Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Odpovědět
Uživatelský avatar
thynek
Příspěvky: 101
Registrován: 14. 06. 2007, 21:31
Bydliště: Dark Sky Beskydy - Park tmavé oblohy
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1036

Příspěvek od thynek »

To topry: Problém bude v úpravě snímku, ne v absenci filtru. Zkusil jsem si tu fotku upravit, jen pomocí úrovní (nastavením černých a bílých bodů histogramu, zvlášť v každém z kanálů R, G a B) jsem dostal narychlo během pár vteřin cca požadovanou barevnost snímku. Otázkou je, kterou část snímku považovat a nastavovat jako neutrální.
https://www.darkskybeskydy.cz, https://www.facebook.com/Vecerypodhvezdami, 16" Ritchey-Chrétien, montáž Planewave L-500, kamera MII C3-61000, Lunt LS80T Halfa
Uživatelský avatar
honza.ho
Příspěvky: 982
Registrován: 20. 05. 2007, 06:31

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1037

Příspěvek od honza.ho »

Zdravím všechny,

měl bych takový širší dotaz, asi hlavně na majitele dvou CCD, mono+color. Včera se stal zázrak a přišly mně dvě zbrusu nové kamery i s testovacími protokoly a příslušenstvím z Číny. Nyní přemýšlým co dál. Mám tedy protokolově otestované dva výběrové kousky QHY9M + 8L (chtěli mít asi jistotu). Nyní přemýšlím, jestli je pustím do světa nebo ne.

Hlavní otázka.

Případ 1 - fotíte L(Ha) + R/G/B přes mono kameru + filtry (tenhle případ znám)

Případ 2 - fotíte L(Ha) monochromatickou + RGB berete z color ccd

Potřeboval bych znát výhody a nevýhody dvojky - a to z praxe. Jde mi hlavně o pohledy z hlediska, časová úleva expozičního času na barvu, gradienty v RGB z color ccd vs gradienty z mono ccd přes R/G/B, účinnost color ccd/mono a filtry ... je tam nějaký rozdíl?

Určo už tu nějaké útržky budou. Rád bych znal rozdíl a rozmyslel se, zda prodat obě kamery a koupit 1 mono. Nebo si je nechat a využít jejich vlastností k snadnějšímu snímání a zpracování barvy.

uf, trošku to vypadá, že bych po roce mohl zase fotit, Dík :)
Web: http://www.space-walk.info
Technika: FSQ85ED, SW70/500,15×70, QHY9,QHY8L Color,QHY5,
QHY 2"m.FW, 2"L,R,G,B,C,Ha, HEQ5, budka, i7 16gb, SSD&NAS, Nexus S+G.Tab, Wacom 4 L
Cloud: DropBox
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18322
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1038

Příspěvek od MMys »

No, úplně nejlepší řešení by bylo mít dva dalekohledy, a snímat paralelně mono kamerou L (nejlépe ještě přes LPS filtr) a barevnou kamerou RGB A ohniska přizpůsobit použitým senzorům, aby bylo podobné zorné pole.  
Tedy když už ty kamery máš. S jedním dalekohledem (tedy po sobě, vyměnit kamery) už to tak výhodné není. Tam to vyjde prakticky plichta, navíc ztráta s přehazováním kamer. A pokud má objektiv zbytkovou barevnou vadu, je výhodné u mono kamery každý kanál přeostřit na nejlepší kresbu. To s barevnou neuděláš.

Na druhou stranu, je lákavé tyhle dvě prodat, a koupit si nějakou špičkovou mono kameru.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
honza.ho
Příspěvky: 982
Registrován: 20. 05. 2007, 06:31

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1039

Příspěvek od honza.ho »

Mmys: To je pravda, možná by se vyplatilo zvážit ještě nějaký, ne moc drahý, "třetí" dalekohled a trošku překopat sestavu. Otázka co na to řekne montáž, asi se jí to moc líbit nebude. Do řádově lepší Mono kamery bych asi nešel, mně vcelku vyhovoval KAF-8300. Můžem o tom promluvit v autě :). Zkusím se postupně odpoutat od tématu disertačky a začít konečně řešit smysluplné věci :D. Kdyby se vyjádřil Pavel s nějakými zkušenostmi, budu určitě taky rád.
Web: http://www.space-walk.info
Technika: FSQ85ED, SW70/500,15×70, QHY9,QHY8L Color,QHY5,
QHY 2"m.FW, 2"L,R,G,B,C,Ha, HEQ5, budka, i7 16gb, SSD&NAS, Nexus S+G.Tab, Wacom 4 L
Cloud: DropBox
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5663
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1040

Příspěvek od Konihlav »

Případ 2 - fotíte L(Ha) monochromatickou + RGB berete z color ccd

Potřeboval bych znát výhody a nevýhody dvojky - a to z praxe. Jde mi hlavně o pohledy z hlediska, časová úleva expozičního času na barvu, gradienty v RGB z color ccd vs gradienty z mono ccd přes R/G/B, účinnost color ccd/mono a filtry ... je tam nějaký rozdíl?

Určo už tu nějaké útržky budou. Rád bych znal rozdíl a rozmyslel se, zda prodat obě kamery a koupit 1 mono. Nebo si je nechat a využít jejich vlastností k snadnějšímu snímání a zpracování barvy.  casova uleva - zadna neni a to nejen z prosteho duvodu, ze fyziku clovek neoblafne, OSC CCD ma spoustu dalsich nevyhod (zejmena pokud nemas superAPO triplet s co nejmensi barevnou vadou, coz tedy zrovna neni pripad tveho bejby kju, ale my co mame pouha EDcka doublety se spatnou korekci na modrou musime pouzit spesl filtry a jeste kazdou barvu zvlast dokonale preostrit a proto je OSC mnohem horsi kvuli kompromisnimu ostreni "mezi barvy"). Navic OSC ma jaksi implementovany barevne filtry a tudiz si sam nemuzes jejich kvalitu a propustnost zvolit (ovlivnuje vysledne QE) jako u Pripadu c.1. O mnohem horsim rozliseni ani nemluvim, i kdyz pokud mas Lko, tak vime, ze to tak horke neni, ale presto mam mnohem vetsi FWHM hvezd kvuli kompromisnimu ostreni. Co se tyka gradientu, tak po mych zkusenostech s barevnou kamerou mi vyslo, ze nejlepsi postprocessing je udelat to vse dvema metodama: #1 - normalne zkalibrovat, debayerovat a skladat jako se to obvykle dela s barevnou kamerou (takto mi vychazeli nejlip/nejmensi hvezdy) #2 - vse rozlozit na 4 mono kanaly R G1 G2 a B a pracovat s 4nasobnym mnozstvim dat jako bych to fotil vse mono kamerou (takto mi vychazela nejlip barva a nejlip jsem se zbavil gradientu v obraze, protoze mi prislo, ze DEBAYERING, tim jak v principu funguje, vezme kus bordelu treba ze zelenyho kanalu a jebne ho do cervenyho pri "interpolaci" a timpadem v tom byl echt gulas a to i pri me uzkostlive peclive kalibraci a foceni flatu a vseho vzdy znova od pocatku a nejlip jak je mozne).
No a pak tyto dva snimky zkombinovat do jednoho, takhle jsem nad tim stravil snad 80 hodin casu (testovani moznosti) a napsal si kvuli tomu i par skriptu do Maxima. Protoze s tim je ale desne prace (zasadni problem jeste byl u kalibrace OSC kamery z "interline" resp. dual channel readout mode kamer, tj. ICX413, ICX493 ktere se lisi od progressive scan readout stary QHY8 co ma MMysak s ICX453!, protoze tam nefungoval samotny bias na odstraneni toho patternu - viz http://www.astro.cz/galerie/d/48174-1/c ... erbias.jpg alias elektroluminiscence (ci jak tomu spravne nadavat) co je videt v rozich u ICX493 (a 413 bude stejny)). Pak to dela bordel s flatama, takze jediny reseni na kalibraci OSC kamery pro me bylo pouzit vzdy master dark, resp. darky a na samotne biasy zapomenout, ackoli u mono SONY cipu je bias jediny nutny a darky nepotrebuji. Tady kvuli tomu dual channel readout modu a elektroluminiscenci jsem musel kalibrovat zejmena a pouze darkama (jak lighty tak flaty darkama). Pak to bylo v pohode, ale strasny mnozstvi prace... u mono SONY pouziji jen biasy a mozna (nekdy i, kdyz nedelam dithering) i hotpixel map...
Jedna neopomenutelna vyhoda OSC je nafoceni zhruba stejnyho mnozstvi dat pro vsechny kanaly, protoze u mono se mi stalo milionkrat, ze se zatahlo a jel jsem domu bez jedne barvy a fotit LRGB LRGB LRGB neslo protoze nemam motorizovany fokuser s nastavenyma ofsetama pro preostrovani po zmene filtru (nevyhoda foceni refrakama, kteryzto maji vzdy barevnu vadu uz z principu). Na druhou stranu se zrcadlem clovek sice preostrovat nemusi a muze fotit LRGB LRGB LRGB sekvence, ale toho casu co ztratis mezi expozicema pretocenim filtroveho kola, ustalenim ditheringu, to jsou az 2 minuty (vcetne stazeni snimku z kamery) a to se SONY malym Atikem uz minutu a 3/4 exponuji zatimco s velkym Kodakem cekam nez se pohnu z mista...
zkousel jsem i kombinaci foceni dual setupem, tj. jedna montaz a dva skoupy a dve kamery a pak to slozit, protoze pokud bys fotil pres jeden dalekohled, tak nemuzes ziskat vubec nic, chce to nutne a minimalne snimat paralelne, ale u me to znamenalo o dost vic kabelu a hlavne synchronizovat dithering byl vzdy problem, protoze 1. omezeny pocet USB portu na jednom PC (navic s malym vykonem) vedlo k nutnosti tak jako tak pouzit soucasne 2 laptopy ke dvema kameram (celkem 3ma, jedne pointacni). No a kdyz se neco vysere, tak nejde nic a nefotis... zatimco foceni na dvou montazich je lepsi v tom, ze alespon jedna sestava neco dela a muze si ditherovat samostatne. Nevyhoda je, ze nemam mnohdy chut a naladu se srat se stavenim dvou EQ montazi na poli (jsem linej), tohle je proste zahul: http://blog.astrofotky.cz/pavelpech/fil ... ession.jpg clovek si vube neodpocine jak lita od jedny k druhy (kontrolovat prubezne vysledky).
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5663
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1041

Příspěvek od Konihlav »

pripadne viz http://blog.astrofotky.cz/pavelpech/fil ... ession.jpg

Kdyby se vyjádřil Pavel s nějakými zkušenostmi, budu určitě taky rád.no nevim, zdas myslel me (jsem to ale domyslivy), protoze ja na AFORU od zari nevystupoval, protoze jsem trochu rozpolcen (nasran) stavem nasi spolecnosti a nemusim vsechny sve problemy (s astrofotem souvisejicimi) verejne resit...

toz tak!
Uživatelský avatar
honza.ho
Příspěvky: 982
Registrován: 20. 05. 2007, 06:31

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1042

Příspěvek od honza.ho »

Pavle díky za vyčerpávající reakci. Poslední dny o tom tak nějak přemýšlím a asi zkusím pustit kamery do světa a pojedu stále stejnou cestou LRGB přes mono. Krom těch problémů, které zmiňujete bych musel ještě dokoupit něco na focení barvy, což by bylo pořádně drahé řešení a hlavně by to pak asi neunesla moje současná montáž. Ta bude chtít brzy asi taky výměnu za něco lepšího. Fotit začnu hned až tento víkend prověřím, zda mi umřel RS232 nebo EQMod krabice :). Nějak neraguje na dostupných portech tak zkusím místo USB-RS232 zasunout PCI RS232 kartu.

Aktivní jsem docela hodně, ale bohužel v trochu jiném odvětví ve škole. Chci to příští rok doklepat a mít tuhle 20 letou povinnost definitivně za sebou :)
Web: http://www.space-walk.info
Technika: FSQ85ED, SW70/500,15×70, QHY9,QHY8L Color,QHY5,
QHY 2"m.FW, 2"L,R,G,B,C,Ha, HEQ5, budka, i7 16gb, SSD&NAS, Nexus S+G.Tab, Wacom 4 L
Cloud: DropBox
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 18322
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1043

Příspěvek od MMys »

Na druhou stranu se zrcadlem clovek sice preostrovat nemusi a muze fotit LRGB LRGB LRGB sekvence
To jsem si myslel taky ;D ;D ;D

Na to zapomeň, leda že by tam nebyl korektor. Mám primár f/3.3 a Paracorr TypeII, který je konstruovaný pro f/3-f/4, a přeostřovat prostě musím, hlavně modrou. R a G se dá spláchnout kompromisně s jedním zaostřením, ale B je prostě o 0.2mm vedle.

Jak je na tom KKORR 0.73x nevím, zeptám se Miloše. Můj se zatím pohybuje pouze mezi šuplíkem a dílnou, pod oblohou ještě nebyl.

Honza.ho vítej zpátky Zjara jsi zván na hvězdárničku.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5663
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1044

Příspěvek od Konihlav »

MMys: ano, mas pravdu, ja uz toho napsal asi 7000 znaku a tento dodatek jsem tam uz neuvedl to me prave stve, ze nemuzu dat odpoved na kterou by uz neslo nic napsat ci doplnit, takze vse je vlastne nekompletni ;D protoze jinak bych musel napsat snad o tom celou knihu s popisem vsech alternativ a moznosti vyvoje...

toz k doplneni - tady pochopitelne zalezi na tom, jak svetelna je cela soustava. Cim svetelnejsi tim vetsi problem (resp. vetsi nutnost preostrit, ta hranice kdy to uz je poznat a jeste neni (dano velikosti pixelu kamery atd.) je mnohem tenci s vyssi svetelnosti). U rakosu (rccka) to ovsem neplati a plati co jsem uvedl, protoze tam zadna cocka (korektor) neni v principu (do cca 30mm uhlopricky) potreba a tudiz to je fakt echt a super apochromat (treba ty GSOckovy RaCosy raaakosy rccka) co s nim foti napr. Leonardo Orazi. Jakmile tam je cocka/korektor v ceste tak je apochromaticita v prdeli a je treba preostrovat. Nicmene na druhou stranu existuje pripad, kdy ani toto neni potreba a to uz jsem taky zazil. S EdgeHD11 - a duvodem je to vohnisko 2.8metru kde seeing je ta mrcha co rozmaze obraz hvezd a tudiz jestli mam zaostreno nebo ne stejne nejsem schopen diky seeingu vubec poznat. Toz tak...
Ten ASA vynalez (korektor/reduktor) by mel byt takovy maly zazrak, dost lidi to hodne chvali co to umi, to se s nejakym paracorrem neda srovnavat (nebe a dudy).

jinak s tim preostrenim a modrou - dalsi vec je to, ze krome difrakce a foceni nize (tj. pod 50 stupnu) nad obzorem je modra zoufala uz z fyzikalni podstaty, tak taky - ony hvezdy ve vesmiru modry jsou dost casto, takze i na fotkach logicky mam modry kotoucky vzdy vetsi nez v ostatnich kanalech - diky cemuz tam nejakou barevnou informaci clovek do toho snimku vlastne vubec dostane...
Uživatelský avatar
ogami
Příspěvky: 731
Registrován: 15. 02. 2009, 17:42
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1045

Příspěvek od ogami »

Panove kdyz tu tak procitam Vasi zajimavou diskuzi napada me jedno, co ted resim a nejak se neumim rozhodnout ... ma vubec smysl porizovat nejake motoricky ovladane filtrove kolo, kdyz je stejne potreba neustale preostrovat pri foceni jednotlivych kanalu? Momentalne mam tento suplik na rychlou vymenu filtru. A kdyz to tady tak ctu, tak si rikam, ze lepsi/levnejsi by snad bylo poridit 6x vlozku do ramecku na 1,25" filtry, filtry do nich namontovat a pak uz je pri foceni jen rychle menit. Navic odpadne potreba neco dalsiho napajet, pripadne resit nedostatek USB portu, ktere uz mam stejne obsazene (2x kamera a montaz). Dekuji za pripadne pripominky ;)
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Uživatelský avatar
honza.ho
Příspěvky: 982
Registrován: 20. 05. 2007, 06:31

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1046

Příspěvek od honza.ho »

Ty USB snad nejsou takový problém ne? Já minulý rok koupil (já blbec), nové 3 díly, deska+CPU+RAM, stálo mě to cca 2 100. PCI karta s dalšíma USB portama cca další 200,-. Narval to do starého kejsu a vše běží "spokojeně" i v -15.

Myslím, že plné využití motorizovaného kola přijde až s řízeným focuserem - zaostříš si na dálku a taky přehodíš filtr. K tomuhle řešení jsem se chtěl dřív dostat, ale co si budu nalhávat, moje montáž nic moc, upínací prvky taky žádná sláva, představa že tam bude ještě další člen, který s tím bude hýbat se mi moc nelíbila. Ale až mi někdo nějaký hezký, levný focuser ukážete v chodu, asi se nechám zlákat :)

(jinak FSQ85 musím taky přeostřovat, otázka jakou míru na to má samotný dalekohled a jakou Baaderácké filtry)
Web: http://www.space-walk.info
Technika: FSQ85ED, SW70/500,15×70, QHY9,QHY8L Color,QHY5,
QHY 2"m.FW, 2"L,R,G,B,C,Ha, HEQ5, budka, i7 16gb, SSD&NAS, Nexus S+G.Tab, Wacom 4 L
Cloud: DropBox
Uživatelský avatar
ogami
Příspěvky: 731
Registrován: 15. 02. 2009, 17:42
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1047

Příspěvek od ogami »

Tak pridat nejaky HUB na USB neni problem. Nemam zadnou pevnou pozorovatelnu a veskere me foceni probiha formou vyjezdu mimo Prahu, takze se snazim instinktivne mit vse co nejmene komplikovane a omezit veskere zbytecne kabely (cim jsou veci komplikovanejsi, tim vetsi prostor je pro to, ze se neco potento). Mit pevnou pozorovatelnu, kde bych mohl vse sefovat pres vzdalenou plochu, tak nad koupi filtroveho kola vubec nepremyslim Muzu si sice na telefonu zapnout WiFi AP a z auta se pres tablet pripojit k notebooku, ale nejak to ztraci sve kouzlo, kdyz uz clovek tak jako tak musi sedet v aute par metru od montaze celou noc. Pouzil jsem to jen na dovolene minuly rok, kde jsem mel ale zazemi v podobe utulne chaty. A i tak je komfort ovladani na tabletu znacne snizen, smatlani prstama proste mys a klavesnici nenahradi. No, rozhodnout se stejne na konec budu muset sam, za co utratim dalsich x tisic ;)
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5663
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1048

Příspěvek od Konihlav »

ogami: no ja motoricke externi s extra USB portem (ale nastesti ne dalsim kabelem pro napajeni) mam (SXFW) a pouzivam na Atiku (no loni jsem s nim fotil snad 1x) a sice je to vopruz, dalsi kabel navic a sice clovek beztak foti celou noc jeden filtr, ale vyjmecne, kdyz delam RGB tak se to hodi, protoze proste kliknu v pocitaci na filtr a on se tam dotoci ten pravy sam bez moji dalsi intervence (hledani nekde v kufru auta, odmlzovani, rychla vymena abych si nezamlzil vnitrek, snaha o omezeni parazitniho svetla apod.). Proste on ten komfort pouziti je pak poznat, kdyz potrebuji treba tam dat Ha na snadnejsi registraci obrazu na fotku z predchozi noci, kdy jsem treba fotil jen Ha a ted chci delat RGB, tak tam dam nejdrive Ha a registruji se snadno na mlhovinu a pak teprve ostrim R/G/B... navic MaxIm DL uklada do FITs hlavicky info o pouzitem filtru a to se taky hodi, kdyz pak hledas a zkoumas co je vlastne co takze + a - jsou tak vyrovnany... co me jediny sere je, ze SXFW dava maximalne pouze 7 pozic, coz je strasne malo (9 by bylo optimum, ale takovy FW neexistuje, resp. existuje, ale zase chce mit nutne externi napajeni a to mi nejde pres nos).

Co vim, tak suplicky s filtrama meni Vabra... jedina jedich vyhoda je, ze maj 15mm backfocus (spis 15.5 pac ten zavit u toho od TS/Neumanna je tenky a timpadem dalsi T2 dil musi byt pres podlozku, aby sel suplicek z drzaku vysunout a nedrhnul). A pak to, ze je to maly bazmek a snadno se kombinuje s OAGem, ktery muzes pak rotovat kolem osy dle libosti, protoze nedojde ke kolizi s FW.

Sam mam 2 ruzny OAGy a ruzna reseni... momentalne doufam, ze az budu nekdy fotit, pointaci uz potrebovat nebudu (mam jen kratky vohniska, stale, zatim beee).
Uživatelský avatar
FunTomas
Příspěvky: 3955
Registrován: 21. 07. 2003, 13:20

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1049

Příspěvek od FunTomas »

Nech to nie sú len akademické reči, tu je praktická ukážka. Pozrel som sa na posledný test, ktorý som robil pri snímaní pred 2 týždňami. Takto vyzerá rovnako zaostrený OV len s pretočenými filtrami. Zrkadlo nedosahuje takú vysokú svetelnosť (s korektorom je to f/3.8), no difrakčný obrazec je veľmi citlivý na zmenu zaostrenia. Zaostrované bolo pri L filtri. Zdá sa, akoby nejaký nanometrík chýbal k úplnému zaostreniu. Mám však skúsenosť, že obrazec, ktorý generuje moja bahtinova maska nie je pri maximálnom zaostrení úplne symetrický. Stredný lúč síce leží v osi toho V-čka, ale celé je to akoby posunuté na jednu stranu. Vidno to aj na tomto obrazci.



Ja osobne by som sekvenciu RGB, RGB, RGB nikdy nefotil, pretože neverím že kamera dokáže natočiť filtre do rovnakej pozície pri každom pootočení (zopár vlastných negatívnych skúseností).
mail to:fun2mas(at)gmail.com
Uživatelský avatar
ogami
Příspěvky: 731
Registrován: 15. 02. 2009, 17:42
Kontaktovat uživatele:

Techniky Astrofotografie, zpracování snímků

#1050

Příspěvek od ogami »

Konihlav: diky za postrehy z tve bohate praxe SXFW mam v hledacku, pokud nekdy filtrove kolo poridim (cena, napajeni pres usb, 7 pozic me osobne bude stacit). Kazdopadne ho posilam v shoping listu o peknych par pozic niz. Muj plan je fotit prevazne pres NB filtry, kde jedna noc rovna se foceni pres jeden filtr. K RGB se dostanu stejne maximalne parkrat do roka, nekde na dovolene pod lepsi oblohou. Zatim si to nebudu zbytecne komplikovat a vystacim si se suplikama. Videl jsem to prave u Vabry nekdy minuly rok v Blatcich, jeste se ho zeptam na jeho postrehy z praxe (jestli se filtr pri vymene nezamlzi atd).
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Odpovědět