Zerochromat
Zerochromat
O té kvalitě se dá polemizovat , neboť Zerocromát má v sestavě dvě zrcadla ikdyž rovinná . Vypočtená kvalita je pouze teoretická a praxe se k ní jen přibližuje. Čím více ploch tím náročnější to je.
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO , ASI 2600MM Pro
Zerochromat
O té kvalitě se dá polemizovat , neboť Zerocromát má v sestavě dvě zrcadla ikdyž rovinná . Vypočtená kvalita je pouze teoretická a praxe se k ní jen přibližuje. Čím více ploch tím náročnější to je.
Bohužel......... Násobením chyby se nikdy celková chyba nezmenší, ale naopak.
:-/
Žijeme v kompromisech... ;D
Bohužel......... Násobením chyby se nikdy celková chyba nezmenší, ale naopak.
:-/
Žijeme v kompromisech... ;D
SW102/500, SW ED100/900, R100/1500, R125/1583, N127/646, R140/1543, R150/1800, C150/2250, N152/1178, N170/1022, NCN310/1768/5970,... + další sklíčka do 0,75m.
Zerochromat
to astar: aha, ja koukal jen na ten 203mm f/12. U 250 a 300mm je ten defocus opravdu horsi.
Mereno ve vzdalenosti kolem 0.7R od osy je posun e vuci prumeru C a F asi 0.23mm. Takze f/df~2400/0.23~10000
SN2~920/10000*200/12=1.5
Tedy slusny semi-apo (co vic si na vizual prat)
S tim polychromatickym strehl na urovni 0.995 to ale nesedi. Na tehle strance uvadeji doslovne polychromatic strehl 0.995 pro tuhle sestavu
http://www.zerochromat.net/buying-a-zer ... actor.html
To musi byt nejaky preklep, asi to ma byt 0.95. To by i my davalo smysl. Pro srovnani ten muj dlouhy doublet ma SN=1.1 a polystrehl 0.964.
Mereno ve vzdalenosti kolem 0.7R od osy je posun e vuci prumeru C a F asi 0.23mm. Takze f/df~2400/0.23~10000
SN2~920/10000*200/12=1.5
Tedy slusny semi-apo (co vic si na vizual prat)
S tim polychromatickym strehl na urovni 0.995 to ale nesedi. Na tehle strance uvadeji doslovne polychromatic strehl 0.995 pro tuhle sestavu
http://www.zerochromat.net/buying-a-zer ... actor.html
To musi byt nejaky preklep, asi to ma byt 0.95. To by i my davalo smysl. Pro srovnani ten muj dlouhy doublet ma SN=1.1 a polystrehl 0.964.
ATC82/1670, Telementor, AS80, AS110, FOA-60Q, Tak 100DZ
http://www.fzu.cz/~kupco/astro/
http://www.fzu.cz/~kupco/astro/
- Psion
- Příspěvky: 12614
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 62
- Kontaktovat uživatele:
Zerochromat
Ahoj Pepo.
Mám k Zerochromátu jisté výhrady . Podle těch výsledků co uvádějí na svých stránkách , tak Zerochromát nemůže být APO. Z nákresu sféro-chromatické vady vychází sekundární barevná vada cca 0.6 -0.7 mm. Pokud tuto hodnotu převedu na RCindex , tak dostávám hodnotu kolem 4 ??? . Aby při této světelnosti (1:12) byla soustava APO , tak hodnota sekundární BV měla být 0.15mm. Otázka je, jak se pak odchyluje skutečnost do návrhů? Také je divné, jak vysvětlují, že je to systém APO. Podle mne uvádějí hodnoty RMS OPD pro jednotlivé vlnové délky zaostřené přímo na nejlepší polohu. Nebrali v potaz , že poloha řezu (zaostření ) je na střední vlnovou délku (560nm)? Také se domnívám , že při vysvětlování zaměnili hodnoty RMS s hodnoutou P-V??? Také mi udivuje proč používají ve výpočtu pro červenou, vlnovou délku 610nm??? Sou to jen moje postřehy . Mám nasimulovanou soustavu s podobnou sféro-chromatickou vadou.Pokud budeš chtít soubor OSLO, tak ti jej mohu zaslat .
Co se týká 200mm Zerochromatu, tak to není APO a pravda je někde kolem uváděných hodnot co píše Saša. Ovšem Zerochromat má několik zásadních výhod.
1. Při průměru 200mm váží dalekohled cca 12 kg
2. Dalekohled je velmi skladný, při délce tubusu 1600mm
3. Zerochromat umí jednu úžasnou věc - eliminovat barevnou vadu způsobenou refrakcí.
Pokud porovnám obraz např. Slunce v Zerochromatu a TEC 140, světe div se, Zerochromat je viditelně lepší. To jestli je to čisté APO nebo semi APO jak vidět není rozhodující. Strehl 0,995 je opravdu čistě hypotetický a monochromatický. Já mám trochu jiný korektor, než se teď připravuje do výroby a můj dalekohled má F13.9, správně má být F12.
Ještě dodám, že to je dalekohled určený pro vizuální pozorování a nový korektor bude mít korekci e-F, zatímco dosavadní mají C-F.
Mám k Zerochromátu jisté výhrady . Podle těch výsledků co uvádějí na svých stránkách , tak Zerochromát nemůže být APO. Z nákresu sféro-chromatické vady vychází sekundární barevná vada cca 0.6 -0.7 mm. Pokud tuto hodnotu převedu na RCindex , tak dostávám hodnotu kolem 4 ??? . Aby při této světelnosti (1:12) byla soustava APO , tak hodnota sekundární BV měla být 0.15mm. Otázka je, jak se pak odchyluje skutečnost do návrhů? Také je divné, jak vysvětlují, že je to systém APO. Podle mne uvádějí hodnoty RMS OPD pro jednotlivé vlnové délky zaostřené přímo na nejlepší polohu. Nebrali v potaz , že poloha řezu (zaostření ) je na střední vlnovou délku (560nm)? Také se domnívám , že při vysvětlování zaměnili hodnoty RMS s hodnoutou P-V??? Také mi udivuje proč používají ve výpočtu pro červenou, vlnovou délku 610nm??? Sou to jen moje postřehy . Mám nasimulovanou soustavu s podobnou sféro-chromatickou vadou.Pokud budeš chtít soubor OSLO, tak ti jej mohu zaslat .
Co se týká 200mm Zerochromatu, tak to není APO a pravda je někde kolem uváděných hodnot co píše Saša. Ovšem Zerochromat má několik zásadních výhod.
1. Při průměru 200mm váží dalekohled cca 12 kg
2. Dalekohled je velmi skladný, při délce tubusu 1600mm
3. Zerochromat umí jednu úžasnou věc - eliminovat barevnou vadu způsobenou refrakcí.
Pokud porovnám obraz např. Slunce v Zerochromatu a TEC 140, světe div se, Zerochromat je viditelně lepší. To jestli je to čisté APO nebo semi APO jak vidět není rozhodující. Strehl 0,995 je opravdu čistě hypotetický a monochromatický. Já mám trochu jiný korektor, než se teď připravuje do výroby a můj dalekohled má F13.9, správně má být F12.
Ještě dodám, že to je dalekohled určený pro vizuální pozorování a nový korektor bude mít korekci e-F, zatímco dosavadní mají C-F.
Zerochromat
Prosím mohl by si mi vysvětlit co je to barevná vada způsobená refrakcí??? Barevná vada vzniká vždy refrakcí, pokud se zobrazuje polychromatickým světlem.
Mně se nelíbilo , že mluví o APO a přitom to APO není . Ta třístovka je kvalitativně srovnatelná s cca polovičním klasickým achromátem ,na barvu ,při stejné světelnosti .
Mně se nelíbilo , že mluví o APO a přitom to APO není . Ta třístovka je kvalitativně srovnatelná s cca polovičním klasickým achromátem ,na barvu ,při stejné světelnosti .
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO , ASI 2600MM Pro
Zerochromat
Já si myslím, že má možnost eliminovat atmosférickou refrakci
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- Psion
- Příspěvky: 12614
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 62
- Kontaktovat uživatele:
Zerochromat
Ano je to jak píše Milan, zapoměl jsem uvést slovo atmosférickou. Je to výhodně při pozorování objektů níže nad obzorem. Ten vývoj dalekohledu měl hodně fází a v určité době to skutečně APO bylo, ovšem výroba byla tak nákladná, že se to nedalo za tu cenu prodat a vysokou cenu způsoboval mnohačlenný korektor z drahých skel. Dnes je korektor mnohem jednodušší. Na druhé straně autor uvádí dostatek informací pro posouzení kvality dalekohledu a možnost vrácení v případě nespokojenosti.
Zerochromat
Milan, můžeš to vysvětlit jak? Nebo je to hec ?
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO , ASI 2600MM Pro
Zerochromat
Mně se nelíbilo , že mluví o APO a přitom to APO není . Ta třístovka je kvalitativně srovnatelná s cca polovičním klasickým achromátem ,na barvu ,při stejné světelnosti .
Pokud dobre vidim, tak ten defocus je kolem 0.7mm, coz pri ohnisku 3620mm dava barevnou korekci na urovni f/df~5200. Klasicky achromat (treba C nebo E objektivy od Zeiss ma f/df~1800). Cili Zerochromat 300 F12 bude, co se tyce barevne vady na tom podobne jako klasicky achromat 300 F34. Barevny faktor mi u Zerochromatu vychazi
SN2=920/5200*300/12=4.4
Podobny barevny faktor by mel mit Zeiss AS200/3000 (s tim by tady lidi mohli mit zkusenosti, ja jsem jim naposledy koukal ve Valmezu tak pred 20 lety, takze si to uz samozrejme nepamatuji).
Takze souhlas, apo ani nahodou (to ani v te 200mm verzi, i kdyz dnes se apochromatem nazyva prakticky cokoliv), dokonce ani semi-apo (Zeiss mel hranici SN2<1 pro apo, rozmezi 1<SN2<2 semi-apo).
Na me to dela nedobry dojem marketingu. Myslim si, ze je to zajimava sestava, ale proc to lidi nenazyvaji pravym jmenem, netusim. Jak pise Psion, je sympaticke, ze autor ty informace neskryva.
ATC82/1670, Telementor, AS80, AS110, FOA-60Q, Tak 100DZ
http://www.fzu.cz/~kupco/astro/
http://www.fzu.cz/~kupco/astro/
Zerochromat
Sašo , je to asi tak jak píšeš . Vypadá to skutečně na marketing . Divím se ,že je na to zatím nikdo neupozornil ,aspoň se o tom nezmiňují . Proč taky , hlavně že se prodává ? ;D
doplnění: ten vzorec může být jednoduší 920 *df/ c2
920 konstanta pro vlnu 550nm, c2 světelnost na druhou .
není nutné znát průměr ani f , pokud je známa světelnost.
doplnění: ten vzorec může být jednoduší 920 *df/ c2
920 konstanta pro vlnu 550nm, c2 světelnost na druhou .
není nutné znát průměr ani f , pokud je známa světelnost.
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO , ASI 2600MM Pro
- Psion
- Příspěvky: 12614
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 62
- Kontaktovat uživatele:
Zerochromat
astar: Co se týká optických vlastností, tak jsem s Zerochromatem spokojen, pravda koupil jsem ho minulý rok kdy byl v akční slevě. Ukaž mi 200mm refraktor v této cenové relaci, váze a s touto kvalitou obrazu - nic takového na trhu zatím není. Možné řešení si nechat u D&G Optical vyrobit 8" skládaný achromat F25 a i tak to nebude ono, nehledě na tu cenu a váhu.
Zerochromat
Psion: Mne nejde o to , že si si jej koupil . To bylo tvoje rozhodnutí.
Spíš mně zajímá, jak dokáže ten Zerochromát opravit tu atmosférickou barevnou refrakci ? To se podle toho jak vysoko si nad obzorem nastaví oprava? V podstatě se jedná o posun obrazů v barvách a to by dokázal jen proměnný úhel nějakého hranolu vloženého do rovnoběžného svazku.
Spíš mně zajímá, jak dokáže ten Zerochromát opravit tu atmosférickou barevnou refrakci ? To se podle toho jak vysoko si nad obzorem nastaví oprava? V podstatě se jedná o posun obrazů v barvách a to by dokázal jen proměnný úhel nějakého hranolu vloženého do rovnoběžného svazku.
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO , ASI 2600MM Pro
- Psion
- Příspěvky: 12614
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 62
- Kontaktovat uživatele:
Zerochromat
Já to zmiňuji ten nákup z důvodu, že se bavím o praktických zkušenostech, aby nedošlo k nedorozumění.
Světelný paprsek, který vstupuje do korektoru, se pomocí zadního zrcadla (které je stavitelné třemi šrouby) mění jeho poloha (vstupní úhel) v korektoru a tím se pousouvají proti sobě jednotlivé spekrální čáry. Je to stený princip jako optický korektor atmosférické refrakce, nebo již zmiňovaný hranol.
Světelný paprsek, který vstupuje do korektoru, se pomocí zadního zrcadla (které je stavitelné třemi šrouby) mění jeho poloha (vstupní úhel) v korektoru a tím se pousouvají proti sobě jednotlivé spekrální čáry. Je to stený princip jako optický korektor atmosférické refrakce, nebo již zmiňovaný hranol.
Zerochromat
Tak tedy prakticky. To tedy při každé změně výšky nad obzorem přestavuješ zrcátko těmi třemi šrouby?
Opomenu ,že vychýlení paprskového svazku mění hlavně mimoosvé vady než chromatické . Pokud by to tak bylo , tak by v zorném poli musela být viditelná barevná vada velikosti . Víš o nějakém odkazu kde si tím zabývají ?
Opomenu ,že vychýlení paprskového svazku mění hlavně mimoosvé vady než chromatické . Pokud by to tak bylo , tak by v zorném poli musela být viditelná barevná vada velikosti . Víš o nějakém odkazu kde si tím zabývají ?
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO , ASI 2600MM Pro
- Psion
- Příspěvky: 12614
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 62
- Kontaktovat uživatele:
Zerochromat
Ta refrakce je nízko u obzoru poměrně velká, pak již není tak patrná. V praxi musím řící ano, u každé výrazné změny polohy (pokud je to potřeba) "doladím" obraz. Je to velmi rychlé a nějak to ani neotravuje. Barevná vada je při větších zvětšeních viditelná na okraji např. Měsíce či Jupitera, takže v takové případě doladím optimální obraz. Ten posun paprsku v korektoru je velmi malý a postup je celkem jednoduchý - koutouček se posouvá pomocí šroubů ve směru, kde je viditelný modrý lem tak dlouho, dokud nezmizí (nebo není minimální), ten posun je poměrně malý a celé nastavení trvá opravdu vteřiny. Bohužel odkaz na toto téma neznám. Mohl bych někdy udělat nějaké video, jak to funguje.