PixInsight
PixInsight
Vrátím se k původnímu dotazu aldy - na MHV jsme si trochu hráli s fotkou M16 a zkoušeli přes masku aplikovat LocalHistogramEqualization (jak píše oko1) a HDRMultiscaleTransform. Obojí vedlo ke zvýraznění struktur, ale pokaždé s trochu jiným výsledkem. Každopádně bych ale nejdřív začal s dekonvolucí na lineárním snímku v oblastech s vysokým SNR.
Vůbec mi přijde, že při postprocesingu v PI je nejdůležitější vytvořit si adekvátní masky pro selektivní úpravy. To je taky to s čím vždycky nejvíc bojuju a taky už došlo při tvorbě masek na PixelMath :).
Vůbec mi přijde, že při postprocesingu v PI je nejdůležitější vytvořit si adekvátní masky pro selektivní úpravy. To je taky to s čím vždycky nejvíc bojuju a taky už došlo při tvorbě masek na PixelMath :).
GSO RC 152/1370, TS APO Quadruplet 70/350, Baader Scopos 66/400, montáž CG-5 GT ADV, ZWO ASI 1600 MM-C, Canon EOS600Dmod., Lacerta MGEN, triedr Helios 7x50
PixInsight
Přechod na PixInsight je dost krkolomný a zabere hodně času, než jej uživatel dostane pod kontrolu. Poté však už na Photoshop ani nepomyslí a zapomene. Sám mám problém pochopit, jakým stylem si vyložit a plnohodnotně použít údaje ze "Statistics" pro stanovení hodnot redukce šumu atd. případně k čemu všemu se vztahují a kde je používat, aby nešlo o cestu pokus - omyl.
K některým postupům mi pomohly polopaticky vysvětlené ukázky např.
http://lightvortexastronomy.blogspot.cz ... nique.html
K některým postupům mi pomohly polopaticky vysvětlené ukázky např.
http://lightvortexastronomy.blogspot.cz ... nique.html
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a stále nevím nic - tudíž to vím správně.
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
PixInsight
Tak to tady studuji a čtu, zároveň koumám postupu na fóru PIXI a
jak napsal Zdeněk, správně vytvořená maska je asi základ pro tyhle operace. Tady je fakt, že ve Photoshopu jsem si mohl namalovat jakoukoliv masku a tady musím vyjít z nějaké matematické operace a to je někdy trochu problém. Vzhledem k filosofii úprav fotek je to samozřejmě OK, ale je to fuška.
jak napsal Zdeněk, správně vytvořená maska je asi základ pro tyhle operace. Tady je fakt, že ve Photoshopu jsem si mohl namalovat jakoukoliv masku a tady musím vyjít z nějaké matematické operace a to je někdy trochu problém. Vzhledem k filosofii úprav fotek je to samozřejmě OK, ale je to fuška.
PixInsight
V PixInsight je mnoho postupou na vytvorenie kvalitnej masky.Nie je tu taktiež problem "domalovat" potrebné časti pomocou CloneStamp ,ale je to všetko o skúšaní a hladaní tej najoptimalnejšej metode k dopracovaniu sa kvalitnej masky. Osobne v Photoshope iba riešim nejaké farebné dopracovanie snimky.
PixInsight je super program len je treba neustale sa v ňom zdokonalovať
PixInsight je super program len je treba neustale sa v ňom zdokonalovať
Peter Jurista
https://astrophotography-jurista.com/
https://astrophotography-jurista.com/
PixInsight
Jo jo, snažím se stále něco koumat na jejich fóru, ale často mám pocit, že jsem se něco naučil a pak ejhle ono je to možná jinak. Konkrétně by mně třeba zajímalo, jestli používáte BatchPreprocessing Script i na seskládání výsledné fotky. Já pro svou DSLR ano. Všichni, ale píšou, že se to nemá používat pro seskládání, ale pouze pro kalibraci a registraci. Složení pak dělat samostatně a zkoušet co je lepší. Někteří ale tvrdí, že stejně v 80% případů to vyjde nejlépe s automatikou v tom scriptu. Tak nevím, hlavně je zásadní podmínka mít jak porovnat různě seskládané snímky a vybrat ten lepší. Jenže co je lepší, v té fázi to nepoznám.
Proto bych se rád dozvěděl, jak tuto první zásadní fázi řešíte vy ostatní.
Proto bych se rád dozvěděl, jak tuto první zásadní fázi řešíte vy ostatní.
PixInsight
Já teda používám tenhle skript vždycky. Vzhledem k tomu že obvykle skládám velké množství snímků (50 a víc), používám LinearFit. Z nabízených algoritmů mi přijde nejlepší. Co občas přes ten skript neprojde, je registrování fotek z delšího ohniska, kdy výchozí parametry registrace moc dobře nesedí a je to pak potřeba zopakovat ručně. To se dá ale snadno odhalit.
Maximálně tak při pokusech vylovit nějaký asteroid si pohraju s integrací ručně.
Maximálně tak při pokusech vylovit nějaký asteroid si pohraju s integrací ručně.
GSO RC 152/1370, TS APO Quadruplet 70/350, Baader Scopos 66/400, montáž CG-5 GT ADV, ZWO ASI 1600 MM-C, Canon EOS600Dmod., Lacerta MGEN, triedr Helios 7x50
PixInsight
...Všichni, ale píšou, že se to nemá používat pro seskládání, ale pouze pro kalibraci a registraci. Složení pak dělat samostatně a zkoušet co je lepší. Někteří ale tvrdí, že stejně v 80% případů to vyjde nejlépe s automatikou v tom scriptu. Tak nevím...Neviem v čom je problém? Nie je predsa nič jednoduchšieho vyskúšať ten postup a pozrieť sa na výsledný obrázok. Je výsledok zle zregistrovaný? Zle sčítaný? Ak áno, je tu problém a buď ho vyriešiš v nastavení toho skriptu, alebo použiješ procesy registrácie a integrácie na sfinalizovanie obrázku.
Ak je výsledok v poriadku, tak sa vykašli na to čo píšu ostatní a používaj svoj postup s ktorým si spokojný.
Za seba môžem povedať toľko, že používam tento postup len keď mám veľa inej roboty. Pustím ho a po polhodine (už aby to niekto optimalizoval) mám skalibrované obrázky. Zvyšok robím v samostatných procesoch (registrácia a integrácia), pretože sa mi občas stane, že obrázky nie sú správne zregistrované (pri širokoúhlych obrázkoch) a treba upraviť parametre registrácie. Načo sa potom zdržovať s definovaním nového skriptu pre registráciu skalibrovaných obrázkov, keď je na to proces? Rovnako to platí aj pre integráciu zregistrovaných obrázkov. Niekedy je to oriešok (kométy a asteroidy pohybujúce sa po poli, prípadne satelity a lietadlá rušiace dáta). Vtedy treba trocha laborovať a preto opäť s už registrovanými obrázkami. Načo to robiť celé cez skript?
Ak je výsledok v poriadku, tak sa vykašli na to čo píšu ostatní a používaj svoj postup s ktorým si spokojný.
Za seba môžem povedať toľko, že používam tento postup len keď mám veľa inej roboty. Pustím ho a po polhodine (už aby to niekto optimalizoval) mám skalibrované obrázky. Zvyšok robím v samostatných procesoch (registrácia a integrácia), pretože sa mi občas stane, že obrázky nie sú správne zregistrované (pri širokoúhlych obrázkoch) a treba upraviť parametre registrácie. Načo sa potom zdržovať s definovaním nového skriptu pre registráciu skalibrovaných obrázkov, keď je na to proces? Rovnako to platí aj pre integráciu zregistrovaných obrázkov. Niekedy je to oriešok (kométy a asteroidy pohybujúce sa po poli, prípadne satelity a lietadlá rušiace dáta). Vtedy treba trocha laborovať a preto opäť s už registrovanými obrázkami. Načo to robiť celé cez skript?
mail to:fun2mas(at)gmail.com
- MMys
- Příspěvky: 17696
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Dělám to úplně stejně. Párkrát jsem s tím laboroval a zkoumal výsledný šum. Výsledek je že na běžné složení většího množství snímů (desítky na každý kanál) taky používám LinearFit clipping. To se dobře přizpůsobuje proměnným podmínkám noci.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
PixInsight
No oni do toho teď čerstvě přimíchali i nějaký DrizzleIntegration algoritmus a vypadá to zajímavě. Musím to vyzkoušet, uvidíme.
http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=7184.0
http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=7184.0
PixInsight
Skusal som spominany drizlle ... Pouzil som ditherovane snimky ( primarna poziadavka). Samotna moja zostava je mierne pevzorkovana(1.04´´/pixel)
A vysledok: - vplyv na tvar hviezd bol velmi pozitivny a mojom pripade na moje prekvapenie poklesol i sum pozadia(vizualne dost vyrazne).
Pouzil subor 35 x1200s snimok Ha .
Cely algoritmus ziskania vysledku sa este predlzi, protoze v podstate ide o tvorbu drizlle dat (pri priebehu povodneho algoritmu), ktore sa pripisuju k povodnym suborom a nasledne sa specialnou operaciou "Drizlleintegration" vyuzivaju .
Samozrejme tvorba drizlle dat je mozna i cez "batch preprocesing" alebo pri tzv. rucnom skladani snimok.
Ako som na zaciatku pisal , vysledok je odvisly od , mnozstvom dat, sposobu ziskania(dithering), typu zostavy(pod alebo presamplovana).
Doporucoval by som vyskusat (drizlle data v subore nijako neovplyvnuju povodne data) a porovnat s povodnym algoritmom.
Az na zaklade vysledku sa rozhonut ci tento algoritmus pre jeho zostavu je vhodny.
Este poznamka k ditheringu - z urciteho hladiska i system , ktory nie je naalignovany + priehyby, produkuje snimky ktore by sa mohli povazovat za ditherovane. Opakujem mohli povazovat.
Vzhladom na to , ze nemam take hlboke matematicke vedomosti a mam iba hmlistu predstavu ( i ked Juan Conejero cituje literaturu,) o mechanizme vypoctu, neviem povedat ci takto "ditherovane " snimky sa daju povazovat skutocne za ditherovane z hladiska drizzle algoritmu
K mojmu sposobu spracovanie snimok . Od vtedy co som mal G4 (pri nej som sa stretol s extremnymi poziadavkami na presnost napr flat- este raz podakujem Martinovi za rady), a pri spracovani cez batch preprocesing (nemate pod kontrolou cely proces) som na rozdiel od rucneho spracovania
dostal horsie vysledky , tak spracuvavam vysledne snimky vyhradne rucne. Mam na to spravenu sadu procesnych ikon, cize proces nie je ovela dlhsi oko klasicky.
Okrem toho v klasickom procese (je tu pouzita metoda vahy jednotlivych snimok od sumu) , sa porovnava sum z inych poli - i ked niekedy mierne inych a niekedy viac - zavisi to od toho ako sa snimky posuvaju , ci uz v ramci ditheringu , alebo ineho vplyvu, sumu okrajov, flipu atd.
pri rucnom procese si jednoduchym postupom presne urcim najmensie aktivne pole na vsetkych snimkach a sum sa v jednotlivych snimkach porovnava iba z tohto pola, na zaklade toho sa stanovy vaha jednotlivych snimok a tie sa do vysledneho snimku zarataju s ich prislusnou vahou.
Samozrejme, ze je na diskusiu prinos v kvalite vyslednej snimky. Nemozte cakat prudke zlepsenie snimok na uroven hubble telescopu, tobos zle snimky nevylepsi ani pan boh a nie to este nejaky drizlle... Tieto algoritmy su skor nadstavbou. Ale kde u koho konci zakladna a zacina nadstavba - tot o otazka
Ale som sa nejako rozpisal
kolec
A vysledok: - vplyv na tvar hviezd bol velmi pozitivny a mojom pripade na moje prekvapenie poklesol i sum pozadia(vizualne dost vyrazne).
Pouzil subor 35 x1200s snimok Ha .
Cely algoritmus ziskania vysledku sa este predlzi, protoze v podstate ide o tvorbu drizlle dat (pri priebehu povodneho algoritmu), ktore sa pripisuju k povodnym suborom a nasledne sa specialnou operaciou "Drizlleintegration" vyuzivaju .
Samozrejme tvorba drizlle dat je mozna i cez "batch preprocesing" alebo pri tzv. rucnom skladani snimok.
Ako som na zaciatku pisal , vysledok je odvisly od , mnozstvom dat, sposobu ziskania(dithering), typu zostavy(pod alebo presamplovana).
Doporucoval by som vyskusat (drizlle data v subore nijako neovplyvnuju povodne data) a porovnat s povodnym algoritmom.
Az na zaklade vysledku sa rozhonut ci tento algoritmus pre jeho zostavu je vhodny.
Este poznamka k ditheringu - z urciteho hladiska i system , ktory nie je naalignovany + priehyby, produkuje snimky ktore by sa mohli povazovat za ditherovane. Opakujem mohli povazovat.
Vzhladom na to , ze nemam take hlboke matematicke vedomosti a mam iba hmlistu predstavu ( i ked Juan Conejero cituje literaturu,) o mechanizme vypoctu, neviem povedat ci takto "ditherovane " snimky sa daju povazovat skutocne za ditherovane z hladiska drizzle algoritmu
K mojmu sposobu spracovanie snimok . Od vtedy co som mal G4 (pri nej som sa stretol s extremnymi poziadavkami na presnost napr flat- este raz podakujem Martinovi za rady), a pri spracovani cez batch preprocesing (nemate pod kontrolou cely proces) som na rozdiel od rucneho spracovania
dostal horsie vysledky , tak spracuvavam vysledne snimky vyhradne rucne. Mam na to spravenu sadu procesnych ikon, cize proces nie je ovela dlhsi oko klasicky.
Okrem toho v klasickom procese (je tu pouzita metoda vahy jednotlivych snimok od sumu) , sa porovnava sum z inych poli - i ked niekedy mierne inych a niekedy viac - zavisi to od toho ako sa snimky posuvaju , ci uz v ramci ditheringu , alebo ineho vplyvu, sumu okrajov, flipu atd.
pri rucnom procese si jednoduchym postupom presne urcim najmensie aktivne pole na vsetkych snimkach a sum sa v jednotlivych snimkach porovnava iba z tohto pola, na zaklade toho sa stanovy vaha jednotlivych snimok a tie sa do vysledneho snimku zarataju s ich prislusnou vahou.
Samozrejme, ze je na diskusiu prinos v kvalite vyslednej snimky. Nemozte cakat prudke zlepsenie snimok na uroven hubble telescopu, tobos zle snimky nevylepsi ani pan boh a nie to este nejaky drizlle... Tieto algoritmy su skor nadstavbou. Ale kde u koho konci zakladna a zacina nadstavba - tot o otazka
Ale som sa nejako rozpisal
kolec
Pavol Kollárik - kolec
http://astrofotky.cz/~kolec
http://astrofotky.cz/~kolec
PixInsight
Prosím potřeboval bych poradit, jak složit snímky RGB a H-alfa, vše uděláno pomocí DSLR.
H-alfu jsem udělal tak, že jsem debayeroval (hnusné slovo) rawy, z výsledku vzal R-kanál, vše stejně i s BIASY, FLATY A DARKY.
Výsledné H-alfa jsem dostal po kalibraci, registraci a sloučení těchto vytvořených snímků (asi podobné postupu s mono kamerou).
Výsledek je H-alfa černobílý snímek s menším rozlišením jako RGB, to je jasný. Hledal jsem různé tutorialy jak provést sloučení s RGB, ale většina je pro CCD kamery (ikdyž by to mělo být asi podobné). Asi je více možností, vložit jako H-alfu jako L-kanál a pod.
Ani nevím, jestli sloučení dělat na surových datech a pak teprve po spojení dále udělat postprocesing snímku v Pixi nebo zpracovat oba snímky zvláště a pak až na konec to sloučit (to je asi blbost).
Prosím jak to děláte ???
BTW: zkoušel jsem drizzle vytváří mi sem tam malé zelené hnusné hodovité artefakty.
H-alfu jsem udělal tak, že jsem debayeroval (hnusné slovo) rawy, z výsledku vzal R-kanál, vše stejně i s BIASY, FLATY A DARKY.
Výsledné H-alfa jsem dostal po kalibraci, registraci a sloučení těchto vytvořených snímků (asi podobné postupu s mono kamerou).
Výsledek je H-alfa černobílý snímek s menším rozlišením jako RGB, to je jasný. Hledal jsem různé tutorialy jak provést sloučení s RGB, ale většina je pro CCD kamery (ikdyž by to mělo být asi podobné). Asi je více možností, vložit jako H-alfu jako L-kanál a pod.
Ani nevím, jestli sloučení dělat na surových datech a pak teprve po spojení dále udělat postprocesing snímku v Pixi nebo zpracovat oba snímky zvláště a pak až na konec to sloučit (to je asi blbost).
Prosím jak to děláte ???
BTW: zkoušel jsem drizzle vytváří mi sem tam malé zelené hnusné hodovité artefakty.
PixInsight
Ha z foťáku zregistruj v tomto prípade s RGB obrázkom. Ako referenčný obr. vezmi RGB. Program zväčší Ha, čo v tomto prípade nevadí.
Zregistrované obrázky je možné zložiť cez LRGB. L=Ha, ostatné kanály zmazať. Pri aplikovaní preniesť ikonu na RGB obrázok.
Zregistrované obrázky je možné zložiť cez LRGB. L=Ha, ostatné kanály zmazať. Pri aplikovaní preniesť ikonu na RGB obrázok.
mail to:fun2mas(at)gmail.com
PixInsight
Alda: Na to je v PI "script/utilities/NBRGB combination". Aplikuje se na RGB obrázek a ve scriptu se zadává který úzkopásmový obrázek se má přidat do kterého kanálu RGB. V tomto případě Ha do R.
Pokud použiješ postup podle Funtomase, rozhodně bych L udělal z Ha+R+G+B s nějakými přiměřenými vahami. Jednotlivé kanály R, G , B získáš z RGB procesem ChannelExtraction. Samotná Ha jako L není zrovna šťastné řešení.
Pokud použiješ postup podle Funtomase, rozhodně bych L udělal z Ha+R+G+B s nějakými přiměřenými vahami. Jednotlivé kanály R, G , B získáš z RGB procesem ChannelExtraction. Samotná Ha jako L není zrovna šťastné řešení.
- MMys
- Příspěvky: 17696
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Nebo to jde taky udělat v PixelMath (jednotlivé barevné kanály se odlišují indexem v hranaté závorce, 0 je R, 1 je G a 2 je B):
Tedy odzaškrtnout Use a sigle RGB/K expression a do jednotlivých řádků R/K, G a B napsat:
(1-x)*RGB_image[0]+x*HA_image[0]
RGB_image[1]
RGB_image[2]
kde místo RGB_image dáš název svého RGB snímku, místo HA_image název snímku v H-alfě (je šumák jestli červeného nebo monochromatického, bude to fungovat s obojím).
Číslo x z intervalu <0; 1> udává poměr, kterým nahradit R kanál H-alfou. Tedy když dáš třeba x=0.3, tak se 30% z R kanálu nahradí H-alfou.
Snímky musí být zregistrované, a pokdu možno už nějak stretchnuté, znormalizované do nějakého rozumného přibližně stejného rozsahu, nebo naopak ještě vůbec nezpracované. Nakonec to záleží na účelu, za kterým to děláš.
Lze vymyslet i jiné matematické konstrukce, kde se to třeba přičtě navíc, aniž ubíráš z původního R kanálu, ale pak začíná obraz ujíždět do červena a je třeba ho stejně ještě nejak doladit.
Ale na laborování je asi nejlepší již zmíněné NBRGB.
Tedy odzaškrtnout Use a sigle RGB/K expression a do jednotlivých řádků R/K, G a B napsat:
(1-x)*RGB_image[0]+x*HA_image[0]
RGB_image[1]
RGB_image[2]
kde místo RGB_image dáš název svého RGB snímku, místo HA_image název snímku v H-alfě (je šumák jestli červeného nebo monochromatického, bude to fungovat s obojím).
Číslo x z intervalu <0; 1> udává poměr, kterým nahradit R kanál H-alfou. Tedy když dáš třeba x=0.3, tak se 30% z R kanálu nahradí H-alfou.
Snímky musí být zregistrované, a pokdu možno už nějak stretchnuté, znormalizované do nějakého rozumného přibližně stejného rozsahu, nebo naopak ještě vůbec nezpracované. Nakonec to záleží na účelu, za kterým to děláš.
Lze vymyslet i jiné matematické konstrukce, kde se to třeba přičtě navíc, aniž ubíráš z původního R kanálu, ale pak začíná obraz ujíždět do červena a je třeba ho stejně ještě nejak doladit.
Ale na laborování je asi nejlepší již zmíněné NBRGB.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Psion
- Příspěvky: 11788
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 61
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Ta práce s PixelMath je naprosto geniální a unikátní.