NGC 6888
NGC 6888
Ahoj, prohlidnutím snímku jsem zjistila, že modrý flat byl špatný, proto jsem jej nahradila červeným flatem. Snímek jsem znovu a lépe barevně upravila.
http://www.astronomie.cz/modules.php?na ... e&sid=1119
Katka
http://www.astronomie.cz/modules.php?na ... e&sid=1119
Katka
- MMys
- Příspěvky: 17696
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
NGC 6888
Nechápu, na co pořizuješ flat field snímky v barvě ??? Vždyť přeci flatfield musí být monochromatický, nedokážu si představit že by zrcadlová soustava produkovala flatfield s barevným gradientem. Flatfield se pořizuje bez filtru.
Zkus to ujasnit, co s těmi snímky vlastně děláš ?
Zkus to ujasnit, co s těmi snímky vlastně děláš ?
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- MMys
- Příspěvky: 17696
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
NGC 6888
Pochopil bych to při fotometrii, kde potřebuješ vše naprosto přesně, ale pokud děláš obrázek pro efekt, stačí přeci flat celé soustavy přes clear filtr. Tedy pokud jsou všechny filtry ve stejných objímkách a stejného typu.
Samozřejmě nic tomu nebrání, dělat to i pro jednotlivé barvy, ale filtry jsou většinou od senzoru tak daleko, že drobný prach na nich není na snímku už vidět. Narozdíl od fotometrie kdy chceš třeba měřit setiny mag. tam je to nutnost.
To, že jsi mohla vyměnit flat od modrého filtru za flat od červeného přeci jasně dokazuje, že flat na barvě nezávisí.
Pokud chceš ale eliminovat všechny vlivy na 100%, klidně to tak dělej. Pokud ale nebudou flaty na 100% v pořádku a rovnoměrné, naopak si tam zaneseš barevné gradienty.
Samozřejmě nic tomu nebrání, dělat to i pro jednotlivé barvy, ale filtry jsou většinou od senzoru tak daleko, že drobný prach na nich není na snímku už vidět. Narozdíl od fotometrie kdy chceš třeba měřit setiny mag. tam je to nutnost.
To, že jsi mohla vyměnit flat od modrého filtru za flat od červeného přeci jasně dokazuje, že flat na barvě nezávisí.
Pokud chceš ale eliminovat všechny vlivy na 100%, klidně to tak dělej. Pokud ale nebudou flaty na 100% v pořádku a rovnoměrné, naopak si tam zaneseš barevné gradienty.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
NGC 6888
Zkusil jsem včera, , jak se dá fotit i přes přecházející slabou oblačnost. Foceno ATIKem 16, přes 13nm H-alfa filtr, expozice 8x 20 minut. Objektiv Meogon, cloněný na 5,6 , takže v mm je to 14/80 . Na snímku je oblast od gamma Cyg po NGC 6888
100% rozlišení na klik
100% rozlišení na klik
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- thynek
- Příspěvky: 101
- Registrován: 14. 06. 2007, 21:31
- Bydliště: Dark Sky Beskydy - Park tmavé oblohy
- Kontaktovat uživatele:
NGC 6888
MMys napsal: Pochopil bych to při fotometrii, kde potřebuješ vše naprosto přesně, ale pokud děláš obrázek pro efekt, stačí přeci flat celé soustavy přes clear filtr. Tedy pokud jsou všechny filtry ve stejných objímkách a stejného typu.
Samozřejmě nic tomu nebrání, dělat to i pro jednotlivé barvy, ale filtry jsou většinou od senzoru tak daleko, že drobný prach na nich není na snímku už vidět. Narozdíl od fotometrie kdy chceš třeba měřit setiny mag. tam je to nutnost.
To, že jsi mohla vyměnit flat od modrého filtru za flat od červeného přeci jasně dokazuje, že flat na barvě nezávisí.
Pokud chceš ale eliminovat všechny vlivy na 100%, klidně to tak dělej. Pokud ale nebudou flaty na 100% v pořádku a rovnoměrné, naopak si tam zaneseš barevné gradienty.
Ahoj, tohle slyším poprvé. Já měl vždy za to, že změna čehokoliv mezi rosnicí dalekohledu a čipem kamery (např. změna filtru) = změna optické soustavy = nový flat. I když jsou filtry o trochu dál před čipem než krycí sklíčko na čipu, přesto se nečistoty na filtrech ve snímcích zobrazí stejně, jako nečistoty na krycím sklíčku čipu, jen s tím rozdílem, že budou díky větší vzálenosti od čipu o něco málo větší.
Snímek od Viki nemůže dokazovat, zda lze místo "modrého" flatu použít bez problému "červený" flat, protože snímek je zobrazen pouze tak, aby následky použití jiného flatu nebyly znát (obraz ze snímku není tolik "vytažen", jak by mohl být, kdyby bylo vše v pořádku). Modrý flat (jak Viki psala) byl špatně nasnímán, proto jej nahradila "červeným", který provedl alespoň opravu o vinetaci. Zkoušeli jsme taky náhradu "modrého" flatu "zeleným" flatem, s ním ale vycházel obraz horší.
Zde je malá animace dvou flatů pořízených přes různé filtry - docela by potřebovaly vyčistit ::)
Kromě vinětace je taky vidět, že větší tmavé kolečka jsou na různých místech (nečistoty na filtrech), zatímco menší tmavé kolečka jsou stále na stejných místech (nečistoty na krycím sklíčku ccd kamery). Pokud se tedy nedodrží to, že snímky pořízené přes R filtr se musí opravit flatem pořízeným přes R filtr, snímky přes G filtr flatem přes G filtr atd., vznikají v obraze různobarevné nesmysly, které tam nepatří a zbytečně se tím snižuje možnost vytáhnout ze snímku maximum koukatelného obrazu.
Samozřejmě nic tomu nebrání, dělat to i pro jednotlivé barvy, ale filtry jsou většinou od senzoru tak daleko, že drobný prach na nich není na snímku už vidět. Narozdíl od fotometrie kdy chceš třeba měřit setiny mag. tam je to nutnost.
To, že jsi mohla vyměnit flat od modrého filtru za flat od červeného přeci jasně dokazuje, že flat na barvě nezávisí.
Pokud chceš ale eliminovat všechny vlivy na 100%, klidně to tak dělej. Pokud ale nebudou flaty na 100% v pořádku a rovnoměrné, naopak si tam zaneseš barevné gradienty.
Ahoj, tohle slyším poprvé. Já měl vždy za to, že změna čehokoliv mezi rosnicí dalekohledu a čipem kamery (např. změna filtru) = změna optické soustavy = nový flat. I když jsou filtry o trochu dál před čipem než krycí sklíčko na čipu, přesto se nečistoty na filtrech ve snímcích zobrazí stejně, jako nečistoty na krycím sklíčku čipu, jen s tím rozdílem, že budou díky větší vzálenosti od čipu o něco málo větší.
Snímek od Viki nemůže dokazovat, zda lze místo "modrého" flatu použít bez problému "červený" flat, protože snímek je zobrazen pouze tak, aby následky použití jiného flatu nebyly znát (obraz ze snímku není tolik "vytažen", jak by mohl být, kdyby bylo vše v pořádku). Modrý flat (jak Viki psala) byl špatně nasnímán, proto jej nahradila "červeným", který provedl alespoň opravu o vinetaci. Zkoušeli jsme taky náhradu "modrého" flatu "zeleným" flatem, s ním ale vycházel obraz horší.
Zde je malá animace dvou flatů pořízených přes různé filtry - docela by potřebovaly vyčistit ::)
Kromě vinětace je taky vidět, že větší tmavé kolečka jsou na různých místech (nečistoty na filtrech), zatímco menší tmavé kolečka jsou stále na stejných místech (nečistoty na krycím sklíčku ccd kamery). Pokud se tedy nedodrží to, že snímky pořízené přes R filtr se musí opravit flatem pořízeným přes R filtr, snímky přes G filtr flatem přes G filtr atd., vznikají v obraze různobarevné nesmysly, které tam nepatří a zbytečně se tím snižuje možnost vytáhnout ze snímku maximum koukatelného obrazu.
https://www.darkskybeskydy.cz, https://www.facebook.com/Vecerypodhvezdami, 16" Ritchey-Chrétien, montáž Planewave L-500, kamera MII C3-61000, Lunt LS80T Halfa
- Psion
- Příspěvky: 11788
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 61
- Kontaktovat uživatele:
NGC 6888
Martin zapoměl, že u CCD kamer mohou být filtry až těsně u čipu a pak to problém přináší. Já fotím Sbig ST-402ME a přiznám se, že jsem nikdy neměl problém s vinětací nebo prachem na čipu, takže flatfield nikdy nedělám. Zřejmě má vyšší řada SBIG špatně řešenou optickou cestu a vinětace včetně prachových defektů se tam projevuje.
- MMys
- Příspěvky: 17696
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
NGC 6888
Jasně, to s těmi špinavými filtry mi nějak nedošlo, ale na druhou stranu - pokud ty flatfieldy vypadají takhle příšerně, nebylo by skoro od věci ty filtry raději vyčistit ? Nedokážu si představit, jak ty filtry asi musí vypadat, když je tam vidět tohle.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
NGC 6888
Vo vlakne o Riasovej hmlovine som ukazoval nas typicky flat:
http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/ ... rt=153#153
To, ako vyzera, je odlisne od toho, ako je zobrazeny - tie "machule" a vinetacia su v rozsahu cca 2000-4000 z 0-65535... A moj nazor je ten, aky napisal thynek - pre kazdu opticku sustavu treba novy flat, teda dam iny filter - musim urobit novy flat. A to nielen kvoli necistotam, ale celkovej charakteristike sustavy...
A celkom sa mi nezda tvrdenie, ze flat musi byt monochromaticky (co s DSLR, ze?) - formuloval by som to tak, ze spravny flat by mal byt snimany pre kazdu pouzitu zostavu objektiv/filter/snimac.
http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/ ... rt=153#153
To, ako vyzera, je odlisne od toho, ako je zobrazeny - tie "machule" a vinetacia su v rozsahu cca 2000-4000 z 0-65535... A moj nazor je ten, aky napisal thynek - pre kazdu opticku sustavu treba novy flat, teda dam iny filter - musim urobit novy flat. A to nielen kvoli necistotam, ale celkovej charakteristike sustavy...
A celkom sa mi nezda tvrdenie, ze flat musi byt monochromaticky (co s DSLR, ze?) - formuloval by som to tak, ze spravny flat by mal byt snimany pre kazdu pouzitu zostavu objektiv/filter/snimac.
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk
- MMys
- Příspěvky: 17696
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
NGC 6888
ceres napsal: Vo vlakne o Riasovej hmlovine som ukazoval nas typicky flat:
http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/ ... rt=153#153
To, ako vyzera, je odlisne od toho, ako je zobrazeny - tie "machule" a vinetacia su v rozsahu cca 2000-4000 z 0-65535... A moj nazor je ten, aky napisal thynek - pre kazdu opticku sustavu treba novy flat, teda dam iny filter - musim urobit novy flat. A to nielen kvoli necistotam, ale celkovej charakteristike sustavy...
A celkom sa mi nezda tvrdenie, ze flat musi byt monochromaticky (co s DSLR, ze?) - formuloval by som to tak, ze spravny flat by mal byt snimany pre kazdu pouzitu zostavu objektiv/filter/snimac.
Tak už to neřeš, prostě mi nějak nedošlo, že i na tom filtru se prach projeví. Představa byla, že flat s clear filtrem postihuje vinětaci soustavy naprosto stejně, jako s barevnými filtry (což platí, pokud jsou stejného typu a není na nich bordel ).
http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/ ... rt=153#153
To, ako vyzera, je odlisne od toho, ako je zobrazeny - tie "machule" a vinetacia su v rozsahu cca 2000-4000 z 0-65535... A moj nazor je ten, aky napisal thynek - pre kazdu opticku sustavu treba novy flat, teda dam iny filter - musim urobit novy flat. A to nielen kvoli necistotam, ale celkovej charakteristike sustavy...
A celkom sa mi nezda tvrdenie, ze flat musi byt monochromaticky (co s DSLR, ze?) - formuloval by som to tak, ze spravny flat by mal byt snimany pre kazdu pouzitu zostavu objektiv/filter/snimac.
Tak už to neřeš, prostě mi nějak nedošlo, že i na tom filtru se prach projeví. Představa byla, že flat s clear filtrem postihuje vinětaci soustavy naprosto stejně, jako s barevnými filtry (což platí, pokud jsou stejného typu a není na nich bordel ).
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
NGC 6888
Pozor, to je Scopos 66/400, ten sme tu uz rozoberali, ten vinetuje uz na takom 2/3" cipe...
e este raz pozor - vinetuje vsetko, len je otazka, ako sa to prejavi pri spracovani... A navyse mam podozrenie, ze je velmi dolezite sledovat aj kolmost cipu voci nan dopadajucim lucom - to vie spravit riadnu paseku a je o tom niekolko zaujimavych pojednani, napr. CH. Buil (http://astrosurf.com/buil/tilt/test.htm)...
e este raz pozor - vinetuje vsetko, len je otazka, ako sa to prejavi pri spracovani... A navyse mam podozrenie, ze je velmi dolezite sledovat aj kolmost cipu voci nan dopadajucim lucom - to vie spravit riadnu paseku a je o tom niekolko zaujimavych pojednani, napr. CH. Buil (http://astrosurf.com/buil/tilt/test.htm)...
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk
NGC 6888
MMys napsal: Tak už to neřeš ... .
To je v pohode, len som si uvedomil, ze dost ludi tu berie niektore nase vyjadrenia ako zaruceny navod, tak nech to aj funguje
To je v pohode, len som si uvedomil, ze dost ludi tu berie niektore nase vyjadrenia ako zaruceny navod, tak nech to aj funguje
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk