Dark frame
Re: Dark frame
Dithering ti udělá PHD2, ale musí vědět kdy ho má udělat. Aby ho nezačal dělat právě když exponuješ. Proto je dobré používat například APT. A vůbec se toho neboj, je to docela intuitivní software a jeho nastavení není nijak přehnaně složité. APT tak funguje krásně dohromady s PHD2 a navzájem si předávají informace nejen o tom, kdy a jak dělat dithering
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Astrofotky
Re: Dark frame
To už je moc. Musíš čas využít hlavně na expozice. To sníží šum více než o několik stupňů chladnější čip.pedrosanchez píše: Bill: Nechám tedy čip více odpočinout a budu dělat minutové intervaly mezi snímky. Zkrátka jsem nechtěl mít takové prodlevy, proto jsem si v kabelové spoušti nastavil 30s mezi expozicemi (ty dělám 60s) a měl jsem za to, že čip se tolik nezahříval
M:736 750 113
- pedrosanchez
- Příspěvky: 602
- Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
- Věk: 43
Re: Dark frame
Hades: Děkuji Ti za podporu. Akorát bych si měl tedy obstarat nějaký kablík DSLR - notebook? Aby foťák mohl komunikovat s APT. Pak ještě budu potřebovat propojku (síťové napájení), tu vím jakou. Přiznám se, že by se mi to líbilo, ostřit pomocí APT, i snímat (navolit si počet a čas expozic..)
Bill: Rozumím, jsem si toho vědom. Měl bych dělat více expozic a o delším čase. Zejména na objekty, které bych si rád vyfotil (M51, M81 atd.), prodlevu bych snad mohl mít půl minuty.
Bill: Rozumím, jsem si toho vědom. Měl bych dělat více expozic a o delším čase. Zejména na objekty, které bych si rád vyfotil (M51, M81 atd.), prodlevu bych snad mohl mít půl minuty.
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Re: Dark frame
Kabel pro připojení DSLR k počítači by měl být obyčejný typu Mini USB
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Astrofotky
Re: Dark frame
Zdravím pánové, pořídil jsem chlazenou kameru Atik 414Exm a chtěl jsem se zkušených zeptat jak na vytvoření knihovny darků. Je mi celkem jasné, že darky musí být o stejné délce a při stejně nastavené teplotě chlazení na kameře jako light snímky.
Moje otázka zní jestli jestli můžu vyrábět darky např.doma (v tmavé místnosti s pokojovou teplotou +20st - samozřejmě s nastaveným chlazením na stejnou teplotu jako light snímky) nebo bych je měl dělat raději venku při nižších teplotách (eventuálně teplotě více se blížící té, při které jsem dělal lighty).
Taky jsem někde našel , že by i kabely, zapojení a jejich délka měla být stejná (dark/light), protože já například používám při focení 10m USB kabel+ Hub kde je zapojeno ještě filtrové kolo, pointační kamera a ovládání montáže. Pokud bych dělal darky doma tak prostě jen zapojím kameru 2m USB kabelem přímo do PC. Bude v tom problém/rozdíl ??
A ještě předpokládám, že je u darků úplně jedno jestli je dělám jen samostatně s kamerou zakrytou krytkou(nejlépe ve tmě) nebo to mám vše připojené k dalekohledu přes filtrkolo a filtry..nebo se mýlím ?
Díky moc za rady a připomínky.
Moje otázka zní jestli jestli můžu vyrábět darky např.doma (v tmavé místnosti s pokojovou teplotou +20st - samozřejmě s nastaveným chlazením na stejnou teplotu jako light snímky) nebo bych je měl dělat raději venku při nižších teplotách (eventuálně teplotě více se blížící té, při které jsem dělal lighty).
Taky jsem někde našel , že by i kabely, zapojení a jejich délka měla být stejná (dark/light), protože já například používám při focení 10m USB kabel+ Hub kde je zapojeno ještě filtrové kolo, pointační kamera a ovládání montáže. Pokud bych dělal darky doma tak prostě jen zapojím kameru 2m USB kabelem přímo do PC. Bude v tom problém/rozdíl ??
A ještě předpokládám, že je u darků úplně jedno jestli je dělám jen samostatně s kamerou zakrytou krytkou(nejlépe ve tmě) nebo to mám vše připojené k dalekohledu přes filtrkolo a filtry..nebo se mýlím ?
Díky moc za rady a připomínky.
