EQ6 nosnost
EQ6 nosnost
Hmm, možná proto jsem se s tím vikláním u své montáže nesetkal na rozdíl od Martina, takže asi to mám dotažené už z fabriky...
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
EQ6 nosnost
Tak jsem dnes v noci ověřoval u své montáže to pružení (jak jsem slíbil), které se vyskytlo na hvězdárně ve Vyškově a musím konstatovat, že jsem u sebe nic takového nepozoroval. Věnoval jsem se tomu skoro tři hodiny, sesouhlasil optickou osu polárního hledáčku s RA osou, provedl polární ustavení dle hodinového úhlu, ale ať jsem se snažil sebevíc, tak prostě po natočení dalekohledu Polárka stála vůči osnově na fleku a nikam se neposouvala na rozdíl od toho Vyškova.
Z toho mi tedy zatím vyplývá, že je to asi problém přetížení EQ-6 při osazení Newtonem 250/1200. Možná časem přijdeme na jiné vysvětlení...
Ještě jedna poznámka na okraj: ty elevační šrouby jsou fakt na pytel: na "jižním" (tedy ten, který se šroubuje do montáže z jihu) sedí celá hlava montáže včetně dalekohledu a když s ním chce člověk otočit, tak aby si vzal kleště, zatímco toho severního (je-li již přitisknut k tomu nastavovacímu jazyku) se stačí jen zlehka dotknout jedním prstem a trochu otočit kolem své osy a Polárka lítá po osnově jak splašená. Řešením není ani jej dotáhnout, protože tím by se spolehlivě ohnul ten jižní elevační šroub :(.
Z toho mi tedy zatím vyplývá, že je to asi problém přetížení EQ-6 při osazení Newtonem 250/1200. Možná časem přijdeme na jiné vysvětlení...
Ještě jedna poznámka na okraj: ty elevační šrouby jsou fakt na pytel: na "jižním" (tedy ten, který se šroubuje do montáže z jihu) sedí celá hlava montáže včetně dalekohledu a když s ním chce člověk otočit, tak aby si vzal kleště, zatímco toho severního (je-li již přitisknut k tomu nastavovacímu jazyku) se stačí jen zlehka dotknout jedním prstem a trochu otočit kolem své osy a Polárka lítá po osnově jak splašená. Řešením není ani jej dotáhnout, protože tím by se spolehlivě ohnul ten jižní elevační šroub :(.
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
EQ6 nosnost
Napadlo mě ještě jedno (sice velmi triviální ale zase jednoduché) řešení, jak pomoci tomu jižnímu elevačnímu šroubu bez rozborky montáže. To nastavování elevace je v podstatě páka a ten jižní šroub (v našich zěmepisných šířkách) drží celou váhu montáže, dalekohledu a protizávaží. Nebylo by naprosto dostačující udělat protizávaží na polární osu (i když uznávám, že to zní šíleně, ale ...) ? Prostě tak, aby montáž byla rámcově vyvážená na tom elevačnímu kloubu (jak popisoval Alien, že odloupnul ty krytky a dotáhl šroubky). Pak by mohl jít náklon elevace krásně plynule (v podstatě jako u nastavení azimutu pol. osy) a ty elevační šrouby by byly jen jako aretace správné polohy.
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
- alex
- Příspěvky: 222
- Registrován: 12. 05. 2005, 13:15
- Bydliště: Nové Zámky
- Věk: 65
- Kontaktovat uživatele:
Re: EQ6 nosnost
Ja mám tiež preťaženú CG-5, čo je podobná situácia.alex píše:To nastavování elevace je v podstatě páka a ten jižní šroub (v našich zěmepisných šířkách) drží celou váhu montáže, dalekohledu a protizávaží. Nebylo by naprosto dostačující udělat protizávaží na polární osu
Vyzerá tak, že na nižších zemepisných šírkach musí byť situáci ešte horšia, na vyšších asi lepšia.
Nemá niekto vymenenú skrutku na nejakú robustnejšiu ???
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://ameleg.webzdarma.cz
EQ6 nosnost
S tím jižním šroubem je opravdu problém. Já měl (u EQ5) tento šroub ohnutý už v nové montáži. Celé jsem to měl v práci na předělání, ale nakonec to dopadlo tak,že jsem si z kvalitního materiálu nechal udělat šroub nový a ten je pevněší a neohýbá se. Myslím, že největší problém je, že je ten šroub hodně dlouhý.
ladaS
ladaS
http://lsastrofoto.cz/ e-mail: l[dot]spejchlik[at]seznam[dot]cz
N200/800
refr.70/500
Canon EOS 7D MK II.,CCD QHY8
NEQ6SS
12” DOBSON FLEX TUBE 305/1500mm
N200/800
refr.70/500
Canon EOS 7D MK II.,CCD QHY8
NEQ6SS
12” DOBSON FLEX TUBE 305/1500mm
EQ6 nosnost
ladaS napsal: S tím jižním šroubem je opravdu problém. Já měl (u EQ5) tento šroub ohnutý už v nové montáži. Celé jsem to měl v práci na předělání, ale nakonec to dopadlo tak,že jsem si z kvalitního materiálu nechal udělat šroub nový a ten je pevněší a neohýbá se. Myslím, že největší problém je, že je ten šroub hodně dlouhý.
ladaS
Musim říct. ze ja jsem ho mel taky ohnuty a dostat ho ven bylo skoro nemozné, už jsem se v duchu smířil stím, že při vyndavaní praskne a budu mít problemy ho dostat z tela montáže, nastesti vydrzel. Po narovnani jsem ho pro jistotu prohodil ze severnim a pri manipulaci z jiznim sroubem radsi podepru montaz rukou aby nebyla takova paka na ten jizni sroub, zatim je to ok, mozna jen pomuze ho prohodit za kvalitnejsi srouby.
ladaS
Musim říct. ze ja jsem ho mel taky ohnuty a dostat ho ven bylo skoro nemozné, už jsem se v duchu smířil stím, že při vyndavaní praskne a budu mít problemy ho dostat z tela montáže, nastesti vydrzel. Po narovnani jsem ho pro jistotu prohodil ze severnim a pri manipulaci z jiznim sroubem radsi podepru montaz rukou aby nebyla takova paka na ten jizni sroub, zatim je to ok, mozna jen pomuze ho prohodit za kvalitnejsi srouby.
http://www.astronom.cz/deavi/
EQ-8, Newton AG 300/1140mm, f:3,8, ASA OK3 focuser+ ASA 3'' Wynne 0.95x, ZWO OAG68 + ZWO ASI 174 mini, ZWO ASI 6200MC PRO. Powerbox Pegasus Advance
EQ-8, Newton AG 300/1140mm, f:3,8, ASA OK3 focuser+ ASA 3'' Wynne 0.95x, ZWO OAG68 + ZWO ASI 174 mini, ZWO ASI 6200MC PRO. Powerbox Pegasus Advance
EQ6 nosnost
Tak problém s ohýbáním šroubu jsem (aspoň pro sebe) snad vyřešil. Udělal jsem to už před pár dny, ale chtěl jsem mít jistotu, že se to zase nějak neprohne a teprve včera jsem to mohl ověřit. Nakonec jsem zvolil nejjednodušší řešení spočívající v podepření těla RA osy o držák kloubu elevace (viz. obrázky):
Princip je jednoduchý: celá hlava má svojí vahou snahu snížit elevaci polární osy a tak jsem ji v podstatě jen podepřel. Aby mi ta podpěra nevyklouzla, tak jsem ji přichytil páskem na stahování hadic (univerzální, který lze odstřihnout dle potřeby). Jako podpěru jsem použil dvošroubovou spojku pro uchycení odpadních trubek (použil jsem jen tu část se závitem M10 a z ní jsem odříznul asi 2cm z každé strany, protože vadila aretaci rektascenze). Při polárním ustavení to touhle podpěrou nastavím zhruba a pak to těma originálníma šroubama (resp. jen orig. "dírama", protože ty šrouby jsem vyměnil za pozinkované třídy 8.8) to doladím a fest utáhnu včetně pojistných matic. Nejsem žádný konstruktér a nemám přístup k soustruhu, fréze a vlastně ani pořádnému materiálu, takže jsem vycházel jen z toho, co nabízejí hobby markety. A jestli tohle udělátko stálo dohromady 200,- Kč, tak to bylo moc. A funguje to (zatím) skvěle.
Princip je jednoduchý: celá hlava má svojí vahou snahu snížit elevaci polární osy a tak jsem ji v podstatě jen podepřel. Aby mi ta podpěra nevyklouzla, tak jsem ji přichytil páskem na stahování hadic (univerzální, který lze odstřihnout dle potřeby). Jako podpěru jsem použil dvošroubovou spojku pro uchycení odpadních trubek (použil jsem jen tu část se závitem M10 a z ní jsem odříznul asi 2cm z každé strany, protože vadila aretaci rektascenze). Při polárním ustavení to touhle podpěrou nastavím zhruba a pak to těma originálníma šroubama (resp. jen orig. "dírama", protože ty šrouby jsem vyměnil za pozinkované třídy 8.8) to doladím a fest utáhnu včetně pojistných matic. Nejsem žádný konstruktér a nemám přístup k soustruhu, fréze a vlastně ani pořádnému materiálu, takže jsem vycházel jen z toho, co nabízejí hobby markety. A jestli tohle udělátko stálo dohromady 200,- Kč, tak to bylo moc. A funguje to (zatím) skvěle.
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
EQ6 nosnost
Akorát je to bohužel vhodné jen pro pevně umístěnou montáž. Nedokážu si představit, jak bych to pokaždé nastavoval přenastavoval po ustavení montáže při výjezdu.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
EQ6 nosnost
MMys napsal: Akorát je to bohužel vhodné jen pro pevně umístěnou montáž. Nedokážu si představit, jak bych to pokaždé nastavoval přenastavoval po ustavení montáže při výjezdu.
To máš naprostou pravdu, ale to pevné umístění je právě můj případ. Když jsem si nechal postavit ten domeček na kolečkách, tak jsem i zvažoval pevný pilíř nebo nějakou jinou fixaci stativu, ale jak jsem posléze zjistil, tak největší problém nebyl v tom, že by se mi hýbal stativ na kachličkách, ale doházelo k samovolnému posunu polární osy v elevaci, protože se prostě ten trvale zatížený jižní elevační šroub sice pomalu ale zato pořád ohýbal. Takže dokud se ta elevace nějak nevyřešila, nemělo smysl uvažovat o něčem na pevno, protože by se mi to stejně tak jako tak rozjíždělo...
To máš naprostou pravdu, ale to pevné umístění je právě můj případ. Když jsem si nechal postavit ten domeček na kolečkách, tak jsem i zvažoval pevný pilíř nebo nějakou jinou fixaci stativu, ale jak jsem posléze zjistil, tak největší problém nebyl v tom, že by se mi hýbal stativ na kachličkách, ale doházelo k samovolnému posunu polární osy v elevaci, protože se prostě ten trvale zatížený jižní elevační šroub sice pomalu ale zato pořád ohýbal. Takže dokud se ta elevace nějak nevyřešila, nemělo smysl uvažovat o něčem na pevno, protože by se mi to stejně tak jako tak rozjíždělo...
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
Re: EQ6 nosnost
Ještě jedna věc. Nejsem sice strojař nebo technolog, ale když jsem v pár odborných prodejnách se spojovacím materiálem pátral po nějakých kvalitnějších šroubech (ty elevační jsou metrické M10), tak mi všude doporučovali třídu 8.8 pozinkované, která by prý měla stačit. Když jsem se ptal po nerezových (aby to trochu vypadalo, že), tak ty by mi prý nedoporučovali, protože z jakéhosi důvodu mají výrazně nižší pevnost (boční = jsou více ohebnější) než ty pozinkované nebo obyčejné. Použití vyšší třídy 12.9 by prý už nemělo smysl a zlepšení by se nedosáhlo. Nevím, jestli jsem to nějak špatně nepochopil nebo jestli mi nějak nekecali, takže jestli o tom někdo něco víte, bylo by fajn, to sem napsat. Třeba by pak jen prostá výměna těch originálních nerezových šroubů řešila celý problém?pesvo píše:Akorát je to bohužel vhodné jen pro pevně umístěnou montáž. Nedokážu si představit, jak bych to pokaždé nastavoval přenastavoval po ustavení montáže při výjezdu.
Petr Svoboda (tribase.net@volny.cz)
EQ6 nosnost
pesvo napsal:
Ještě jedna věc. Nejsem sice strojař nebo technolog, ale když jsem v pár odborných prodejnách se spojovacím materiálem pátral po nějakých kvalitnějších šroubech (ty elevační jsou metrické M10), tak mi všude doporučovali třídu 8.8 pozinkované, která by prý měla stačit. Když jsem se ptal po nerezových (aby to trochu vypadalo, že), tak ty by mi prý nedoporučovali, protože z jakéhosi důvodu mají výrazně nižší pevnost (boční = jsou více ohebnější) než ty pozinkované nebo obyčejné. Použití vyšší třídy 12.9 by prý už nemělo smysl a zlepšení by se nedosáhlo. Nevím, jestli jsem to nějak špatně nepochopil nebo jestli mi nějak nekecali, takže jestli o tom někdo něco víte, bylo by fajn, to sem napsat. Třeba by pak jen prostá výměna těch originálních nerezových šroubů řešila celý problém?
Také nejsem strojař a z mé zkušenosti mohu říci, že nerezový materiál bývá mnohem měkčí než normální ocel.
Ještě jedna věc. Nejsem sice strojař nebo technolog, ale když jsem v pár odborných prodejnách se spojovacím materiálem pátral po nějakých kvalitnějších šroubech (ty elevační jsou metrické M10), tak mi všude doporučovali třídu 8.8 pozinkované, která by prý měla stačit. Když jsem se ptal po nerezových (aby to trochu vypadalo, že), tak ty by mi prý nedoporučovali, protože z jakéhosi důvodu mají výrazně nižší pevnost (boční = jsou více ohebnější) než ty pozinkované nebo obyčejné. Použití vyšší třídy 12.9 by prý už nemělo smysl a zlepšení by se nedosáhlo. Nevím, jestli jsem to nějak špatně nepochopil nebo jestli mi nějak nekecali, takže jestli o tom někdo něco víte, bylo by fajn, to sem napsat. Třeba by pak jen prostá výměna těch originálních nerezových šroubů řešila celý problém?
Také nejsem strojař a z mé zkušenosti mohu říci, že nerezový materiál bývá mnohem měkčí než normální ocel.
Na vesmíru je nejúžasnější to, že jej můžeme pozorovat.
EQ6 nosnost
pesvo napsal:
Ještě jedna věc. Nejsem sice strojař nebo technolog, ale když jsem v pár odborných prodejnách se spojovacím materiálem pátral po nějakých kvalitnějších šroubech (ty elevační jsou metrické M10), tak mi všude doporučovali třídu 8.8 pozinkované, která by prý měla stačit. Když jsem se ptal po nerezových (aby to trochu vypadalo, že), tak ty by mi prý nedoporučovali, protože z jakéhosi důvodu mají výrazně nižší pevnost (boční = jsou více ohebnější) než ty pozinkované nebo obyčejné. Použití vyšší třídy 12.9 by prý už nemělo smysl a zlepšení by se nedosáhlo. Nevím, jestli jsem to nějak špatně nepochopil nebo jestli mi nějak nekecali, takže jestli o tom někdo něco víte, bylo by fajn, to sem napsat. Třeba by pak jen prostá výměna těch originálních nerezových šroubů řešila celý problém?
Ahoj, než jsem si nechal udělat nový elevační šroub, na EQ5,tak jsem byl na poradě u strojaře-člověka, který tomu opravdu rozumí. Poradil mi, abych na to použil "černý" imbus. Jakou má tvrdost nevím a ani jsem to nezkoumal, ale když ji používám, tak s tím zatím nemám problém. Upravil se dlouhý imbus a mám pokoj, sice to není tak efektní, ale je to funkční.
Ještě jedna věc. Nejsem sice strojař nebo technolog, ale když jsem v pár odborných prodejnách se spojovacím materiálem pátral po nějakých kvalitnějších šroubech (ty elevační jsou metrické M10), tak mi všude doporučovali třídu 8.8 pozinkované, která by prý měla stačit. Když jsem se ptal po nerezových (aby to trochu vypadalo, že), tak ty by mi prý nedoporučovali, protože z jakéhosi důvodu mají výrazně nižší pevnost (boční = jsou více ohebnější) než ty pozinkované nebo obyčejné. Použití vyšší třídy 12.9 by prý už nemělo smysl a zlepšení by se nedosáhlo. Nevím, jestli jsem to nějak špatně nepochopil nebo jestli mi nějak nekecali, takže jestli o tom někdo něco víte, bylo by fajn, to sem napsat. Třeba by pak jen prostá výměna těch originálních nerezových šroubů řešila celý problém?
Ahoj, než jsem si nechal udělat nový elevační šroub, na EQ5,tak jsem byl na poradě u strojaře-člověka, který tomu opravdu rozumí. Poradil mi, abych na to použil "černý" imbus. Jakou má tvrdost nevím a ani jsem to nezkoumal, ale když ji používám, tak s tím zatím nemám problém. Upravil se dlouhý imbus a mám pokoj, sice to není tak efektní, ale je to funkční.
http://lsastrofoto.cz/ e-mail: l[dot]spejchlik[at]seznam[dot]cz
N200/800
refr.70/500
Canon EOS 7D MK II.,CCD QHY8
NEQ6SS
12” DOBSON FLEX TUBE 305/1500mm
N200/800
refr.70/500
Canon EOS 7D MK II.,CCD QHY8
NEQ6SS
12” DOBSON FLEX TUBE 305/1500mm
EQ6 nosnost
mkcz napsal: Také nejsem strojař a z mé zkušenosti mohu říci, že nerezový materiál bývá mnohem měkčí než normální ocel.
Podľa mňa to bola mylná skúsenosť. Skús odrezať oceľovú a nerezovú trubku rovnakého priemeru. Na tú nerezovú možno použiješ aj dva pilové listy...
Podľa mňa to bola mylná skúsenosť. Skús odrezať oceľovú a nerezovú trubku rovnakého priemeru. Na tú nerezovú možno použiješ aj dva pilové listy...
mail to:fun2mas(at)gmail.com
EQ6 nosnost
Ano, je to tak - nerez není jeden materiál, ale dosti heterogenní skupina materiálů, které se od sebe liší více vlastnostmi a spadají sem materiály více tříd jakosti. Společnoou mají korozivzdornost, ale i ta korozivzdornost je u různých nerezových ocelí různě velká.
Méně obecně a méně teoreticky se to takhle ve zkratce popsat asi nedá.
V. K.
Méně obecně a méně teoreticky se to takhle ve zkratce popsat asi nedá.
V. K.
EQ6 nosnost
pesvo napsal:
Ještě jedna věc. Nejsem sice strojař nebo technolog, ale když jsem v pár odborných prodejnách se spojovacím materiálem pátral po nějakých kvalitnějších šroubech (ty elevační jsou metrické M10), tak mi všude doporučovali třídu 8.8 pozinkované, která by prý měla stačit. Když jsem se ptal po nerezových (aby to trochu vypadalo, že), tak ty by mi prý nedoporučovali, protože z jakéhosi důvodu mají výrazně nižší pevnost (boční = jsou více ohebnější) než ty pozinkované nebo obyčejné. Použití vyšší třídy 12.9 by prý už nemělo smysl a zlepšení by se nedosáhlo. Nevím, jestli jsem to nějak špatně nepochopil nebo jestli mi nějak nekecali, takže jestli o tom někdo něco víte, bylo by fajn, to sem napsat. Třeba by pak jen prostá výměna těch originálních nerezových šroubů řešila celý problém?
Hlavní problém je v zatížení šroubů. Nesmějí být namáhány na ohyb šikmou silou,jinak dochází k 8 násobku napětí a šroub se začne bortit. Buď použijte kvalitnější šroub místo 5.6 > 8.8 ,nebo 10G,či 12K. Nebo raději nechte zvětšit závit,aby byl šroub mohutnější. Volba nerezu to moc nevyřeší.
Ještě jedna věc. Nejsem sice strojař nebo technolog, ale když jsem v pár odborných prodejnách se spojovacím materiálem pátral po nějakých kvalitnějších šroubech (ty elevační jsou metrické M10), tak mi všude doporučovali třídu 8.8 pozinkované, která by prý měla stačit. Když jsem se ptal po nerezových (aby to trochu vypadalo, že), tak ty by mi prý nedoporučovali, protože z jakéhosi důvodu mají výrazně nižší pevnost (boční = jsou více ohebnější) než ty pozinkované nebo obyčejné. Použití vyšší třídy 12.9 by prý už nemělo smysl a zlepšení by se nedosáhlo. Nevím, jestli jsem to nějak špatně nepochopil nebo jestli mi nějak nekecali, takže jestli o tom někdo něco víte, bylo by fajn, to sem napsat. Třeba by pak jen prostá výměna těch originálních nerezových šroubů řešila celý problém?
Hlavní problém je v zatížení šroubů. Nesmějí být namáhány na ohyb šikmou silou,jinak dochází k 8 násobku napětí a šroub se začne bortit. Buď použijte kvalitnější šroub místo 5.6 > 8.8 ,nebo 10G,či 12K. Nebo raději nechte zvětšit závit,aby byl šroub mohutnější. Volba nerezu to moc nevyřeší.
SW102/500, SW ED100/900, R100/1500, R125/1583, N127/646, R140/1543, R150/1800, C150/2250, N152/1178, N170/1022, NCN310/1768/5970,... + další sklíčka do 0,75m.