EQ6 nosnost

Vše o montážích, stativech, pohonech dalekohledů, naváděcích systémech, apod.
Uživatelský avatar
mkcz
Příspěvky: 1121
Registrován: 16. 08. 2004, 08:09
Bydliště: střední Čechy
Věk: 57

EQ6 nosnost

#61

Příspěvek od mkcz »

To FunTomas:

Tak máme prostě každý tu zkušenost jinou.


To VK:

Ten příspěvek jsem napsal z pozice praktika a ne teoretika. Ten nerezový materiál, se kterým jsem pracoval byl měkčí.....ale to už bych se opakoval.
Na vesmíru je nejúžasnější to, že jej můžeme pozorovat.
Scooty
Příspěvky: 19
Registrován: 31. 07. 2005, 18:04

EQ6 nosnost

#62

Příspěvek od Scooty »

btw, taktez jsem sundal vicka (pomoci tenkeho noze to jakz takz jde i bez poskozeni) a po utahnuti tri "cerviku" je vule pryc.
mordy
Příspěvky: 55
Registrován: 20. 11. 2020, 12:01

Re: EQ6 nosnost

#63

Příspěvek od mordy »

Toto je velmi staré vlákno, ale obsahuje zajímavé informace, proto jsem se ho rozhodl doplnit ohledně nerezových šroubů:

Pro šroub je nejdůležitější vlastnost pevnost. Běžně dostupné nerezové šrouby kategorie A2 a A4 kategorie 50/80 odpovídají zhruba šroubům z uhlíkové oceli kategorie 5.8-8.8. Tzn. jsou méně pevné než pevnostní šrouby z uhlíkové oceli třídy 8.8/10.8/12.8. Obvykle mají pevnost naprosto běžných nijak neznačených šroubů kategorie 5.8, přinejlepším se blíží kategorii 8.8. K tomu se připojují další nepříjemné vlastnosti: závity z nerezové oceli mají sklon k zadření a nerezová ocel má velmi špatnou obrobitelnost (to je ta zkušenost, že na řezání necháte dva pilové listy).

Špatná obrobitelnost vůbec neznamená vyšší pevnost. Podle mé zkušenosti se nerezová ocel chová, jako by byla "mastná" a běžný kalený nástroj z nástrojové oceli po ní klouže a není schopen odkrojit pořádně třísku. Souvisí to s tažností (to je ta laicky řečeno mastnota), tendencí k deformačnímu zpevnění, tepelnou vodivostí, tvrdostí a abrazivností. Detaily k obrábění nerezi neznám, strojař nejsem, ale v amatérských podmínkách to jde proti běžné oceli neskutečně špatně.

Nedoporučuji ze zkušenosti náhradu šroubů z běžné uhlíkové ocele nerezem nikde mimo estetických nebo triviálních záležitostí - do dřevěných vrátek nebo do plastu to je jedno. Pokud nerez použijete při spojování ocelových nebo hliníkových dílů, dostanete se v nejhorším případě do situace, kdy se šroub zakousne v závitu už při utahování navolno, vzhledem k jeho nízké pevnosti ukroutíte hlavu a vzhledem k špatné obrobitelnosti ho nebudete moct odvrtat nebo jinak dostat ven. Pro aplikace, kde záleží na pevnosti a estetice použijte pozink. Dural (hliník) se z hlediska zadírání chová velmi podobně, takže kombinace hliníkový a nerezový závit je lahůdka.

OT:
Na oba materiály pozor, pokud si budete potřebovat dodělat amatérsky různé netypické adaptéry do zobrazovacího řetězce s jemným stoupáním (M63 -> M48, M48 -> T2 apod). Místo nerezu nebo duralu použijte raději běžnou ocel nebo mosaz. Jinak se může stát, že se váš drahý okulár nebo okulárový výtah "svaří" se samodomo adaptérem a při pokusu o povolení ho dost poničíte. Závity je možné proti zakousnutí namazat grafitem (počmárat vydatně měkkou tužkou) nebo stříknout suchým molybdenovým mazacím sprejem. Mastné separátory jako je vazelína nebo lůj fungují také, ale protože je v blízkosti k zamaštění vždy nějaká optika, není to tak praktické.
Odpovědět