Ohřívání okulárů
Ohřívání okulárů
Měl bych dotaz ohledně vyřešení rosení okulárů vlastním dechem (zváště v zimě). Při vizuálním pozorování jsem se nejčastěji trápil s orosením okuláru, na který šla pára od úst pozorovatele (klasické rosení při poklesu teploty mne ani tak moc netrápilo). Podobné téma jsem sice našel v sekci Pozorování, ale myslím si, že se nějaké technické řešení najde a patří to spíš sem. Popis rosného bodu je jasný, ale jde mi o to, jestli má smysl kupovat už hotové výrobky (SUPRA-Kendrick nebo Matoušek-BC&F), které nejsou zase tak levné. Nehledě na fakt, že sice udávají štelovatelnost výkonu v rozsahu 40-100%, ale to je jen nastavení výkonu, která do těch pásků teče a ne nastavení teploty o pár desetin stupně Celsia nad rosný bod (vždyť tam dle popisu žádný remostat není) !!! Jasně, že jsem našel spoustu odkazů na řešení pomocí odporového drátu, ale zase musíte nějak vyřešit konektory, regulaci apod. a ono když to spočítáte kolem a kolem, tak, aby to vypadalo a fungovalo aspoň trochu profi, tak to moc levnější nebude. Spíš si myslím, že i třeba ty okuláry by v době, kdy nejsou v okulárovém výtahu, by měly být v nějakém vyhřívaném termoboxu (což např. Kendrick na svých stránkách nabízí, ale u SUPRY jsem to nenašel). Nezkoušeli jste někdo něco vyrobit sami a nebo nemáte někdo některý z výše uvedených produktů. Díky za info.
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
Ohřívání okulárů
Řekl bych, že regulace pomocí výkonu je úplně v pohodě. Pokud se ti mlží okulár, tak to prostě zapneš na cca. 75%, za pár minut orosení zmizí. Tak to ztáhneš na čtvrtinu a hotovo, je vystaráno. Co se týče amatérské realizace, tak věz, že cena bude skutečně mizivá v porovnání s cenou továrního výrobku - cca 150,- za součástky na regulátor (vč. krabičky a všeho ostatního) plus pár korun za konektory a odporový drát, případně odpory do topicího tělíska. No a mechanicky se to dá taky vyřešit docela OK. Takhle může vypadat řídící "jednotka"
Jiný obrázek tu teď nemám, ale když si vzpomenu, tak večer ještě něco vyfotím. Napájení zatím řeším z autobaterie, ale vzhledem k tomu, že odběr je poměrně malý, tak mám v plánu koupit malý 12V akumulátor a ten umístit přímo někam na montáž (v mém případě na bedničku - mám dobsona ) - nepovedou od toho žádné dráty.
Jiný obrázek tu teď nemám, ale když si vzpomenu, tak večer ještě něco vyfotím. Napájení zatím řeším z autobaterie, ale vzhledem k tomu, že odběr je poměrně malý, tak mám v plánu koupit malý 12V akumulátor a ten umístit přímo někam na montáž (v mém případě na bedničku - mám dobsona ) - nepovedou od toho žádné dráty.
Zdeněk F.
Ohřívání okulárů
Diky za odpověď. Vypadá to dobře. Nemohl by jsi, prosím, napsat nějaké bližší parametry (odpor toho drátu, jeho průměr, označení, schéma zapojení a typ použitých součástek nebo třeba jak řešíš přichycení toho drátu na okulár/okulárový výtah - suchým zipem nebo jinak...apod.). Nechce se mi totiž objevovat objevené a taky bych rád, aby to fungovalo, ale rovnou při tom nemusím ten okulár uvařit. Ty ceny komerčně prodávaných systémů jsou myslím trochu předimenzované, proto bych raději taky volil tu cestu DoDo (Dodělej Doma). tak mě napadlo, jestli by nestálo za to mít ty okuláry v nějaké vyhřívané krabičce, aby v okamžiku, kdy je budeš potřebovat byly už na provozní teplotě a nemusely se teprve začít vyhřívat.
Třeba včera jsem zkoušel můj nový stroj SW 200/1000 na EQ-6, vše šlapalo bez problémů vyjma mlžení okulárů od mých vlastních očí (i při zadrženém dechu). A taky jsem přišel na to, že sice očnice na okulárech brání orosení od dechu, ale na druhé straně podporují rosení od vlastních očí. Když jsem totiž dřív používal 0.965" okuláry bez očnic, tak ty se rosily naopak jen dechem a od očí nic, protože vždy mezi okem a okulárem mohl proudit vzduch. Budeš-li mít možnost, tak napiš něco bližšího. Díky.
Třeba včera jsem zkoušel můj nový stroj SW 200/1000 na EQ-6, vše šlapalo bez problémů vyjma mlžení okulárů od mých vlastních očí (i při zadrženém dechu). A taky jsem přišel na to, že sice očnice na okulárech brání orosení od dechu, ale na druhé straně podporují rosení od vlastních očí. Když jsem totiž dřív používal 0.965" okuláry bez očnic, tak ty se rosily naopak jen dechem a od očí nic, protože vždy mezi okem a okulárem mohl proudit vzduch. Budeš-li mít možnost, tak napiš něco bližšího. Díky.
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
Ohřívání okulárů
Tak jsem se konečně dostal k tomu, abych stručně popsal, co jsem vyráběl.
