M1 Krabí mlhovina

Astronomické snímky pořízené členy našeho fóra, upozornění na nové snímky objektů, odkazy...
Odpovědět
nosuh
Věk: 44
Kontaktovat uživatele:

Re: M1 Krabí mlhovina

Příspěvek od nosuh »

Kdyz je tedka porad deka..
Na netu se objevila pekna animacka pulzaru v M1, nasnimana pres 24" dobson a udelatko s nocnim videnim OVNI-M a kamerkou QHY174M GPS camera.
Pekne blika, coz..
http://galerie2.astroclub-radebeul.de/i ... BzShQwemRU

https://www.ovni-nightvision.com/fr/content/11--ovni-m-
dob. SW 16" GoTo, N 254/1000 mod
Cztwerec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cztwerec »

To je super!!! mě se to provedení líbí.
Lectorem iustus...
Chef
Věk: 42

Příspěvek od Chef »

Tak to je parádní video.
20” SW DOBSON GoTo, APM APO 152, Officina Stellare APO LZOS 130, TS APO 80, EQ8R, AZ-EQ6, Dobson SW 12", SW MAK 180, RASA 8, iOptron Pro AZ, 10" DK R. F. Royce; TeleVue EP; ASI294MC; ASI462MC; ASI2600MM; Zeiss Bino; Quark Ha; ADC Gutekunst; FFC
MilAN
Věk: 75

Příspěvek od MilAN »

A dívali jste se, čím je to dělané ?

http://galerie2.astroclub-radebeul.de/i ... rsicht.jpg
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
nosuh
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od nosuh »

jj, slusnej mazlik na kopec za mesto :D
Cztwerec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cztwerec »

Milane, vždyť stačí číst. To je pěkný kousek :)
Lectorem iustus...
MilAN

Příspěvek od MilAN »

Někomu stačí číst, někdo se zase rád na to podívá.Proto jsem tam dával odkaz na obrázek a psal o dívání , ne čtení :)
Pod pojmem 600 mm Dobson si lze představit jakékoliv provedení, od plné automatiky ve strojařském provedení po klasický dřevěný Dobson ručně poháněný. Jen těch 600 mm je jasných :)
MaG
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MaG »

Mě překvapuje, že ten pulsar vůbec bliká i v pásmech kolem viditelného světla. Předpokládám, že tohle udělátko jen zesiluje světlo?
Martin Gembec, Astronomické události
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
MilAN

Příspěvek od MilAN »

Tak je tam jen zesilovač světla. Ale to podstatné jsou ta čísla na obázku - ukazují pozvolnou změnu frekvence snímků a to kolem hodnoty frekvence pulsaru- tím se lze chvíli dívat na maxima a chvíi na minima. V tom je celý princip zachycení těch pulzací. Normální expozicí tam bude pulsar jako hvězda s konstantní svítivostí, ( zde cca 16,5 mag) a na to stačí menší dalekohled i bez zesilovače obrazu.
juh

Příspěvek od juh »

Jasné. Keby to takto neošálil zmenou frekvencie snímania, tak mu to tiež konštantne svieti. Pulzar bliká frekvenciou 33 millisekúnd, čo sa očami postrehnúť nedá. Jemu to bliká tak 1x za sekundu.
astar
Věk: 67

Příspěvek od astar »

No něco na tom zesílení musí být. Hlavní je ten průměr . Jen pro porovnání . Já mám průměrem 250mm za 10 sec dosah 16-17m(jeden snímek) a zde se jedná o milisekundy. Musí se asi skládat snímky jen se stejnou časovou prodlevou podle délky toho pulsu a ty pak spojit .
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
MilAN

Příspěvek od MilAN »

Já mám dosah 15.mag za 0,3s, pokud se s tím spojí průměr a zesilovač, neviděl bych v tom už nějaký další problém. Udávaná vizuální jasnost pulsaru nic neříká o tam, jak je jasný ve vrcholu pulsu = v maximu. A o to ná při zachycení vlastně jde
astar
Věk: 67

Příspěvek od astar »

To velice koresponduje s mými hodnotami. 30x delší čas odmocnina = 5,47 a to je 1,8m pak 15+1,8 = 16,8m To také docela souhlasí s tím, že za 300sec mám kol 19m . (proč odmocnina -důvod je šum)
Ano, to je otázka kolik má ten pulsar jas v maximu a v jak dlouhém časovém úseku?
Porovnal jsem tuto oblast s katalogem Gaia a nejslabší hvězdy tam jsou tak 16,8m . Ta nejjasnější 13.6m. Hvězda těsně vedle je 15,5m . Jasné hvězdy nahoře zleva 14 , 14.7 , 14.2.
Můj odhad největšího jasu je max 14- 14,5m spíš měně.
Zkuste si to odhadnout ?

