Stránka 13 z 13

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 02. 11. 2024, 20:38
od MMys
Protože u úzkopásmového fotografování si to můžeš namixovat jak chceš, nepravé barvy nemají se skutečnou realitou nic společného. Je to jenom nějak zvolená vizualizace dat.

U RGB snímání by měl být výsledek shodný, pokud se udělá korektně barevná kalibrace (třeba podle spektrálních tříd hvězd ve snímku). Jenže lidi na to dlabou a nebo to neumějí, a pak jim barvičky vycházejí všelijak :-) Na druhou stranu, nijak mi to nevadí, pokud ta data jsou stále reálná, nepoškozená processingem. Každý autor zatouží ze snímku vizualizovat struktury trochu odlišně. Podobně jako nenamaluje každý malíř obraz stejně, a i fotograf vyfotí a zpracuje záběr různě.

Kdo má Pixinsight, může použít tohle, to funguje excelentně:

https://pixinsight.com/doc/docs/SPCC/SPCC.html

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 02. 11. 2024, 20:45
od futislav
peto píše: 02. 11. 2024, 20:36 Mozno preto, lebo kazdy ma k tomu svoj pristup, svoje videnie, a mozno chce kazdy zvyraznit cosi ine... ludska cinnost je pestra... aj v beznej (neastronomickej) fotografii to tak je - kazdy autor vyfoti a "vyvola" fotku po svojom...
To jsem si myslel. Takže výsledný snímek, respektive jeho barevnost se skutečnými barvami moc společného nemá. Odráží pouze momentální chutě a umělecké cítění autora. Jako když děcko namaluje zeleného sněhuláka.

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 02. 11. 2024, 20:51
od peto
Ale plati, co napisal MMys, ak su dobre data, spravny postup spracovania, vysledok by mal byt velmi podobny...
Ale plati aj to v tom videu, velmi pekny priklad s tym vodikom a sirou...obe cervene...ale zamenou jednej za inu farbu, zvyraznim struktury ktore by mi inak splyvali...

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 02. 11. 2024, 21:01
od MMys
Futislav: Ne nutně. Pokud není astrofotograf idiot, tak zvolí některou z běžně užívaných palet (např. SHO nebo nějaký její klon) pro vizualizaci úzkopásmových dat, a nebo použije bi-colour (z Ha a OIII kanálu) který realitě celkem solidně odpovídá (je dobré se taky někdy podívat do spektroskopu, nebo přes ten filtr, jakou barvu má OIII a H-alfa). Pak uvidíš, že OIII je krásně modrozelená a H-alfa sytě červená (většina monitorů ji má dokonce mimo gamut, takže reálné to nebude vlastně nikdy).

A co se RGB týká, tam už jsem to psal. Základní barevná kalibrace před dalším processingem by měla být udělána korektně. Co z obrazu se poté autor rozhodně zvýraznit, a co naopak potlačit, to už je věc vkusu.

Pokud chceš vidět reálné barvy, tak asi nejblíže tomu bude EAA pomocí dobře nastavené (třeba podle šedé kalibrační destičky) barevné kamery. Pak uvidíš, že hezky barevné jsou jenom emisní mlhoviny. Galaxie jsou v podstatě bezbarvé, rozdíly v barevnosti různých partií je velmi malý, a na prezentovaných snímcích je zvýrazněn. Lehce do modra jsou reflexní mlhoviny. No a samozřejmě pozadí snímku v pravých barvách bude pekelně oranžové :-) A to bychom asi moc nechtěli, takže nějaký processing je nutný.

Pokud chceš vidět minimalistický processing (já tomu říkám RAW astrofoto) tak koukni na snímky Dana Beneše, ten se drží v úpravách hodně zkrátka.
https://astrofotky.cz/~Howking

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 03. 11. 2024, 09:01
od Andrej
Mne zo Seestaru po hodinovej integrácii vyliezla táto hmlovina takto. Prvá fotka je poskladaná a upravená v Sirile a druhá je original stack zo Seestaru. Krásna farebná hmlovina. Na to, že lezie iba nízko nad obzor som bol aj prekvapený ako pekne vyšla.

361x10s OIII + Ha filter
Bortle 4
NGC7293 29.9.2024.jpg
NGC7293 29.9.2024.jpg (1.43 MiB) Zobrazeno 808 x
1727643393143.jpg
1727643393143.jpg (1.45 MiB) Zobrazeno 808 x

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 03. 11. 2024, 09:33
od futislav
MMys píše: 02. 11. 2024, 21:01 Futislav: Ne nutně. Pokud není astrofotograf idiot, tak zvolí některou z běžně užívaných palet (např. SHO nebo nějaký její klon) pro vizualizaci úzkopásmových dat, a nebo použije bi-colour (z Ha a OIII kanálu) který realitě celkem solidně odpovídá (je dobré se taky někdy podívat do spektroskopu, nebo přes ten filtr, jakou barvu má OIII a H-alfa). Pak uvidíš, že OIII je krásně modrozelená a H-alfa sytě červená (většina monitorů ji má dokonce mimo gamut, takže reálné to nebude vlastně nikdy).

A co se RGB týká, tam už jsem to psal. Základní barevná kalibrace před dalším processingem by měla být udělána korektně. Co z obrazu se poté autor rozhodně zvýraznit, a co naopak potlačit, to už je věc vkusu.

Pokud chceš vidět reálné barvy, tak asi nejblíže tomu bude EAA pomocí dobře nastavené (třeba podle šedé kalibrační destičky) barevné kamery. Pak uvidíš, že hezky barevné jsou jenom emisní mlhoviny. Galaxie jsou v podstatě bezbarvé, rozdíly v barevnosti různých partií je velmi malý, a na prezentovaných snímcích je zvýrazněn. Lehce do modra jsou reflexní mlhoviny. No a samozřejmě pozadí snímku v pravých barvách bude pekelně oranžové :-) A to bychom asi moc nechtěli, takže nějaký processing je nutný.

Pokud chceš vidět minimalistický processing (já tomu říkám RAW astrofoto) tak koukni na snímky Dana Beneše, ten se drží v úpravách hodně zkrátka.
https://astrofotky.cz/~Howking
Děkuji za vyčerpávající odpověď. Kdyby chtěl člověk vidět, jak ten objekt září doopravdy, musela by se fotka ještě upravit na spektrální citlivost čípků v oku a to by byla teprve vyšší dívčí :D .

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 03. 11. 2024, 13:26
od Boramyr
Realističnost astrofotografie spočívá pouze v tom, že zachycuje něco, co vybudí snímač a prezentuje to v podobě vnímatelné očima. Můžeme navíc chtít, aby to i fyzikálně dávalo smysl. To obvykle nějak jde, občas ale taky ne. My si tady navíc ještě přejeme, aby to bylo navíc i hezké.

Je zajímavé, že z různých aspektů snímku se řeší vlastně jen to barevné podání. Nikdo naproti tomu nerozporuje šílenou, mnohdy i lokálně selektivní kompresi dynamiky. Cokoliv mimo gamma korekce je přece také nerealistické. Jenže my na té fotce chceme něco vidět, že? Chceme vidět vedle sebe místa, co mají poměr jasů jedna k miliónu, jako by to bylo jedna k deseti. Chceme vidět kontrastně struktury, které vůbec kontrastní nejsou. Občas chceme vidět i neviditelné, třeba oblačnost na Venuši, nebo protuberance na Slunci. V porovnání s tím je na tom ještě zelený sněhulák dost dobře.

Nakonec zbývá asi jediné kritérium, které dává nějaký smysl - neprezentovat neexistující. Neměl bych si někam domalovat hvězdu jen proto že by se mi tam líbila. Neměl bych si pod NGC 7000 domalovat Jižní Ameriku, protože to považuji za dobrý nápad. To asi každý chápe. Problém jsou spíš artefakty z nekorektního zpracování, u kterých autor ani netuší, že na obloze vlastně nejsou. Formuloval bych to asi tak, že cokoliv vyfotím by měl být někdo jiný schopen vyfotit také. Nic lepšího mne nenapadá.

Re: NGC 7293 - Helix

Napsal: 02. 10. 2025, 21:11
od postaba
NGC 7293 - HMLOVINA HELIX - SLIMAK
Cas: 28.09.2025 00:09 - 01:12
Lokalita: Hakos Guest Farm, Namibia
Dalekohlad: Celestron EDGE HD925 + Hyperstar V3 ( @ 540 mm )
Montaz: SW NEQ-6
Kamera: ZWO ASI 2600 MC PRO
Asiair: 58 x 60 s, GAIN 100 @ -10°C, 20 DARKS, 20 FLATS
Processing: PIXI, PS
NGC 7293_2025-09-28_58 x 60s_PI3.jpg
NGC 7293_2025-09-28_58 x 60s_PI3.jpg (1.9 MiB) Zobrazeno 185 x