Autobaterie

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Honza Ebr (honza42)
Příspěvky: 3560
Registrován: 20. 10. 2004, 14:48

Autobaterie

#151

Příspěvek od Honza Ebr (honza42) »

Akorát opatrně, aby ta autobaterka nedošla. Chile neni jako vrátenka, sehnat někoho na nastartování může být v poušti docela fuška :)
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 250D a R50, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, Meopta S2 82HD, TAL MT-3S
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5663
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#152

Příspěvek od Konihlav »

Pokud vím, plánujete pojíždět, takže na noc bude aku vždy nabitý, ne ?ano, teoreticky by mel byt.

Ted ale nevim, zda jsi muj prispevek cetl pozorne (a Honza tez). Chceme mit 1 extra baterii a spojeni autobaterie z auta -> extra baterie -> nase kramy. Tj. otazka zni, jak dimenzovat (kapacitne) tu extra baterii a hlavne - a to predevsim - jak ji dobijet.

Protoze se mi nezda dobry napad ji zkouset nabijet z toho autozapalovace co je v aute uvnitr... vyvest ze samce 2 draty s oky a ty dat na tu extra baterii...

duvod proc to tak chceme je jasny - 1. zmeny napeti pri nastartovani auta - aby to nemelo vliv na montaz (reset by me nepotesil), 2. jako backup, aby se nam nemohlo stat, ze neodjedeme/nenastartujeme.

jo a bude to diesel, takze dehtozrout a bude delat "kubickykubickykubickykubickykubicky" - jako traktor ;D
Uživatelský avatar
MaG
Příspěvky: 11784
Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#153

Příspěvek od MaG »

Podle mně by to řešily dvě autobaterie místo jedné.

Pokud bys první začal nabíjet proudem 5A, tak bude za 5h polovičně nabitá. Mezitím druhou noc použiješ tu druhou plně nabitou a další den dobiješ po dobu 5h tu první do plna a a tu druhou do poloviny. Tzn. tu první už můžeš použít třetí noc a druhá baterie se dobije na čtvrtou noc atd..

Předpokládám, že jednou nabíječkou není problém nabíjet naráz 2 autobaterie, nebo ano? (já nikdy dvě najednou nenabíjel)
Martin Gembec, Astronomické události
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Omegon RC8 203/1624, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18272
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#154

Příspěvek od MMys »

nabíječka - nevím nevím, to bude trvat dlouho. Osobně bych je normálně paralelně spojil (ale opravdu silnými kabely, tak kolem 5mm^2, a rozhodně ne ze zapalovačové zásuvky, ale přímo od svorek aby se nabíjely obě vysokým proudem) Mám to takhle vyřešené pro případ nouze, kdyby mi někdy došel ten aku k dalekohledu, jen ho připojím do auta, nastartuju a dobíjím a jedu z něj dál bez nutnosti všechno přepojovat.

Paralelního spojení AKU se nebojte. Ty kabely budou mít řekněme 0.25 ohmu, když to dobře uděláte, což při řekněme maximálním 4V rozdílu mezi nabitým a vybitým aku dá vyrovnávací proud kolem 10A, což aku zvládne, ony se pěkně srovnají, a pak už budete jen pěkně jezdit s kapacitou 100Ah, kterou budete schopni rychle dobít.

Pokud chcete aliminovat propad napětí při startu, lze dát mezi oba aku diodu (schotttkyho, na ní je ztráta jen kolem 0.3V) ale dimenzovanou tak aspoň na 20A, nebo víc paralelně spojenejch.
Pak můžete startovat dle potřeby jak chcete, proud z té druhé baterky zpátky nepoteče. Bude se jen dobíjt.

A nebo ji prostě za jízdy nabíjet natvrdo spojenou s tou hlavní, třeba startovacími kabely (fakt bacha, ať nevypadnou) a na večír ji vyndat. Ráno před vyjetím zase vrátit.


P.S. Hlavně pozor, ty kabely přidělejte pořádně, aby neupadly a neudělaly někde zkrat a nevyhořelo vám s veškerým vercajkem. S tím není moc sranda...
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5663
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#155

Příspěvek od Konihlav »

no nabijecka je samozrejme blbost, kde bych vzal 220V zasuvku, kdyz jsem off the road all the time...

MMys: jsem rad, docela jsi me uklidnil. Smiril jsem se s tim startovanim pres noc (puvodne, kdybych bral jen Atika 314L+ bych to jako problem nevidel, tedy ten nedostatek elektřtiny, ale s FF cipem a chlazenim to bude v pousti a horach proste boj - nemaly).

jeste (i pro ostatni, treba mene zkusene :)) mohl bys pripadne dat link na vhodnou diodu, dle Tvych preferenci? diky

Jo a predpokladam, ze je v podstate jedno, zda ji dam na cernou nebo cervenou vetev (kabel), kdyz hlavne bude otocena spravnym smerem (co pamatuji tak ta carka byva to | na obrazku diody, tedy na schematicke znacce --|<|--- napriklad.)
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18272
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#156

Příspěvek od MMys »

dal bych třeba tyhle 16A, preventivně 4 kousky paralelně, na nějakej chladič tak 5x10cm

http://www.gme.cz/cz/mbr1645-p223-124.html
http://www.gme.cz/_dokumentace/dokument ... -124.1.pdf
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Honza Ebr (honza42)
Příspěvky: 3560
Registrován: 20. 10. 2004, 14:48

Autobaterie

#157

Příspěvek od Honza Ebr (honza42) »

Promiňte laickou vsuvku: lze takhle nabíjet každou olověnou baterku? Myslim prostě připojenim k baterce v autě přes kabely. Já mám takovou nějakou 7Ah olověnou baterčičku a k ní mám jenom nabíječku na 220 a to hrozně trvá a nikde to neni k dispozici - takhle nabíjet jí za jízdy, to by se mi líbilo, ale dycky sem se toho bál, abych jí nezničil, protože to neni autobaterka....
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 250D a R50, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, Meopta S2 82HD, TAL MT-3S
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5663
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#158

Příspěvek od Konihlav »

MMys: diky, juknu na to zitra, ted padam unavou do postele... ten chladic bude problem, zadny kus doma nemam... a otazka - jak to k nemu pridelat???

Honza: no 7Ah je dost nizka kapacita a urcite by se nemela nabijet tak velkym proudem, ktery by tekl, hned jak ji pripojis... optimalne se totiz baterie nabiji jen zlomkem jejich celkove kapacity (treba jako ze nabijeci proud odpovida napr. 1/10tine kapacity). Tj. 10Ah nabijet amperou apod. Tolik s ohledem na setrnost a trvanlivost...

Upraveno kvůli přesouvání tématu.
Moderátor
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 12645
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 62
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#159

Příspěvek od Psion »

Každá baterie má definovány nabíjecí proudy a napětí a určitě ne každá je vhodná k připojení do auta. U takhle malé baterie bych řešil napájení rovnou z auta, nebo nějakou nabíječku na 12V (nebo přes měnič).

MMys: Nezatěžuje paralelní nabíjení baterií alternátor více, než povoluje výrobce?
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18272
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#160

Příspěvek od MMys »

Promiňte laickou vsuvku: lze takhle nabíjet každou olověnou baterku? Myslim prostě připojenim k baterce v autě přes kabely. Já mám takovou nějakou 7Ah olověnou baterčičku a k ní mám jenom nabíječku na 220 a to hrozně trvá a nikde to neni k dispozici - takhle nabíjet jí za jízdy, to by se mi líbilo, ale dycky sem se toho bál, abych jí nezničil, protože to neni autobaterka....
Tohle jde jenom se startovací baterií, která je stavěná na velké proudy. S tou malou to ani nezkoušej (pokud ji nechceš hledat po celém autě )

Já jsem si pořídil procesorovou nabíječku Turnigy Accucell 6, která umí nabíjet NiMH, NiCd, LiIon, LiPo, LiFe a Pb akumulátory s napětím do 20V nabíjecím proudem až do 5A z 12V zdroje (buď ze síťového adaptéru nebo z auta, v nabíječce je step-up měnič, takže můžeš napětím 12V nabíjet aku, který k nabití potřebuje víc než 12V)

Na HobyKing nebo v jiných podobných e-shopech s modelářskými potřebami se dá pořídit kolem 800Kč i s dopravou. U nás se to prodává kolem 2k.  Od té doby, co to mám, zmizely jakékoli problémy s kvalitním nabitím čehokoli Doporučuju něco takovýho koupit.

česky o tom třeba tady:
http://air-model.blog.cz/0911/turnigy-accucell-6
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18272
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#161

Příspěvek od MMys »

V poušti moc GSM asi nebude :)

Jinak na slušné baterie (kapacita versus váha) mě upozornil HonzaS :

http://www.auto88.cz/forum/showthread.php?t=7
Pozor ale, k těmto článkům je třeba spínaný měnič na konstantní napětí 12V, protože jejich napětí se za provozu dost mění. Ve stavu plného nabití je na nich až 17V, což už by některá astrotechnika nemusela přežít.
Jinak ovšem vynikající poměr kapacita/hmotnost.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18272
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#162

Příspěvek od MMys »

MMys: diky, juknu na to zitra, ted padam unavou do postele... ten chladic bude problem, zadny kus doma nemam... a otazka - jak to k nemu pridelat???
Ten chladič kup v GME taky. Přichytí se to normálně šroubkem M3. Do chladiče vyvrtáš díry, a diody přitahneš šroubkem přes tu díru v chladící plošce.

http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18272
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#163

Příspěvek od MMys »

MMys: Nezatěžuje paralelní nabíjení baterií alternátor více, než povoluje výrobce?
Toho bych se nebál. Je to totéž, jako bys tam dal jeden aku s větší kapacitou. Alternátory v současných autech mají regulaci, větší než nějaký max. definovaný proud tam nepustí, a tento proud se nějak rozdělí mezi dva aku (to je právě dané odporem těch přívodních kabelů, proto jím píšu, že je mají udělat pořádně).

Jinak, daleko horší případ je i jeden úplně vybitý aku, než dva paralelně v dobré kondici.
Představ si, že vybiješ aku do dna (třeba zapomeneš přes noc svítit). Ráno tě někdo nastartuje přes kabely, a alternátor začne pracovat do plně vybitého aku s velmi nízkým napětím. To je pro něj daleko větší zátěž než dobíjení dvou aku současně.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Honza Ebr (honza42)
Příspěvky: 3560
Registrován: 20. 10. 2004, 14:48

Autobaterie

#164

Příspěvek od Honza Ebr (honza42) »


Tohle jde jenom se startovací baterií, která je stavěná na velké proudy. S tou malou to ani nezkoušej (pokud ji nechceš hledat po celém autě )

Martine, dík - tohle sou prostě věci, co my nepraktici netušíme, je vidět, že je skutečně vhodné se zeptat tady, než člověk do něčeho pustí proud :))
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 250D a R50, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, Meopta S2 82HD, TAL MT-3S
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5563
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Autobaterie

#165

Příspěvek od vla »

Turnigy 6 mám taky , k plné spokojenosti a cena už je u nás těsně kolem tisíc kč v modelářských prodejnách.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Odpovědět