Aka cierna je najlepsia?

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Odpovědět
ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

Aka cierna je najlepsia?

#1

Příspěvek od ceres »

K tejto teme ma vyprovokovalo nedavne porovnanie obrazkov M33 a hlavne ich rozne farebne podanie. Otazka teda znie, aka by mala byt farba pozadia (teda "cierna") na snimkach nebeskych objektov?

Odpoved (ta jednoducha) sa ponuka hned - predsa cierna! Ako vsak vieme, nie je cierna ako cierna... Odpoved by mala byt exaktnejsia, teda ake zlozenie (nadych) by ta cierna mala mat? A ake su dosledky dosiahnutia takejto farby pre celkovy dojem z obrazka?

V prvom rade si treba povedat, ze prakticky kazdy obrazok si prezerame na monitore. Na jeho "farbu" teda vplyva v prvom rade nastavenie monitora. Ak je nastaveny zle, uvidime nespravne aj prezerany obrazok. O spravnom nastaveni monitora by som tu mohol popisat niekolko obrazoviek, odporucim len vyborny soft na kalibraciu monitora: http://www.eizo.cz/pool/files/de/Eizo_Monitortest.zip

Dalsim podstatnym prvkom pre vnimanie farebneho tonu obrazka je tzv. ambient light, teda farba okolo obrazka - je rozdiel, ci si pozerame obrazok na bielom, ciernom alebo farebnom pozadi. Oko (mozog) si podklad "vlozi" do obrazka a zmeni jeho celkove podanie. Najlepsie si to mozete vyskusat, ked si prezriete obrazok vo full-screen mode v programe IrfanView (http://www.irfanview.com), kde sa da menit farba pozadia. Vysledkom takehoto prezerania bude, ze najlepsie sa prejavi nadych snimky pri prezerani na ciernej obrazovke.

Ma to vsak maly hacik - snimka, ktorej pozadie na bielom podklade sa javilo ako "cierne", sa na ciernom pozadi javi ako "siva" s urcitym nadychom (do modra, do cervena atd.). Dostavame sa teda k tomu, ze nasa "cierna" ma akesi dve zlozky - hlbku (sytost) a odtien (farebny nadych).

Ake teda maju na spravne vyvazenom obrazku tieto dve zlozky vyzerat?

Jednoduchsie je to s tym "odtienom". Mal by byt neutralny, teda vlastne "bezfarebny". Inak povedane, hodnoty kanalov R, G a B by pre pozadie mali mat rovnaku hodnotu. Ak bude toto kriterium splnene, "nadych/odtien" ciernej zmizne, zneutralizuje sa. Korektna neutralizacia pozadia bude mat za nasledok, ze aj cela snimka bude posobit prirodzenejsie a vyniknu skutocne farby objektu na obrazku. Dosiahnut tento ciel je pomerne jednoduche, dolezite je urcit spravne miesta, kde budeme hodnoty pozadia merat. Malo by to byt miesto, kde je naozaj len pozadie. Neutralizaciu vsak dokaze velmi ovplyvnit farebny sum obrazka. Na to si treba dat pozor.

Tazsim orieskom je nastavenie spravnej hlbky (sytosti) "ciernej" v pozadi. Premietanie na cierny displej zvadza k tomu, aby aj pozadie snimky bolo uplne cierne, teda aby nebolo vidno, kde konci obrazok a kde zacina pozadie. Tento prechod ovplyvnuje okrem nastavenia monitora (ten by mal dokazat zobrazovat tak, aby bolo vidno rozdiel aspon medzi 98% a 100% ciernej) aj fakt, ze pri snahe o "vyciernenie" pozadia sa casto stracaju jemne prechody aj vo vnutri obrazka, inak povedane, snimka zacne byt privelmi kontrastna.
Vyskusal som mnohe formy zobrazovania a precital vela clankov o tejto problematike. Vysledok je taky, ze hodnoty pozadia pre jednotlive kanaly (samozrejme, pre vsetky rovnake, vid vyssie) by sa mali pohybovat v rozmedzi od 8 do 18 (pri 8-bitovom zobrazeni na stupnici od 0 do 255, 0 je 100% cierna, 255 je 100% biela). Teda nie R=G=B=0, ani 4, ale aspon 8... Pri zobrazeni na ciernej ploche sa bude sice zdat obrazok mierne "sivy", ale celkovy kontrast bude prirodzeny...

Zhrniem to teda:

1. Pri spracovavani farebnych obrazkov musime mat aspon priemerne kvalitny monitor (= s aspon 8-bitovym spracovanim obrazu; tie lacne LCD casto pouzivaju dokonca iba 6-bitove spracovanie s 8-bitovou interpolaciou), ktory je dobre nakalibrovany
2. Vysledny farebny obrazok by mal mat pozadie ("oblohu") neutralne, teda malo by platit R=G=B
3. "Cierna" v pozadi obrazka by mala mat hodnoty v rozmedzi 18 > R=G=B > 8

Ak pri spracovani postupujeme korektne a podari sa nam splnit predchadzajuce body, bude dojem z vysledneho obrazka ovela prijemnejsi a snimka bude vernejsia...


::)
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk
Uživatelský avatar
ZV
Příspěvky: 365
Registrován: 31. 10. 2006, 23:03

Aka cierna je najlepsia?

#2

Příspěvek od ZV »

ceres napsal:
2. Vysledny farebny obrazok by mal mat pozadie ("oblohu") neutralne, teda malo by platit R=G=B
3. "Cierna" v pozadi obrazka by mala mat hodnoty v rozmedzi 18 > R=G=B > 8

S tím bych si dovolil trošku polemizovat, nebo spíš upozornit na alternativu. Černá (resp. tmavě šedá) totiž není přirozená barva oblohy - pokud nefotíme z oběžné dráhy. Nemám na mysli světelné znečištění, ale přirozené záření atmosféry, které jí dává i v nejhlubší noci slabý nádech do tmavomodrošedé.
Záleží ovšem na vkusu - neutrální pozadí je více "kosmické" a věrnější co se týče skutečných barev objektu, tmavě modrošedé (nebo spíš modročerné) pozadí je bližší tomu, jak je objekt vidět ze zemského povrchu.
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

Aka cierna je najlepsia?

#3

Příspěvek od ceres »

ZV napsal: Černá (resp. tmavě šedá) totiž není přirozená barva oblohy - pokud nefotíme z oběžné dráhy. Nemám na mysli světelné znečištění, ale přirozené záření atmosféry, které jí dává i v nejhlubší noci slabý nádech do tmavomodrošedé...

Ano, obloha sa tak mozno javi, ale myslim si, ze jej farbu treba pri spracovani snimok eliminovat. Je to ako s CLS filtrom. Ten tiez spravi snimky naruzovele a pri spracovani sa ten nadych snazime odstranit. Obloha je vlastne vzduchovy filter a jej vplyv sa snazime eliminovat. O tom je vela odbornych materialov a spacialne metody, ktore su zalozene na merani vplyvu farby oblohy v roznych vyskach nad obzorom. Idealne je spravit si pred a po foteni snimky vybranych poli s presne definovanymi hviezdami v roznych vyskach nad obzorom, tieto snimky zmerat, z merani vyrobit korekcne krivky a tie aplikovat na spracovavany obrazok. Je to taka prirodzena fotometricka skala...

O vplyve atmosfery a extinkcie na farbu obrazka je velmi dobry clanok napr. tu: http://hubble.heim.at/tips/color_balance.pdf

Myslim si teda, ze "cierna" v pozadi snimok DSO by mala byt neutralna.
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk
Odpovědět