Omlouvám se, že tady mluvím sám se sebou, ale když o tom tak přemýšlím, vlastně jsem se nikdy nesvěřil s tim, jak realizuju vyhřívání Dobsona a jak se mi to hrozně líbí. Tak teď to napravím - i když vlastně aktuálně na tom nejsem moc dobře, protože nový dalekohled je tak pořád ve stavu rozpracování a není na něm ještě finální vyhřívání ničeho kromě sekundáru (ono taky, jak vyhřívat hledáček, když sem ho ještě nekoupil, že

)).
Základem systému je krabička od PACiho, která má jeden vstup na 12V, čtyři výstupy a dvě ovládací kolečka, uvnitř je cosi, co způsobuje PWM kontrolu na výstupech (po dvou dvojicích). Vím, že existují i komerční řešení, ale tahle krabička je super z mnoha důvodů, především proto, že obsahuje spojité nastavení výkonu a to i na velmi malé hodnoty, a taky že je lehká a skoro nezničitelná.
Jak už jsem nastínil výše, "vyhřívací pásky" jsou u mě odporový drát z GMka nalepený páskou na cokoliv, co se má vyhřívat, tedy u 300ku to byl sekundár, okulárový výtah a hledáček, u 400ky to možná bude torchu jinak. Jestli se nepletu, tak metr placatější verze drátku (se kterou se dobře pracuje), má asi 25 Ohmů, takže mám maximální výkon 6W na drátek.
A teď klíčový poznatek. 6W, to je, no, čeština na to prostě nemá to správné slovo, ale v angličtině se tomu říká overkill Tady prostě nevyhříváme nějaký 15cm refraktor, abychom museli udržet v teple 10 kilo skla. 6W má smysl opravdu jen, když se človek v půlce noci rozhodne, že to teda zapojí a potřebuje odstranit půl litru vody, co už na sekundáru je. Jinak to provšechny praktické účely stačí nechat jenom tak "přitápět" na naprosté minimum rozsahu potenciometru.
Během hraní si s vyhříváním jsem příšel na řadu zajímavých věcí. Říkali mi, že takhle to nejde, že se mi ty pásky roztečou, nebo se sn ima stane ještě něco horšího. To se ukázalo jako čirý nesmysl, páska se ani neodlepuje, natož aby se nějak poškozovala - to souvisí s předchozím odstavcem, zkrátka to není potřeba topit tolik, aby to byl problém.
Naopak co se jako problém ukázalo, byla volba vodičů. PACi udělal výstupy na cinche, tak mě nenanapdlo nic lepšího, než tam napsat nějakej audio kabel. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že na 3metrovém drátu, který jsem měl jako vedení k vyhřívání objektivu opodál, jsou ztráty přes 50 procent Prostě chce to kvalitní tlustý vodiče, jinak si člověk zbytečně vytápí vzduch okolo dalekohledu a ne to, co potřebuje (i když topim jenom dalekohled, je to od baterky k sekudáru metr a půl). Stejně tak to chce dát pozor na různé konektory, jenom na autobaterkové zásuvce, která byla v estě od baterky, byl pokles napětí 1V - zásuka šla rychle pryč a krokosvorky jsou neskonale lepší.
Stejně tak ten drát je potřeba mít co nejblíže vyhřívanému objektu. U sekundáru jsem to tak měl od začátku a nezaznamenal žádný problém. Ale u hledáčku jsem chtěl zároveň vyhřívat okulár a objektiv tém, že budu mít drát na tubusu mezi nima. To prostě nefunguje a spotřeba byla naprosto absurdně velká, aby to mělo nějaký efekt. Stejně tak vyhřívání okulárového výtahu nebylo optimální řešení, jako lepší se ukazuje odnímatelný pásek, který se vždy co nejtěsněji omotá kolem aktuálního okuláru. I ten je vyroben z lepící pásky, a musí se tak vždycky přilepit (do budoucna ale plánuju suchý zip) a aktuálně používám stejný kus na okulár i na případné vyhřívání objektivu opodál (nejde to tedy najednou, ale to budu muset řešit až v zimě, kdy bude ten okulár skutečně zásadní).
Jen tak naokraj, i plastová 50ka od Canonu se dá takhle krásně a bez prblémů vyhřívat za minimum proudu a zatímco kolem všichni fénují jak cvoci, já si fotím klidně v zenitu bez rosnice. Akorát tím, jak mám jenom jednu kontrolní krabičku, pak musím trochu překračovat dráty, pokud vyhřívám dalekohled i objektiv najednou.