prvnich par tematickych odkazu na zajimave zdroje:
https://www.ptgrey.com/point-grey/10931?countryid=237
https://eu.ptgrey.com/exmor-r-starvis
https://www.webastro.net/forums/topic/1 ... et-imx183/
http://www.astrosurf.com/buil/asi183mm/
EMVA imaging performance, napr. pro IMX183 - https://eu.ptgrey.com/support/downloads/10887
osobne aktualne shanim neco na foceni narrow band. Takze nejdulezitejsi pro me je nizky cteci sum, vysoka QE a adekvatni velikost pixelu, klidne muze byt mensi nez vetsi a hlavne, po zkusenostech s 36Mpix kamerou - velike rozliseni je parada, takze vice megapixelu se uz nebojim

drive jsem mel ICX694 jako nejlepsi CCD senzor na vseobecne foceni a dnes se zda, ze by jej mohl nahradit aktualne v masove vyrobe (planovana na jaro 2018) IMX428 coz je levnejsi varianta od IMX420 a oproti ICX694 ma radu vyhod: jeste vyssi QE, polovicni cteci sum, pro me lepsi format obrazu (rozliseni tak nejak 3:2 je hezci nez 5:4 nedej boze mnou nenavidenemu 1:1).
nejaky informace:
https://www.ptgrey.com/sony-pregius-glo ... ntryid=237
https://www.framos.com/en/news/sony-int ... utter-mode
a datasheet tedy vlastne jen flyer (nic tam neni):
https://www.sony-semicon.co.jp/products ... _Flyer.pdf
co je u CMOS duleziteho, oproti CCD, ze
- existuji napr. 2 varianty - rolling shutter a global shutter, cipy s rolling mivaji obvykle vetsi QE a nizsi RN nez global shutter cipy. Global shutter se hodi na foceni pohybujicich se objektu, napr. ISSky

- mivaji casto (zejmena proto, ze v Sony jsou blbci) takzvany amp-glow zpusobene vlastnim cipem a jeho usporadanim na PCB, proste vzdy tam "sviti"/tepelne vyzaruje nejaka komponenta, nebo je to celkove nestastne udelany, ze cip nejde zezadu chladit po cele plose - nejde tam dat chladici prst... s amp-glow se da bojovat obvykle dark-framem, je to jen osklivy, ale jde to zkalibrovat (kompromisne k skoro nepoznani)
- je dobre si vice uvedomit co znamena temny proud, nektere cipy maji fakt silene veliky temny proud a to je konstantni "sum" ktery si pridavame do obrazu tim vice, cim vice dat nafotime (coz je pochopitelne), takze fakt pozor na temny proud, aby v radu planovane expozice nebyl treba vyznamne vyssi nez vlastni cteci sum
- nejdulezitejsi rozdil oproti CCD je variabilni/promenny zisk kamery! jelikoz typicky CMOS cipy maji pouze (maximalne) 12ti bitovy A/D prevodnik, je dobre si uvedomit, jaky rozsah jim lze navzorkovat. Osobne doporucuji vsechny kamerky pro zacatek provozovat v rezimu unity gain, tj. kdy zisk je roven 1e-. Nekdy pro zlepseni dynamickeho rozsahu muze mit smysl fotit s polovicnim unity gainem (kdyz je 100 tak dat 50), jindy pro foceni kratsich expozic anebo narrow band snimku je mozne zas naopak gain lehce zvysit, ale ne zas o moc. On ten celkovy cteci sum neklesne o tolik, pri vyssim gainu, aby se to pak vyplatilo, kdyz si clovek ubere z dynamickeho rozsahu...
- dalsi zasadni vec je, ze dynamicky rozsah se da (a musi) dohnat vyrazne vetsim mnozstvim jednotlivych subexpozic - snimku, lze tim naprosto minimalizovat fakt, ze CMOS kamery byvaji pouze 12ti bitove (ve valne vetsine pripadu, moje je treba 14ti bitova)
- no a z praktickeho hlediska, kdyz na me koukne jeden singl CMOS snimek (mel jsem Panasonic MN3432...) prave stazeny z kamery, tak je to vzdycky nejaky hnusny oproti CCD snimkum (ICX694), ale nebojte, po slozeni vice expozic, nebo i po pouhe kalibraci jednoho snimku jednim darkem, se to vyrazne zlepsi...
- asi posledni, co stoji za to zminit je, ze kalibrovat takove snimky je nejlepsi vzdy a pouze jen odpovidajicim dark snimkem a lighty flatama, tj. (light - dark4light) / (flat - dark4flat). Na biasy se vyprdnete, nejdou pouzit. CMOS senzory jsou haklive na kratke expozice a dokud neni flat focen alespon v radu sekund, dochazi k nelinearitam a ruznym nereprodukovatelnym vysledkum, takze je treba flat fotit 1-2-3 sekuny (ja fotim 5) a bude klid, dark frame pro 5 sekund si kazdy snadno udela. Proste biasy ne-e a uz vubec ne kalibrace s optimalizaci (skalovanim/scaling) dark snimku (kde se odecita bias a deli a nasobi co zbylo)...
toz tak prozatim