Posunutí primárního zrcadla

Diskuze o dalekohledech, triedrech a dalších kukátkách pro pozorování nekonečna
Uživatelský avatar
Adam Ráček
Příspěvky: 6
Registrován: 04. 02. 2023, 16:47
Bydliště: Brno
Věk: 15

Posunutí primárního zrcadla

#1

Příspěvek od Adam Ráček »

Zdravím,
jsem zde nový, proto mne prosím omluvte, kdyby sem následující otázka nepatřila, případně ji nějak přemístěte tak, aby byla tam kde má být.

Jsem začátečník jak v astronomie, tak i astrofotografii (teleskop i fotoaparát mám pouze 1 měsíc) a používám Levenhuk Blitz 114s PLUS a Canon EOS 760D. Abych mohl pořizovat fotografie přes teleskop, pořídil jsem si tento adaptér: https://www.amazon.com/Astromania-Exten ... rrency=EUR.
Jak jsem předpokládal, zaostřit lze pouze pomocí „okulárové projekce" („eyepiece projection") a metoda „primárního ohniska" („prime focus") nevede k ostrému obrazu. Včera večer jsem to byl poprvé vyzkoušet a zjistil jsem, že zvětšení, které „eyepiece projection" poskytuje je opravdu enormní a vzhledem k tomu, že mám krátkou ohniskovou vzdálenost, tak jsou mi takováto velká zvětšení prakticky k ničemu [s planetami se mohu kvůli krátké ohniskové vzdálenosti rovnou rozloučit (časem bych si na ně pořídil nějaký Maksutov-Cassegrain nebo tak něco)]. Původně jsem zamýšlel fotografování DSO a teď jsem tedy zjistil že přes „eyepiece projection" (teda vysoká zvětšení) cesta k tomuto cíli nevede (pokud člověk nefotografuje něco jako M15, nebo třeba M57, na které se již nějaké to zvětšení hodí).

Z tohoto důvodu bych potřeboval nějak dosáhnout zaostření při užití metody „primárního ohniska" („prime focus") a asi nejlepší metodou se mi jeví posunutí primárního zrcadla o malý kousíček dopředu (kupovat menší okulárový výtah se mi jeví moc drahé a navíc při posunutí zrcadla zkrátím i ohniskovou vzdálenost teleskopu - i když ne o moc, předpokládám pár milimetrů).
▶Chtěl bych se tedy zeptat:
• Existují nějaké výpočty o kolik to zrcadlo posunout?
• Je to vůbec rozumné?