CG5 Advanced GT

Vše o montážích, stativech, pohonech dalekohledů, naváděcích systémech, apod.
Uživatelský avatar
Keramx
Příspěvky: 126
Registrován: 12. 04. 2005, 13:37

CG5 Advanced GT

Příspěvek #1 od Keramx » 30. 06. 2005, 15:49

Nedávno se na trhu objevila výše uvedená verze CG5, zrovna v době, kdy jsem už skoro koupil CG5A. Rozdíl v ceně při koupi s 200/1000 NWT je cca 8.000,-. (CG5A jsem dal přednost před HEQ5 z důvodu nižší periodické chyby a možnosti focení.) Hlavní rozdíl spatřuji v možnosti pointace a funkci GT u dražšího modelu. (Někde na webu jsem našel návod a SW na pointaci CG5A, ale nemůžu to už najít). Není možný upgrade CG5A -> CG5AGT jako u HEQ5 -> HEQ5GT (která se má na trhu objevit co nevidět). CG5A má možnost být provozována i bez motorů (má manuální jemné pohyby v obou osách) - takže baterie můžu šetřit na focení, CG5AGT nikoliv a lze jí provozovat toliko "motorově". Z toho vycházím a pokud se někde mýlím, tak mě prosím opravte.
Máte někdo prosím zkušenost s provozem? Jak dlouho a jaká baterie vydrží? Jezdím pozorovat na odlehlá místa a tak nějaký adaptér nepřipadá v úvahu (jedině koupit malý generátorek?), z auta to nechci živit (abych ráno vůbec nastaroval :D) a teď je otázka jaká baterie na noc vystačí a kolik bude vážit? Typy z UPS mají okolo 12AH, což není nic moc a při dobíjení autobaterie se zase odpařuje ta kyselina a v pražském bytě by to byl super hardcore :o!! Díky za poznatky.

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 15435
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 46
Kontaktovat uživatele:

CG5 Advanced GT

Příspěvek #2 od MMys » 30. 06. 2005, 16:20

K montáži moc nepovím, ale ke zdroji ano. Předně pochybuji, že bys jen samotnou montáží vybil autoakumulátor za noc, ten odběr nebude velký, určitě ne přes 1A, a to akumulátoru za běžnou noc nic neudělá. Odběr ti nekdo změří, nebo bude napsaný ve specifikaci.

Protože já jsem potřeboval tahat přes noc i notebook, kameru, nabíječku na aku do foťáku, montáž, už se mi to jednou vymstilo, a udělal jsem si takovouto věc z 45Ah akumulátoru, bezúdržbového:



Obsahuje to vestavěnou nabíječku (stačí jen zapojit na 220V), měnič na 220V (malý jen asi 30W, pro notebook, mobil, nabíječku aku) a stabilizaci z nějakých 9-12V nahoru na 14V (step-up konvertor), aby se neprojevoval postupný pokles napětí při vybíjení AKU. Schéma té věci po mě nechtějte, prostě nikde není, tvořil jsem to celé z hlavy, jak mi to postupně vznikalo v myšlenkách. Celé to váží asi o kilo a půl víc než AKU, a snadno se to nosí za ucho akumulátoru. Celá sestava dalekohledu i s notebookem, když jsem ho ještě tahal, na tom vydržela celou noc, a i v zimě při nějakých -15 aspoň tak 4 hodiny. Teď bez noteboku, který dělal hlavní zátěž kolem 4A je to naprosto bezproblémové.

Nabíjení takového aku dělám normálně doma v pokoji, když to leží v koutě pod stolem, kde to mám uskladněné. Nic neuniká, nic není cítit, pouze v závěrečné fázi nabíjení při plynování aku, které je u těchto typů velmi malé, jsem zjistil (hadičkou do vody), že z otvoru uniká směs kyslíku a vodíku, ale rychlostí asi tak jedna bublinka za 5 sec, takže to je naprosto bezpředmětné, a žádné riziko výbuchu nehrozí. Ještě je možno použít naprosto utěsněné geleové aku, ale ty v dané kapacitě budou velmi drahé, jsou háklivější na správný postup nabíjení a méně odolné proto mrazu (alespoň mi to tak připadalo).

Prostě doporučuji normální autoakumulátor, auto ho uveze, a jednou mě dokonce zachránil, když jsem si nechal přes noc svítit světla, a potřeboval odjet. Taková věc (nabitá, dávám nabíjet hned po pozorování) v kufru + startovací kabely, je k nezaplacení ;)
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 19445
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 71

CG5 Advanced GT

Příspěvek #3 od MilAN » 30. 06. 2005, 16:30

Předpokládám, že CG5 se bude chovat podobně jako EQ5, takže pro orientaci Ti mohu sdělit, že na obyčejné 4 monočlánky , vložené do originál. pouzdra, dodávaného s motorem a ovladačem, mi to běží desítky hodin. Někdo Ti určitě změří skutečnou spotřebu u CG 5, ale jak vidíš, nebude s napájením až tak veký problém.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 8109
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

CG5 Advanced GT

Příspěvek #4 od Psion » 30. 06. 2005, 16:44


Keramx napsal: Nedávno se na trhu objevila výše uvedená verze CG5, zrovna v době, kdy jsem už skoro koupil CG5A. Rozdíl v ceně při koupi s 200/1000 NWT je cca 8.000,-. (CG5A jsem dal přednost před HEQ5 z důvodu nižší periodické chyby a možnosti focení.) Hlavní rozdíl spatřuji v možnosti pointace a funkci GT u dražšího modelu. (Někde na webu jsem našel návod a SW na pointaci CG5A, ale nemůžu to už najít). Není možný upgrade CG5A -> CG5AGT jako u HEQ5 -> HEQ5GT (která se má na trhu objevit co nevidět). CG5A má možnost být provozována i bez motorů (má manuální jemné pohyby v obou osách) - takže baterie můžu šetřit na focení, CG5AGT nikoliv a lze jí provozovat toliko "motorově". Z toho vycházím a pokud se někde mýlím, tak mě prosím opravte.
Máte někdo prosím zkušenost s provozem? Jak dlouho a jaká baterie vydrží? Jezdím pozorovat na odlehlá místa a tak nějaký adaptér nepřipadá v úvahu (jedině koupit malý generátorek?), z auta to nechci živit (abych ráno vůbec nastaroval :D) a teď je otázka jaká baterie na noc vystačí a kolik bude vážit? Typy z UPS mají okolo 12AH, což není nic moc a při dobíjení autobaterie se zase odpařuje ta kyselina a v pražském bytě by to byl super hardcore :o!! Díky za poznatky.

Já mám koupený pro CG5 Advanced GT malý akumulátor MPS 120 z Bauhausu za 800,- Kč - 7Ah. Pro focení je to naprsto dostatečné a vydrží bez dobíjení 3 pozorovací noci. Pro vizuální pozorování to bude horší, protože odběr při přejíždění na objekt je o dost větší, takže bych to tipoval na jednu noc výdrže (v zimě to bude ještě horší). Já jsem volil 7Ah protože je bateri malá a lehká. Ještě prodávali 17Ah za 1200 Kč.

Výhodou je, že zařízení má 2x12V/10A (cigaret. zástrčka), 3V, 6V a 9V/1A, a zezadu plný výstup z baterie 12V tzn. kolem 100A a více.

Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Uživatelský avatar
alex.sky
Příspěvky: 504
Registrován: 18. 12. 2010, 17:36
Bydliště: Příbor, CZ

CG5 Advanced GT

Příspěvek #5 od alex.sky » 30. 06. 2005, 16:46


MilAN napsal: Předpokládám, že CG5 se bude chovat podobně jako EQ5, takže pro orientaci Ti mohu sdělit, že na obyčejné 4 monočlánky , vložené do originál. pouzdra, dodávaného s motorem a ovladačem, mi to běží desítky hodin. Někdo Ti určitě změří skutečnou spotřebu  u CG 5, ale jak vidíš, nebude s napájením až tak veký problém.

V prípade CG-5 je to tak, asi to bude podobne aj s verziou GOTO ???
Podľa popisu na adrese http://www.astronomics.com/main/Celestron_2axis_DC_drive_drive_corrector_for_CG5_mount_and_all_93523.asp/catalog_name/Astronomics/category_name/0W33Q71MG8UT8KR78N5P8PBR83/product_id/MDCG5D motory vydržia asi 20 hodín so 4 veľkými baterkami ("D-cell flashlight batteries" ??? )
Už len prepočítať koľko AH to je, a bolo by to možné nahradiť napr. baterkami s akumulátorom (práve sú na nich akcie - do 500 Sk) - možno by utiahli, vyzerajú celkom masívne.
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg

Uživatelský avatar
Pavuk_
Příspěvky: 2037
Registrován: 21. 07. 2004, 22:49

CG5 Advanced GT

Příspěvek #6 od Pavuk_ » 30. 06. 2005, 17:13


alex napsal:

V prípade CG-5 je to tak, asi to bude podobne aj s verziou GOTO ???
Podľa popisu na adrese http://www.astronomics.com/main/Celestron_2axis_DC_drive_drive_corrector_for_CG5_mount_and_all_93523.asp/catalog_name/Astronomics/category_name/0W33Q71MG8UT8KR78N5P8PBR83/product_id/MDCG5D motory vydržia asi 20 hodín so 4 veľkými baterkami ("D-cell flashlight batteries" ??? )
Už len prepočítať koľko AH to je, a bolo by to možné nahradiť napr. baterkami s akumulátorom (práve sú na nich akcie - do 500 Sk) - možno by utiahli, vyzerajú celkom masívne.
Da sa taka "stavebnica" kupit aj vo verzii Go-To ? Keby sa dala ta "kalkulacka" prepnut do rezimu AltAz (da sa CG5AdvGoTo prepnut do toho rezimu ?) tak by sa to dalo nahodit na lubovolny dobson 8)

Uživatelský avatar
alex.sky
Příspěvky: 504
Registrován: 18. 12. 2010, 17:36
Bydliště: Příbor, CZ

CG5 Advanced GT

Příspěvek #7 od alex.sky » 30. 06. 2005, 17:26


Pavuk_ napsal:
Da sa taka "stavebnica" kupit aj vo verzii Go-To ? Keby sa dala ta "kalkulacka" prepnut do rezimu
Tento motor konkrétne pasuje len k CG-5, poháňa koleso jemného pohybu (trivialne) a nemá žiadnú spätnú väzbu, takže skús to inak. :-/
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg

Uživatelský avatar
Keramx
Příspěvky: 126
Registrován: 12. 04. 2005, 13:37

CG5 Advanced GT

Příspěvek #8 od Keramx » 30. 06. 2005, 19:04

Tak díky za odpovědi,
já vůbec neměl představu o spotřebě. Na Celestron.com jsem to nenašel. Je to celý těžký jako hrom, tak jsem si říkal že to klidně může mít spotřebu velikou. Notebook se mi uživí 4 hodiny z vlastní baterie a při úsporných režimech i celou noc. Takže myslím že napájení té montáže mi stačí. Ten zdroj z Bauhausu který uvádí Psion vypadá ok. Třeba i v té větší verzi. Teď už jen zvážit ten přínos těch 8.000,-, jestli třeba není lepší za to mít ten 80ED OTA, ale s tím už si musím poradit sám. Díky všem.

Uživatelský avatar
voko
Příspěvky: 792
Registrován: 25. 04. 2005, 22:56

CG5 Advanced GT

Příspěvek #9 od voko » 30. 06. 2005, 23:42

Co se týká spotřeby, nevím, jaká je u CG5, ale pokud by ti mohly být vodítkem údaje z LXD75 (myslím, že se to snad až tak lišit nebude), tak zde jsou mé postřehy.
Spotřebu jsem měřil před koupí adaptéru a na většině rychlostí byla do asi 0,5 - 0,8 A (pro oba motory, čím vyšší nastavená rychlost, tím vyšší i spotřeba). Skok nastal u přesouvací - nejvyšší rychlosti (4,5°/sec), kdy se při obou motorech v provozu spotřeba vyšplhala až na 1,2 - 1,6 A, vyšší hodnota platí pro krajní meze v pohybu os, když už se osa blížila k limitní mezi možného pohybu (tam už to lezlo hodně nahoru). Pro siderický pohyb byla myslím spotřeba kolem 200 mA +-, co si tak vzpomínám, protože záznamy jsem už vyhodil.
Já používám autobaterku 45 Ah a při mém průměrném pozorování (tak 1x až 2x týdně 4 - 5 hodin) mi bohatě vydrží měsíc bez dobíjení. Pochopitelně záleží na tom, jak často budeš přejíždět po obloze a nebo budeš víc pozorovat. Takže neměj obavy o vybití!
Já spíš uvažuji o koupi nějakého měniče, abych mohl připojit i notebook a vyrazit s ním do terénu (tam bych zas potřeboval poradit já). Něco na způsob, jak má MMys. Ani nevím, je-li běžnější připojovat notebook přes 220 V adaptér (tzn mít měnič na 220) nebo nějak přímo na akumulátor po redukci napětí (mám na něm nějaké atypické napětí (pro mě) něco přes 10V). Jsem v tomto směru dost velký laik. Zatím jsem po tom ale nijak intenzivně nepátral, protože je spousta věcí, které bych si chtěl dokoupit a investiční možnosti nejsou neomezené...
Co se obavy z úniku plynů týká, je to jak říká výše MMys, nemusíš z toho ani v bytě mít žádné obavy.
e-mail: vokope(at)cmail.cz

Uživatelský avatar
Keramx
Příspěvky: 126
Registrován: 12. 04. 2005, 13:37

CG5 Advanced GT

Příspěvek #10 od Keramx » 01. 07. 2005, 04:22

To MMyS:
Pokud by mi ta autobaterka pomohla k tomu, abych dělal alespoň z třetiny tak pěkné fotky jako ty, tak bych klidně nosil i dvě. A od náklaďáku! Bohužel to v baterkách asi nebude...;D Jinak právě ta celková hmotnost sestavy včetně přepravních case je zdrojem mých obav a snažím se vymyslet sestavu pro focení, co nejlépe přenositelnou. Ale chápu tu pohodu, když se na spotřebu nemusíš ohlížet. Pořád ještě dumám nad tou elektrocentrálou, tak 500VA, supersilent se stabilizátorem. Zkusím se podívat po cenách.

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 15435
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 46
Kontaktovat uživatele:

CG5 Advanced GT

Příspěvek #11 od MMys » 01. 07. 2005, 05:46

Neblázni s elektrocentrálou, na tu CG5 GT ti fakt stačí akumulátor, co máš v autě. Ráno určitě odjedeš. A pokud máš pochybnosti, stačí občas na chvíli nastartovat a nechat třeba půl hodiny běžet motor. V zimě jsem si tím navíc vytopil auto, a chodil se do něj ohřívat, když už mi byla moc zima :-)
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 19445
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 71

CG5 Advanced GT

Příspěvek #12 od MilAN » 01. 07. 2005, 05:51


Keramx napsal: To MMyS:
Pořád ještě dumám nad tou elektrocentrálou, tak 500VA, supersilent se stabilizátorem. Zkusím se podívat po cenách.
Ty si chceš dělat u dalekohledu i topení ?Potřebuješ 500mVA a sichruješ to 500VA ?
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz

Uživatelský avatar
MP
Příspěvky: 2923
Registrován: 20. 05. 2003, 00:06

CG5 Advanced GT

Příspěvek #13 od MP » 01. 07. 2005, 15:54


MMys napsal: stačí občas na chvíli nastartovat a nechat třeba půl hodiny běžet motor. V zimě jsem si tím navíc vytopil auto, a chodil se do něj ohřívat, když už mi byla moc zima :-)
Tak tohle jsem v zime delal take ( nastavit montaz i kameru a s notebookem behem foceni pekne do auta ), jenze to ma jeden hacek - auto musi byt po vetru od dalekohledu. Vyhrate auto totiz v zime vytvari kolem pekne turbulence.

Elektrocentrala je nesmysl, kdyz mas auto - to funguje jako elektrocentrala take. I kdyz zrovna nenapajim montaz, notebook a kameru nebo fotak z auta, tak si v aute prubezne dobijim baterky fotaku, notebooku apod. Spis, nez do te elektrarny, je lepsi investovat do ruznych adapteru, menicu napeti a stabilizatoru, aby v pripade potreby bylo mozne jakoukoliv cast vybaveni jednoduse pripojit do zasuvky od zapalovace.
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&

Uživatelský avatar
Keramx
Příspěvky: 126
Registrován: 12. 04. 2005, 13:37

CG5 Advanced GT

Příspěvek #14 od Keramx » 01. 07. 2005, 16:00

No dobrá, dobrá... Zůstanu u akumulátorů. A topení? Budu o tom přemýšlet. I když možná se optám u pana Zahajského po astronomickém kožichu :D.

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 8109
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

CG5 Advanced GT

Příspěvek #15 od Psion » 01. 07. 2005, 16:54


Keramx napsal: No dobrá, dobrá... Zůstanu u akumulátorů. A topení? Budu o tom přemýšlet. I když možná se optám u pana Zahajského po astronomickém kožichu :D.

Změřil jsem odběry CG5 GT AT :

Zapnuto : 190 mA
Sledování objektu : 250 mA
Vystavení na objekt : 530 mA

Z toho plyne, že 7Ah plně nabitá baterie musí být dostatečná pro provoz montáže popř. dalšího zařízení s odběrem do 500 mA na jednu noc nebo více nocí, dle zatížení.
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM


Zpět na “Montáže a navigace”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti