chlazení vnitřností DSLR

Optika, montáže, autoguidery, elektronika...
Odpovědět
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#46

Příspěvek od mich1 »

Tak jsem jeste vyrobil novou spoust s optoclenem a udelal nejake kvalitnejsi fotky.



newton 30 cm, eq6
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#47

Příspěvek od mich1 »

Tak jsem udelal prvni realny test na dalekohledu, bohuzel mi nejaky chytrak zaparkoval pred garazi prives a nebylo mozne vyjet autem takze test probehl jen v Praze. Myslim ze ucinost je celkem slusna, i kdyz je mi jasne, ze se nekomu bude zdat, ze 2 stupne pod okoli je trochu malo Predtim to topilo asi 14 stupnu nad okoli pri neustalem foceni s tim, ze teplota rostla asi hodinu a pul nez se ustalila. Nyni na asi 95 procent vykonu to topi na 2 stupne pod okoli, myslim ze vzhledem k pouzitemu reseni (tenoucka med, jen 0.55 mm, celkem dlouha cesta po prstu k chipu a izolace jen tak akorat a jeste je to v celkem tenke krabicce) je to velmi slusny vysledek. Teplotu se mi darilo drzet v rozmezi 0.4 stupne jak u light snimku tak u naslednych darkframu coz bude asi nejvetsi vyhoda. Kalibrace by mela sedet naprosto presne. Trochu jsem se bal zda to nejak zvladne vytah, ale vzhledem k vaze nekde pod 250 gramy s tim nebyl nejmensi problem.
Nejake vibrace nebo neco takoveho jsem take nezaznamenal.
No musim rict ze jsem rad ze se to chovalo sporadane, nic neshorelo, krabice s peltierem se sice rosila jako blazen ale cim blize k samotnemu fotaku tim mene vody, samotne telo uz bylo uplne suche a to byla vcera celkem vysoka vlhkost, nameril jsem okolo 90 %.
Zde porovnavaci darkframe s chlazenim a bez chlazeni. Ten bez chlazeni neni uplne vypovidajici protoze to funguje i jako pasivni chlazeni kdyz je to vypnute a fotak ted topi jen o 11 stupnu nad okoli misto 14 co bylo pred modifikaci. Jeste dodam, ze ochlazeni na pracovni teplotu trvalo asi 10 minut.


zde jeste samotna fotka, je to ngc 404 u Mirachu. mel jsem jen 8 biasu a spatne flaty takze tam jsou videt nejake pruhy, ale to se myslim podari priste uz nejak vyresit. Drive tam ty pruhy byly taky, ale totalne je prebil sum takze to nikdy neslo strecnout tak aby byly videt. Ted kdyz to strecnu tak ze ty pruhy zacnou vylezat je tam porad naproste minimum sumu. A jeste dodam ze to je bez ditheringu, s neustavenou montazi.
newton 30 cm, eq6
Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

chlazení vnitřností DSLR

#48

Příspěvek od Slávek »

Koukám, že si si tím opravdu vyhrál, ale 2st pod okolí? Má to vůbec cenu při takové složitosti? Já jsem jen dal na DSLR větráček a tím chladím na okolní teplotu maximálně jednoduše.

http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/ ... 09/127#127
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#49

Příspěvek od mich1 »

Myslim ze to smysl ma, a urcite by z toho slo dostat i vic ale to mi prijde, ze snad ani neni potreba, navic jak psal psion pak by bylo potreba nejak resit roseni. Jinak to chlazeni vzduchem je opravdu na teplotu okoli? To mi prijde trochu nerealne, rekl bych ze by to melo byt spise neco nad a asi taky zalezi jak a kde to meris. Hlavni vyhoda tohohle oproti chlazeni vzuchem bude v podstate konstatni teplota kterou dokazu udrzet i pri zmenach okolni teploty. Kdyz si porovnam lighty i darky co jsem udelal behem 3 hodin jsou vsechny uplne stejne takze myslim, ze kalibrace bude presnejsi nez kdyz to bude chlazene vzduchem a zavisle na teplote okoli.
newton 30 cm, eq6
Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

chlazení vnitřností DSLR

#50

Příspěvek od Slávek »