Newton 200/600, NEXUS kk,TS APO Triplet 90/600, Riccardi 0.75x red., SW Evoguide 50ED, Starizona EvoFF, SW EQ6-R Pro,ASI 2600mm, ASI 290mm, ASI 678MC, ZWO EFW, 36mm filtry Astronomik R/G/B,CLS CCD,Ha,OIII,SII 6nm https://www.astrobin.com/users/Daveone/
- MMys
- Příspěvky: 17679
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dark frame
Teplota je fuk, dokud to kamera stihne uchladit na nastavenou teplotu.
Kabely - to je nesmysl, délka USB nemůže mít na DF vliv.
Taktéž je jedno, jestli je zakrytkovaná kamera, nebo celý dalekohled. Akorát pozor, nkteré plastové krytky jsou lehce propustné v IR oblasti, takže není dobré to dělat vyloženě na světle. I z důvodu kdyby byla někde nějaká netěsnost. Já to dělával v noci doma, v přítmí, úplná tma být nemusí.
Kabely - to je nesmysl, délka USB nemůže mít na DF vliv.
Taktéž je jedno, jestli je zakrytkovaná kamera, nebo celý dalekohled. Akorát pozor, nkteré plastové krytky jsou lehce propustné v IR oblasti, takže není dobré to dělat vyloženě na světle. I z důvodu kdyby byla někde nějaká netěsnost. Já to dělával v noci doma, v přítmí, úplná tma být nemusí.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Re: Dark frame
Ahoj,
díky moc za bleskovou reakci. Takže je mi to už vše jasné a mohu začít s budováním té knihovny darků. Už jsem se bavil s panem Milanem Antošem o nějakém potřebném počtu a teplotě pro tuto konkrétní kameru. Udělám si tedy nějakých cca 20ks darků pro každou používanou teplotu (0,-5,-10,-15st) a délku expozice (120,300,600 sec).
Ještě jednou děkuji Vám oběma..
díky moc za bleskovou reakci. Takže je mi to už vše jasné a mohu začít s budováním té knihovny darků. Už jsem se bavil s panem Milanem Antošem o nějakém potřebném počtu a teplotě pro tuto konkrétní kameru. Udělám si tedy nějakých cca 20ks darků pro každou používanou teplotu (0,-5,-10,-15st) a délku expozice (120,300,600 sec).
Ještě jednou děkuji Vám oběma..
Newton 200/600, NEXUS kk,TS APO Triplet 90/600, Riccardi 0.75x red., SW Evoguide 50ED, Starizona EvoFF, SW EQ6-R Pro,ASI 2600mm, ASI 290mm, ASI 678MC, ZWO EFW, 36mm filtry Astronomik R/G/B,CLS CCD,Ha,OIII,SII 6nm https://www.astrobin.com/users/Daveone/
Re: Dark frame
Myslím, že riešiť dĺžku káblov je nezmysel. V prípade USB tým káblom dáta buď prejdú, alebo neprejdú (v takom prípade to treba riešiť). Ak by nimi prechádzal analógový signál, potom by to mohlo mať vplyv na ich kvalitu. Lenže v prídade USB sa prenášajú dáta a ak by mali byť závislé na dĺžke kábla, tak to by potom USB nefungovalo. Neviem si predstaviť, že by som dostal iné dáta z metrového kábla a iné dáta z dvojmetrového, alebo dlhšieho kábla.... Taky jsem někde našel , že by i kabely, zapojení a jejich délka měla být stejná (dark/light), protože já například používám při focení 10m USB kabel+ Hub kde je zapojeno ještě filtrové kolo, pointační kamera a ovládání montáže. Pokud bych dělal darky doma tak prostě jen zapojím kameru 2m USB kabelem přímo do PC. Bude v tom problém/rozdíl ??
Edit: MMys bol rychlejší
Re: Dark frame
Zkontroluj si temný proud. Já mám Ati460 a při nižší teplotě to má temný proud pod 1e/10 minut. Takže jakékoliv darky jsou zbytečné...DaveOne píše:Zdravím pánové, pořídil jsem chlazenou kameru Atik 414Exm a chtěl jsem se zkušených zeptat jak na vytvoření knihovny darků.
Tady je tabulka: https://www.atik-cameras.com/wp-content ... Feb-17.pdf
~0.001 e-/ s at -10°
To je vyšší než u 460 - ale je to 0.6 eletronů za 10 minut... Podle mne jsou darky zbytečné (pokud nefotíš hodinové expozice)
Pokud fotíš i krátkým ohniskem a/nebo bez ditheringu, tak je vhodné zařadit odstranění hotpixelů...
Naposledy upravil(a) Bill dne 27. 11. 2019, 11:06, celkem upraveno 1 x.
M:736 750 113
Re: Dark frame
To:Bill
to by samozřejmě bylo nejrychlejší (nepoužívat darky), ale nejdřív tedy alespoň vyzkouším rozdíl při 300s expozicích a chlazení kamery na řekněme -10st (to bude asi moje nejčastější varianta). Zkusím udělat např. 20 darků a složit pak snímek s nimi a bez nich. Potom při zpracování snad uvidím jestli to má smysl. Díky
to by samozřejmě bylo nejrychlejší (nepoužívat darky), ale nejdřív tedy alespoň vyzkouším rozdíl při 300s expozicích a chlazení kamery na řekněme -10st (to bude asi moje nejčastější varianta). Zkusím udělat např. 20 darků a složit pak snímek s nimi a bez nich. Potom při zpracování snad uvidím jestli to má smysl. Díky
Newton 200/600, NEXUS kk,TS APO Triplet 90/600, Riccardi 0.75x red., SW Evoguide 50ED, Starizona EvoFF, SW EQ6-R Pro,ASI 2600mm, ASI 290mm, ASI 678MC, ZWO EFW, 36mm filtry Astronomik R/G/B,CLS CCD,Ha,OIII,SII 6nm https://www.astrobin.com/users/Daveone/
Re: Dark frame
A čo hotpixle?Bill píše:...Takže jakékoliv darky jsou zbytečné...
Re: Dark frame
Já jsem to tam mezitím doplnil - při delším ohnisku a ditheringu se hotpixely odstraní spolehlivě rejekčím algoritmem. Ale jednou mi tam nějaké zůstaly a tak je raději odstraňuji pomocí cc v PI.juh píše:A čo hotpixle?Bill píše:...Takže jakékoliv darky jsou zbytečné...
Je třeba si uvědomit, že kalibrace pomocí darků nemá za úkol odstranit hotpixely - ona je sice omezí, ale hlavní úkol je odečíst temný proud. Ale tady není co odečítat.
M:736 750 113
Re: Dark frame
Přiznám se, že běžně darky s kamerou ATIK 414 ani 460 nedělám. U expozic 8-10 minut někdy ano. Hot pixely odstraním při skládání v programu Astroart, zrovna tak jako čáry družic, nebo vadný sloupec.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: Dark frame
Zdravím, tak vidím, že to asi s těmi dárky taky moc přehánět nebudu..Jak jsem psal zkusím si nejprve udělat jednu sadu pro 300s a jednu pro 600s při teplotě -10 st a uvidím jestli to bude mít význam.
Děkuji moc za praktické rady.
Děkuji moc za praktické rady.
Newton 200/600, NEXUS kk,TS APO Triplet 90/600, Riccardi 0.75x red., SW Evoguide 50ED, Starizona EvoFF, SW EQ6-R Pro,ASI 2600mm, ASI 290mm, ASI 678MC, ZWO EFW, 36mm filtry Astronomik R/G/B,CLS CCD,Ha,OIII,SII 6nm https://www.astrobin.com/users/Daveone/
Re: Dark frame
Používam kameru s rovnakým senzorom, ako má Atik 460 (Sony ICX694). Pokiaľ mám skúsenosti s DSS, tak pri malom počte záberov (kométy asteroidy) nevykoná odsránenie hotpixelov, tie zostanú v obrázku. Pri použití ditheringu sa to dá zistiť opakujúcimi sa tvarmi bodiek v obrázku. V takom prípade sa to tam dá odstániť len použitím darkov. Aj v dokumentácii k DSS sa popisuje, že to robí na základe darkov:... Je třeba si uvědomit, že kalibrace pomocí darků nemá za úkol odstranit hotpixely ...
Automatic Detection and Removal of hot pixels
The goal of the automatic detection and removal of hot pixels is to replace hot pixels with a value computed from neighbor pixels.
First the very hot pixels are identified by an analysis of the dark frames (or the master dark frame if available). Every pixel which value is greater than [median] + 16 x [standard deviation] (sigma) is marked as a hot pixel.
For all those pixels the value in the calibrated image (after offset/bias subtraction, dark subtraction and flat division) is interpolated from the neighbor pixels.