astronomie na vysoké škole

Nezávazné povídání o všem, co se týka astronomie.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Eryn
Příspěvky: 461
Registrován: 06. 02. 2006, 21:56
Kontaktovat uživatele:

astronomie na vysoké škole

#31

Příspěvek od Eryn »

css94381672 napsal:
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"

Tak v našej triede je to veľmi aktuálna otázka. Z 31 žiakov má 14 (!) štvorku z matiky na polročnom vysvedčení a z toho 13 (!) ako sólovú štvorku (vrátane mňa).

A ja som sa čudovala, prečo nám hovoria "sprostí umelci". ;D
3J

astronomie na vysoké škole

#32

Příspěvek od 3J »

css94381672 napsal:
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"

Odpověď je jednoduchá umět matematicky myslet,
jinak řečeno aby byl člověk schopen použít matematiku v praktickém životě " aplikovat " - logicky uvažovat.
Znalost vzorečků je asi ve školství dost přeceňována ale v praxi nikoho nezajímá jestli je umí našinec z paměti a nebo najde v tabulkách. Důležitější je zda je dokáže aplikovat. Ale samozřejmě pro vyšší matiku je znalost té středoškolské podstatná a neumí li někdo řešit rovnice se zlomky a chce se učit integrály , derivace , Fu... rozvoje atd. tak asi narazí.

V nějakém testu co běhají po E-mailu byl krásný příklad :
Na železnici z Prahy do Brna tedy dlouhé 200 Km vyjeli proti sobě dva vlaky rycholstí 50 Km v hodině.
Zároveň z prvního vzlétla " moucha " rychlostí 100 Km v hodině ve směru k druhému vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí směrem k prvnímu vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí opět k druhemu a tak pořád dokola, než ji vlaky mezi sebou rozmáčknou.
Kolik kilometrů nalétá moucha ?

Nemáš li problémy s matikou zpočítáš to obratem z hlavy. Stačí logicky uvažovat a násobilka.
Eryn zkusto řešení napíšu zítra.
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

astronomie na vysoké škole

#33

Příspěvek od MP »


Kolik kilometrů nalétá moucha ?

Nemáš li problémy s matikou zpočítáš to obratem z hlavy. Stačí logicky uvažovat a násobilka.Nasobilka k tomu neni potreba. Staci logicky uvazovat. ;)
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
Uživatelský avatar
Eryn
Příspěvky: 461
Registrován: 06. 02. 2006, 21:56
Kontaktovat uživatele:

astronomie na vysoké škole

#34

Příspěvek od Eryn »




Zároveň z prvního vzlétla " moucha " rychlostí 100 Km v hodině ve směru k druhému vlaku.

Jedno upresnenie: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam???
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

astronomie na vysoké škole

#35

Příspěvek od MP »

Eryn napsal: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam???Ja jsem to pochopil jako absolutni rychlost vuci inercialni soustave, ve ktere je uloha pocitana - tedy vuci kolejnicim :)

Ale muzes si to spocitat i pro blechu, ktera neleta, ale skace a jeji rychlost je tedy vzdy vztazena k vlaku, od ktereho se naposled odrazila. Tam ale uz riskujes pouziti te nasobilky :D
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
Uživatelský avatar
kavka
Příspěvky: 1346
Registrován: 14. 11. 2005, 14:35
Bydliště: Rovensko pod Troskami
Věk: 70

astronomie na vysoké škole

#36

Příspěvek od kavka »

Hezká úloha. Už se těším, až ji dám žáčkům v sekundě.
Kafka
Refraktor 135/1602 s Chromacorem N, LUNT 35/400, Dobson SW 254/1200, Zeiss 63/840, SW ED 80/600, binar Zeiss 50/540, Somet binar 25x100, triedr Tento 20x60, triedr Zeiss Jenoptem 10x50w, kukátko Kasai WideBino 2,3x40.....
Uživatelský avatar
ladis
Příspěvky: 2973
Registrován: 05. 09. 2006, 05:12
Bydliště: Dolní Bousov
Věk: 46

astronomie na vysoké škole

#37

Příspěvek od ladis »

Je to 200km? :-)
Obrázek
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
3J

astronomie na vysoké škole

#38

Příspěvek od 3J »

Eryn napsal:

Jedno upresnenie: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam??? V tak jednoduché úloze se myslí rychlost vůči zemi, kolejnicím, pozorovateli stojícím opodál, který to počítá apd.
3J

astronomie na vysoké škole

#39

Příspěvek od 3J »

MP napsal:
Nasobilka k tomu neni potreba. Staci logicky uvazovat.  ;)
opravuji, ne násobilka, ale násobení ;)
Uživatelský avatar
ladis
Příspěvky: 2973
Registrován: 05. 09. 2006, 05:12
Bydliště: Dolní Bousov
Věk: 46

astronomie na vysoké škole

#40

Příspěvek od ladis »

SUMA pro x=1 az N ( ((400/3)*x) / ((3^x)/3) )

je to tak, ze? :-)
Obrázek
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
3J

astronomie na vysoké škole

#41

Příspěvek od 3J »

ladis napsal: Je to 200km? :-)nejde o výsledek ale o způsob !
Dá se to i počítat na kolikátem kilometru se potká moucha poprvé s druhým vlakem na kolikátem s prvním na kolikátem podruhé s druhým .....atd
Odvodit funkci pro rozvoj řady blížící se nule a s definovanou chybou sečíst .
Ale o tom to není.

P.S. Jo už jsi napsal řešení ale z hlavy bych to nechtěl počítat.
A nenapovídej  ;)
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

astronomie na vysoké škole

#42

Příspěvek od MP »


opravuji, ne násobilka, ale násobení ;)No, tak narocneho ukonu bych schopen nebyl. Mne stacilo secist rychlosti vlaku a pak do spravnych mist polozit rovnitka ... ;)

Ja ovsem nejsem matematik, ale fyzik, tak pouzivam ponekud matematicky malo exaktni reseni. A jako fyzik jsem take na baterky, protoze jsem zanedbal relativisticke efekty ( o kvantovych nemluve ).
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
3J

astronomie na vysoké škole

#43

Příspěvek od 3J »

Dobře nebudu dál trápit.
Vlaky jedou stejnou rychlostí, takže se srazí uprostřed tedy ujedou každý 100 Km.
Jelikož jedou rychlostí 50 Km za hodinu
ujedou tuto vzdálenost a srazí se za 2 hodiny.
A za dvě hodiny moucha letící rychlostí 100 Km za hodinu uletí vzálenost 200Km a je přece jedno že mezi tím pendlovala mezi vlaky.

A o tom je myšlena ona věta
"nemít problémy s matikou"
Je to jako říct, že při řízení auta nesmíš mít problémy s řazením rychlostí. Ne znát kde je jaká rychlost a kolik zubů má které kolečko v převodovce, ale zařadit potřebnou rychlost aniž si to uvědomuješ ( aniž se musíš na to soustředit a přemýšlet o tom ).
Uživatelský avatar
ladis
Příspěvky: 2973
Registrován: 05. 09. 2006, 05:12
Bydliště: Dolní Bousov
Věk: 46

astronomie na vysoké škole

#44

Příspěvek od ladis »

3J> tak to je bobma vysvetleni a pritom tak jednoduche! No, ja holt na to sel pres ty "zuby", proto jsem take nestudoval matiku a fyziku ;-)))
Obrázek
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
Uživatelský avatar
Eryn
Příspěvky: 461
Registrován: 06. 02. 2006, 21:56
Kontaktovat uživatele:

astronomie na vysoké škole

#45

Příspěvek od Eryn »

Nech nad tým rozmýšľam ako chcem, vždy mi to skĺzava len do nechutných výpočtov. :'(

V tých výpočtoch mi to vychádza okolo 135 a viac sa mi to spresňovať nechce. Kríza v mojom rátaní nastane vždy, keď sa už vlaky dostanú príliš blízko seba a tým pádom prelietava veľmi krátke vzdialenosti za veľmi krátke časy...čo mi už silne pripomína nekonečné rady z ktorých som na poslednej písomke z matiky nevedela ani zaťať.

Takmer s istotou však vyhlasujem, že výsledok nebude väčší ako 200.
Odpovědět