Našel jsem takovou zajímavou stránku, kde se začátečník může podívat, jak je ten dalekohled vlastně velký, aby věděl do čeho jde.
http://taunus-astronomie.blogspot.cz/20 ... leich.html
jak je to vlastně velké?
jak je to vlastně velké?
EQ 6R na pilíři + SCT 8" na hvězdárně, ASI 224 barevná, achromát Bresser 127/1200
Re: jak je to vlastně velké?
Hezký srovnání. Já jsem si udělal reálnou představu až v Supře naživo.
Položím s velikostí a hmotností tak trochu související otázku. Máte tu někdo většiho dobsona (myslím tím 150 nebo 200/1200) a přesouváte se s ním za tmou - řekněme max. do 10km - jinak než autem a pokud ano, jak? Třeba i ve dvou, kdy jeden bere dalekohled, druhý montáž. Napadá mě, jestli je reálný strčit teleskop do krosny na záda a přesunout se třeba na kole. Je to reálný, nebo je to blbost (třeba kvůli poškození dalekohledu / rozkolimování při cestě, apod.)? Nemyslím teď ty, kteří to vytáhnou pár metrů na dvorek
Položím s velikostí a hmotností tak trochu související otázku. Máte tu někdo většiho dobsona (myslím tím 150 nebo 200/1200) a přesouváte se s ním za tmou - řekněme max. do 10km - jinak než autem a pokud ano, jak? Třeba i ve dvou, kdy jeden bere dalekohled, druhý montáž. Napadá mě, jestli je reálný strčit teleskop do krosny na záda a přesunout se třeba na kole. Je to reálný, nebo je to blbost (třeba kvůli poškození dalekohledu / rozkolimování při cestě, apod.)? Nemyslím teď ty, kteří to vytáhnou pár metrů na dvorek
Hradec Králové - SkyWatcher 150/750 na AZ4, Vixen 8x63, Kowa 8x42
Re: jak je to vlastně velké?
No možná to uděláte ve dvou na kole , ale víckrát než jednou asi ne . Lepší je zkusit přemluvit někoho s autem. Na takové výlety je vhodnější refraktor rozumné velikosti na AZ montáži , s tím už mám zkušenosti z mých nedávných začátků.
Re: jak je to vlastně velké?
Čím větší/kvalitnější dalekohled, tím víc je v něm vidět, ale také je těžší. Nakonec dojde k tomu, že člověku stačí menší průměr a za tmou vozí lehčí, přenosnější dalekohled.
Třeba SW Dobson 200/1200 má hmotnost cca 20 kg (zhruba 11 kg tubus a 9 kg podstavec). Na konci pozorování je tubus a vše kovové pokryté ledem, nebo vodou. Člověk má od zimy ztuhlé ruce a záda. Komplet sestavu chytnu a poponesu maximálně na pár desítek metrů. Delší vzdálenost nesu rozložený nadvakrát. Tubus se dá hodit na rameno, ale i tak se pronese. Podstavec má sice madlo, ale při každém kroku bouchá deskou do kolene. Delší vzdálenost než dvě stě metrů bych s tím nešel.
Na zádech si Dobsona dokážu představit jen na speciálním šerpovském rámu (krosně) a chtělo by to dobrou fyzičku. Kolimace na vizuální pozorování by celo-tubus mohl vydržet, pokud nebouchneš okulárovým výtahem o rám dveří nebo větev. Ale na chození a kolo by byl mnohem lepší skládací ultralight.
Jako silový test bych doporučil zkusit na kole na zádech v batohu přepravit dva balíky minerálek, tj. 2x 6x1,5 litrů, tedy 18 kg a k tomu 130 cm vysoké prkno. Trasu bych zvolil 10 km do kopce, kamenitou lesní cestu, potmě a pak sjezd dolů. Nepochybně jsou borci co to bez problémů zvládnou, ale většina lidí by to asi nedala. A s Dobsonem to bude horší.
Třeba SW Dobson 200/1200 má hmotnost cca 20 kg (zhruba 11 kg tubus a 9 kg podstavec). Na konci pozorování je tubus a vše kovové pokryté ledem, nebo vodou. Člověk má od zimy ztuhlé ruce a záda. Komplet sestavu chytnu a poponesu maximálně na pár desítek metrů. Delší vzdálenost nesu rozložený nadvakrát. Tubus se dá hodit na rameno, ale i tak se pronese. Podstavec má sice madlo, ale při každém kroku bouchá deskou do kolene. Delší vzdálenost než dvě stě metrů bych s tím nešel.
Na zádech si Dobsona dokážu představit jen na speciálním šerpovském rámu (krosně) a chtělo by to dobrou fyzičku. Kolimace na vizuální pozorování by celo-tubus mohl vydržet, pokud nebouchneš okulárovým výtahem o rám dveří nebo větev. Ale na chození a kolo by byl mnohem lepší skládací ultralight.
Jako silový test bych doporučil zkusit na kole na zádech v batohu přepravit dva balíky minerálek, tj. 2x 6x1,5 litrů, tedy 18 kg a k tomu 130 cm vysoké prkno. Trasu bych zvolil 10 km do kopce, kamenitou lesní cestu, potmě a pak sjezd dolů. Nepochybně jsou borci co to bez problémů zvládnou, ale většina lidí by to asi nedala. A s Dobsonem to bude horší.
Dobson 200/1200, SCT 127/1250, AC 80/400
15x70, 10x30, 6x30
15x70, 10x30, 6x30
- Cztwerec
- Příspěvky: 8320
- Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
- Bydliště: Břežany II.
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak je to vlastně velké?
Dobré porovnání a srovnání je také zde:
http://nimax-img.de/Produktbilder/zoom/ ... pe-DOB.jpg
Všimněte si porovnání 300/1500 vs. 254/1200 na montáži Dobson je v hodně aspektech v podstatě geniálním řešením...
http://nimax-img.de/Produktbilder/zoom/ ... pe-DOB.jpg
Všimněte si porovnání 300/1500 vs. 254/1200 na montáži Dobson je v hodně aspektech v podstatě geniálním řešením...
Lectorem iustus...
Re: jak je to vlastně velké?
Diky, tusil jsem, ze to bude dost naprd, tak jste mi to potvrdili.
Hradec Králové - SkyWatcher 150/750 na AZ4, Vixen 8x63, Kowa 8x42
Re: jak je to vlastně velké?
Není to tak jednoduché.
Už jsem tu jednou psal, že dalekohled tvoří pouze část nákladu. Počítat pouze transport holého dalekohledu je nesmysl.
Výjezd má smysl alespoň na půlku noci. Člověk ale potom potřebuje další teplé oblečení a teplé boty - náročné na objem, atlasy, čelovku, hledáček, triedr, kufřík s okuláry, kufřík s dalším vercajkem, akumulátor(y), termosku, jídlo, plachtu na zem, židli ...
Zmrzlý, hladový, žiznivý a unavený astronom si to moc neužije.
Za horským kolem v kárce jsem občas vozil kytaru ve tvrdém futrále, což může být jakási simulace menšího dobsona hmotností i objemem. Není to moc zábavné, čouhá to ven, musí se na to stále myslet a podřídit tomu styl - např. neskákat schody.
Vézt to na zádech? Nikdy!! To není jen o hubu, když hodíš tlamu ve tmě v neznámém terénu a na zádech máš připnutých dvacet kg, navíc neergonomicky rozložených.
A to píši jako člověk, kterého na biku bez batůžku (ochrana zad při pádech) asi nikdo nikdy neviděl.
Už jsem tu jednou psal, že dalekohled tvoří pouze část nákladu. Počítat pouze transport holého dalekohledu je nesmysl.
Výjezd má smysl alespoň na půlku noci. Člověk ale potom potřebuje další teplé oblečení a teplé boty - náročné na objem, atlasy, čelovku, hledáček, triedr, kufřík s okuláry, kufřík s dalším vercajkem, akumulátor(y), termosku, jídlo, plachtu na zem, židli ...
Zmrzlý, hladový, žiznivý a unavený astronom si to moc neužije.
Za horským kolem v kárce jsem občas vozil kytaru ve tvrdém futrále, což může být jakási simulace menšího dobsona hmotností i objemem. Není to moc zábavné, čouhá to ven, musí se na to stále myslet a podřídit tomu styl - např. neskákat schody.
Vézt to na zádech? Nikdy!! To není jen o hubu, když hodíš tlamu ve tmě v neznámém terénu a na zádech máš připnutých dvacet kg, navíc neergonomicky rozložených.
A to píši jako člověk, kterého na biku bez batůžku (ochrana zad při pádech) asi nikdo nikdy neviděl.
SW 450P (Vobluda), Poncetka, přestavěný Meade LB 12'' (Dřevák) ve SplitRingu (Hvězdostroj), G3-16200, C1-3000, ED100 na SkyTee II, Panoptic 24, Ethos 13, Nagler Zoom 3-6mm, TV Barlow 2x+3x, Meostar B1 10x42 HD