Vyhřívání
Vyhřívání
Jinak ten DC/DC měnič teď mám připojený na Canon 40D - mám ho nastavený na 7.5V (na výstupu je cca 8V). Fotívám na baterky, ale ta, co vydrží v létě 2-3 hodiny, tak vydrží teď 2-3 fotky Topení mám naplno, je -13)
Foťáku se to líbí, už asi 4 hodiny tvrdí, že baterka má 80%
Bill
Foťáku se to líbí, už asi 4 hodiny tvrdí, že baterka má 80%
Bill
M:736 750 113
- Miloš Hroch
- Příspěvky: 861
- Registrován: 23. 09. 2005, 20:39
Vyhřívání
Abych nemusel psát každému zvlášť, tak jen pro info, zhruba 65% práce na regulaci vyhřívání je hotovo, přes víkend pravděpodobně zase něco udělám. Posílal bych to ale asi až po Novém roce, budu muset ještě jednotky zahořet (doufám, že ne vyhořet).
Tak já bych klasický PWM raději nepoužil - může to rušit. To by se musely protáhnout hrany, ale to zase snižuje účinnost. Nebo stíněné dráty k topení? Fuj!
Abych uklidnil ty co používají PWM regulaci k vyhřívání, dal jsem si práci a změřil EMI, co vyzařuje pásek připojený k PWM regulaci. Jako sondu jsem použil nějakou cívku, co jsem našel v šupleti a pásek omotal kolem ní. Pro srovnání jsem změřil DC/DC měnič, který používám k napájení foťáku na dlouhé expozice.
Záznamy z osciloskopu ve stejné škále jsou níže a každý si asi udělá obrázek sám. Takže opravdu "Fuj!" je DC/DC měnič ;D. Otázka je, zda mi to vadí, když se podívám na intenzity změřeného signálu a přihlédnu k tomu, že to léta bez problémů oboje používám.
PWM regulace
DC/DC měnič 12V na 8.5V
Nakonec ještě drobná poznámka, pokud by nějaký lumen zapojil na výstup místo odporového drátu zátěž s vyloženě induktivním charakterem, je tam zabudovaná ochrana, která jakékoli napěťové špičky přesahující 18V uřízne.
Tak já bych klasický PWM raději nepoužil - může to rušit. To by se musely protáhnout hrany, ale to zase snižuje účinnost. Nebo stíněné dráty k topení? Fuj!
Abych uklidnil ty co používají PWM regulaci k vyhřívání, dal jsem si práci a změřil EMI, co vyzařuje pásek připojený k PWM regulaci. Jako sondu jsem použil nějakou cívku, co jsem našel v šupleti a pásek omotal kolem ní. Pro srovnání jsem změřil DC/DC měnič, který používám k napájení foťáku na dlouhé expozice.
Záznamy z osciloskopu ve stejné škále jsou níže a každý si asi udělá obrázek sám. Takže opravdu "Fuj!" je DC/DC měnič ;D. Otázka je, zda mi to vadí, když se podívám na intenzity změřeného signálu a přihlédnu k tomu, že to léta bez problémů oboje používám.
PWM regulace
DC/DC měnič 12V na 8.5V
Nakonec ještě drobná poznámka, pokud by nějaký lumen zapojil na výstup místo odporového drátu zátěž s vyloženě induktivním charakterem, je tam zabudovaná ochrana, která jakékoli napěťové špičky přesahující 18V uřízne.
Vyhřívání
Tak ono to je i otázka použité metody. Na výstupu DC/DC měniče máš zvlnění řeba několik mV (nebo i méně), které tou cívkou zesíliš - je to normální transformátor - primár 1 závit = pásek, sekundár cívka o velkém počtu závitů. Na výstupu PWM máš zvlnění 12V, ale závisí na strmosti hran - pokud jsou pomalé, je to OK. Pokud jsou rychlé, tak tak je rušení vysoké a nevidíš ho, protože máš blbé vybavení a nebo to máš blbě nastavené. Pokud to chceš zobrazit, tak si do jednoho vstupu osciloskopu dej výstup z toho PWM, do druhého "měřící cívku" a nastav si časovku tak, ať máš tu hranu PWM viditelně dlohou a pak se můžeš podívat, jak se to přenáší do té cívky.
Ale je to akademická debata - pokud to není vidět na fotkách, tak je to stejně fuk.
Bill
Ale je to akademická debata - pokud to není vidět na fotkách, tak je to stejně fuk.
Bill
M:736 750 113
- Miloš Hroch
- Příspěvky: 861
- Registrován: 23. 09. 2005, 20:39
Vyhřívání
Tak ještě jinak. Dole je záznam osciloskopu naměřený ve frekvenční doméně, oba obrázky ve stejné škále. Opět pro srovnání DC/DC měnič bez zátěže, jen po přiblížení snímací cívky ke krabičce a PWM s připojeným vyhřívacím drátem. Kde je tedy brajgl větší a širokopásmovější?
Co mi ale není jasné a to bych si rád nechal vysvětlit, proč by stejnou cívkou měl být signál "zesílen" více z DCDC měniče než z PWM. Právě že v případě PWM byla situace ještě nevýhodnější, protože snímací cívka byla uprostřed závitů z vyhřívacího drátu, zatímco u DCDC měniče nic takového nebylo. Jeho výstup nebyl nikam připojen a signál byl naměřen po přiblížení snímací cívky ke krabičce.
Závěrem snad jen dodat, že problém s rušením by u tohoto PWM byl, pokud by na výstupu bylo zapojeno něco s vyloženě induktivním charakterem, nějaká cívka s malým ohmickým odporem a velkým počtem těsně vinutých závitů, ale vzhledem k tomu, že je tam kousek drátu s dost nezanedbatelným odporem, navíc v jakémsi "pseudobifilárním" vinutí, je produkované EMI naprosto minimální.
DC/DC měnič
PWM
Co mi ale není jasné a to bych si rád nechal vysvětlit, proč by stejnou cívkou měl být signál "zesílen" více z DCDC měniče než z PWM. Právě že v případě PWM byla situace ještě nevýhodnější, protože snímací cívka byla uprostřed závitů z vyhřívacího drátu, zatímco u DCDC měniče nic takového nebylo. Jeho výstup nebyl nikam připojen a signál byl naměřen po přiblížení snímací cívky ke krabičce.
Závěrem snad jen dodat, že problém s rušením by u tohoto PWM byl, pokud by na výstupu bylo zapojeno něco s vyloženě induktivním charakterem, nějaká cívka s malým ohmickým odporem a velkým počtem těsně vinutých závitů, ale vzhledem k tomu, že je tam kousek drátu s dost nezanedbatelným odporem, navíc v jakémsi "pseudobifilárním" vinutí, je produkované EMI naprosto minimální.
DC/DC měnič
PWM
Vyhřívání
Co mi ale není jasné a to bych si rád nechal vysvětlit, proč by stejnou cívkou měl být signál "zesílen" více z DCDC měniče než z PWM. Právě že v případě PWM byla situace ještě nevýhodnější, protože snímací cívka byla uprostřed závitů z vyhřívacího drátu, zatímco u DCDC měniče nic takového nebylo. Jeho výstup nebyl nikam připojen a signál byl naměřen po přiblížení snímací cívky ke krabičce.
No nečekal jsem, že budeš měřit každý zdroj za jiných podmínek. Předpokládal jsem, že jsi měřící cívku omotal topítkem v obou případech stejně. Takhle srovnáváš hrušky a jabka. Ale kdyby ten PWR byl hodně špatný, tak by se to určitě projevilo. DC/DC měnič ruší indukčně, protože je v plastové krabičce. PWR by mohl rušit spíše kapacitně, pokud by vedly společně kabely. Ale jak už říkal MMYS - pokud je frekvence spínání nízká a nejsou extrémně ostré hrany, tak jsou obě řešení v pohodě.
M:736 750 113
- doctor9800
- Příspěvky: 4
- Registrován: 14. 03. 2012, 19:23
Vyhřívání
Zdravím pánové a dámy,
podařilo se mi nakonec sestrojit celkem funkční vyhřívání objektivu, které pravidelně využívám. Pokud by to někoho zajímalo, více se dočte na mém blogu, viz níže, je to sice malá reklama, ale také poděkování za informace, které sem zde našel - tedy od Vás.
Vzhledem k tomu, že se zde vyskytují zjevně odborníci na elektro, tak prosím o shovívavost, já jsem zcela nekompromisně amatér a je pro mne důležité, že to funguje :D
Takže návod pro amatéry + i nějaké to počítáníčko zde
http://doctor.wordpress.com/2012/09/02/ ... jektivu-i/
a zde http://doctor.wordpress.com/2012/09/16/ ... ektivu-ii/
ať to fotí
podařilo se mi nakonec sestrojit celkem funkční vyhřívání objektivu, které pravidelně využívám. Pokud by to někoho zajímalo, více se dočte na mém blogu, viz níže, je to sice malá reklama, ale také poděkování za informace, které sem zde našel - tedy od Vás.
Vzhledem k tomu, že se zde vyskytují zjevně odborníci na elektro, tak prosím o shovívavost, já jsem zcela nekompromisně amatér a je pro mne důležité, že to funguje :D
Takže návod pro amatéry + i nějaké to počítáníčko zde
http://doctor.wordpress.com/2012/09/02/ ... jektivu-i/
a zde http://doctor.wordpress.com/2012/09/16/ ... ektivu-ii/
ať to fotí
Vyhřívání
je to naprosto jednoduchy, koupis za par korun tento adapter, kterym snadno menis uroven topeni tak, ze nastavis ruzny napeti (pouzivam bud 6, 9 nebo rovnou 12V bez konverze, tj. i bez tohoto adapteru, rovnou privedu vodic z autobaterie/rozvadece):
http://www.gme.cz/napajeci-adaptery-do- ... -p751-510/
Jelikoz je vyhrivani v podstate jen odporovy drat generujici tolik tepla, kolik jim prochazi proudu (coz zalezi na vstupnim napeti), tak to funguje takto jednoduse rovnou, bez nejakych zaludnosti. Ja mam udelanou jeste krabicku, kde neni nic jineho, nez zamena vstupniho konektoru na vystupni cinc konektory, presne takovy, jaky se pouzivaji na beznem "profi" vyhrivacim pasku:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... 2-5cm.html

nic Ti ale nebrani si misto vyhrivaciho pasku udelat jen odporovy drat v necem zabaleny, neco jako: http://www.gme.cz/odporove-draty/rg-odp-kan01-p653-005/
na druhou stranu si muzes koupit kendrick jednotku ci jinou za 100 EUR, ale to jiste vis. Myslim, ze ten MW292 adapter je naprosto OK, mam sam 3 kusy pac se hodi i na vic astro-veci, ale pozor, jen do 1000mA odberu (coz vyhrivani splnuje, viz nekde na blogu mam mereni odporu ruznych originalnich pasku: http://blog.astrofotky.cz/pavelpech/?p=518 )
http://www.gme.cz/napajeci-adaptery-do- ... -p751-510/
Jelikoz je vyhrivani v podstate jen odporovy drat generujici tolik tepla, kolik jim prochazi proudu (coz zalezi na vstupnim napeti), tak to funguje takto jednoduse rovnou, bez nejakych zaludnosti. Ja mam udelanou jeste krabicku, kde neni nic jineho, nez zamena vstupniho konektoru na vystupni cinc konektory, presne takovy, jaky se pouzivaji na beznem "profi" vyhrivacim pasku:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... 2-5cm.html
nic Ti ale nebrani si misto vyhrivaciho pasku udelat jen odporovy drat v necem zabaleny, neco jako: http://www.gme.cz/odporove-draty/rg-odp-kan01-p653-005/
na druhou stranu si muzes koupit kendrick jednotku ci jinou za 100 EUR, ale to jiste vis. Myslim, ze ten MW292 adapter je naprosto OK, mam sam 3 kusy pac se hodi i na vic astro-veci, ale pozor, jen do 1000mA odberu (coz vyhrivani splnuje, viz nekde na blogu mam mereni odporu ruznych originalnich pasku: http://blog.astrofotky.cz/pavelpech/?p=518 )
Vyhřívání
Jiná možnost z obyčejných odporů: http://hvezdarna.plzen.eu/technika/mead ... snice.html
- biker.fm
- Příspěvky: 4571
- Registrován: 09. 06. 2008, 02:34
- Bydliště: Frydek-Mistek
- Věk: 57
- Kontaktovat uživatele:
Vyhřívání
Jiná možnost z obyčejných odporů: http://hvezdarna.plzen.eu/technika/mead ... snice.html
Odpory nedoporucuji, je zde nejake to "mechanicke" riziko, po zkusenostech vzdy radeji volim odporovy drat.
Odpory nedoporucuji, je zde nejake to "mechanicke" riziko, po zkusenostech vzdy radeji volim odporovy drat.
Pozorovani hvezd na nocni obloze = prijemny relax v kazdodennim stresu.
APM 152/1200 nejen na dvojhvezdy a maly triedr Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
APM 152/1200 nejen na dvojhvezdy a maly triedr Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
Vyhřívání
Pánové,moc díky za informace a za názory.. O víkendu se do toho pustím a mám li být upřímný,více se mi zamlouvá ten odporový drát + adaptér.. Snad se JP neurazí.. To bych nerad.. Pokud se zadaří a případně i nezadaří, dám o tom vědět..
Zdraví Vašek
Zdraví Vašek
EQ6 SynScan,Astrograf 200/800 Carbon,Canon EOS 400D, Canon EOS 1000D modifikovaný + CLS CCD
Vyhřívání
potreboval bych si nechat nekde vyrobit tohle: http://www.optcorp.com/media/catalog/pr ... 59-l_1.jpg
nema nahodou nekdo nejaky tip? proste potrebuji kus hlinikoveho valce o urcitych, specifickych rozmerech... vnitrek si sametkou uz umim vylepit sam...
nema nahodou nekdo nejaky tip? proste potrebuji kus hlinikoveho valce o urcitych, specifickych rozmerech... vnitrek si sametkou uz umim vylepit sam...
Vyhřívání
Pokud je to jen plech bez zvláštních ztužených objímek stočí kdejaký klempíř. Pak je možní svařit spoj, nebo levněji a dostatečně pevně slepit s překryvem cca 1cm např. Epoxy-metal. Dělal jsem tak i tubusy na newtony a držely bez problémů. Jestli to má průměr 400 mm možná bych to dokonce i našel doma hotové. 
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.