astronomie na vysoké škole

Nezávazné povídání o všem, co se týka astronomie.
Odpovědět
Monika Ch.

astronomie na vysoké škole

#61

Příspěvek od Monika Ch. »

Kubajz napsal: Přesně tak,To je ta správná kombinace matematiky,fyziky a chemie.Ale i pro chemii člověk musí mít intuitivní smysl a schopnost logického uvažování a schopnost odvodit si mnohé věci(reakce,vlastnosti látek...)bez toho aby měl jasný postup(typicky "vzoreček").Však je to v určitém smyslu aplikovaná matematika a fyzika.Ale na tvém místě bych si lámání hlavy nad budoucí VŠ opravdu nechal na později,člověk se vyvíjí a tak se mění i názory a ambice :)
Jojo, na výšku je ještě myslet čas. V chemii nemám vůbec žádné problémy, a v pátek jsem byla na okrese chemické olympiády. To jsem zvědavá, jak to dopadne. Jenže asi moc slavně ne, protože tam byli i naši gympláci a ti už mají chemii třetí rok, zatím co my ostatní smrtelníci teprv druhý..
Uživatelský avatar
kavka
Příspěvky: 1322
Registrován: 14. 11. 2005, 14:35
Bydliště: Rovensko pod Troskami
Věk: 70

astronomie na vysoké škole

#62

Příspěvek od kavka »

MP napsal:
Jsou tu i taci, kteri teto rovnosti nevyuzili a presto to rekli z hlavy ( holt si museli tech 100km/h vynasobit temi dvema hodinami ).



Tohle řešení je pochopitelně obecnější. Fakt, že moucha urazí za hodinu stejnou dráhu, jako oba vlaky dohromady, mne vedl k řešení. které jsem použil pro tento konkrétní případ já.
I u mne se asi jedná ohledně doporučení dalšího studia o profesionální deformaci. Na technické, nebo přírodovědné obory se mnoho lidí nehlásí, řada oborů se jeví lukrativnější. A mnozí z těch, kteří na gymnáziu neexcelovali, se dokáží vypracovat.
Kafka
Refraktor 135/1602 s Chromacorem N, LUNT 35/400, Dobson SW 254/1200, Zeiss 63/840, SW ED 80/600, binar Zeiss 50/540, Somet binar 25x100, triedr Tento 20x60, triedr Zeiss Jenoptem 10x50w, kukátko Kasai WideBino 2,3x40.....
Uživatelský avatar
bartaj007
Příspěvky: 322
Registrován: 19. 09. 2006, 22:18

astronomie na vysoké škole

#63

Příspěvek od bartaj007 »

Jsou tu i taci, kteri teto rovnosti nevyuzili a presto to rekli z hlavy ( holt si museli tech 100km/h vynasobit temi dvema hodinami ). Ale kdyz nekdo vubec nepouzije fakt, ze draha je rychlost krat cas, tak to je smutne. A zarazejici.


Nevím a nerozumím ti MP
ve tvém věku a s tvými zkušenostmi jsou spíš zarážející tak rychlé a tak kategorické soudy.
A tak negativní a odmítavý posudek mladému člověku s už tak dost zamotanou hlavou.
fakt ti nerozumím. (obzvlášť pasáži o spoustě desetiletých logiků)

To Eryn
VŮBEC na to nehleď ... Jak psal Kavka .. na základě jednoho příkladu prostě takový závěr udělat nelze. Jedinou chybu tu udělal se svým soudem MP a ne ty.
Navíc jsi na to šla ne sice nejlépe ale zjevně také správně. A to, že to nevyhovuje jednomu člověku konkrétně pro tento případ nic neznamená. V životě se ještě mockrát setkáš s tím, že tě někdo s mnohaletou zkušeností a rozsáhlejším vzděláním neoprávněně setře. Možná bys mu za pár let natrhla frak ... prostě dělej co tě baví a nestresuj se  ;D.
bóbiká dobson 250, triedr 10x50, CG5, equinox ED 80, lídlskop 70/700, Canon D350 a nějaké ty fíčury :-)&&http://picasaweb.google.cz/bartaj007
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

astronomie na vysoké škole

#64

Příspěvek od MP »

bartaj007 napsal:
Nevím a nerozumím ti MP
ve tvém věku a s tvými zkušenostmi jsou spíš zarážející tak rychlé a tak kategorické soudy.Proboha, copak nekoho odsuzuji ? Jen na zaklade zpusobu uvazovani nedoporucuji zabyvat se vazneji oborem, ktery Eryn podle jejich slov stejne nenavidi - takze se shodneme. A ten zpusob uvazovani poznam snadno a rychle - setkavam se s tim X-krat denne a neustale musim resit, komu co jak vysvetlovat pro tu "jeho" metodu zpracovani informaci. Prece nebudu pokrytecky doporucovat neco, o cem tusim, ze by se tim Eryn jen trapila. Takze, mila Eryn, pokud si take myslis, ze Te tu odsuzuji ( sam nevim, k cemu ), tak se Ti omlouvam, opravdu jsem to tak nemyslel. To bych musel odsoudit 70-80% obyvatel teto planety, kteri nemaji "bunky" na reseni logickych slovnich uloh ...

e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
Uživatelský avatar
Vabra
Příspěvky: 3994
Registrován: 10. 02. 2006, 17:20

astronomie na vysoké škole

#65

Příspěvek od Vabra »

Je to sice off topic, ale je to milej logickej prikladek. Cas jsem neskrtal, ale 2h * 100 km/h mi docvaklo po par vterinach. Jake bylo me prekvapeni, ze me manzelce psycholozce to trvalo jen o par vterin vice ;).
Pavel Vabrousek
Uživatelský avatar
Eryn
Příspěvky: 461
Registrován: 06. 02. 2006, 21:56
Kontaktovat uživatele:

astronomie na vysoké škole

#66

Příspěvek od Eryn »

Pôvodne som to nechcela spomínať, aby to nevyzeralo, ako v duchu hesla: "Po bitke je každý generál." ale čo už: Mňa po prečítaní si príkladu a upresnení, čo je rýchlosť voči čomu tiež napadlo číslo 200. Neviem ako, asi čisto intuitívne, možno len preto, že je také pekné okrúhle. Ale nechcela som to tam šmariť bez akéhokoľvek výpočtu a tak som začala rátať...no a ako to dopadlo, to už viete.

Ja netvrdím, že ma niekto odsudzuje, aspoň nie v tejto téme na fóre. Iné je to napríklad doma, kde som si od rodičov veľakrát vypočula, že neviem kresliť a tak som sa ani nenamáhala dávať si prihlášku na umelecký smer. Dosť ma však mrzí to, že som doteraz neprejavila nijaké výrazné nadanie ani matematicko-fyzikálnym-chemickým smerom (ak to všetko môžem hádzať do jedného vreca), ani jazykové zameranie. Angličtina je pre mňa horor, francúžština katastrofa a slovenčina mi ide síce nepatrne lepšie, ale ani tam to nie je žiadna sláva. Preto teraz, doslova v hodine dvanástej chytám paniku, čo idem vlastne študovať. Najskôr biológiu alebo geo - z týchto predmetov si ešte udržím zubami nechtami dvojky. Lenže ani tieto predmety ma nenadchýnajú a keby som na ne mala nadanie, predsa by som z nich mala lepšie známky...alebo nie?
Uživatelský avatar
css94381672
Příspěvky: 260
Registrován: 08. 11. 2005, 19:03

astronomie na vysoké škole

#67

Příspěvek od css94381672 »

uff...no - nevím, jestli je nějaká velká výhra přijít na to, že to bude za dvě hodiny (což se mi povedlo, ale předcházely tomu čtyři minuty vzrůstajícího neklidu, že neumím matematicky myslet), ale tak nějak nemohu přijít na to, jak odvodit tu funkci té řady (ty čtyři minuty jsem se o to pokoušel, pak sem to vzdal), natož pak, abych věděl, jak to pak sečíst...  ???

...aneb nejsem si jist, jestli takovýto logický chytáčky dokáží odhalit talent...

...krom toho.... p.Grygar měl taky z matiky čtyřky a jak jednou v TV říkal, musel matiku na vejšce dřít...

Taky hodně lidí říká, že se lze správnému matematickému, potažmo fyzikálnímu myšlení do určité míry naučit. Např. pokud člověk prostě udělá inventuru informací, který má a co všechno zná (a to se může udělat mechanicky), tak se problém zpřehlední a pak už je to jasné. Vsadím se, že problém u Eryn a jiných byl v tom, že se prostě chytla té jedné metody (spočíst to brutální silou) a taky se vsadím, že někteří, matematicky více nadaní jedinci než já, nad brutální silou vůbec neuvažovali a prostě to viděli.

MilAN napsal:
No, přeci nemůžeš od psychologa chtít, aby věděl, co je to matematika  ;D
no ten asi ne...jenže oni na to maj tabulky a postupy, jak vyhodnocovat. Já byl taky u psychologa, aby zjistil, na co mám buňky (protože rodičové neustále chtějí, abych byl doktorem). Více méně jsem dělal test osobnosti a pak něco na styl IQ testu. Bohužel patřím k těm, kteří mají talent na všechno a na nic  ;D ...nicméně přeci jenom nakonec (nevím proč, ale) doporučil na prvním místě VUT na druhém místě MatFyz (kam chci jít) a žádnýho doktora :)

...každopádně já bych psychologovi celkem věřil...

a ty známky...
...určití jedinci (např. já) neustále zapomínají psát u slovních příkladů odpovědi, dělat zkoušky, psát podmínky, numerický chyby typu 2x2=5
aneb na známky prostě nevěřím :D

takže doporučuju jít za svým snem...a dyštak ....no tak v nejhorším prostě vyletím....   ;)

aneb:

Má milá rozmilá, neplakej !
Život už není jinakej.

Dnes buďme ještě veselí
na naší bílé posteli !

Zejtra, co zejtra? Kdožpak ví.
Zejtra si lehneme do rakví.  :D ;)
(Gelner)
VK
Příspěvky: 1851
Registrován: 12. 12. 2008, 21:59

astronomie na vysoké škole

#68

Příspěvek od VK »

Řekněte mi někdo, jaké je přesné zadání toho příkladu s vlaky jedoucími proti sobě a tou mouchou (nebo čím), co létá mezi nimi.

Ať si to taky můžu vyřešit.

V. K.
Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 2704
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Bydliště: Praha Lužiny
Věk: 79
Kontaktovat uživatele:

astronomie na vysoké škole

#69

Příspěvek od KpS »

to VK: Znění úlohy je v příspěvku #31 od 3J.

... , ale tak nějak nemohu přijít na to, jak odvodit tu funkci té řady (ty čtyři minuty jsem se o to pokoušel, pak sem to vzdal), natož pak, abych věděl, jak to pak sečíst...  ???Pro ty, kteří na to šli "hrubou silou", ale vzdali to.

Těch 200 km je 1 (dráha). Moucha letí 2x rychleji než jede vlak a tak se o dráhu podělí s vlakem v poměru 2:1. Do prvního setkání uletí moucha 2/3 dráhy. Vlak, ze kterého původně vzlétla, je teď od ní vzdálen zpět 1/3 dráhy a situace se opakuje. Ona musí (teď už jen ze třetiny dráhy) uletět zase ty dvě třetiny. A tak stále znova.

 (2/3) + (1/3)*(2/3) + (1/9)*(2/3) + ... = 1

Celkem tedy moucha uletí dráhu celou.
Karel
Uživatelský avatar
cocky
Příspěvky: 416
Registrován: 22. 05. 2006, 13:56
Bydliště: Praha

astronomie na vysoké škole

#70

Příspěvek od cocky »

Tak je to na foru se vším. Mladá dívka, ještě skoro dítě, se odpovědně zamýšlí nad svojí životní dráhou. Očekává kvalifikované odpovědi, které jí umožní nahlédnout na svoji situaci ze všech stran. Dostane se jí debaty o slovní úloze s mouchou.
Bresser 10x50, Dobson 97/1000, GSO 200E, VMC110L
VK
Příspěvky: 1851
Registrován: 12. 12. 2008, 21:59

astronomie na vysoké škole

#71

Příspěvek od VK »

cocky napsal: Tak je to na foru se vším. Mladá dívka, ještě skoro dítě, se odpovědně zamýšlí nad svojí životní dráhou. Očekává kvalifikované odpovědi, které jí umožní nahlédnout na svoji situaci ze všech stran. Dostane se jí debaty o slovní úloze s mouchou.
Ano. A to lze považovat za selhání Astronomického fóra.

V. K.

P. S.: a to už je druhá holka v průběhu jednoho roku, která tohle dělá. Ty holky jsou asi opravdu zodpovědné.
VK
Příspěvky: 1851
Registrován: 12. 12. 2008, 21:59

astronomie na vysoké škole

#72

Příspěvek od VK »

KpS napsal: to VK: Znění úlohy je v příspěvku #31 od 3J.
Díky. ;)

Pro ty, kteří na to šli "hrubou silou", ale vzdali to.

Těch 200 km je 1 (dráha). Moucha letí 2x rychleji než jede vlak a tak se o dráhu podělí s vlakem v poměru 2:1. Do prvního setkání uletí moucha 2/3 dráhy. Vlak, ze kterého původně vzlétla, je teď od ní vzdálen zpět 1/3 dráhy a situace se opakuje. Ona musí (teď už jen ze třetiny dráhy) uletět zase ty dvě třetiny. A tak stále znova.

 (2/3) + (1/3)*(2/3) + (1/9)*(2/3) + ... = 1

Celkem tedy moucha uletí dráhu celou.
Z naznačeného výsledku je krásně vidět, že se jedná o geometrickou řadu. Tu umíme jednoduše sečíst.

V. K.
VK
Příspěvky: 1851
Registrován: 12. 12. 2008, 21:59

astronomie na vysoké škole

#73

Příspěvek od VK »

Eryn napsal: Pôvodne som to nechcela spomínať, aby to nevyzeralo, ako v duchu hesla: "Po bitke je každý generál." ale čo už: Mňa po prečítaní si príkladu a upresnení, čo je rýchlosť voči čomu tiež napadlo číslo 200. Neviem ako, asi čisto intuitívne, možno len preto, že je také pekné okrúhle. Ale nechcela som to tam šmariť bez akéhokoľvek výpočtu a tak som začala rátať...no a ako to dopadlo, to už viete.
To je vidět, že máš tu matematickou intuici, a že Ti to opravdu myslí. Akorát neumíš použít středoškolskou matematiku.

Ja netvrdím, že ma niekto odsudzuje, aspoň nie v tejto téme na fóre. Iné je to napríklad doma, kde som si od rodičov veľakrát vypočula, že neviem kresliť a tak som sa ani nenamáhala dávať si prihlášku na umelecký smer. Dosť ma však mrzí to, že som doteraz neprejavila nijaké výrazné nadanie ani matematicko-fyzikálnym-chemickým smerom (ak to všetko môžem hádzať do jedného vreca), ani jazykové zameranie. Angličtina je pre mňa horor, francúžština katastrofa a slovenčina mi ide síce nepatrne lepšie, ale ani tam to nie je žiadna sláva. Preto teraz, doslova v hodine dvanástej chytám paniku, čo idem vlastne študovať. Najskôr biológiu alebo geo - z týchto predmetov si ešte udržím zubami nechtami dvojky. Lenže ani tieto predmety ma nenadchýnajú a keby som na ne mala nadanie, predsa by som z nich mala lepšie známky...alebo nie?
Ten problém je u Tebe asi ve vyučovacích metodách (pak se nabízí ještě jedno vysvětlení, a to, že se ve škole příšerně flákáš, ale to já nedokážu posoudit, protože o Tobě dost nevím - a proto to taky netvrdím). Malér je v tom, že to takhle nemůže zůstat. Od první debaty na toto téma uplynulo už plných 11 měsíců, tj. skoro celý rok, a jsme stále prakticky tam, kde jsme byli. Prostě matematika Ti pořád nejde (ačkoli by Ti podle všeho jít měla). Jenomže teď už do maturity nemáš čas s tím něco udělat.

V. K.
VK
Příspěvky: 1851
Registrován: 12. 12. 2008, 21:59

astronomie na vysoké škole

#74

Příspěvek od VK »

css94381672 napsal: Taky hodně lidí říká, že se lze správnému matematickému, potažmo fyzikálnímu myšlení do určité míry naučit. Např. pokud člověk prostě udělá inventuru informací, který má a co všechno zná (a to se může udělat mechanicky), tak se problém zpřehlední a pak už je to jasné.
Ano, to je to descartovské "rozděl a pochopíš".

Vsadím se, že problém u Eryn a jiných byl v tom, že se prostě chytla té jedné metody (spočíst to brutální silou) a taky se vsadím, že někteří, matematicky více nadaní jedinci než já, nad brutální silou vůbec neuvažovali a prostě to viděli.
"Metoda vhledu" při řešení matematických úloh má ale svoje úskalí. My sice známe výsledek, připadá nám, že je dobře. Potom zjistíme, že opravdu dobře je. Jenomže nevíme, jak jsme se toho výsledku dobrali (nebo jak se ho druhý člověk dobral). Takže ta metoda je dobrá - dokonce i rychlá, šetří čas - ale může se stát, že to dotyčná osoba spočítá podle nesprávného algoritmu, který náhodou dává správný výsledek, protože příklad, který jsme zvolili, je do jisté míry speciální. A takhle je to i v geometrii.

A když potom zadáme jiný příklad, najednou je zle!

A proto se matematika musí opravdu studovat.

V. K.
Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2920
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

astronomie na vysoké škole

#75

Příspěvek od MP »

VK napsal:
Z naznačeného výsledku je krásně vidět, že se jedná o geometrickou řadu. Tu umíme jednoduše sečíst.Jenze, Vlado, ono nejde o ulohu na soucet geometricke rady. Ono vubec nejde o matematickou ulohu ( viz dalsi prispevky ). Jde o malou logickou hricku, takovy rychlotestik, zamaskovany tim, ze se na prvni pohled tvari, jako matematicky priklad. Spravne odpovedi mohou vypadat ruzne, napr. :

- moucha leta stejne rychle, jako jedou oba vlaky dohromady, za stejnou dobu tedy uleti stejnou drahu, jako ujedou oba vlaky dohromady

- moucha leti dvakrat rychleji, nez vlak, uleti tedy dvojnasobnou drahu, nez ujede vlak a ten ujede polovinu trati

apod.

Scitani geometricke rady je sice ciselnym resenim toho pocetniho prikladu, ale neni spravnou odpovedi na ten logicky testik. Toz tak.
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
Odpovědět