astronomie na vysoké škole
astronomie na vysoké škole
css94381672 napsal:
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"
Tak v našej triede je to veľmi aktuálna otázka. Z 31 žiakov má 14 (!) štvorku z matiky na polročnom vysvedčení a z toho 13 (!) ako sólovú štvorku (vrátane mňa).
A ja som sa čudovala, prečo nám hovoria "sprostí umelci". ;D
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"
Tak v našej triede je to veľmi aktuálna otázka. Z 31 žiakov má 14 (!) štvorku z matiky na polročnom vysvedčení a z toho 13 (!) ako sólovú štvorku (vrátane mňa).
A ja som sa čudovala, prečo nám hovoria "sprostí umelci". ;D
-
3J
astronomie na vysoké škole
css94381672 napsal:
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"
Odpověď je jednoduchá umět matematicky myslet,
jinak řečeno aby byl člověk schopen použít matematiku v praktickém životě " aplikovat " - logicky uvažovat.
Znalost vzorečků je asi ve školství dost přeceňována ale v praxi nikoho nezajímá jestli je umí našinec z paměti a nebo najde v tabulkách. Důležitější je zda je dokáže aplikovat. Ale samozřejmě pro vyšší matiku je znalost té středoškolské podstatná a neumí li někdo řešit rovnice se zlomky a chce se učit integrály , derivace , Fu... rozvoje atd. tak asi narazí.
V nějakém testu co běhají po E-mailu byl krásný příklad :
Na železnici z Prahy do Brna tedy dlouhé 200 Km vyjeli proti sobě dva vlaky rycholstí 50 Km v hodině.
Zároveň z prvního vzlétla " moucha " rychlostí 100 Km v hodině ve směru k druhému vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí směrem k prvnímu vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí opět k druhemu a tak pořád dokola, než ji vlaky mezi sebou rozmáčknou.
Kolik kilometrů nalétá moucha ?
Nemáš li problémy s matikou zpočítáš to obratem z hlavy. Stačí logicky uvažovat a násobilka.
Eryn zkusto řešení napíšu zítra.
tekže je otázka, co to znamená "nemít problémy s matikou"
Odpověď je jednoduchá umět matematicky myslet,
jinak řečeno aby byl člověk schopen použít matematiku v praktickém životě " aplikovat " - logicky uvažovat.
Znalost vzorečků je asi ve školství dost přeceňována ale v praxi nikoho nezajímá jestli je umí našinec z paměti a nebo najde v tabulkách. Důležitější je zda je dokáže aplikovat. Ale samozřejmě pro vyšší matiku je znalost té středoškolské podstatná a neumí li někdo řešit rovnice se zlomky a chce se učit integrály , derivace , Fu... rozvoje atd. tak asi narazí.
V nějakém testu co běhají po E-mailu byl krásný příklad :
Na železnici z Prahy do Brna tedy dlouhé 200 Km vyjeli proti sobě dva vlaky rycholstí 50 Km v hodině.
Zároveň z prvního vzlétla " moucha " rychlostí 100 Km v hodině ve směru k druhému vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí směrem k prvnímu vlaku. Když se ho dotkne otočí se a letí opět k druhemu a tak pořád dokola, než ji vlaky mezi sebou rozmáčknou.
Kolik kilometrů nalétá moucha ?
Nemáš li problémy s matikou zpočítáš to obratem z hlavy. Stačí logicky uvažovat a násobilka.
Eryn zkusto řešení napíšu zítra.
astronomie na vysoké škole
Kolik kilometrů nalétá moucha ?
Nemáš li problémy s matikou zpočítáš to obratem z hlavy. Stačí logicky uvažovat a násobilka.Nasobilka k tomu neni potreba. Staci logicky uvazovat.
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
astronomie na vysoké škole
Zároveň z prvního vzlétla " moucha " rychlostí 100 Km v hodině ve směru k druhému vlaku.
Jedno upresnenie: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam???
astronomie na vysoké škole
Eryn napsal: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam???Ja jsem to pochopil jako absolutni rychlost vuci inercialni soustave, ve ktere je uloha pocitana - tedy vuci kolejnicim 
Ale muzes si to spocitat i pro blechu, ktera neleta, ale skace a jeji rychlost je tedy vzdy vztazena k vlaku, od ktereho se naposled odrazila. Tam ale uz riskujes pouziti te nasobilky
Ale muzes si to spocitat i pro blechu, ktera neleta, ale skace a jeji rychlost je tedy vzdy vztazena k vlaku, od ktereho se naposled odrazila. Tam ale uz riskujes pouziti te nasobilky
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
astronomie na vysoké škole
Hezká úloha. Už se těším, až ji dám žáčkům v sekundě.
Kafka
Refraktor 135/1602 s Chromacorem N, LUNT 35/400, Dobson SW 254/1200, Zeiss 63/840, SW ED 80/600, binar Zeiss 50/540, Somet binar 25x100, triedr Tento 20x60, triedr Zeiss Jenoptem 10x50w, kukátko Kasai WideBino 2,3x40.....
Refraktor 135/1602 s Chromacorem N, LUNT 35/400, Dobson SW 254/1200, Zeiss 63/840, SW ED 80/600, binar Zeiss 50/540, Somet binar 25x100, triedr Tento 20x60, triedr Zeiss Jenoptem 10x50w, kukátko Kasai WideBino 2,3x40.....
astronomie na vysoké škole
Je to 200km? 

Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
-
3J
astronomie na vysoké škole
Eryn napsal:
Jedno upresnenie: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam??? V tak jednoduché úloze se myslí rychlost vůči zemi, kolejnicím, pozorovateli stojícím opodál, který to počítá apd.
Jedno upresnenie: Tá rýchlosť muchy 100 km/h, to sa myslí rýchlosť voči vlaku, z ktorého vzlietla, voči vlaku, ku ktorému mieri alebo voči koľajniciam??? V tak jednoduché úloze se myslí rychlost vůči zemi, kolejnicím, pozorovateli stojícím opodál, který to počítá apd.
-
3J
astronomie na vysoké škole
MP napsal:
Nasobilka k tomu neni potreba. Staci logicky uvazovat. ;)
opravuji, ne násobilka, ale násobení
Nasobilka k tomu neni potreba. Staci logicky uvazovat. ;)
opravuji, ne násobilka, ale násobení
astronomie na vysoké škole
SUMA pro x=1 az N ( ((400/3)*x) / ((3^x)/3) )
je to tak, ze?
je to tak, ze?

Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
-
3J
astronomie na vysoké škole
ladis napsal: Je to 200km? :-)nejde o výsledek ale o způsob !
Dá se to i počítat na kolikátem kilometru se potká moucha poprvé s druhým vlakem na kolikátem s prvním na kolikátem podruhé s druhým .....atd
Odvodit funkci pro rozvoj řady blížící se nule a s definovanou chybou sečíst .
Ale o tom to není.
P.S. Jo už jsi napsal řešení ale z hlavy bych to nechtěl počítat.
A nenapovídej ;)
Dá se to i počítat na kolikátem kilometru se potká moucha poprvé s druhým vlakem na kolikátem s prvním na kolikátem podruhé s druhým .....atd
Odvodit funkci pro rozvoj řady blížící se nule a s definovanou chybou sečíst .
Ale o tom to není.
P.S. Jo už jsi napsal řešení ale z hlavy bych to nechtěl počítat.
A nenapovídej ;)
astronomie na vysoké škole
opravuji, ne násobilka, ale násobení ;)No, tak narocneho ukonu bych schopen nebyl. Mne stacilo secist rychlosti vlaku a pak do spravnych mist polozit rovnitka ...
Ja ovsem nejsem matematik, ale fyzik, tak pouzivam ponekud matematicky malo exaktni reseni. A jako fyzik jsem take na baterky, protoze jsem zanedbal relativisticke efekty ( o kvantovych nemluve ).
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
-
3J
astronomie na vysoké škole
Dobře nebudu dál trápit.
Vlaky jedou stejnou rychlostí, takže se srazí uprostřed tedy ujedou každý 100 Km.
Jelikož jedou rychlostí 50 Km za hodinu
ujedou tuto vzdálenost a srazí se za 2 hodiny.
A za dvě hodiny moucha letící rychlostí 100 Km za hodinu uletí vzálenost 200Km a je přece jedno že mezi tím pendlovala mezi vlaky.
A o tom je myšlena ona věta
"nemít problémy s matikou"
Je to jako říct, že při řízení auta nesmíš mít problémy s řazením rychlostí. Ne znát kde je jaká rychlost a kolik zubů má které kolečko v převodovce, ale zařadit potřebnou rychlost aniž si to uvědomuješ ( aniž se musíš na to soustředit a přemýšlet o tom ).
Vlaky jedou stejnou rychlostí, takže se srazí uprostřed tedy ujedou každý 100 Km.
Jelikož jedou rychlostí 50 Km za hodinu
ujedou tuto vzdálenost a srazí se za 2 hodiny.
A za dvě hodiny moucha letící rychlostí 100 Km za hodinu uletí vzálenost 200Km a je přece jedno že mezi tím pendlovala mezi vlaky.
A o tom je myšlena ona věta
"nemít problémy s matikou"
Je to jako říct, že při řízení auta nesmíš mít problémy s řazením rychlostí. Ne znát kde je jaká rychlost a kolik zubů má které kolečko v převodovce, ale zařadit potřebnou rychlost aniž si to uvědomuješ ( aniž se musíš na to soustředit a přemýšlet o tom ).
astronomie na vysoké škole
3J> tak to je bobma vysvetleni a pritom tak jednoduche! No, ja holt na to sel pres ty "zuby", proto jsem take nestudoval matiku a fyziku
))

Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
astronomie na vysoké škole
Nech nad tým rozmýšľam ako chcem, vždy mi to skĺzava len do nechutných výpočtov. :'(
V tých výpočtoch mi to vychádza okolo 135 a viac sa mi to spresňovať nechce. Kríza v mojom rátaní nastane vždy, keď sa už vlaky dostanú príliš blízko seba a tým pádom prelietava veľmi krátke vzdialenosti za veľmi krátke časy...čo mi už silne pripomína nekonečné rady z ktorých som na poslednej písomke z matiky nevedela ani zaťať.
Takmer s istotou však vyhlasujem, že výsledok nebude väčší ako 200.
V tých výpočtoch mi to vychádza okolo 135 a viac sa mi to spresňovať nechce. Kríza v mojom rátaní nastane vždy, keď sa už vlaky dostanú príliš blízko seba a tým pádom prelietava veľmi krátke vzdialenosti za veľmi krátke časy...čo mi už silne pripomína nekonečné rady z ktorých som na poslednej písomke z matiky nevedela ani zaťať.
Takmer s istotou však vyhlasujem, že výsledok nebude väčší ako 200.