darky u Canon 6D

Napsal: 25. 10. 2023, 21:02
od MMys
ZNOVU OPAKUJI, s vysokou pravděpodobností FF jsou pomocí darkflatů OK, ten proces se odehraje rychle, teplota se nestihne moc změnit a DF v řádu sekund se zase tak moc neliší. Horší je to s lighty.

Ale pro klid duše - na přesnost výroby FF existuje jeden parádní test. Uděláš master flat, a pomocí něho zkalibruješ ne lighty, ale jednotlivé FF, ze kterých byl ten master udělaný. Výsledkem musí být jednolité zašuměné obrazy, bez jasového gradientu.

tedy schéma kalibrace je (FF - darkflat)/(masterflat) kde master flat je udělaný z těch samých FF a darkflatů, ketré pak po jednom kalibruješ.

Pokud ti z těch okalibrovaných dílčích FF vyleze cokoli co má nějaký proměnný jas, jsou blbě FF nebo darkflaty. Pokdu vypadnou jednolité obrazy, ale stejně to nefunguje, tak jsou blbě okalibrované lighty pomocí DF.