Newton s okulárem "blíže primáru"

Diskuze o dalekohledech, triedrech a dalších kukátkách pro pozorování nekonečna
Odpovědět
BertCZ

Newton s okulárem "blíže primáru"

Příspěvek od BertCZ »

Přátelé, už použití uvozovek v názvu tématu napovídá, že fakt nevím kudy kam, a typ konstrukce dokonce ani neumím správně česky pojmenovat. Proto tedy následují prosebné řádky.

V letech 2025, a bohužel asi i v 2026 se chystám zbudovat hvězdárnu. Jejíž součástí by, mimo jiné, mělo být nějaké "velké vizuální hovado". Základem budiž newtonovský dalekohled o průměru zrcadla 70-80 cm. Při očekávané hodnotě f4 všichni víme, jak vysoko by byl běžně umístěný okulár. Proto bych rád věděl, jaké parametry by měl takový newton v případě, kdy okulár bude třeba v polovině mezi primárem a sekundárem.

Přiznám se. Hledal a nenašel. Asi to jde i spočítat, ale uvědomte si, že jsem jenom blbý právník, z něhož matka, absolventka matfyz, pravidelně dostává psotník :-)

Tedy prosím o radu typu:

Je to tam a tam, zadej hodnoty, spočítá Ti to.
Posílám ti xls, dosaď, uvidíš.
Spočítal jsem Ti to pro 70, 80 a okulár tam a tam ....

Celé to chci vědět a trochu znát dřív, než dám řeč s konstruktérem, který na mne má již (díky dřívějším společným projektům) rezervován čas.

Za Vaše rady děkuji, Bert

P.S. níže vizualizovaný případ mnou poptávaného řešení.
big dob 1.JPG
big dob 1.JPG (71.02 KiB) Zobrazeno 3483 x
Meade LX200 16", 14", 12", 8" ... Dobson Obsession 20" ... Celestron Rasa 8" ... eVscope Unistellar ... APM Bino 120 ... Coronado PST
MMys
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Re: Newton s okulárem "blíže primáru"

Příspěvek od MMys »