Stránka 1 z 33
Fotky letadel
Napsal: 05. 04. 2005, 16:23
od sussudio
i když to přímo nesouvisí s astronomií, zkoušel jsem udělat pár fotek letadel-hledáčkem 9x50. tak jen pro ukázku, na co všechno se dá použít hvězdářské vybavení... více info na mých stránkách.
Fotky letadel
Napsal: 05. 04. 2005, 22:42
od MaG
To letadlo muselo být ale i tak docela nízko ne? Já se snažil s triedrem 10x50 a Oly C760 a výsledek byl ten, že zvětšení bylo podobné, jako na maximální 10x zoom objektivu toho digitálu.
Proto nechápu to krásné zvětšení na tvé fotce.
Fotky letadel
Napsal: 06. 04. 2005, 13:40
od sussudio
nevim, jestli nad plzní letadla neklesají ze své běžné letové hladiny, ale nemyslim...

mam na foťáku jen 3xzoom, takže tu práci odvedl hlavně hledáček. bez ořezu to ve foťáku vypadá takhle
Fotky letadel
Napsal: 06. 04. 2005, 14:33
od sussudio
http://www.zdroje.info/hledacek.htm tady se nechá odvodit vizuální velikost letadla. viz. porovnání fotky s max. zoomem foťáku, oproti fotce s hledáčkem...
Fotky letadel
Napsal: 08. 04. 2005, 03:10
od Victorius
Moc pěkný

Fotky letadel
Napsal: 27. 04. 2005, 15:35
od Mates
MaG napsal: To letadlo muselo být ale i tak docela nízko ne? Já se snažil s triedrem 10x50 a Oly C760 a výsledek byl ten, že zvětšení bylo podobné, jako na maximální 10x zoom objektivu toho digitálu.
Proto nechápu to krásné zvětšení na tvé fotce.
Vzhledem k tomu, že jsou tam kondenzační pruhy za letadlem, tak asi moc nízko není. Rozhodně to není krátce po startu. Odhadoval bych tak 7000 až 9000 m.

Fotky letadel
Napsal: 28. 04. 2005, 01:39
od MaG
Vznik kondenzačního pruhu by měl záviset na teplotě rosného bodu. Z toho usuzuji, že jestliže bude vzduch ve 3000 m nasycen vodní parou a teplota zde dosáhne rosného bodu, začne vznikat "mrak".
Letadlo nejspíš dodá do atmosféry nečistotu a tak urychlí možnost kondenzace vody na nečistotách. To by tedy znamenalo, že vzniká kondenzační pruh na jasné obloze.
(mé úvahy...)
Takže když bude vzduch dostatečně nasycen i v nižší výšce, vznikne kondenzační pruh třeba i za letadlem ve 3 - 5 tis. metrech ne?
Nemyslím, že by nám tedy údaj 7 - 9 000 měl vyhovovat jako jediný správný. Asi bychom museli znát profil atmosféry z toho dne, jaký dělají třeba zde.
Fotky letadel
Napsal: 28. 04. 2005, 02:29
od MilAN
Asi by nám pomohla fotka Měsíce, stejně zpracovaná. Typ letadla a rozměry už nebudou problém.
Fotky letadel
Napsal: 28. 04. 2005, 02:45
od MaG
Pokud je to přes hledáček 10x50, možná má zorné pole právě 5°. Pokud ano, tak podle druhého záběru to vypadá, že letadlo zabírá nějakých 0,3°.
Fotky letadel
Napsal: 28. 04. 2005, 04:41
od MilAN
MaG napsal: Pokud je to přes hledáček 10x50, možná má zorné pole právě 5°. Pokud ano, tak podle druhého záběru to vypadá, že letadlo zabírá nějakých 0,3°.No ,právě že ty dva záběry nejsou totéž ,takže to vůbec nejde porovnat. Když to spočítám, vyjde mi nesmyslná výška. Bral bych rozměr od 0,8° výše.
Fotky letadel
Napsal: 28. 04. 2005, 13:31
od sussudio
foceno je přes hledáček 9x50. tyhle dvě fotky jsou tytéž, jen letadlo je oříznuto a správně natočeno. viz. moje stránky...
představu o vizuální velikosti letadla je možno si udělat z následujících dvou snímků. ten druhý je 3x zoomem (23,7mm), první přes hledáček....
Fotky letadel
Napsal: 28. 04. 2005, 19:25
od Mates
MaG napsal: Vznik kondenzačního pruhu by měl záviset na teplotě rosného bodu. Z toho usuzuji, že jestliže bude vzduch ve 3000 m nasycen vodní parou a teplota zde dosáhne rosného bodu, začne vznikat "mrak".
Letadlo nejspíš dodá do atmosféry nečistotu a tak urychlí možnost kondenzace vody na nečistotách. To by tedy znamenalo, že vzniká kondenzační pruh na jasné obloze.
(mé úvahy...)
Takže když bude vzduch dostatečně nasycen i v nižší výšce, vznikne kondenzační pruh třeba i za letadlem ve 3 - 5 tis. metrech ne?
Nemyslím, že by nám tedy údaj 7 - 9 000 měl vyhovovat jako jediný správný. Asi bychom museli znát profil atmosféry z toho dne, jaký dělají třeba zde.
Já jsem vycházel jen z praxe. Vojenská letadla (malá), která občas létají v nižších hladinách prakticky kondenzační pruhy nedělají. Samozřejmě bych za tu výšku ruku (ani prstík) do ohně nedal ::)
Fotky letadel
Napsal: 28. 04. 2005, 22:10
od MilAN
Takže ,z toho snímku je to jasnější. Letadlo je Airbus , nejspíš řady A320, takže mi vychází výška minimálně 8.000 m (vycházím z předpokladu, že úhlopříčka snímku odpovídá průměru zorného pole hledáčku, žer tam je okulár s polem 45° a že letadlo je v základní verzi.Jinak bude výška vyšší)
Na původním detailním snímku je zřejmě B 747, a ten by musel být 2,2x výše, což je nesmysl
Fotky letadel
Napsal: 29. 04. 2005, 19:57
od sussudio
v letadlech se zrovna nevyznam... fotil jsem čistě pro zábavu, takže jsem se ani nezajímal, jak vzdálený objekt fotim... každopádně, po uvěřejnění fotek zde, ať už to na to mělo vliv nebo ne, jsem po 3týdnech zmíněný hledáček během tří dnů prodal:)
Fotky letadel
Napsal: 09. 05. 2005, 04:07
od voko
Ke vniku kondenzačních pásů:
Ono je to opravdu jen otázka teploty rosného bodu v dané oblasti (ani ne výšce - kolikrát je vidět, že v dané letové hladině letadlo vlétne do oblasti s jinými fyzikálními charakteristikami a kondenzační pásy zmizí).
Ad MaG ke vzniku kondenzačního pásu:
Letadlo ani nemusí dodávat žádné nečistoty do ovzduší, ono tam dodá přímo tu vodu (výsledkem spalování uhlovodíků (= leteckého petroleje) je přece voda a CO2). Je to jako když vydechuješ v mrazu.