EOS 350D

Optika, montáže, autoguidery, elektronika...
Odpovědět
ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

EOS 350D

#46

Příspěvek od ceres »

SKYMASTER napsal:

Martine, ta kamera je urcena pro pozorovani promennych hvezd a rozhodne nechci pokud ji nastavim a udelam vsechny flaty atd. ji sundavat kvuli fotografii. To je fakt moc prace.

Mozem len potvrdit, ze prehadzovat CCD kameru typu SBIG z jedneho objektivu/dalekohladu na druhy je velmi pracne a zdlhave. Pri ST-8 poriadne zaostrenie trva aj hodinu, nehovoriac o flatoch a darkoch. Trufam si odhadnut, ze nastavenie kamery na novy objektiv a nasledne korekcne procedury zaberu aj 70 % pozorovacieho casu. Aj preto sa mobilita nasej rady astropix riesila celkom inak - takpovediac on-line...

350D sice nemam, ale videl som ju na zatmeni v praxi a je to celkom sikovny fotak. Takze ak sa da, pokojne by som ho obetoval na astronomicke ucely (to by som si pri mojej D200 nedovolil...).
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk
HonzaS
Příspěvky: 536
Registrován: 08. 11. 2004, 04:46
Bydliště: Druzcov

EOS 350D

#47

Příspěvek od HonzaS »

ALL:

ad) Citlivost na Ha "v zakladu"

Nekde na Webu jsem videl porovnani 300D a 350D, ta byla v "Zakladu" asi o 20% citlivejsi nez 300D v Ha, pricemz nejhure na tom byly 10D a 20D (ostatni modely nepovazuji za vhodne na rozbastleni uz jen s ohedem na jejich cenu). Web nejak nemohu najit. Pokud je to pravda, tak je to asi nejvhodnejsi fotak pro astrofoto v zakladu. V soucasne dobe se prodava u Fischera v Zitave za nejakych 19 litru s dani. Nejlepsi reseni by asi bylo vzit vsechny fotaky najednou a otestovat je treba na spektrometru (by mozna mohl zaridit Zdenek), nebo jednoduchou srovnavaci metodou, ze vezmu LED diodu cervenou 655nm, ktera se bezne vyrabi a vyfotim skrz ED80 (napriklad) na vzdalenost nekolika metru a do ED80 jeste vlozim uzky fotograficky Ha filtr, abych "vysekal" veskere ostatni frekvence. Mereni bych ve finale udelal pomerovou metodou, linearnim prevodem transformovane urovne z prevodniku (ADU jednotky) a bylo by jasno. Moje metoda by mohla si myslim mit presnost do 5%. Nevyhoda je v tom, ze je jenom srovnavaci - takze neni absolutni.

ad) Vyjmuti filtru

Pro nekoho, kdo nekdy v zivote rozebral a slozil budik a dokaze provliknout nit malou jehlou, coz je dukazem netresoucich se rukou, neni vyjmuti / vymena filtru neprekonatelny cil. Pajeni je alespon u 10D pro odstraneni zemnici filie nezbytne, jednoznacne doporucuji mikropajku a pro mene zkusene nejprve trening na nejakem starem mobilu (treba). Pri demontazi staci jen pozorne ukladat ruzne delky a typy sroubu do predem pripraverych prihradek - predem upozornuje, ze je potreba kolem 15. Vsechno jde bez pouziti nasili. Trochu jen je potreba pri odlepeni filtru, ktrey je prilepen oboustranou samolepici folii - na to staci maly kobercovy nuz.

ad) Foceni bez filtru

Za prve : nelze zaostrit na nekonecno, ale k tomu se vratim pozdeji. Fotografie jsou nepouzitelne, nebot je brano cele spektrum, co je schopen snimac nasnimat, tj. nekde v oblasti zacatku infra kde je take snizena funkce modreho a castecne zeleneho filtru Bayerovy masky, takze jsou veskere snimky velmi nekontrastni az mdle bez barev, coz je logicke. Mam nekolik fotografii s 10D bez filtru, jak dennich, tak nocnich. Jednim vyrazem: bez filtru je to nepouzitelne.

ad) Zaostreni

U dalekohledu asi neni problem, ale s konvencnim objektivem je konec. Nefunguje ani manualni fokus (podle matnice), samozrejme ani AF - proste se ostri 'naslepo' a od urcite distance v kombinaci s objektivem je konec. Nejhorsi je asi pevna Sigma 50mm, F/2,8 Macro, ktera konci opravdu na nekonecnu, zatimco ostatni objektivy ostri i za_nekonecno kvuli filtrum, predsadkam ap.. Jsou celkem dve varianty napravy ostreni: 1) posunuti snimace kupredu a nasledne doladeni pomoci staveciho mechanismu v sachte fotoaparatu. 2) vlozeni nahradniho filtru a doladeni staveciho sroubu. Obe varianty jsou pomerne kompikovane, nebot u 1. varianty je potreba dat pozor na kolmost snimace vzhledem k zobrazovane rovnine a u varianty 2. zase na vsudy pritomny prach.

ad) Amaterska vymena filtru
Ja jsem sel do varianty nakupu 2" Baadera UV/IR. Ten jsem uriznul na velikost puvodniho filtru klasickym diamantovym nozem. Po okrajich snimace jsem nalepil distancni samolepici papir, aby filtr nelezel na snimaci. Celou operaci vlozeni filtru je dobre provest v nejakem mene prasnem prostredi, napriklad v koupelne. Zajisteni proti pohybu je u 10D provedeno pritlacnym plechem.

Shrnuti: Pokud bych sel do upravy, tak bych rovnou filtr vymenil za jiny, nejlepe UV/IR Cut. Prinos je ten, ze vyrazne vzroste citlivost temer v celem rozsahu spektra, protoze original filtr mirne orezava modrou a cernvenou. Citlivost na Ha je v ramci daneho typu systemu excelentni. Jako dalsi castecnou vyhodu bych videl velkou hustotu bodu, pocet bodu a Bayerovu masku. S tim souvisi pouziti relativne kratkeho ohniska. Bayerova maska zase pri poctu 6/8Mpix. zajistuje 'emulaci' RGB filtru z pohledu klasicke B/W CCD kamery tim je ulehcena prace zejmena zacinajicim fotoamaterum.

HonzaS
ED80, Dobson 16" a další bordel
Uživatelský avatar
Miloš Hroch
Příspěvky: 861
Registrován: 23. 09. 2005, 20:39

EOS 350D

#48

Příspěvek od Miloš Hroch »

Co se týká IR filtru, tak ten rozhodně vyndávat nebudu, protože mám foťák i na normální focení. Ohledně porovnání citlivosti na 656 nm chci zase zkusit vyfotit sluneční spektrum a porovnat v okolí této čáry a dále pak směrem k IR oblasti. Okem jsou vidět i molekulové pásy O2 a CO2. Momentálně můžu porovnávat 350D jen s Panasonicem DMC-FZ3, takže až dobastlím spektrograf, mohl bych s někým porovnat i citlivost pro EOS 300D (s IR filtrem nebo bez filtru).
Uživatelský avatar
Vok
Příspěvky: 92
Registrován: 05. 04. 2002, 15:23

EOS 350D

#49

Příspěvek od Vok »

MMys napsal: To VOK:
Mam navic jednu desticku identickych rozmeru, jako ma original filtr, s antireflexemi. Ta zajisti funkci autofokusu, a pokud budes potrebovat nejak oriznout IR spektrum, das klasicky 2" Bader UV/IR cut kamkoli do dalekohledu nebo pred objektiv. A nebo muzes na zrcadlovych soustavach ho uplne vynechat, a vyuzit rozsah az do IR.

A s IR propoustejicim filtrem (treba Hoya) muzes delat denni IR snimky. To s Baaderackym nepujde.

Filtr je z VOD Turnov, jeden mi zbyl. Prodam za 2200,- a upravu klidne provedu, fotaky jsem rozebral uz asi ctyri.
Diky Martine za nabidku - beru. Ozvu se ti mailem, abychom se domluvili.
Refraktor 80 f/6, Newton 168 f/4,&&http://fotografiefk.net
Uživatelský avatar
Miloš Hroch
Příspěvky: 861
Registrován: 23. 09. 2005, 20:39

EOS 350D

#50

Příspěvek od Miloš Hroch »

Na této stránce http://astrosurf.com/buil/baader/eval_us.htm jsem nalezl perfektní porovnání spektrální citlivosti Canonu EOS 350D s IR filtrem (originál, Baader) a bez něho. Jsou zde pro porovnání i denní fotografie upraveným fotoaparátem. Myslím, že tyto obrázky mluví za vše.
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1471
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

EOS 350D

#51

Příspěvek od KDan »

Nevíte někdo, kolik proudu potřebuje v průměru Canon 350D ke své funkci? Jednak v režimu BULB, při expozici, a druhak třeba při prohlížení záběru na displeji?
Uživatelský avatar
Miloš Hroch
Příspěvky: 861
Registrován: 23. 09. 2005, 20:39

EOS 350D

#52

Příspěvek od Miloš Hroch »

Největší odběr toho foťáku je okolo 530 mA. Mám to někde doma rozepsané pro jednotlivé fáze (od Honzy Špuláka). Když to sem nikdo nehodí dřív, tak to sem večer napíšu.
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1471
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

EOS 350D

#53

Příspěvek od KDan »

Díky, to by mně hodně pomohlo.
Uživatelský avatar
Miloš Hroch
Příspěvky: 861
Registrován: 23. 09. 2005, 20:39

EOS 350D

#54

Příspěvek od Miloš Hroch »

* klidový stav 100 mA
* předsklopení zrcátka 530 mA (3 sec)
* bulb 310 mA
* zpracování 450 mA (1 sec)
* ukládání do RAW 150 mA (5 sec)

údaje by měly platit pro EOS 10D, ale u 350D to bude asi podobné. Při návrhu zdroje pro 350D jsem vycházel právě z těchto údajů. Více by asi sdělil HonzaS, jestli to bude číst.
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1471
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

EOS 350D

#55

Příspěvek od KDan »

Díky ještě jednou. Ty údaje se mi moc hodí.

Někde jsem zde o externím zdroji už četl, ale nemůžu to zpětně najít - ten střední kontakt v prostoru pro akumulátor může zůstat při připojení externího zdroje nevyužit? Jak je zapojen? Pokud si pamatuju z toho textu, slouží pro snímání teploty.
A poslední otázka: jmenovité výstupní napětí zdroje používáš 7.2V?

Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1471
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

EOS 350D

#56

Příspěvek od KDan »

Už jsem o tom něco bližšího našel, ovšem musím říct, že pokoušet se na AF zpětně vyhledávat je občas docela fuška.  :P
Uživatelský avatar
Miloš Hroch
Příspěvky: 861
Registrován: 23. 09. 2005, 20:39

EOS 350D

#57

Příspěvek od Miloš Hroch »

Ke konstrukci jsem použil spínaný zdroj LM2575 s výstupním napětím spočítaným na 7,4 V. Na vstupu je rychlá pojistka 0,63A a na výstupu zenerka s Uz=8,2 V. Prostřední kontakt od AKU může být nezapojen. Snad teď přes víkend konečně osadím desku a celé to dám dokupy.

---------------------------------------------------
Zřejmě mi nějaká DPS zbyde, když budeš chtít, mohu ji poslat.
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1471
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

EOS 350D

#58

Příspěvek od KDan »

Děkuju za nabídku, ale chystám se vyrobit si zdroj s lineárním stabilizátorem, umístěným mimo tělo fotoaparátu. Učinnost takového zapojení sice bude menší, kolem 60% (při napájecím napětí 13V), místo nějakých 80%, jak je tomu u spínaného zdroje, ale ten necelý jeden promarněný watt příkonu mi nevadí. Jednak do těla fotoaparátu nechci umísťovat žádný další zdroj tepla a pak se taky chci vyhnout jakémukoliv nežádoucímu zdroji možného rušení (i když zkušenosti s uvedeným zapojením jsou zřejmě velice dobré).
Uživatelský avatar
Miloš Hroch
Příspěvky: 861
Registrován: 23. 09. 2005, 20:39

EOS 350D

#59

Příspěvek od Miloš Hroch »

Taky řešení :).

Že by to topilo nemám strach, rušení je jediná věc ze které mám obavu. Proto jsem použil k navinutí cívky toroidní jádro, snad to k něčemu bude.
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18169
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

EOS 350D

#60

Příspěvek od MMys »

Mám verzi s otevřeným jádrem, a neruší vůbec. Výhoda spínaného zdroje je, že se opravdu vejde dovnitř, a nehřeje. Ja tak méně krabiček, kabelů...

Na druhou stranu s lineárním stabilizátorem je to ještě jednodušší a hotové razd-dva :-)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Odpovědět