Takže: schema zapojení, součástky a popis funkce najdeš třeba tady: http://www.backyard-astro.com/equipment ... eater.html - je tam popis konkrétní realizace vyhřívání korekční desky na TAL 200K.
Já jsem použil totéž zapojení, všechny součástky jsou bez problémů k dostání např. v GM Electronic v Praze. Samotné vyhřívací elementy jsem vyrobil z cca. 20 odporů spojených paralelně do jakéhosi žebříčku, tak aby celková délka odpovídala obvodu okulárů, které potřebuji vyhřívat. Tento žebříček je z vnější strany izolován (dá se použít materiál z tenké karimatky nebo něco takového). Celkový odpor tohoto členu je cca. 30 ohmů - potom vychází (při napájení z 12V akumulátoru) max. výkon asi 5W, což pro vyhřívání okuláru stačí.
Takhle vypadá celá sestava:
.
(vyhřívání pro dva okuláry - hlavní dalekohled plus hledáček)
takhle vypadá řídící jednotka (ta z předchozího příspěvku slouží pro vyhřívání rukavic ):
A tohle je detail vyhřívátka (bohužel nemám fotky z výroby, ale snad je to z popisu srozumitelné):
Takže: schema zapojení, součástky a popis funkce najdeš třeba tady: http://www.backyard-astro.com/equipment ... eater.html - je tam popis konkrétní realizace vyhřívání korekční desky na TAL 200K.
Já jsem použil totéž zapojení, všechny součástky jsou bez problémů k dostání např. v GM Electronic v Praze. Samotné vyhřívací elementy jsem vyrobil z cca. 20 odporů spojených paralelně do jakéhosi žebříčku, tak aby celková délka odpovídala obvodu okulárů, které potřebuji vyhřívat. Tento žebříček je z vnější strany izolován (dá se použít materiál z tenké karimatky nebo něco takového). Celkový odpor tohoto členu je cca. 30 ohmů - potom vychází (při napájení z 12V akumulátoru) max. výkon asi 5W, což pro vyhřívání okuláru stačí.
Takhle vypadá celá sestava:
.
(vyhřívání pro dva okuláry - hlavní dalekohled plus hledáček)
takhle vypadá řídící jednotka (ta z předchozího příspěvku slouží pro vyhřívání rukavic ):
A tohle je detail vyhřívátka (bohužel nemám fotky z výroby, ale snad je to z popisu srozumitelné):
Zdeněk F.
Ohřívání okulárů
Dík za odpověď. Já jsem v mezidobí také pokročil a udělal někoik testů. V GM jsem koupil ISOTAN (odporový drát R=53 Ohm/m při průměru 0.18mm) a v Bau...(doplň něco jako Max, Haus apod.) samolepící suchý zip šíře 20 mm (širší neměli). Měli ještě KANTHAL, ale ten (jak jsem posléze zjistil) je povrchově vodivý, takže se nesmí dotýkat sám sebe a tudíž pro tento typ konstrukce není vhodný. Ten drát se nádherně přichytil k té lepivé vrstvě a protože je povrchově izolovaný, tak dokonce ani nevadí, kdyby se časem spojil. Jediný problém byl v pájení toho drátu na přívodní kabel, ale dalo se to nakonec udělat. Po té jsem přilepil druhou stranu zipu a vypadá to úplně stejně jak ten Kendrick nebo BC-F. Teď už zbývá jen udělat tu regulaci. O těch odporech jsem uvažoval taky (a taky jsem to vyzkoušel), ale připadal mi ten hotový pásek dost neohebný (tvrdý), kdežto s tím odporovým drátem je to krásně ohebné, takže se to dá navinout jak na 1.25", tak i 2" okulár nebo redukci. Takže díky a jdu na tu regulaci.
PS.: Když jsem do toho pásku o délce asi 17 cm navinutém na 2" okuláru tlačil nějakých 200mA, tak se zahřál asi po půl hodině o nějakých 5 stupňů nad teplotu místosti (23 oC) a když jsem na něj dýchl (co nejvíc, abych jej orosil), tak z referenčního okuláru (bez ohřevu) se orosení odpařilo asi za 1 minutu, kdežto z toho vyhřívaného do 5-ti sekund. Takže toto funguje, jen si myslím, že by se ta výhřevnost neměla přehánět, aby to zase na druhé straně nemělo vliv na kvalitu obrazu (aby člověk netemperoval hodinu dalekohled a pak si obraz pokazil ohřevem okuláru...). To vyzkouším časem a pak dám vědět.
PS.: Když jsem do toho pásku o délce asi 17 cm navinutém na 2" okuláru tlačil nějakých 200mA, tak se zahřál asi po půl hodině o nějakých 5 stupňů nad teplotu místosti (23 oC) a když jsem na něj dýchl (co nejvíc, abych jej orosil), tak z referenčního okuláru (bez ohřevu) se orosení odpařilo asi za 1 minutu, kdežto z toho vyhřívaného do 5-ti sekund. Takže toto funguje, jen si myslím, že by se ta výhřevnost neměla přehánět, aby to zase na druhé straně nemělo vliv na kvalitu obrazu (aby člověk netemperoval hodinu dalekohled a pak si obraz pokazil ohřevem okuláru...). To vyzkouším časem a pak dám vědět.
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
Ohřívání okulárů
Jojo, přesně tak. Jinak o tom odporovém drátu jsem začal uvažovat, až když jsem to měl hotovo a zjistil jsem, že se dá normálně koupit - tak jsem ho pak využil na vyhřívání bot a rukavic a je to OK.
Zdeněk F.