Tak abych byl přesnější - logicky mi to větráním neudělá stejnou teplotu, jako okolní. Vždy bude o chlup vyšší, ale jelikož vzduch proudí i přímo přes zadní stranu snímače, řekl bych, že tak cca o 1 st nad okolí, tak akorát, aby se to neorosilo. To tvoje chlazení o cca 2st pod okolí se mi nějak zdá málo aby to mělo opravdu význam, a zároveň dost, aby se ten snímač orosil, ale snad to bude ok. Kolik už máš testů? Zrovna tyto dny je celkem vlhko, takže pokud se ti to neorosí dnes, tak by to snad mělo vydržet. Kdyby se ti povedlo trochu temperovat krycí sklo snímače zpředu a zároveň trochu přidat na výkonu. Když už chladit, tak myslím, že by si to zasloužilo aspoň tak 6-7st. pod okolí. Musím ale potvrdit tu krásně přesnou kalibraci. Taky mám odzkoušeno, že foťák se běžně zahřívá aspoň 40 min, někdy i 2x tolik, než se ustálí vnitřní teplota. To v podstatě znamená, že první skoro hodina dat je nezkalibrovatelná a to je velká škoda. Já mám konstatní teplotu s tím větráním už po cca 3 min a taky krásně vyrovnané darky. Nyní mi to stačí nakalibrovat 3-4 darky. Před tím jsem jich dělal cca 8-10. Každopádně i kdyby nic jiného, už jen kvůli té kalibraci a úspoře času je jakékoli chlazení přínos :)
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#51

Příspěvek od mich1 »

Nekdy zkus dat teplotni cidlo primo na chip, myslim ze i ten odhad 1 stupen nad okoli je moc optimisticky, to podle me neni mozne. Rekl bych, ze to bude dejme tomu spise neco jako bez chlazeni o 15 vic a s chlazenim tak o polovinu, ale je to jen odhad bez mereni takze to klidne muze byt jak pises ty i kdyz mi to neprijde pravdepodobne Tohle fakt chce zmerit, protoze myslim ze takovehle odhady muzou byt velmi daleko od reality. Kazdopadne jakekoliv chlazeni urcite pomuze a myslim, ze neni az tak dulezite jestli je to to o 2 nebo o 7 stupnu jako spis to, ze je to vse pri identicke teplote. Casem postavim dalsi verzi az na to budu mit naladu, vse jsem kupoval dvakrat a ta uz myslim bude o neco ucinejsi, spoustu veci z te stavby bych ted resil jinak ale nejak se to clovek holt naucit musi V podstate to cele beru jako test a si budu jisty ze presne vim co a jak tak udelam novou verzi a k tomu koupim novy fotak ktery nebude mit problemy jako tenhle. Navic co jsem koukal na ty tvoje obrazky tak to vypada ze tvuj fotak je o neco vhodnejsi na chlazeni vzduchem nez 350d, rekl bych ze je tam vice prostoru a cirkulace vzduchu bude lepsi. Jinak diky za vechny tve prispevky k chlazeni co jsi sem daval, takovehle veci cloveka nakopnou aby se do toho pustil.
newton 30 cm, eq6
Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

chlazení vnitřností DSLR

#52

Příspěvek od Slávek »

No je pravda, že přesně to změřeno nemám, ale:

Mám změřeno, že můj EOS 1100D roztopí vnitřek o 8 až 11 st. nad okolí. Porovnáváním histogramů větraných a nevětraných darků jsem zjistil, že histogram u větrané DSLR je nejméně o 1ev tmavší, zpravidla ale i víc. Pokud se termální šum zdojnásobí každých cca 6st, tak mi to chladí o nejméně těchto 6st, ale zpravidla tak o 7-9st. a to už je velmi podobné teplotě o kterou se to zahřívá bez chlazení. Sice tam může být dost nepřesností, ale aspoň o něco to mám opřené a celkem mi to vychází a jsem spokojen takto, hlavně díky té jednoduchosti.

Ano, přsně - je relativně jedno o kolik je to chladnější, hlavně, že tam nějaký rozdíl je a je to mnohem přesnější na kalibraci. Jinak jsem měl zatím 3 zrcadlovky. 450D, 50D a nyní 1100D a musím říct, že ta 1100 je naprosto nejlepší. Nejhůře vycházela 50D, která se dokázala roztopit až o 15st, a dost silně "pruhovala" takže tu nekupovat! :)
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#53

Příspěvek od mich1 »

Chce to merit primo u chipu, ja to merim na te medene pracce co drzi chip na opacnem konci nez je vyveden peltier takze v podstate na nejteplejsim miste. Ty novejsi modely by meli mit nejake mereni teploty samy o sobe pokud se nepletu, ale tezko rict kde presne se to meri. 350d nema nic. Nejvic mi asi vadilo ze se mi kolikrat stalo ze jsem nemel moznost delat darkframy ihned po foceni aniz by se fotak stihl ochladit a pak uz se mi nikdy nepovedlo nejak presne to trefit. Nemluve o tom ze preci nikdo nefoti hodinu a pul naprazdno aby zahral fotak a pak ty darky odpovidaly s tim ze tam bude mit trikrat tolik sumu nez na zacatku. kdyz si jeste prictu to, ze mam po kazdych 4 expozicich chvili delsi pauzu kvuli restartu fenovani a ditheringu tak se to pokazde o neco ochladi a diky tomu je ten celkovy narust teploty o neco pomalejsi a trva dele. S tim je doufam konec, vcera jsem to reguloval s odchylkou 0.4 stupne a moc prace jsem s tim nemel, tak 1 za 5-10 minut jsem koukl na teplomer a kdyz bylo potreba tak jsem budto malicko pridal nebo ubral.
Nemam to poradne s cim porovnat, ale vypada to asi jako snimky kdyz byla zima, bylo pod nulou a nemel jsem chlazeni takze jsem velmi spokojeny.
newton 30 cm, eq6
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#54

Příspěvek od Libcz »

Já se do toho taky asi pustím, jste hoši hrozně nakažliví Zatím mě ale pořád straší to rosení. Je jasný, že lepší něco než nic, ikdyby to měl být jen pás mědi vystrčený ven a chlazený okolním vzduchem, což možná v první fázi asi provedu, ikdyž ten peltier láká. Jak se vlastně reguluje jeho výkon, nebylo by nějaké schémátko?
Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

chlazení vnitřností DSLR

#55

Příspěvek od Slávek »

Je jasný, že lepší něco než nic,
tak jestli to má být o té jednoduchosti, tak teda musím zalobovat pro větrání, malým PC větráčkem Jaký máš foťák?
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 592
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43
Bydliště: Olomouc

chlazení vnitřností DSLR

#56

Příspěvek od Libcz »

350D. Však tak nějak jsem to myslel, že bych tam dal měděný pás a k němu připnul malý pasiv s ventilátorem. A až bych sebral nějak odvahu tak bych to upgradnul o větší pasiv s peltierem. Napadá mě ješte tam nechat na pásku z každé strany malý pasiv, celé to obalit krabicí a tu vychlazovat peltiérem. Ale to už mi připadá moc těžkopádné (váha a nemožnost ovládat foťák).
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#57

Příspěvek od mich1 »

Kdyz uz tam chces davat med udelej peltiera, a pokud se bojis roseni chlad na okoli. Pak jediny co se bude rosit bude krabice s peltierem a pripadne vychlazena izolace. Je to o dost narocnejsi na vyrobu nez vetrak. Me to pasivne moc nechladi kdyz to neni zapnuty, ale je to dost zaizolovany a med tenka. Regulace probiha pres pwm, nejake schema najdes treba zde:http://www.schematics.wz.cz/schemata-PWM_regulator.html.
newton 30 cm, eq6
Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

chlazení vnitřností DSLR

#58

Příspěvek od Slávek »

Máš tedy 2 možnosti - buď jen velmi snadno pasivně, nebo se pustit do aktivního chlazení. Pokud se bojíš rosení, tak krabice (ano, je neforemná, ale funkční a to je to hlavní!) je taky výborná věc, protože se všechna vlhkost vysráží na chladném článku v boxu a ten je tudíž mimo DSLR. Kdybych už ale dělal chladící boxík, tak bych ještě udělal nějaký pasivní větrání vnitřku foťáku, aby to bylo fakt účinné. Mimochodem ty chladící boxy na DSLR se už i prodávájí za cenu kolem 200eu takže třeba chladící boxík plus pasivní chlazení vnitřku bych viděl jako velmi účinné a snadné řešení.
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#59

Příspěvek od mich1 »

Ja jsem krabici zavrhl hned na zacatku, je to moc velke a rekl bych, ze dost neucine. Navic pouzivam baterky s tema by to asi neslo. A za 200 euro bych tech peltieru postavil asi 6
Tady je jeste jeden obrazek co jsem sem predtim nejak zapomel hodit, vnitrek krabice s peltierem.
newton 30 cm, eq6
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

chlazení vnitřností DSLR

#60

Příspěvek od mich1 »

Kazdopadne at se rozhodnes pro cokoliv dej teplotni cidlo primo nekam k chipu at tu mame nejake dalsi presne vysledky na porovnani.
newton 30 cm, eq6
Odpovědět