Prosím poraďte
Prosím poraďte
Spoustou fotek se u tohoto programu rozumí řádově tisíce fotek. Spojením několika málo fotek ti žádný program zázraky nevydoluje. Je potřeba větší fotky a dobře exponované a za dobrého seeingu. I na jednotlivé fotce musíš něco vidět - pokud ne , nemůžeš čekat zázraky.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- Schecke
- Příspěvky: 338
- Registrován: 13. 09. 2011, 18:34
- Bydliště: Rokycany
- Věk: 47
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
Když lehce zvětším ty fotky, několik albedových útvarů tam vidím. Ale tisíce fotek zrcadlovkou těžko udělám. Asi by to tedy chtělo spíše video, co? A při focení byl seeing velmi dobrý.
Dobson SW 8"ok. 40,25,15,10 mm, Barlow 2-5x, Planetary/Sky 6mm, Kasai 5mm, filtr Baader ND 0,9,sl.fólie, UHC Astr., Eschenbach NP 60/700 (ok. K 25 a 9 mm,3x Barlow,sl. filtr), турист-3 20x50, triedr 7x50, Sony A77II, A99II, ADC Omegon, ZWO ASI 224MC
- Karell
- Příspěvky: 5609
- Registrován: 24. 04. 2009, 09:58
- Bydliště: Brána do Krkokonoš
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
Není čas na házení flinty do žita: http://astrofotky.cz/gallery.php?show=h ... 469303.jpg
- Schecke
- Příspěvky: 338
- Registrován: 13. 09. 2011, 18:34
- Bydliště: Rokycany
- Věk: 47
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
To Karell: To je paráda!!! Obávám se ale, že toto není s mými technickými možnostmi vůbec možné. Už jenom tím, že mám pouze azimutální montáž Dobson 

Dobson SW 8"ok. 40,25,15,10 mm, Barlow 2-5x, Planetary/Sky 6mm, Kasai 5mm, filtr Baader ND 0,9,sl.fólie, UHC Astr., Eschenbach NP 60/700 (ok. K 25 a 9 mm,3x Barlow,sl. filtr), турист-3 20x50, triedr 7x50, Sony A77II, A99II, ADC Omegon, ZWO ASI 224MC
- Karell
- Příspěvky: 5609
- Registrován: 24. 04. 2009, 09:58
- Bydliště: Brána do Krkokonoš
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
Jsi-li zručný a máš-li nějaké vybavení můžeš si sestrojit poncetovu plošinu. Poncetova plošina I na internetu se dá najít celá řada návodů na její stavbu, některé konstrukce jsou i relativně jednoduché.
Edit: a ještě jedno vlákno na toto téma Poncetova plošina
Edit: a ještě jedno vlákno na toto téma Poncetova plošina
Prosím poraďte
Ahoj schecke, fotis pomocou manualneho dobsna? Niecim podobnym v poslednej dobe prechadzam aj ja zacinal som zrkadlovkou a jednotlivymi zabermi, potom som presiel na videa a registax, to uz bolo lepsie aj ked stale nic moc. Od manualneho dobsona nemozno cakat pri foteni zazraky. V registaxe som tapal aj ja (vlastne este tapem ) ale nie je to taka veda, najdolezitejsie je to carovanie s waveletmi. Kazdopadne z 5 snimkov nic nevykuzlis. Ja som skladal 50-100 z jedneho videa a to je stale velmi malo. Navyse sama zrkadlovka nie je uplne najlepsia na fotenie. Teraz mam kamerku a to je o poznanie lepsie, ale stale malo frejmov. Ale priznam sa nikdy som neskusal stackovat viac jednotlivych jpg snimkov, takze neviem ci sa z toho da takto nieco vytiahnut aj keby ich bolo 100...
To karell: ja som uz tolkokrat prechadzal tie navody ale nikdy som sa na poncetku neodhodlal. :-[ mne sa to teda jednoduche nezda... Teda postavit to tak aby to bolo k niecomu a aby to aj nieco pomohlo. Na druhej strane co si pomozem keby mi aj stacilo hybat len jednou osou. Na snimanie potrebujem zrejme aby sa objekt udrzoval v zornom poli a to uz chce dalsie pokrocile znalosti :-/ to len tak na okraj, prepac ze sa vtieram do diskusie...
To karell: ja som uz tolkokrat prechadzal tie navody ale nikdy som sa na poncetku neodhodlal. :-[ mne sa to teda jednoduche nezda... Teda postavit to tak aby to bolo k niecomu a aby to aj nieco pomohlo. Na druhej strane co si pomozem keby mi aj stacilo hybat len jednou osou. Na snimanie potrebujem zrejme aby sa objekt udrzoval v zornom poli a to uz chce dalsie pokrocile znalosti :-/ to len tak na okraj, prepac ze sa vtieram do diskusie...
Dobson GSO DX 880 254/1250; eq plošina; ASI 120MM, Astronomik RGB filtre
- Schecke
- Příspěvky: 338
- Registrován: 13. 09. 2011, 18:34
- Bydliště: Rokycany
- Věk: 47
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
Ahoj Jazzmene, zřejmě opravdu procházím podobným vývojem jako ty Koupil jsem si Dobsona hlavně na pozorování, protože za ty peníze bych nic lepšího asi nekoupil (celkem levně). Ale snažím se z něho co nejvíce vytěžit i na fotografickém poli. Slunce a Měsíc jdou fotit celkem v pohodě. S planetama už je to horší a DSO se vůbec nevykreslí :'( U Jupitera jsou lehce znatelné dva pruhy, ale nedaří se mi na fotce zachytit měsíce. Venuše také celkem jde - fáze je znatelná. Na Marsu je občas nějaký pidiflíček, ale jinak žádná sláva a Saturn jsem zatím zkoušel jen jednou a prstenec byl na fotce velmi nevýrazný. Ale to snad v brzké době vylepším. O Poncetce jsem už několikrát četl, ale jedná se prý jen o kompromis. Na delší expozice to údajně nestačí. Netroufám si jí postavit svépomocí - na to jsem dřevěnej. Na německých stránkách jí měli k prodeji, ale byla dost drahá. Ale jinak si na Dobsona rozhodně nemůžu stěžovat. Jako dalekohled na pozorování je skvělý a vyrovná se a někdy i předčí daleko dražší přístroje! Jinak jsem a budu vděčný za každou užitečnou radu.
Dobson SW 8"ok. 40,25,15,10 mm, Barlow 2-5x, Planetary/Sky 6mm, Kasai 5mm, filtr Baader ND 0,9,sl.fólie, UHC Astr., Eschenbach NP 60/700 (ok. K 25 a 9 mm,3x Barlow,sl. filtr), турист-3 20x50, triedr 7x50, Sony A77II, A99II, ADC Omegon, ZWO ASI 224MC
Prosím poraďte
Asi to není dotaz na samostatné vlákno, pokud se tak moderátor rozhodně, klidně ho za mě vytvořte a dotaz přemístěte.
Zajímalo by mě, jak se fotografové vypořádávají s kompozicí objektů.
1. samotné vyhledání - nechce se mi nastavovat Go-To a tak objekty vhledávám ručně. Děláte to tak, že v dalekohledu vyhledáte objekt, ten si umístíte do vhodné kompozice a potom výměna fo DSLR, zaostřit a fotit? Nebo Vždy s Go-To? Snažil jsem se teď podle hledáčku, ale s připojeným foťákem vyhledat a umístit zo ZP dalekohledu M3 a byl to docela dost problém. V hledáčku nebyla vidět a poloha taky nebyla úplně příjemná.
2. co, pokud je natočení DSLR nevhodné, "na šířku a je potřeba na výšku"? Některé výtahy umonují otočení o 360st. ten co mám na SW 80ED nikoliv. Tak to tedy řešit? Napadlo mě otočení v upínacích kruzích, ale nezdá se mi to jako úplně elegantní řešení.
Díky za odpovědi.
Zajímalo by mě, jak se fotografové vypořádávají s kompozicí objektů.
1. samotné vyhledání - nechce se mi nastavovat Go-To a tak objekty vhledávám ručně. Děláte to tak, že v dalekohledu vyhledáte objekt, ten si umístíte do vhodné kompozice a potom výměna fo DSLR, zaostřit a fotit? Nebo Vždy s Go-To? Snažil jsem se teď podle hledáčku, ale s připojeným foťákem vyhledat a umístit zo ZP dalekohledu M3 a byl to docela dost problém. V hledáčku nebyla vidět a poloha taky nebyla úplně příjemná.
2. co, pokud je natočení DSLR nevhodné, "na šířku a je potřeba na výšku"? Některé výtahy umonují otočení o 360st. ten co mám na SW 80ED nikoliv. Tak to tedy řešit? Napadlo mě otočení v upínacích kruzích, ale nezdá se mi to jako úplně elegantní řešení.
Díky za odpovědi.
Dobson 300/1750 - Drbohlav
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Prosím poraďte
1. No moje metoda se ti asi moc libit nebude, ale jinou moznost nemam vzhledem k tomu, ze diky absenci zebriku se do dalekohledu v podstate podivat neda a na hledacku mam napevno pointaci. Navic mam stejne hledacek na fotaku zalepeny. Takze privezu, vse slozim a zapojim, a dam najet na 1 hvezdu pobliz objektu, prikrcim se za dalekohledem a dostanu hvezdu do zakrytu za srouby na kruhach, pak uz ji vidim na pointacni kamere, strcim doprostred a nastavim sync na tu hvezdu. Zorne pole pointace mam stejne jako zorne pole fotaku takze nejake doladeni pak delam podle pointacni hvezdy. Chce to trochu cviku, protoze vse je v podstate naslepo, ale nejake prendavani fotaku za okular je pro me zcela nepouzitelne at uz vzhledem k 1.25" okularum a 2" korektoru na fotaku a nebo tomu, ze se k tomu proste neda nejak rozume dostat.
2. fotak tam muzu strcit vcelku libovolne, tazke tady problem nemam. Stejne pouzivam v 90 % pripadu jen jednu polohu, a v tech zbylych deseti otoceni o 90 stupnu.
2. fotak tam muzu strcit vcelku libovolne, tazke tady problem nemam. Stejne pouzivam v 90 % pripadu jen jednu polohu, a v tech zbylych deseti otoceni o 90 stupnu.
newton 30 cm, eq6
Prosím poraďte
godzilka: ja kompozici vzdy ladim podle predpripraveneho podlkladu z wikisky.org.
1. Go-To v podstate pouzivam jen na hrube najeti na pozadovane pole, ustavuji a ostrim vzdy na nejakou jasnou hvezdu blizko foceneho objektu (bez hledacku, najit tu jasnou hvezdu v hledacku fotaku neni zadny problem, jen se obcas clovek musi zkroutit do ne zrovna pohodlnych pozic, jak pises). pokud mam stesti a hned se aspon plusminus trefim do pozadovaneho mista, tak uz kompozici staci doladit pomoci kratkych expozic (do 10s) v programu Registar na predpripraveny podklad. pokud pole netrefim, pomuzu si uzasnou funkci PinPoint Astrometry v Maximu, ktera mi na hvezdne mape ukaze ten muj kratky testovaci snimek a hned vidim, kterym smerem se pohnout, abych trefil pozadovanou kompozici. zni to mozna trosku slozite, ale v praxi to zas tak tezke neni a po dukladnem treninku jsem schopen kompozici naladit podle podkladu s presnosti max nekolika pixelu do 10 minut, pokud zrovna nemam den blbec a nepokazim na co sahnu. samozdrejme je potreba vse ovladat pres notebook ...
2. pokud nemas rovnac/reduktor, s kterym jde ve vytahu tocit, nebo pokud neni zakoncen tocicim krouzkem jako treba WO typ II, tak ti nezbude nic jineho, nez tocit celym dalekohledem v kruzich. sam to obcas take pouzivam, i kdyz muzu tocit ve vytahu samotnym rovnacem od Borgu ... napriklad pokud fotim jeden objekt celou noc a zaroven mi prochazi meridianem. po meridian flipu se mi vzdy kompozice malicko pootoci o par stupnu a mala korekce prave pomoci kruhu je to nejelegantnejsi reseni, toceni se samotnym rovnacem by automaticky znamenalo poridit dve sady flatu behem noci, misto jedne na konci foceni.
1. Go-To v podstate pouzivam jen na hrube najeti na pozadovane pole, ustavuji a ostrim vzdy na nejakou jasnou hvezdu blizko foceneho objektu (bez hledacku, najit tu jasnou hvezdu v hledacku fotaku neni zadny problem, jen se obcas clovek musi zkroutit do ne zrovna pohodlnych pozic, jak pises). pokud mam stesti a hned se aspon plusminus trefim do pozadovaneho mista, tak uz kompozici staci doladit pomoci kratkych expozic (do 10s) v programu Registar na predpripraveny podklad. pokud pole netrefim, pomuzu si uzasnou funkci PinPoint Astrometry v Maximu, ktera mi na hvezdne mape ukaze ten muj kratky testovaci snimek a hned vidim, kterym smerem se pohnout, abych trefil pozadovanou kompozici. zni to mozna trosku slozite, ale v praxi to zas tak tezke neni a po dukladnem treninku jsem schopen kompozici naladit podle podkladu s presnosti max nekolika pixelu do 10 minut, pokud zrovna nemam den blbec a nepokazim na co sahnu. samozdrejme je potreba vse ovladat pres notebook ...
2. pokud nemas rovnac/reduktor, s kterym jde ve vytahu tocit, nebo pokud neni zakoncen tocicim krouzkem jako treba WO typ II, tak ti nezbude nic jineho, nez tocit celym dalekohledem v kruzich. sam to obcas take pouzivam, i kdyz muzu tocit ve vytahu samotnym rovnacem od Borgu ... napriklad pokud fotim jeden objekt celou noc a zaroven mi prochazi meridianem. po meridian flipu se mi vzdy kompozice malicko pootoci o par stupnu a mala korekce prave pomoci kruhu je to nejelegantnejsi reseni, toceni se samotnym rovnacem by automaticky znamenalo poridit dve sady flatu behem noci, misto jedne na konci foceni.
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
- MMys
- Příspěvky: 18004
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
Drobná rada na low-cost "rotátor" 
Prakticky každý T2 kroužek je ze dvou polovin, jedn má T2 závit, druhá končí podle fotypu foťáku (u Canonu bajonetem). Tyto dvě půlky u sebe drží třemi malými (tak M1.5) červíky proti šikmé ploše toho dílu s T2 závitem (až to rozebereš, pochopíš).
Stačí ty červíky vyšroubovat, závity převrtat a vyříznout tam M3. Koupit tři šrouby s rýhovanými držátky a zašroubovat místo červíků. Dva z nich naladíš napevno, aby se to po povolení třetího volně protáčelo ale nespadlo (jde to celkem bezpečně, přesah je kolem milimetru, za ten se to spolehlivě udrží). Pokud nechceš aby to drhlo kov na kov, dají se ještě z teflonu udělat špuntíky, které přitlačuješ těmi šrouby. Pak to chodí opravdu luxusně

Prakticky každý T2 kroužek je ze dvou polovin, jedn má T2 závit, druhá končí podle fotypu foťáku (u Canonu bajonetem). Tyto dvě půlky u sebe drží třemi malými (tak M1.5) červíky proti šikmé ploše toho dílu s T2 závitem (až to rozebereš, pochopíš).
Stačí ty červíky vyšroubovat, závity převrtat a vyříznout tam M3. Koupit tři šrouby s rýhovanými držátky a zašroubovat místo červíků. Dva z nich naladíš napevno, aby se to po povolení třetího volně protáčelo ale nespadlo (jde to celkem bezpečně, přesah je kolem milimetru, za ten se to spolehlivě udrží). Pokud nechceš aby to drhlo kov na kov, dají se ještě z teflonu udělat špuntíky, které přitlačuješ těmi šrouby. Pak to chodí opravdu luxusně

http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Honza Ebr (honza42)
- Příspěvky: 3548
- Registrován: 20. 10. 2004, 14:48
Prosím poraďte
Je to rochu OT, ale o tom mi teda ani nemluv - tuhle jsem jel autem z focení ptáků a najednou se vzadu ozvalo mconé bác. Teleobjektiv upadnul od foťáku, neboť se ten vnitřek T2 redukce rozhodl, že už se s vnějškem nebude kamarádit. Upřímně řečeno se divim, že takhle neupadávaj lidem foťáky v noci od dalekohledů (Tedy, morálka příběhu: s tou redukcí bych nakládal přeci jen trochu opatrně.)
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 200D a 250D, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, SW MAK 127 a 90, TAL MT-3S
- MMys
- Příspěvky: 18004
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
já ti povím proč - protože ty červíky jsou titěrný, šipčatý a dost u kraje. I mě se začaly po dvou letech používání vaklat. Teprve tehdá jsem přišel na to, že kroužek je dvoudílný. Do té doby jsem o tom vůbec nevěděl.
Když tam dáš pořádný šrouby, a případně ty plastové špuntíky seřízlé do stejného úkosu, jako má vnitřní kroužek, tak je podle mě vyloučené, aby to upadlo. Osobně na tom mám s klidem svoji G2-8300
Nenutím pochopitelně nikoho, aby to dělal, a pokud to udělá, je to na jeho vlastní triko. Jen říkám, co mi funguje spolehlivě už léta.
Samozřejmě nemůžu vyloučit, že nějaký pochybný T2-kroužek bude mít ten úkos menší, než mám já. A pak je to samozřejmě tzv. o hubu (nebo spíš o foťák ). To si musí každý posoudit sám.
Když tam dáš pořádný šrouby, a případně ty plastové špuntíky seřízlé do stejného úkosu, jako má vnitřní kroužek, tak je podle mě vyloučené, aby to upadlo. Osobně na tom mám s klidem svoji G2-8300

Nenutím pochopitelně nikoho, aby to dělal, a pokud to udělá, je to na jeho vlastní triko. Jen říkám, co mi funguje spolehlivě už léta.
Samozřejmě nemůžu vyloučit, že nějaký pochybný T2-kroužek bude mít ten úkos menší, než mám já. A pak je to samozřejmě tzv. o hubu (nebo spíš o foťák ). To si musí každý posoudit sám.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Prosím poraďte
Nevěděl jsem, že se ta diskuse takhle rozjede, proto se ptám, vlastní téma by se tomu nehodilo?
MMys - chápu to tak, že dva šroubky to přidržují aby to neupadlo a tím třetím se to po nalezení úhlu natočení zaaretuje? Chápu to správně?
Asi bude lepší vždy po správném natočení zrovu zkontrolovat zaoostření, případně i přeostřit, že?
MMys - chápu to tak, že dva šroubky to přidržují aby to neupadlo a tím třetím se to po nalezení úhlu natočení zaaretuje? Chápu to správně?
Asi bude lepší vždy po správném natočení zrovu zkontrolovat zaoostření, případně i přeostřit, že?
Dobson 300/1750 - Drbohlav
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
- MMys
- Příspěvky: 18004
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Prosím poraďte
ano, tak to funguje.
Přeostřovat není potřeba. Tím ež je tam dosedací plocha a šikmá plocha ne kterou tlačí šroubky, tak po utažení je to vždy ve stejné rovině, dotlačené na doraz.
Já přeostřovat nemusím. Ani na astrografu f/3.8 a s 5.4um pixely.
Přeostřovat není potřeba. Tím ež je tam dosedací plocha a šikmá plocha ne kterou tlačí šroubky, tak po utažení je to vždy ve stejné rovině, dotlačené na doraz.
Já přeostřovat nemusím. Ani na astrografu f/3.8 a s 5.4um pixely.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM