Hvězdárna ve vozíku
Re: Hvězdárna ve vozíku
Toto tu už bolo?
https://www.cnet.com/roadshow/news/niss ... scope-lab/
Nemyslím si ale, že je to pre vizuálne pozorovanie, a už vôbec nie pre viac ľudí.
https://www.cnet.com/roadshow/news/niss ... scope-lab/
Nemyslím si ale, že je to pre vizuálne pozorovanie, a už vôbec nie pre viac ľudí.
Celestron C11 Edge HD - C8 Edge HD - C6 XLT - TS Apo 125mm f/7.8, 102mm f/7, 80mm f/7
AZ-EQ6; HEQ-5; AZ-GTi - binohlava Lacerta / okuláry TV Panoptic / Vixen SSW / Baader Morpheus / SW Aero ED
http://astrofotky.cz/~Yarkho
AZ-EQ6; HEQ-5; AZ-GTi - binohlava Lacerta / okuláry TV Panoptic / Vixen SSW / Baader Morpheus / SW Aero ED
http://astrofotky.cz/~Yarkho
Re: Hvězdárna ve vozíku
Délka hlavymike píše: ↑01. 02. 2023, 10:29 Pokud se nebavíme o velmi specifické konstrukci dalekohledu (jako třeba nedávno diskutovaný "fagot"), tak se do dalekohledu kouká na jednom z konců. A při montáži uprostřed nezbývá mezi koncem dalekohledu a okrajem vozíku vámi uváděných 175 - 15, ale (175 - 100) / 2 = 37.5 cm. I při náklonu 30° je to pořád (175 - 100 * cos 30°) / 2 = 44.2 cm.
U dospělého muže 16,9 – 19,4 cm
U dospělé ženy 16,1 – 18,5 cm
Šířka hlavy - vzdálenost eu-eu
Muži 13,9 – 16,4 cm
Ženy 13,4 – 15,8 cm
Jakýkoliv rozměr lidské hlavy je mnohem menší než těch 37,5cm. Vejde se tam skoro druhá hlava. Proto ta zmínka o rapování (byla na místě). Na talentmánii jsem viděl chlapa co prolezl celý tenisovou pálkou.
Kdyby mezi mřížemi ve věznicích byla mezera těch 37,5 cm, tak uteče většina vězňů. A ráno bys ve vězení našel již jen Kim Čong-una a Ivo Rytiga s Paroubkem.
Navíc do Newtona mého typu se kouká z boku. Takže odpadá už další špekulování.
Pomíjím i fakt že dalekohled se dá naistalovat tak dostatečně vysoko aby přesahovalo tělo tubusu při horizontálním pozorování bezpečně nad bočnice (stěny).
A nebo stěny které se dají na vršku ještě nějak odklopit.
PS: Pokud ti nějak překáží můj humor, tak si se mnou nepiš.
Přeji hezký den.
„To že nedohlédneš na konec vesmíru, ještě neznamená že je nekonečný. Náš vesmír je totiž obrovská krabice, a hvězdy jsou dírky ve víku této krabice, abychom mohly dýchat, a až přijde Bůh, tak tu krabici otevře“
Re: Hvězdárna ve vozíku
Nemám sundavací hlavu, takže si k dalekohledu potřebuju sednout celý, a to pokud možno pohodlně. I při pohledu z boku bych tak potřeboval přinejmenším vzdálenost od oka k okraji ramen. Ne, tohle vážně nemá smysl, takže už jen popřeju hodně štěstí a budu se těšit na nějaký report, jak se s tím pozoruje ve skutečnosti.
Bresser Messier AR 127L/1200 na EQ6-R, Hyperion 31mm, Morpheus 17.5 a 12.5mm, Omegon LE Planetary 9, 6 a 5mm, DeLite 7mm; Barr & Stroud 10x56 ED Savannah
Re: Hvězdárna ve vozíku
vicky 79 :
Tyhle tvoje zbytečné příspěvky , jen napadající ty druhé uživatele, jsou zralé na smazání. Ty opravdu nic neřeší, nesouvisí s tématem a ukazují jen tvoji aroganci .
Tyhle tvoje zbytečné příspěvky , jen napadající ty druhé uživatele, jsou zralé na smazání. Ty opravdu nic neřeší, nesouvisí s tématem a ukazují jen tvoji aroganci .
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: Hvězdárna ve vozíku
Já ti vůbec nerozumím. Před okulár se strká oko a ne celé tělo. Co tedy měříš?
Já taky nejsem Blekota z arabely.
Při pohledu z boku, máš na každé straně cca 85 centimetrů.
Těch 37 cm je snad v prostoru za zrcadlem a tam stejně není okulár tak nevím co počítáš a řešíš.
Ty máš od oka k okraji ramen více jak 85 cm?
Jde pozorovat s Newtonem 200/1000 na ploše 175x240 cm? Jde...
Naposledy upravil(a) vicky79 dne 01. 02. 2023, 17:04, celkem upraveno 2 x.
„To že nedohlédneš na konec vesmíru, ještě neznamená že je nekonečný. Náš vesmír je totiž obrovská krabice, a hvězdy jsou dírky ve víku této krabice, abychom mohly dýchat, a až přijde Bůh, tak tu krabici otevře“
Re: Hvězdárna ve vozíku
Snažím se zkonstruovat něco co bude skutečně fungovat. Ptám se lidí a diskutuji s nimi. Čím více diskutuji, tím více se dozvídám, abych udělal funkční plány a vložil je sem pro potřeby ostatních.
A tomu, komu se toto vlákno zdá neužitečné a nepotřebné, tak nemusí vůbec číst a nijak reagovat.
Dozvěděl jsem se tu už spoustu pro mě užitečných informací a podmětů pro stavbu mobilní observatoře.
Díky jednomu uživateli už dokonce vím, že nejvhodnější pro mě bude vozík pro přepravu motorek, jelikož má již od výrobce vhodné díry pro montáž.
Zdejší diskuze mě přiměla i změnit vnitřní rozměry.
Toto vlákno přesně plní účely pro mé potřeby.
Pro mě je to důležité a pro tebe to není důležité. Mě když třeba nezajímá diskuze na serveru Emimino o plínkách a nebo opruzeninách na zadečku batolat, tak tam nechodím a nepřispívám tam.
Prosím pověz mi jednu věc: Jakou užitečnou radu jsi mi tady poskytl ty?
Čím prospěl například tento tvůj poslední komentář?
Tvá rada zněla ve smyslu toho, že je to blbost a nebude to fungovat.
Děkuji ti za tvůj názor a každý pojdme svojí vlastní cestou.
A pokud už nemáš nějaký jiný nápad či radu ale jen komentáře tohoto typu, tak udělám velice jednoduchou věc.
Přestanu na tebe reagovat.
Hezký den.
„To že nedohlédneš na konec vesmíru, ještě neznamená že je nekonečný. Náš vesmír je totiž obrovská krabice, a hvězdy jsou dírky ve víku této krabice, abychom mohly dýchat, a až přijde Bůh, tak tu krabici otevře“
Re: Hvězdárna ve vozíku
Nechtěl jsem do této diskuze zasahovat, ale teď už musí být všem, co se snažili poradit, jasné, že kolega vicky79 nechce žádný vozík stavět, chce tady jen způsobit rozruch a urážet ostatní.
Re: Hvězdárna ve vozíku
To samozřejmě nezaznělo, nicméně bylo napsáno, že se to nutně neobejde bez zásahu do konstrukce.Stanislavxyz píše: ↑01. 02. 2023, 09:51 Pro vicky79: Můžete mi prosím ocitovat, kde se v mém příspěvku píše o otvorech v podlaze? Ptal jsem se, zdali podpěry vozíku (ať už budou jakékoliv) budou připevněné popruhem.
Podpěry budou tyto. Nejsou přidělané popruhy. Maximálně pod ně jen navaříme malé hevery. Podpěry nejsou na STK třeba, takže na STK jede vozík bez nich, aby byl klid.
Podpěra není součást konstrukce vozíku jako takové, ale jen jeho příslušenstvím. Na příslušenství si můžeme přivařit co chceme pokud nezasahujeme do konstrukce vozidla samotné nebo nevyčníváme přes obrysy vozidla uvedené v technickém průkaze.
Díky za reakce. Taky se loučím.
„To že nedohlédneš na konec vesmíru, ještě neznamená že je nekonečný. Náš vesmír je totiž obrovská krabice, a hvězdy jsou dírky ve víku této krabice, abychom mohly dýchat, a až přijde Bůh, tak tu krabici otevře“
Re: Hvězdárna ve vozíku
Máte pravdu. Vozík stavět nechceme jen nástavbu na něj.
PS: Nebojte se, již na vás nebudu více reagovat, jelikož vaše další komentáře nebudou stejně asi moc přínosné pro stavbu mobilní observatoře.
Hezký den.
„To že nedohlédneš na konec vesmíru, ještě neznamená že je nekonečný. Náš vesmír je totiž obrovská krabice, a hvězdy jsou dírky ve víku této krabice, abychom mohly dýchat, a až přijde Bůh, tak tu krabici otevře“
Re: Hvězdárna ve vozíku
Kolego z Durýnska, nepochybně jste věnoval čas k promýšlení ergonomie hlavy pozorovatele ve Vaší uvažované pojízdné "observatoři" a víte na půlcentimetry, jak to vlastně je.
Určitě byste si tedy uvědomil ( alespoň časem ), že stabilita vozíku ( vleku ) poroste s půdorysnými rozměry základny tvořené podpůrnými hevery. Ergo kladívko, tak jak je máte umístěny na fotu - kolmo dolů s půdorysem podlážky vleku, to bude horší řešení, než se vzpěrami na větším půdorysu, buď na výsuvných ramenech ala jeřáb, nebo se šikmými vzpěrami vytaženými dál do stran.
Určitě byste si tedy uvědomil ( alespoň časem ), že stabilita vozíku ( vleku ) poroste s půdorysnými rozměry základny tvořené podpůrnými hevery. Ergo kladívko, tak jak je máte umístěny na fotu - kolmo dolů s půdorysem podlážky vleku, to bude horší řešení, než se vzpěrami na větším půdorysu, buď na výsuvných ramenech ala jeřáb, nebo se šikmými vzpěrami vytaženými dál do stran.
Re: Hvězdárna ve vozíku
Homer: Komentář mě rozesmál. Dost dobrý..
K věci:
Stabilita se tu už vyřešila na straně 3. Je to ten můj komentář s fotkou vozíku na přepravu motorek. Prostě teleskop bude mít sloupek montáže spuštěný až na zem, a tím bude zcela oddělený od samotné konstrukce vozíku.
Konstrukce vozíku na přepravu motorek se pro toto řešení přímo nabízí.
K věci:
Stabilita se tu už vyřešila na straně 3. Je to ten můj komentář s fotkou vozíku na přepravu motorek. Prostě teleskop bude mít sloupek montáže spuštěný až na zem, a tím bude zcela oddělený od samotné konstrukce vozíku.
Konstrukce vozíku na přepravu motorek se pro toto řešení přímo nabízí.
Naposledy upravil(a) vicky79 dne 01. 02. 2023, 19:17, celkem upraveno 3 x.
„To že nedohlédneš na konec vesmíru, ještě neznamená že je nekonečný. Náš vesmír je totiž obrovská krabice, a hvězdy jsou dírky ve víku této krabice, abychom mohly dýchat, a až přijde Bůh, tak tu krabici otevře“
Re: Hvězdárna ve vozíku
vicky79: necituj bezprostředně předcházející příspěvek, pokud nereaguješ jenom na jeho část, porušuješ tím pravidla fóra a znepřehledňuješ vlákno.
A zdržte se (všichni) osobních útoků
A zdržte se (všichni) osobních útoků
William Optics FluoroStar 110, ASI294MC Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Astrofotky
Re: Hvězdárna ve vozíku
vicky79:
Tak si to při tom smíchu shrňme - když čtu kolik centimetrů a zlomků centimetrů místa bude v té uvažované bedně pro hlavu pozorovatele pro pohyb kolem dalekohledu, tak logicky odvozuji, že kromě dalekohledu na samostatném pilíři se bude po podlaze vleku onen pozorovatel pohybovat.
Pokud je tomu tak, pak člověk o nezanedbatelné hmotnosti bude působit na vlek, na kterém stojí a to nejen staticky, ale i dynamicky.
Tedy zde ten smích mnoho nechápu. Kdo vlek běžně používá, nakládá a vykládá tak, že na něm příležitostně stojí, ví o čem píšu.
Pokud tam pozorovatel stát nebude, pak jsou jakékoliv hevery zbytečné a právě tak jsou zbytečné i úvahy o centimetrech prostoru pro hlavu pozorovatele.
Snad jsem tedy svůj předchozí příspěvek vysvětlil tak, že smíchu dál netřeba, pokud přeci jen ano, pak na jinou adresu
. Tím i já za sebe končím tuto debatu.
Tak si to při tom smíchu shrňme - když čtu kolik centimetrů a zlomků centimetrů místa bude v té uvažované bedně pro hlavu pozorovatele pro pohyb kolem dalekohledu, tak logicky odvozuji, že kromě dalekohledu na samostatném pilíři se bude po podlaze vleku onen pozorovatel pohybovat.
Pokud je tomu tak, pak člověk o nezanedbatelné hmotnosti bude působit na vlek, na kterém stojí a to nejen staticky, ale i dynamicky.
Tedy zde ten smích mnoho nechápu. Kdo vlek běžně používá, nakládá a vykládá tak, že na něm příležitostně stojí, ví o čem píšu.
Pokud tam pozorovatel stát nebude, pak jsou jakékoliv hevery zbytečné a právě tak jsou zbytečné i úvahy o centimetrech prostoru pro hlavu pozorovatele.
Snad jsem tedy svůj předchozí příspěvek vysvětlil tak, že smíchu dál netřeba, pokud přeci jen ano, pak na jinou adresu

- MMys
- Příspěvky: 17209
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 49
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hvězdárna ve vozíku
Tak jsem udělal simulaci pro variantu opřenou o zem. Trojúhelníkový svařenec z jeklů 80x80x5mm, opsaná kružnice zhruba 1.3m, délka noh 40cm. Délka sloupu 80cm. Průměr sloupu 150mm, stěna 4mm. Celková hmotnost konstrukce okolo 90kg.
Při zatlačení na vršek sloupu sílou 50N (ekviavalent 5kg) je úchylka vršku sloupu necelých 0.03mm, což odpovídá necelým 8 arcsec. To už je v podstatě dokonale tuhé, takovou silou do toho za provozu nikdo reálně tlačit nebude a v reálu to bude významně horší podle tuhosti terénu. Tedy takováto konstrukce to již nebude limitovat sama o sobě.
Další simulace zobrazuje stoupnutí 100kg člověka na nosník do půlky jeho délky, a z toho vzniklý průhyb a odchylku sloupu. Ta je okolo 0.06mm, tedy cca. 14". Ale to by nemělo nastat, mělo by to být schované pod nějakou pochozí podlahou.
Osobně bych nedával hevery na konce té konstrukce, aby to na nich stálo (mechanické hevery téměř vždy budou má mít vůli, hydraulické válce tam asi dávat nebudeš). Nohy bych dal natvrdo přivařené, a naopak heverem to jen zdvihnul pro převoz. Podpěry mají smysl jen pro účely chození po vozíku, aby se nepřeklopil. U nich tuhost nehraje roli, montáže a její konstrukce sloupu se vozík či podval nedotýká.
Asi by prošla i lehčí konstrukce (třeba jekly 60x60x4) ale bude o dost lehčí. Preferoval bych těžší, podval to uveze, a lépe se to zatlačí do terénu. Pro použití na trávě, hlíně, by byly lepší hroty. Ploché patky se hodí spíš na pevný podklad (asfalt, udusaná hlína, kamínky).
Spouštět samotný střed sloupku na zem je nesmysl, pro stabilitu je nejvíce důležitý parametr vzdálenost těch patek od sebe. Tedy je potřeba to udělat jako co největší trojúhelník, který dovolí poloha prostupů na zem v podvalu.
Až budeš mít nějakou představu o řešení, mohu udělat simulaci.
Další užitečná poznámka - dalekohled na montáži po dobu převozu: montáž by měla mít povolené ustanovky a tubus by měl být vyvázaný v prostoru nějakými gumovými úvazy, aby rázy při jízdě nezpůsobovaly nárazy zubů šnekového kola do boků šneku. Převod by se tím ničil. Takže je dobré si tam nachystat nějaká oka na bocích nebo v podlaze.
Při zatlačení na vršek sloupu sílou 50N (ekviavalent 5kg) je úchylka vršku sloupu necelých 0.03mm, což odpovídá necelým 8 arcsec. To už je v podstatě dokonale tuhé, takovou silou do toho za provozu nikdo reálně tlačit nebude a v reálu to bude významně horší podle tuhosti terénu. Tedy takováto konstrukce to již nebude limitovat sama o sobě.
Další simulace zobrazuje stoupnutí 100kg člověka na nosník do půlky jeho délky, a z toho vzniklý průhyb a odchylku sloupu. Ta je okolo 0.06mm, tedy cca. 14". Ale to by nemělo nastat, mělo by to být schované pod nějakou pochozí podlahou.
Osobně bych nedával hevery na konce té konstrukce, aby to na nich stálo (mechanické hevery téměř vždy budou má mít vůli, hydraulické válce tam asi dávat nebudeš). Nohy bych dal natvrdo přivařené, a naopak heverem to jen zdvihnul pro převoz. Podpěry mají smysl jen pro účely chození po vozíku, aby se nepřeklopil. U nich tuhost nehraje roli, montáže a její konstrukce sloupu se vozík či podval nedotýká.
Asi by prošla i lehčí konstrukce (třeba jekly 60x60x4) ale bude o dost lehčí. Preferoval bych těžší, podval to uveze, a lépe se to zatlačí do terénu. Pro použití na trávě, hlíně, by byly lepší hroty. Ploché patky se hodí spíš na pevný podklad (asfalt, udusaná hlína, kamínky).
Spouštět samotný střed sloupku na zem je nesmysl, pro stabilitu je nejvíce důležitý parametr vzdálenost těch patek od sebe. Tedy je potřeba to udělat jako co největší trojúhelník, který dovolí poloha prostupů na zem v podvalu.
Až budeš mít nějakou představu o řešení, mohu udělat simulaci.
Další užitečná poznámka - dalekohled na montáži po dobu převozu: montáž by měla mít povolené ustanovky a tubus by měl být vyvázaný v prostoru nějakými gumovými úvazy, aby rázy při jízdě nezpůsobovaly nárazy zubů šnekového kola do boků šneku. Převod by se tím ničil. Takže je dobré si tam nachystat nějaká oka na bocích nebo v podlaze.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Re: Hvězdárna ve vozíku
Homer: Tak znova: Teleskop bude stát na svém vlastním sloupku na zemi a s přívěsem nebude vůbec v žádném fyzickém kontaktu. Na přívěsu může pozorovatel chodit a dokonce i skákat. Vliv na teleskop to nebude mít prakticky žádný..
Vše je vysvětleno na straně 3. Pust si tam i to video od uživatele MMys. Je to tam vidět v čase 1hodina a asi 3 minuty.
Vozík bude mít své jiné vlastní podpěry, jen kvůli své vlastní stabilitě, aby se vlastně nepřevracel a nenazdvihoval například při nastupování.
Proto to musí být například přívěs na motorky. Právě kvůli těm velkým otvorům v konstrukci se hodí na stavbu takové montáže která bude zcela bezkontaktní s vozíkem.
Jsem přesvědčený na 100 procent, že po zhlédnutí toho videa to pochopíš.
Měj se.
Vše je vysvětleno na straně 3. Pust si tam i to video od uživatele MMys. Je to tam vidět v čase 1hodina a asi 3 minuty.
Vozík bude mít své jiné vlastní podpěry, jen kvůli své vlastní stabilitě, aby se vlastně nepřevracel a nenazdvihoval například při nastupování.
Proto to musí být například přívěs na motorky. Právě kvůli těm velkým otvorům v konstrukci se hodí na stavbu takové montáže která bude zcela bezkontaktní s vozíkem.
Jsem přesvědčený na 100 procent, že po zhlédnutí toho videa to pochopíš.
Měj se.
„To že nedohlédneš na konec vesmíru, ještě neznamená že je nekonečný. Náš vesmír je totiž obrovská krabice, a hvězdy jsou dírky ve víku této krabice, abychom mohly dýchat, a až přijde Bůh, tak tu krabici otevře“