Diky, Pavle.
No tak tento by som aj zobral...u nas stoji 22 euro, co je super cena, lebo predtym som nejak nasiel len same predrazene na 120 W za dvojnasobnu cenu
Tak ten pocit Ti teda nezavidim, viem si predstavit ten stres...ale hlavne, ze to dobre dopadlo
A tych 15 V mu snad stacilo...horsie by bolo dat mu tam viac, no nie?
http://astrofotografia.sk/
SW Newton 203/1000, SW ED 80, refr. 102/500, tr. 10x50, EQ-6 Syntrek, EQ-5M, Canon EOS 350D mod., Philips SPC900NC, QHY-5, Olympus C-760 UZ, clip CLS, okuláre 25, 10 (SW Plossl) a 5, 9mm (SW Planetary Pl.)
Ahoj,
odešla mi autobaterie, takže jsem už delší dobu velice nemobilní. Našel jsem v jednom obchodě trakční 110Ah autobaterii Varta Hobby a rád bych do ní šel. Máte nějaká pro a proti? Co vím, tak trakční baterie by měly být odolnější vůči častému nabíjení a "hlubokému" vybíjení. Samozřejmě to chce nabíječku, která by ji utáhla. Mám v plánu tuto.
Proč taková kapacita? Chci mít rezervu do mrazů a potřebuju živit:
- montáž HEQ-5, vyhřívání dvou refraktorů, DSLR a notebook (Asus EEE 900A ~ 3A) s webkou pro pointaci a další bižuterií. Baterii v autě nechci trápit, protože už není nejmladší a notebook bych venku rád připojil hned na zdroj - měl by při nižších teplotách méně trpět.
Určitě je to vhodný akumulátor, jenom to stehování do/z auta bude trochu namáhavé. Možná by stálo za zvážení i nabíjení z auta, pokud ho využíváš často. Mohl by pak být v autě stále.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
z autobaterie jde plus na proudovy jistic (220V/20A), pak se pres cokoladu rozvede do 4 zasuvek (autokonektoru) pres vypinac. No a minus jde taky do vsech 4 zasuvek (pres cokoladu, abych nemusel tolik pajet). Vypinace a autokonektory jsou spojeny naletovanym vodicem pres faston konektory. Z cokolady pak vedou jeste dva slabsi dratky do analogoveho 15V voltmetru (bohuzel zadny jiny se mi nepodarilo sehnat, abych si udelal VM s posunutou nulou). Ale lepsi neco nez nic. Jo a ta cokolada jak vidis rozvadi vzdy po 2 vodicich.
Děkuji za fotky.
Našel jsem jednoduché schemátko na indikaci stavu autobaterie, tak si to asi zbastlím.
Nedavno jsem si na cca 10 dolaru (na Ebay) poridil digitalni voltmetr na 0-20V napajeny primo z merene baterie... Funguje to pekne... snad jen ze ty cervene ledky displaye sviti vice nez je v noci nutne...
Podobne jsem si poridil i Ampermetr ale ten vyzaduje externi napajeni 5V a zrejme jsem jej prepoloval a ampermetr spalil...
Nez se delat s diodovou indikaci, mozna by tohle reseni bylo jednodussi...
nebo jeste jednodusseji nic, nebo jen ten blbej 0-15 voltmetr (pro alespon nejakou kontrolu), protoze clovek to stejne da hned po pouziti nabijet a nikdy s tim nejde moc k 10.5 ci min voltum. Jako indikacni stav pouzivam diodu montaze HEQ-5, ktera sviti kdyz ma dostatek voltage blika, kdyz je voltage nizsi a blika jako vztekla, kdyz je stavy malo...
Podle mě je naprosto nejpřehlednější, primitivní na konstrukci a levné mít klasický voltmetr "panel digitální", jak by lo řečeno výše. Jeho cena se postupem času dostala takříkajíc "za pár piv".
Rozsah je 0 až 199,9mV , takže je nutné opatřit odporovým děličem ~1:100
omg nestacila by obycejna zkousecka ? -.-" si natahni kable od baterky a zkousecku si zabuduj treba do volantu to je fuk :DDD a nemusis vymyslet kdejaky kravinky
montaz HEQ-5, bez nalozeneho dalekohledu a protizavazi:
slewing - 17 W sideral tracking - 11 W tracking off - 6 W
s dalekohledy a 2ks protizavazi:
slewing - 32 W sideral tracking - 21 W tracking off - 15 W
vyhrivani:
uroven#1 - 6 W
uroven#2 - 12 W
chlazeni CCD:
4 W
Tak mam novy domaci ukol, nad kterym jsem sice jiz lehce premyslel, ale teprve dnes me Vabra donutil spocitat to do detailu... Vyjasnilo se totiz par klicovych dat (zadani) a je mi jasne, ze to bude problem a to docela zasadni...
Nuze tedy: mam spotrebu cca 20 W montaz, 30 W kamera a chlazeni (na 50%), nepocitam ani marginalni a nepotrebne a nezapojene vyhrivani, ani laptop apod., ale kdyz to zaokrouhlim, vychazi mi, ze potrebuju odber cca 6 Amper / hodinu. No a noc ma dejme tomu 8 hodin. Takze pokud dobre pocitam vychazi mi, ze 48 Ah je teoreticka minimalni potrebna kapacita autobaterie. Jenze by to chtelo rezervu a to ne malou, vsichni vime proc.
Tak a ted mi reknete, jak mam tohle utahnout na poli 10 dnu po sobe (jeden den to je OK).
Problem = jak dobit na miste koupenou (v Chile) autobaterii tak, aby se opravdu stihla za par hodin pres den nabit do rozumne nabiteho stavu... je zcela evidentni, ze nabijet pres 12V autokonektor v aute je nesmysl, kvuli velkemu prechodovemu odporu. Proste tu autobaterii clovek timhle zpusobem nenabije, nebot by na to potreboval 20-30 hodin, treba.
Ze by bylo v motorovem prostoru misto na umisteni dalsi autobaterie o tom pochybuji (Nissan Terrano 4x4), jinak by ji slo rovnou dat na "startovaci kabely" a vozit tam.
Predpoklad je, ze kazdy den budeme autem jezdit a to nejmin 5 hodin.
Muj zaver (neradostny) je ten, ze uloha nema reseni, aniz bysme v noci proste nemeli nastartovane auto a to po dobu nekolika hodin...
no ja mam v planu pro jistotu i to vyhrivani vzit s tim, ze to nezapojim (jde vlastne jen o jeden ci dva male pasky a malou krabicku, takze to nic nezabere). Jistota je jistota.
HEQ-5 beru letadlem, nebude v tom problem, trochu ji jeste vytunim stativ a bude OK. Je krasne lehoucka a pritom dost masivni.
Kabely me docela bavi, fakt. Mam jich hodne vsech druhu, tvaru, prumeru, delky, koncovek samcu/samic na 12V, roztrojek, rozvadecu, ok na uchyceni apod.
Abych uvedl vsechny skutecnosti, tak nase momentalni predstava je z pod kapoty auta z autobaterie vytahnout jakoby startovaci kabely a ty dat na nove zakoupenou autobaterii vhodne kapacity (to ted resime) - tohle jsem uz v CR jednou delal, kdyz jsem dojel na pole a zjistil, ze mi kiksla autobaterie co mam na foceni a jel jsem to z auta. No a z te nove koupene si rozvest kazdy co potrebujeme (ja tunu Amper, Vabra nastesti jen malo, pac bere jen 2 Astrotracy).
Osobně bych jel z auta, a vždy tak po třech hodinách ho nastartoval (třeba na půl hodiny). A vzal i sebou měřáček, který ukáže napětí na aku (pro orientaci o stavu).
Moje zkušenost je taková, že auto (aspoň to moje) nabíjí aku proudem několika desítek A, takže takto lze prakticky bez omezení fungovat. Pokud vím, plánujete pojíždět, takže na noc bude aku vždy nabitý, ne ?
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM