Tak jen pokračuju v debatě o kreslení, ať neplevelíme kometu. Vzhledem k tomu, že obrázky neobracím do negativu, ale chci je mít v pozorovacím deníku v reálné tonalitě, kreslím je na černý papír bílou pastelkou popřípadě maluji štětcem bělobou. Většinou je tak ale kreslím až načisto, zatímco náčrtky u dalekohledu dělám klasicky tužkou. Zkoušel jsem je kreslit i přímo u dalekohledu na černý papír, ale jen jsem si ten blok ve výtvarných potřebách koupil, po několika obrázcích jsem ho hned ztratil a od té doby už si ho znova nekoupil. Beztak kreslím víceméně poslepu, koukám oběma očima, takže si obraz jednoho oka nechám prolnout s tím druhým a vlastně to pak na papír jen obkresluju.
"Srdce skutečného hvězdáře musí býti vždy přístupné kráse, neboť ta je hlavním znakem hvězdné říše" Jos.Klepešta
Bílá pastelka, to je obyčejná co mají děti, nebo nějaká "lepší"? Štětcem u dalekohledu si to nedovedu představit, překreslování ano, ale nikdy jsem mokré malování (mimo ZŠ) nedělal.
Kupuju si ty bílé pastelky ve výtvarných potřebách, jsou různé, chce to zkoušet. Dělají i bílou křídu, zkrátka různé typy, dobrá je třeba bílé progreso. U dalekohledu to štětcem nejde, to je jasné, to dělám vždycky až načisto do sešitu.
"Srdce skutečného hvězdáře musí býti vždy přístupné kráse, neboť ta je hlavním znakem hvězdné říše" Jos.Klepešta
Kdysi davno jsem taky zkousel bilou tuzku na cerny papir. DSO jsem s tim nezvladal, jednak jsem nebyl schopen tou bilou pastelkou (asi to byla spis krida) udelat stinovani a pak, co bylo horsi, bylo potreba vic svetla, abych na kresbu vubec videl. To pri pozorovani DSO docela vadilo. Co ale fungovalo dobre byly kresby Mesice, tam vic svetla nevadi a kresby maji takovy zvlastni nadech:
Já třeba na kresby měsíce nepoužívám černý papír, ale šedý, přičemž ty nejjasnější body, které nejvíc v obraze svítí, udělám právě tou bílou křídou, zbytek obrázku pak tužkou negro. Ta je lepší než klasická tužka, protože je opravdu černá a neleskne se. Bílou pastelku a černý papír používám převážně na DSO, fakt ale je, že až na čisté kresbě, nikoli u dalekohledu, kde se držím klasické tužky a papíru. Popřípadě používám štětec a bělobu, jak kdy. Nebo to někdy kombinuju.
"Srdce skutečného hvězdáře musí býti vždy přístupné kráse, neboť ta je hlavním znakem hvězdné říše" Jos.Klepešta