OpenCoeli
OpenCoeli
Zdravim, mam dotaz.
Premyslim ze bych zacal vytvaret novy astronomicky program. Rad bych vedel jestli to ma vubec smysl.
Pripada mi ze planetaria posledni dobou stagnuji. Chci neco otevreneho, snadno udrzovatelneho a rozsirovatelneho.
Dival jsem se na existujici planetaria, ale zadne neposkytuje pouzitelny zaklad. Takze jsem se rozhodl nastartovat vlastni projekt.
Program bude napsan v Jave s pouzitim Eclipse frameworku. Duvody pro javu:
* totalni rozsirovatelnost pomoci pluginu. Neni problem pridat kamkoli do menu novou polozku.
* velka rychlost vyvoje
* dobra udrzovatelnost
* moderni metody programovani (automaticke testy...)
* velke mnozstvi podpurnych knihoven
Planetarium by melo byt hodne velke, tzn jen v zakladni instalaci 30 MB knihoven + dalsich 30 MB katalogy (tycho2...) . Rychlost behu bude dobra, ale vykoupena mnozstvi RAM. Podle mych predpokladu si vezme 100 az 500 MB RAM.
Chci pouzit embedded database engine (derby), ktery je schopny zvladat databazi o velikosti 10 GB. Hvezdy do 17 - 18 magnitudy by nemely byt problem. Katalogy by sly nekde vyzebrat.
Dale chci pouzit nejaky framework na kresleni (draw2d, batik..). Hlavni vyhoda je layout manager (inteligentni umistovani popisku). Dalsi veci: export do PDF a SVG, antialisign.... Nevyhodou je delsi vykreslovani mapy, klidne i 30 sekund. Neplanuju zadne "realisticke" animace planet ci mlhovin. Mapa je mapa, zadny obrazek.
A asi nejdulezitejsi veci: chci aby planetarium bylo totalne otevrene. Tzn sly snadno programovat pluginy. Eclipse tohle umoznuje velmi dobre. Nemel by tedy byt problem doprogramovat vlastni efemeridy, vlastni system navigace, importovat vlastni katalogy... apod. Chci vytvorit zaklad, na kterem by mohl vzniknout "ekosystem" astronomickych programu.
Znalosti a casove moznosti na tenhle projekt mam.
Zajima me vas nazor...
Premyslim ze bych zacal vytvaret novy astronomicky program. Rad bych vedel jestli to ma vubec smysl.
Pripada mi ze planetaria posledni dobou stagnuji. Chci neco otevreneho, snadno udrzovatelneho a rozsirovatelneho.
Dival jsem se na existujici planetaria, ale zadne neposkytuje pouzitelny zaklad. Takze jsem se rozhodl nastartovat vlastni projekt.
Program bude napsan v Jave s pouzitim Eclipse frameworku. Duvody pro javu:
* totalni rozsirovatelnost pomoci pluginu. Neni problem pridat kamkoli do menu novou polozku.
* velka rychlost vyvoje
* dobra udrzovatelnost
* moderni metody programovani (automaticke testy...)
* velke mnozstvi podpurnych knihoven
Planetarium by melo byt hodne velke, tzn jen v zakladni instalaci 30 MB knihoven + dalsich 30 MB katalogy (tycho2...) . Rychlost behu bude dobra, ale vykoupena mnozstvi RAM. Podle mych predpokladu si vezme 100 az 500 MB RAM.
Chci pouzit embedded database engine (derby), ktery je schopny zvladat databazi o velikosti 10 GB. Hvezdy do 17 - 18 magnitudy by nemely byt problem. Katalogy by sly nekde vyzebrat.
Dale chci pouzit nejaky framework na kresleni (draw2d, batik..). Hlavni vyhoda je layout manager (inteligentni umistovani popisku). Dalsi veci: export do PDF a SVG, antialisign.... Nevyhodou je delsi vykreslovani mapy, klidne i 30 sekund. Neplanuju zadne "realisticke" animace planet ci mlhovin. Mapa je mapa, zadny obrazek.
A asi nejdulezitejsi veci: chci aby planetarium bylo totalne otevrene. Tzn sly snadno programovat pluginy. Eclipse tohle umoznuje velmi dobre. Nemel by tedy byt problem doprogramovat vlastni efemeridy, vlastni system navigace, importovat vlastni katalogy... apod. Chci vytvorit zaklad, na kterem by mohl vzniknout "ekosystem" astronomickych programu.
Znalosti a casove moznosti na tenhle projekt mam.
Zajima me vas nazor...
OpenCoeli
Pomala je alokace objektu a par dalsich veci. Tomu se da vyhnout optimalizacema. Pri malych velikostech databaze (10 GB) :-) neni s javou problem.
Hlavni problem je s pameti, optimalizace nejsou zadarmo. Pobezi to rychle, ale zabere klidne pul giga pameti.
Hlavni problem je s pameti, optimalizace nejsou zadarmo. Pobezi to rychle, ale zabere klidne pul giga pameti.
OpenCoeli
Ja by som to povazoval za projekt z neistym koncom. Prinos pre teba, ako vyvojara, samozrejme bude - nieco nove sa naucis, nieco zdokonalis ... Otazka je, co to prinesie koncovemu uzivatelovi - co dostane navyse oproti tomu co uz je na trhu ? Na akej SW technologii to bude postavene je uzivatelovi jedno. A nie som si celkom isty, ci PC planetarium je zrovna taky druh SW kde mozno este "ohurit" s niecim novym ?! Ked si zoberieme zakladnu funkcionalitu (zobrazovanie poloh nebeskych objektov v mape), tak vsetky dnes existujuce produkty to riesia viacmenej podobne - nieco zasadne nove sa tu asi nevymysli ... Mapa je jednoducho mapa a stale bude "len" mapou - bez ohladu na to ci je zelena alebo ruzova ...
- Martin Vyskočil
- Příspěvky: 1940
- Registrován: 27. 11. 2005, 21:13
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Věk: 44
OpenCoeli
No pokud by to bylo "OPEN-SOURCE", tak bych rek, ze to jistou sanci ma. Lidi jsou tvorivy a myslim, ze by se asi casem objevily zajimavy veci. Chtelo by to asi udelat kvalitni zaklad, aby slo na nej dobre navazat. Jinak s programovanim nemam nic spolecnyho, je to jen muj laickej pohled na vec.
TS 15x70, "Ostříží oko" 60/1040 (refraktor vlastní konstrukce)
OpenCoeli
SpaceMan napsal: Ja by som to povazoval za projekt z neistym koncom. Prinos pre teba, ako vyvojara, samozrejme bude - nieco nove sa naucis, nieco zdokonalis ... Otazka je, co to prinesie koncovemu uzivatelovi - co dostane navyse oproti tomu co uz je na trhu ? Na akej SW technologii to bude postavene je uzivatelovi jedno. A nie som si celkom isty, ci PC planetarium je zrovna taky druh SW kde mozno este "ohurit" s niecim novym ?! Ked si zoberieme zakladnu funkcionalitu (zobrazovanie poloh nebeskych objektov v mape), tak vsetky dnes existujuce produkty to riesia viacmenej podobne - nieco zasadne nove sa tu asi nevymysli ... Mapa je jednoducho mapa a stale bude "len" mapou - bez ohladu na to ci je zelena alebo ruzova ...
No kontkretne mapy budou lepsi. Diky vyuziti laout manageru a draw2d knihoven budou mapy v kvalite tisteneho atlasu. Tyhle knihovny napriklad zvladaji inteligentne usporadat popisky k objektum. U tistenych atlasu se to dela rucne. Kdyz se prida export do vektorove grafiky tak je vyhoda jasna.
Uzivatelovi je sice technologie ukradena, ale vyvojari ne. Problem je ze soucasna planetaria jsou psana tak ze jim rozumi jen autor. Vzit zdrojaky nektereho a pripsat tam novou funkcionalitu je "pain in ass". Muj cil je udelat dobry zaklad pro dalsi rozsirovani.
Takze z uzivatelskeho hlediska tohle bude jen dalsi program na kresleni map. Z programatorskeho to bude vec, ktera usetri 90% casu pri delani astronomickeho programu.
Napsat program ktery napriklad stahne informace o gama zablesku z internetu, zobrazi ho na mape, pokusi se ho identifikovat s hvezdami z katalogu a namiri teleskop timto smerem bude podstatne snazsi.
No kontkretne mapy budou lepsi. Diky vyuziti laout manageru a draw2d knihoven budou mapy v kvalite tisteneho atlasu. Tyhle knihovny napriklad zvladaji inteligentne usporadat popisky k objektum. U tistenych atlasu se to dela rucne. Kdyz se prida export do vektorove grafiky tak je vyhoda jasna.
Uzivatelovi je sice technologie ukradena, ale vyvojari ne. Problem je ze soucasna planetaria jsou psana tak ze jim rozumi jen autor. Vzit zdrojaky nektereho a pripsat tam novou funkcionalitu je "pain in ass". Muj cil je udelat dobry zaklad pro dalsi rozsirovani.
Takze z uzivatelskeho hlediska tohle bude jen dalsi program na kresleni map. Z programatorskeho to bude vec, ktera usetri 90% casu pri delani astronomickeho programu.
Napsat program ktery napriklad stahne informace o gama zablesku z internetu, zobrazi ho na mape, pokusi se ho identifikovat s hvezdami z katalogu a namiri teleskop timto smerem bude podstatne snazsi.
OpenCoeli
Myslim ze ta myslenka je velmi dobra a pokud zvladnes udrzet zakladni dokumentaci v anglictine (tak aby to bylo opravdu otevrene reseni) nemel by si mit problem s tim sehnat nasledovniky a podporovatele (pluginoautory, testery,...).
Klicova bude kvalita prvni alfa verze a hlavne tvoje zarputilost dotahnout to do rozumneho konce.
Nepochybuj o tom ze na jeden uspesne dotahnuty open source projekt existuji mozna desitky nastartovanych a nikdy nedokoncenych.
Pokud bude alfa sice chuda na funkce, ale architekturou zdrava, dostatecne robustni a rychla myslim ze by se to melo bez problemu uchytit.
Uz jsem dlouho nic neprogramoval (spise honim chudaky programatory jako jejich Projekt manazer), ale nejaky drobny plugin bych si treba i napsal rad... jen tak abych uplne nezakrnel...
Klicova bude kvalita prvni alfa verze a hlavne tvoje zarputilost dotahnout to do rozumneho konce.
Nepochybuj o tom ze na jeden uspesne dotahnuty open source projekt existuji mozna desitky nastartovanych a nikdy nedokoncenych.
Pokud bude alfa sice chuda na funkce, ale architekturou zdrava, dostatecne robustni a rychla myslim ze by se to melo bez problemu uchytit.
Uz jsem dlouho nic neprogramoval (spise honim chudaky programatory jako jejich Projekt manazer), ale nejaky drobny plugin bych si treba i napsal rad... jen tak abych uplne nezakrnel...
Pavel Vabrousek
- Miloš Hroch
- Příspěvky: 861
- Registrován: 23. 09. 2005, 20:39
OpenCoeli
Moc držím palce, i když v případě takto rozsáhlých projektů dělaných doma na koleně jsem trochu skeptik. Kdysi jsem něco také začal a dodnes mi to leží v počítači a je jisté, že už to nikdy nedodělám (protože v dnešní době to už ani nemá cenu). Tím tě ovšem nechci odrazovat, zaleží jen na tom jak hodně disponuješ volným časem a jak jsi schopný programátor
. Na tvém nápadu mě zaujala hlavně možnost exportu grafiky ve vektorovém formátu. Na tento problém jsem narazil při tvorbě svého atlasu, kde jsem nakonec musel z CdC exportovat čistě jen pozadí a veškeré popisky dodělávat ručo v grafickém editoru
, protože export z CdC byl naprosto nepoužitelný.


OpenCoeli
Při pohledu na seznam existujícího astronomického software http://astro.nineplanets.org/astrosoftware.html jsem skeptický.
Pokud to má splnit svůj účel, tak úspěchem není jen napsat alespoň částečně použitelný program, ale hlavně najít čas na jeho udržování. Technologie v tom hraje jen okrajovou roli.
Na internetu jde najít spoustu nadějných, ale mrtvých softwarových pomníčků od ambiciozních autorů, protože na ně jejich autor nemá čas.
Ale konec konců je to tvůj čas a já ti budu držet palce pokud se do toho pustíš.
Pokud to má splnit svůj účel, tak úspěchem není jen napsat alespoň částečně použitelný program, ale hlavně najít čas na jeho udržování. Technologie v tom hraje jen okrajovou roli.
Na internetu jde najít spoustu nadějných, ale mrtvých softwarových pomníčků od ambiciozních autorů, protože na ně jejich autor nemá čas.
Ale konec konců je to tvůj čas a já ti budu držet palce pokud se do toho pustíš.
OpenCoeli
Zde by mělo jít asi zejména o vyjádření pro programátory. Nechci
být rovněž pesimista, ale v podstatě astronomického softwaru existuje již celá řada a myslím si, že pokryje většinu potřeb i více náročnějšího uživatele. Rovněž vlastní mapy a katalogy jsou běžně dostupné a většinou je nedokážeme ani plně využít. Otevřenost pro programátory je asi velmi dobrá věc, ale takový projekt přece jenom bude náročnější.
Já nejsem samozřejmě žádný profík, ale všechno
co od softwaru vyžaduji, mi mou používané programy
splňují nadmíru.
Nechci nijak snižovat Tvůj zápal a dobrý úmysl, jenom vyjadřuji svůj názor, aby jsi zbytečně třeba
neztrácel čas s něčím, co již existuje.
Zdravím Jirka
být rovněž pesimista, ale v podstatě astronomického softwaru existuje již celá řada a myslím si, že pokryje většinu potřeb i více náročnějšího uživatele. Rovněž vlastní mapy a katalogy jsou běžně dostupné a většinou je nedokážeme ani plně využít. Otevřenost pro programátory je asi velmi dobrá věc, ale takový projekt přece jenom bude náročnější.
Já nejsem samozřejmě žádný profík, ale všechno
co od softwaru vyžaduji, mi mou používané programy
splňují nadmíru.
Nechci nijak snižovat Tvůj zápal a dobrý úmysl, jenom vyjadřuji svůj názor, aby jsi zbytečně třeba
neztrácel čas s něčím, co již existuje.
Zdravím Jirka
OpenCoeli
Budu mít možná pro programátory nepochopitelý názor. Ale preferuji specializované programy. Neumí sice všechno, nejsou modulové, nemohu si s nimi hrát. Ale jsou přesné i jednoduché, takže ani po roce nepotřebuji pátrat po správném nastavení. Navíc ty programy mívají vždy odpovídající výstupy - žádný universální kompromis. Možná vyžadují někdy asi i trochu větší znalosti problematiky - ale o to více lze s nimi jednoduše provádět.
Milan
Milan
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
OpenCoeli
MilAN napsal: Budu mít možná pro programátory nepochopitelý názor. Ale preferuji specializované programy. Naopak, toto je pro programatora pochopitelny nazor. Je to jeden z duvodu, proc casto misto slozite instalace, konfigurace a studia nejakeho sloziteho systemu proste sednu a napisu si sam program na to, co prave potrebuji. Treba i v Assembleru.
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
OpenCoeli
hroch napsal: Moc držím palce, i když v případě takto rozsáhlých projektů dělaných doma na koleně jsem trochu skeptik. Kdysi jsem něco také začal a dodnes mi to leží v počítači a je jisté, že už to nikdy nedodělám (protože v dnešní době to už ani nemá cenu). Tím tě ovšem nechci odrazovat, zaleží jen na tom jak hodně disponuješ volným časem a jak jsi schopný programátor
. Na tvém nápadu mě zaujala hlavně možnost exportu grafiky ve vektorovém formátu. Na tento problém jsem narazil při tvorbě svého atlasu, kde jsem nakonec musel z CdC exportovat čistě jen pozadí a veškeré popisky dodělávat ručo v grafickém editoru :P, protože export z CdC byl naprosto nepoužitelný.To by mohla být ona parketa, kde by mohl nabídnout něco víc než ostatní programy. Export či tisk map. Já jsem například ještě nenarazil na SW kde by šla vytisknout otáčivá mapka s dostatečným rozlišením a podrobnostma pro velikost tisku A3.
Nebo vložení podrobnějšího výřezu na ten samý list.
Zkrátka připadá mi , že tvorba vlastních tištěných map bývá dost bolavé místo stávajících SW. Hroch o tom ví asi své a málokdo má takovou trpělivost aby to dotáhl tak daleko jako on .

Nebo vložení podrobnějšího výřezu na ten samý list.
Zkrátka připadá mi , že tvorba vlastních tištěných map bývá dost bolavé místo stávajících SW. Hroch o tom ví asi své a málokdo má takovou trpělivost aby to dotáhl tak daleko jako on .
OpenCoeli
Mizar poslal do jineho prispevku odkaz na tenhle program:
http://www.uv.es/jrtorres/CNebulaX.htm
dokaze tisknout vektorove mapy...
http://www.uv.es/jrtorres/CNebulaX.htm
dokaze tisknout vektorove mapy...
OpenCoeli
MP napsal:
Naopak, toto je pro programatora pochopitelny nazor. Je to jeden z duvodu, proc casto misto slozite instalace, konfigurace a studia nejakeho sloziteho systemu proste sednu a napisu si sam program na to, co prave potrebuji. Treba i v Assembleru.
Paradoxne tohle je jeden z duvodu proc startuju tenhle projekt. Aby si programator neco mohl napsat, potrebuje nastroje (compiler, dokumentaci, data..) a tohle presne by mel ten program poskytovat.
Pokud by mel clovek resit problemy typu "najdi vsechny hvezdy v okruhu 0.5 stupne" asi by se z toho zblaznil.
Naopak, toto je pro programatora pochopitelny nazor. Je to jeden z duvodu, proc casto misto slozite instalace, konfigurace a studia nejakeho sloziteho systemu proste sednu a napisu si sam program na to, co prave potrebuji. Treba i v Assembleru.
Paradoxne tohle je jeden z duvodu proc startuju tenhle projekt. Aby si programator neco mohl napsat, potrebuje nastroje (compiler, dokumentaci, data..) a tohle presne by mel ten program poskytovat.
Pokud by mel clovek resit problemy typu "najdi vsechny hvezdy v okruhu 0.5 stupne" asi by se z toho zblaznil.