kernel filtr

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Odpovědět
Uživatelský avatar
voko
Příspěvky: 792
Registrován: 25. 04. 2005, 22:56

kernel filtr

#1

Příspěvek od voko »

Mám prosbu. Dá se laikovi jako já nějakým jednoduchým způsobem vysvětlit, co to je kernel filtr? A jak to překládat do češtiny?
Třeba u LPI se nastavuje hodnota "kernel filtru" a jsem z toho trochu nesvůj, když nevím, co to vlastně dělám. Z praxe mám ověřené to, že to nějak souvisí se zrnitostí snímku (nastavím-li vysoký kernel filtr, je výsledný obraz zrnitější a naopak). A pak tam ještě nějak nastavuju počet snímků, z nichž se to nějak odvozuje. Podle slovníku by to mělo být něco jako jádro. Literarura je na to skoupá a když, tak je to tak odborně psané, že tomu stejně nerozumím. Dá se to podat polopatě?
Díky!
e-mail: vokope(at)cmail.cz
3J

kernel filtr

#2

Příspěvek od 3J »

Myslím, že toto je docela polopatické vysvětlení.

Filtrací obrazu rozumíme v obecné rovině operace s digitálním obrazem, které slouží ke zvýraznění určité informace. Rozlišujeme celou řadu metod filtrace obrazu od velmi jednoduchých (např. prosté průměrování) až po poměrně komplexní, sofistikované metody.

Filtrace může být využívána pro vyhlazení obrazu, potlačení šumu, zvýraznění kontrastu, detekci hran, postklasifikační zpracování obrazu a řadu dalších úloh. Vzhledem k rozsahu většiny digitálních dat je z technického hlediska nevhodné řešit podobné úlohy najednou v celém obrazu. Daný filtr je tak definován jako šablona rastrové matice (tzv. "moving window", v české literatuře se často využívá termín "kernel") - tedy pohybujícího se (plovoucího) okna. Jde o matici (většinou čtvercovou) tvořenou lichým počtem řádků a sloupců, která se při výpočtu pohybuje nad maticí originálních dat (ve směru řádků a sloupců). Nová hodnota rastrové buňky je určena na základě aritmetické operace či statistické veličiny definované filtrem a hodnot originálních dat. Do výpočtu tak vstupuje na rozdíl například od podílu obrazu množina hodnot a nikoliv pouze jedna jediná hodnota. Jde tedy o lokální a nikoliv bodové operace. Nejčastěji se využívá velikost kernelu 3x3 a 5x5.


Psáno zde http://gama.fsv.cvut.cz/wiki/index.php/ ... D_%C4%8D.5
Uživatelský avatar
voko
Příspěvky: 792
Registrován: 25. 04. 2005, 22:56

kernel filtr

#3

Příspěvek od voko »

Ano, to jsem četl, ale tam třeba není vůbec řeč o tom počtu snímků, které zadávám při nastavování toho filtru. Ale asi to laicky líp vysvětlit nepůjde. Navíc to tam ani vlastně nepřekládají, takže to nemá český ekvivalent?
e-mail: vokope(at)cmail.cz
3J

kernel filtr

#4

Příspěvek od 3J »

Uf ??? žádám lehčí otázku

Jde zřejmě o to, že kernel je nějaká oblast z které je získávána nějaká hodnota potřebná pro Funkci filtru .
Například hypoteticky pokud filtr hledá " Hranu " potřebuje znát nejtmavší a nejsvětlejší pixel. Buť to veme z celého snímku nebo to veme v okolí prohledávaného místa a velikost tohoto okolí je hodnota "Kernel"
A pokud pracuje s videem, tak to bere ještě stejnou oblast několik snímků před a po . ( například pro odstranění poruch )
Tak nějak to chápu já. Jde o to jak to chápal programátor ;D Chce to trochu experimentovat u grafických SW není vždy vše přísně logické.
Maser
Příspěvky: 2297
Registrován: 22. 08. 2006, 03:41
Bydliště: Rumburk
Věk: 44

kernel filtr

#5

Příspěvek od Maser »

Třeba u LPI se nastavuje hodnota "kernel filtru" a jsem z toho trochu nesvůj, když nevím, co to vlastně dělám. Z praxe mám ověřené to, že to nějak souvisí se zrnitostí snímku (nastavím-li vysoký kernel filtr, je výsledný obraz zrnitější a naopak). A pak tam ještě nějak nastavuju počet snímků, z nichž se to nějak odvozuje.
Mám také LPI a také bych rád znal odpověď na tvou otázku.
Ze zkužšenosti můžu říct jen to, že tento filtr sice dělá obraz zrnitějším, ale také ostřejším. Ten zadávaný počet snímků je dle mého názoru počet od kterého má dané snímky zpruměrovat a filtrovat. Čím více snímků zadáš tím lépe, ale zase tím déle to trvá. Já tento filtr mám nastaven na MEDIUM a následné nutné úpravy provádím v prg. Registax.
Meade LX90 8"SCT f/10; AZ-EQ6 GT; Vixen VMC110L; TS Photoline 90/600 APO Triplet; Canon EOS 60Dm; Canon EOS 600D; ASI120MC; ASI178MMC
Odpovědět