Měření reálné kapacity baterií

Diskuze o všem, co ještě patří do astrotechniky a jinam se nevešlo
Odpovědět
czmince@email.cz
Příspěvky: 2
Registrován: 13. 08. 2018, 21:25

Re: Měření reálné kapacity baterií

#76

Příspěvek od czmince@email.cz »

Zdravím, kde se dá takový měřák koupit?
Uživatelský avatar
biker.fm
Příspěvky: 4112
Registrován: 09. 06. 2008, 02:34
Bydliště: Frydek-Mistek
Věk: 56
Kontaktovat uživatele:

Re: Měření reálné kapacity baterií

#77

Příspěvek od biker.fm »

czmince@email.cz píše:Zdravím, kde se dá takový měřák koupit?
http://aliexpress.com
http://ebay.com
Pozorovani hvezd na nocni obloze = prijemny relax v kazdodennim stresu.


APM 152/1200 a mala Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
Uživatelský avatar
MiroRW
Příspěvky: 46
Registrován: 15. 06. 2015, 20:59
Bydliště: Partizánske
Věk: 56

Re: Měření reálné kapacity baterií

#78

Příspěvek od MiroRW »

czmince@email.cz píše:Zdravím, kde se dá takový měřák koupit?
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... -a-baterii

vo firme už viac ako 10rokov používame tento, bol síce drahý ale na profylaxiu našich inštalácií veľmi dobrý:
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... e-ibt.html
Celestron C8, AZ-EQ6GT, bino semiApo 32x88
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11502
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Měření reálné kapacity baterií

#79

Příspěvek od Psion »

Potřeboval jsem menší lehkou baterii se slušnou kapacitou, tahle má dle výrobce 13 Ah při 12V, výstup 12V na klasickou auto zásuvku 12V. Má ještě výstup USB na 5V a USB-C až 20V, takže se tím dá nabíjet skoro vše s max 45W odběrem. Dělal jsem test vybíjení při 350 mAh, plně nabitá baterie měla 11,95V, po vybití 1.4 Ah už 11,65. Po 3,5 Ah už je napětí 11V, baterie ale stále hlásí plně nabito (svítí všechny 4 led kontrolky). Škoda, že neudělali stabilizovaný výstup, tohle některé montáže a kamery nebudou mít rády.

https://www.imperial-fishing.cz/ridgemo ... -1858.html
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Měření reálné kapacity baterií

#80

Příspěvek od Bill »

Proč sis nekoupil tuhle?
Je levnější, má větší kapacitu a stabilizovaný výstup:
Cigarette Output:DC12V/15A (nestabilizovaný)
Laptop Output:12V-16V-19V-21V/3.5A

http://www.astro-forum.cz/viewtopic.php?f=20&t=5241
https://www.mivardi.cz/produkty/bivaky- ... -hardcore/

Případně (pravděpodobně) stejná na Ali:
https://www.aliexpress.com/item/Portabl ... 44358.html

Schválně jsem to dal do 2 vláken, ať to nezapadne :-)
Tak teď už je to ve třech.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11502
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Měření reálné kapacity baterií

#81

Příspěvek od Psion »

Můj požadavek byla kapacita baterie minimálně 10Ah/12V a USB-C a váhy do 1kg. Bohužel o stabilizaci napětí se většinou nikde nepíše.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Měření reálné kapacity baterií

#82

Příspěvek od Bill »

Většina má přepínací výstup na noťas ap.
12V napětí z toho výstupu je určitě stabilizované...

Weight: 1275g - to by jsi ještě asi unesl?
Ale zase nemá USB-C...
M:736 750 113
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5403
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: Měření reálné kapacity baterií

#83

Příspěvek od vla »

Pepo, pokud je plné nabití 11,95V, tak mi to přijde dost divné, pokud tam jsou li-on články, tak by to mělo být kolem 12,5V. Na life to taky nevychází, tak nevím. Leda že bys měřil někde za něčím a ne přímo napětí akumulátoru. Skládám si solární aku z použitých lionek 18650 a i ty mají mnohdy po několika měsících čekání na zpracování 4,1-4,25V , takže u nových bych aspoň těch 4,1 určitě očekával, i když dnes jsou i články s napětím 4,35 V jako max.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11502
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Měření reálné kapacity baterií

#84

Příspěvek od Psion »

Ten výstup divný je, těžko říct, jak to mají udělané a články poskládané, každopádně realita je taková, že s vybíjením docela prudce klesá napětí. Měřím to přímo na výstupu z AKU, při zatížení 350 mA. Po dodání 7,5 Ah už má baterie pouhých 10,5V. Podivné ale je, že svítí 3 LED, tedy 75% a méně kapacity. Očekával bych 50% a méně, protože baterie má 13 Ah.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Měření reálné kapacity baterií

#85

Příspěvek od Bill »

Psion píše: Podivné ale je, že svítí 3 LED, tedy 75% a méně kapacity. Očekával bych 50% a méně, protože baterie má 13 Ah.
Tohle bych vůbec neřešil. Mám PB z Německa a při cca 50% kapacity pořád svítí všechny LED. Dokonce je v návodu i něco jako že udávaná kapacita je orientační. Nová verze má displej a tam už to ukazuje slušně.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11502
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Měření reálné kapacity baterií

#86

Příspěvek od Psion »

Mám takový dotaz do pléna, jak vlastně funguje v Li-Ion baterii snížení kapacity s teplotou? Řekněme že máme nabitou baterii s kapacitou 100 Ah při 20°C. Okolní teplota klesne na 0°C, tedy kapacita klesne řekněme o 20% na 80 Ah. Předpokládám, že se zvýší vnitřní odpor baterie a tím poklesne výstupní napětí. Pokud budu pomalu vybíjet baterii proudem řekněme 1A, naměřím cca těch 80% kapacity. Stejně pokud začnu baterii nabíjet malým proudem, dostanu do ní jen 80% kapacity. Pokud budu vybíjet nebo nabíjet proudem 30A, baterie se ohřeje a kapacita začne opět růst až na 100%, je můj předpoklad správný a je to jen otázka vnitřního odporu baterie?
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Měření reálné kapacity baterií

#87

Příspěvek od zuzi »

Já si myslím že jsi to popsal přesně jak to je, vnitřní odpor je důsledkem zpomalení chemických reakci a tím že z/do pouzijes velký proud, ohřeje se a tím se sníží vnitřní odpor a zvedne kapacita. V elektroautech jsou v bateriích integrovaný kapalinové deskové chladiče, které je nejen ochlazují, ale i v zimě ohrivaji na provozní teplotu.
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Měření reálné kapacity baterií

#88

Příspěvek od hades »

Kdysi mě zaujalo řešení, které používá Láďa Kamarád a říká mu atomkufr. Mimo jiné zajímavosti tam má přidané obvody, které články baterií zahřívají. Na technickou realizaci jsem se neptal
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11502
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Měření reálné kapacity baterií

#89

Příspěvek od Psion »

zuzi píše:Já si myslím že jsi to popsal přesně jak to je, vnitřní odpor je důsledkem zpomalení chemických reakci a tím že z/do pouzijes velký proud, ohřeje se a tím se sníží vnitřní odpor a zvedne kapacita. V elektroautech jsou v bateriích integrovaný kapalinové deskové chladiče, které je nejen ochlazují, ale i v zimě ohrivaji na provozní teplotu.
Testoval jsem to na svém elektroautě, tam dochází k základnímu ohřevu baterií při předtopení před odjezdem asi o 8°C nad teplotu okolí. Silný ohřev baterií nastává pokud okolní teplota klesne pod -10°C. Pořád se ale nemohu dopočítat, co v zimě tolik vybíjí baterii. I když kapacita baterií je řekněme o 15% níže než v jarním počasí, tak snížení kapacity o 15% nevysvětluje ten výrazně kratší dojezd i když započítám topení, které bere řekněme 0,5-1 kW dle venkovní teploty. Nevěřím, že by v chladnějším počasí měl motor či elektronika nižší účinnost (to se musí zahřát dost rychle), pořád mi schází cca 8-10% energie. Spotřeba kolem 20°C je 12 kWh/100 km, kolem 0°C je 16,5 kWh/100 km.

P.S. Možná to je právě ta účinnost motoru 90%, tam se ta energie asi ztrácí.
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Měření reálné kapacity baterií

#90

Příspěvek od zuzi »

Je zvýšená spotřeba a nebo je kratší dojezd? Ono to neznamená to samé. Co jsem zatím viděl diagnostický tak u baterek je běžné že hlásí vybití při jiném zbývajícím náboji v závislosti na teplotě okolí. Třeba při 5 stupních to je skoro 25% zbývajícího naboje, ale již to hlásí skoro nulu. Při 25 stupních to je třeba jen 15%.
Ale rozhodně auto má i další ztráty za nízkých teplot. Už jen ta energie na ohřev baterek, která není úplně malá, baterky váží dost kg. Další jsou ložiska pohonného ústrojí, hlavně v kolech a homokyneticke klouby. Pokud se jezdí krátké trasy, kdy se to pořádně neprohřeje, je to výrazně. Dále nevím zda tam máš zimaky, ty taky přidaji ztráty.
Oni se tím automobilky moc nechlubí, nikdy nemuseli :-)
Odpovědět