BATERIOVY ZDROJ

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
AstronomyGreenHorn
Příspěvky: 133
Registrován: 24. 08. 2005, 01:54

BATERIOVY ZDROJ

#1

Příspěvek od AstronomyGreenHorn »

Nedavno par kolegov na threade EQ6 SKYSCAN preberali temu bateriovych zdrojov.
Zaujalo ma to lebo prave mam v hlave projekt na kupu alebo stavbu zdroja, ktory by napajal moju techniku.
Chcel by som sa priblizit k niecomu takemuto:
http://www.telescope.com/shopping/produ ... ctID=36165
Ma to dve varianty jedna ma 7AH a stoji okolo 60 USD a druha ma 17Ah a stoji okolo 100USD.
Hlavne to ma vystup na nestandardny 6V (na tom mi pracuju EQ5 motorceky).

Pozeral som niektore domacky zhotovene zdroje ale vacsina je dizajnovana na silnejsie montaze napajane 12V.
Rozmyslal som pouzit menic z DC na AC s viacerym (aspon 3) zasuvkami a do zasuviek napichat standardne menice na 3V, 6V , 12V. len si neviem predstavit tu kopy menicov a kablov .... ;D

Myslite, ze ma vyznam kupit si lacnejsiu autobateriu (35 Ah)a prirobit menice a konektory na mojich 6V (resp 12V do buducna), alebo obetovat prachy na uz hotovy vyrobok.
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

BATERIOVY ZDROJ

#2

Příspěvek od MP »

Na EQ5 Ti staci mnohem mensi kapacita, odber proti SkyScanu a podobnym systemum je temer zanedbatelny. Takze si kup maly, lehky a levny hermeticky akumulator 6V/12Ah a k nemu nejakou nabijecku, ktera umi 6V akumulatory setrne nabijet ( oboji sezenes napr. v GME ). Pokud si v budoucnu budes porizovat montaz kategorie EQ-6SkyScan, tak budes muset napajeni resit na jine urovni, ktera by pro EQ5 byla zbytecna.

Menicem na 220V a dalsimi adaptery ztratis spoustu energie. Doporucuji nizsi napeti ( pro fotak apod. ) resit spinanym stabilizatorem ( napr. s obvodem LM2576 ) primo z baterky a vyssi napeti ( napr. pro notebook ) menicem z napeti baterie primo na pozadovane napeti ( pro notebook vetsinou 18V ).

-------------------------------

Pardon, zapominam, ze jsi v Torontu :D
Takze firma GME Ti asi nepomuze, ale hermeticke 6V akumulatory se urcite sezenou vsude.
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
HonzaS
Příspěvky: 536
Registrován: 08. 11. 2004, 04:46
Bydliště: Druzcov

BATERIOVY ZDROJ

#3

Příspěvek od HonzaS »

kptnemo:

Doporucil bych ti nakup akumulatoru, jak pise MP. Dle meho nazoru je tebou uvedena vec pouze akumulatorem v hezke krabicce, ale dost drahe. Ja osobne bych z "Dynamo PRo Power Station" vyuzil pravdepodobne pouze tu baterii - svitilna, radioprijimac a jine zvrhlosti jsou dle meho nazoru zbytecne. Nabijecka k tomu (da-li se to tak nazvat) mi pripada silne poddimenzovana - tipoval bych na vystupni proud kolem 500mA (dle 'robustnosti' transformatorku), coz pri 17Ah (40-50 hodin nabijeni).

Osobne bych ti doporucil oloveny akku - hermeticky olovo treba 6V/10Ah za 383,50 Sk vc. DPH
http://www.gme.sk/index.php?action=deta ... &sk=&pict=
a k tomu nejake rozumne nabijeni, ktere bych nejradeji (nejjednosudeji zbastlil) pomoci treba LM317T (asi 11,- Sk) + trimr na nastaveni napeti a chladic, muzes napr. vyuzit zdroj ze sveho PC (+12V), pokud nemas nejaky laboratorni zdroj, ci neco jineho - silnejsiho. Za pomoci vyse uvedeneho integrace je mozne dobijet proudem kolem 1,5A i vic, podle typu obvodu, takze 10Ah bude nabito vklidu za 8-10 hodin. Kdyz jsem byl letos na dovolene s dalekohledem a mel jsem ssebou akumulator 24Ah a nabijecku jenom 1A, tak jsem se 'kopal do hlavy, ze jsem si nenabastlil silnejsi'. Ke vsi smule (stesti) bylo cely tyden jasno a tak baterie mela den ode dne mensi napeti, i kdyz jsem nabijel prakticky cely den (4.00-22.00). I tak jsem ten tyden nejak prezil.

HonzaS
ED80, Dobson 16" a další bordel
3j

BATERIOVY ZDROJ

#4

Příspěvek od 3j »

Další možností kde koupit jsou modelářské prodejny ;).
Tam lze sehnat spáskované NiCd v různých velikostech a počtech pro RC modely.
Zrovna tak tam lze vybrat nabíječku stavěnou
právě pro ně - nabíjení z 230V nebo z autobaterie
s automatikou - vypne po nabití (přebíjení ničí téměř všechny aku >:().
Dneska prodávají tak chytré že rozeznají typ a počet
článků provedou dovybití ( kvůli paměťovému efektu ) a ponabití přepnou pouze na udržovací proud. Jo ještě něco NiCd nebo NiMh mají proti olovu
tu výhodu že se dělají i v rychlonabíjecí variantě.
Asi znáte z akušroubováku - vrtačky. stačí 30 minut na nabytí u gelových olověných to bývá kolem 14 hodin a při pokusu o rychlonabití může dojít k splynování elektrolitu a tím i k explozi Můj švagr tak jako kluk přišel o oko. Bez zkušeností nedoporučuji experimentovat. ;)
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

BATERIOVY ZDROJ

#5

Příspěvek od MP »

Další možností kde koupit jsou modelářské prodejny ;).
Tam lze sehnat spáskované NiCd v různých velikostech a počtech pro RC modely.
Zrovna tak tam lze vybrat nabíječku stavěnou
právě pro ně - nabíjení z 230V nebo z autobaterie
s automatikou - vypne po nabití (přebíjení ničí téměř všechny aku >:().O tom uz jsem take uvazoval, ale vzhledem ke sve "letadylkarske" minulosti s tim mam nejake zkusenosti a proto jsem zustal u olovenych akumulatoru. NiCd a NiMh maji tri podstatne nevyhody : 1. cenu, 2. kapacitu a 3. zivotnost. Oficialne uvadenou kapacitu i zivotnost splnuji pouze pri zcela rovnomernem nabijeni i vybijeni malymi proudy, jinak kapacita po kazdem cyklu klesa. Pred nabijenim se musi vybit, coz nejakou dobu trva. A postavit z tech "lepsich", stavenych na velke proudy, treba 12V/10Ah baterii by bylo pekne drahe.

Takze doporucuji spis ty olovene akumulatory. Pokud se maji nabijet rychle ( pod 6 hodin ), chce to chytrou nabijecku, ktera zajisti vyrovnani napeti clanku malym proudem, pak rychle nabijeni velkym proudem, postupne snizovani proudu s rustem napeti a nakonec prepnuti na velice maly udrzovaci proud. Pro hermeticke akumulatory je nebezpecne prebiti, protoze vodik nema kudy utikat a muze baterii roztrhnout. Proto neni dobre na konci snizovat proud jen stabilizaci napeti, ale po dosazeni urcite urovne by nabijecka mela prepnout na o rad nizsi udrzovaci proud.

Ale takove nabijecky, urcene pro rychle a bezpecne nabijeni hermetickych olovenych akumulatoru, se bezne prodavaji.

e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
3j

BATERIOVY ZDROJ

#6

Příspěvek od 3j »

díval jsem se GME a uznávám nepopiratelnou výhodou olova je cena http://www.gme.cz/index.php?action=deta ... &sk=&pict= ten se mi obzvlášt líbí.
Nevýhodou delší nabíjecí cyklus.

Ale z jiné strany - jaký odběr má EQ5 ?
Jak dlouho vydrží běžet z 9Ah ?

Jsou 6V aku olověné pro motocykly a například
trabant měl též 6V. http://www.micronix.cz/dataview.php?pag ... 99d935be4e V Avii byly dva 6V aku v serii ( už přesně nevím cca 80 až 100Ah) Výhoda - možnost použití autonabíječky ( některé lze přepnout 6V/12V )


Takže to bude otázka použití - mobilita (váha) versus kapacita ( doba pozorování ) 8)
Dnes už je sortiment velmi široký za komančů bývalo hůř.
HonzaS
Příspěvky: 536
Registrován: 08. 11. 2004, 04:46
Bydliště: Druzcov

BATERIOVY ZDROJ

#7

Příspěvek od HonzaS »

Z tech levnych bych doporucil 'LONG' akumulator, napr. vyse uvedeny 6V s kapacitou 10Ah ma max. nabijeci proud 3A, takze baterka je nabita za 4 hodiny - to je urcite v pohode. Zasadni duraz u hermetickych akumulatoru je kladen na max. nabijeci napeti, proto nejsou bezne autonabijecky vhodne. Budto se akumulator muze trvale pripojit na max. 6,9V - nabijeni 'do konce' ale bude trvat podstatne dele, samozrejme s omezenim proudu, pak je baterie nabita, kdyz proud klesne blizko k nulove hodnote, nebo pouzit napeti 7,5V opet s omezenim proudu - baterie je nabita, kdyz proud poklesne z 3A na stalou hodnotu kolem 0,5A - tento odber se jiz nesnizuje, nebot dochazi ke zplynovani elektrolytu a neni zadouci.

datasheet od akumulatoru 6V/10Ah: http://www.klb.com.tw/dbf/WP10-6.pdf

V mem prispevku vyse jsem cosi psal o stabilizatoru LM317, ze ktereho se doplnenim trimru stane nastavitelny stabilizovany zdroj s omezenim proudu. Standardni typy omezuji kolem 1,5A a vyrabeji se typy s proudem 2,5A, coz by bylo v tomto pripade idealni. Jedinny problem bude chladic pro stabilizator, ktery musi uchladit cca 10-15W prikonu.

katalogovy list stabilizatoru: http://cache.national.com/ds/LM/LM317.pdf
doporucil bych provedeni 'plechove': TO3 - oznaceni LM317K, ktere ma typicky omezovaci proud 2,2A

HonzaS
ED80, Dobson 16" a další bordel
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

BATERIOVY ZDROJ

#8

Příspěvek od MP »

Pokud chcete bastlit inteligentni nabijecku na Pb akumulatory, tak doporucuji obvod UC3906 ( datasheet s doporucenym zapojenim najdete u Texas Instruments ), v GME za 175Kc. Ten je primo urceny pro rychle nabijeni hermetickych Pb akumulatoru a splnuje vsechny vyse uvedene pozadavky. Ma ale bohuzel stejnou nevyhodu, jako ten LM317 : funguje linearne, takze potrebuje poradny chladic a dost plytva energii zdroje ( takze napr. neni vhodny na nabijeni 6V akumulatoru z 12V site auta ). Ja uvazuji o PWM, patrne s pouzitim nejakeho AVRka ( maji PWM i A/D prevodniky na jednom chipu s procesorem a jsou levnejsi, nez ty specializovane nabijeci obvody ).

Jinak LONG akumulatory pouzivam a jsou dobre - nechaji si leccos libit. 12V/8Ah pohani montaz ( nez si poridim neco s vetsi kapacitou ), 6V/12Ah napaji chlazeni CCTV kamer a maly 12V/4Ah napaji fotak a autoguider. Vsechny jsou slozene v plastovem kufriku na naradi ( obvykle pod montazi ) i s ruznymi stabilizatory, rozdvojkami, vypinaci apod. A mala chytra nabijecka z GME je postupne vsechny nabije tak za 20 hodin ( ale malokdy jsou zcela vybite, takze to stiham pres den ). Jen si na tu montaz po instalaci SynScanu budu muset poridit neco vetsiho i se silnejsi nabijeckou ...

e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
Odpovědět