Jen úvaha : Při záblesku 1milisec musí být jas 33x větší tedy + 3,7m při 3milisec jen +2,6m pak vychází 12,8 nebo 14m . Jasně je to odvozeno jen od průměrné jasnosti . Na netu jsem nenašel křivku průběhu jasnosti . Třeba někdo bude mít větší štěstí, pokud vůbec existuje.
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
MilAN

Příspěvek od MilAN »

Něco jiného bude ale půměrný jas a něco jiného jasnost záblesku. Kolik je rozdíl mezi minimem a maximem ? J ak velký je vrcholový úhel kuželu, do něhož je vyzařován záblesk ?
Ale pokud budeme uvažovat maximum záblesku 14 mag, tak to koresponduje s tím,že není potřeba nic skládat, že průměr a zesilovač stačí k tomu, aby vznikl presentovaný snímek. Čili postačuje jen technické řešení, není potřeba další softwarové zpracování. A jsem přesvědčený, že přesně taklhe ten snímek vznikl a je tak publikován.
nosuh
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od nosuh »

Komentar samotneho autora, vysvetlujici zpusob zachyceni dat, je dohledatelny na fcb..

A dokonce k tomu pridava i link na ukazkova data (470MB)
Pro ty fcb neaktivni si dvolim citovat z prislusne fcb stranky:

"Martin Fiedler (Germany) is one of the few users in the world to use OVNI-M for astrophotography (and not only for visual observation).
A few days ago he made this incredible video of the Crab Pulsar (PSR B0531+21). For imaging, he used a QHY174M GPS camera.
Here is a very detailed description of his observation.
★★★
Martin Fiedler (Allemagne) est un des rares utilisateurs au monde à utiliser l’OVNI-M en astrophotographie (et non pas uniquement pour l'observation visuelle).
Il y a quelques jours il a réalisé cette incroyable vidéo du pulsar du Crabe (PSR B0531+21). Pour imager, il a utilisé une caméra QHY174M GPS.
Voici une description très détaillée de son observation.
« After many cloudy weeks a usable starry sky showed up here in Radebeul (Germany) again, I used the opportunity and started another attempt to finally resolve the pulsar in M1 temporally and spatially. After the first experiments some weeks before it was clear that this faint part cannot be resolved directly in time even with a night vision device (OVNI-M), at least not with our astronomical conditions and with the for such a thing rather "small" 24" Dobsonian. But then I had an idea to crack the thing after all. According to my research on the pulsar, it has two maxima in the 33.5ms of its period, one bright and one fainter, both lasting about 5ms. This results in the minimum necessary exposure time (5ms). In addition, the pulsar is very close to another star and must be spatially resolved accordingly. So I extended the focal length, which also helps to recognize the pulsar, because the high background brightness due to the nebula is reduced.
On a 5ms frame you can't recognize stars with 15 or 16 mag even with a cooled CMOS camera + NVD, for that the noise too high. The only option, as is often the case, is to stack enough images to get the faint pulsar out of the noise. That's when I had the idea to use our QHY-174M-GPS camera, which is actually there to measure star occultations by asteroids and can set an accurate GPS time stamp. With this, one could assign to each frame its exact location in the period of the pulsar, and then stack them precisely. For this purpose I equipped the telescope with the Baader-FFC, the OVNI-M NVD without lens/eyepiece and the QHY camera with a 50mm f/1.4 lens. But this construction was too much for the focuser and I had to fight with image field tilts. But in the end I accepted it, there is no other way. The NVD was running at maximum gain and also the camera was at the limit with the gain but cooled down to -40°C.
I made many video sequences and tried a little bit, here is an example video: https://www.dropbox.com/.../Pulsar_Source_Video.zip... The video has 3035 frames and was recorded for about 15s. Unfortunately the tracking is already so inaccurate in this short time that you need a star for stacking, so I took the brighter star at the bottom still in the field of view. If you look at the video, you can see just three stars in total. But the recording was the easier part in the end.
Then I had to get the timestamp from the single images, rounded appropriately, into the file name. For this I searched for a long time for a useful OCR software. It would be easier if the SharpCap would do it right away (somehow I couldn't manage that). Then I built an Excel table and took the timestamp of the first image as the beginning of the period. Then you need the exact period of the pulsar (0,033781965), which changes every year, I didn't know that before. Now I always add the full frequency to the first timestamp for the complete recording period. This resulted in the end in a column with nearly 500 values (times) in my case. Then you have to do the same for the remaining 33ms of the period (each new column +1ms). Then I built a program to find the frames matching the period time and copy them into the corresponding folders. In the end I had 34 folders with about 80 frames in each. I stacked them all manually in Fitswork, the flashing of the NVD makes an automatic detection of even the brightest star impossible. Since the star was also not clearly visible everywhere, I could usually only really use 50-60 images.
The chance that this really works out I had rather classified as low, it was completely unclear whether the time stamp of the camera is accurate enough and whether the OVNI-M can even resolve 5ms in time. But it really worked and in the animation you can see the main and the secondary maxima cleanly separated. The image quality is grotty but it worked With a bigger telescope, better seeing and less noise I'm sure it would work without stacking, but I don't have it. Nevertheless I am very satisfied and happy with the results The image with the arrow is a average image from all frames of the animation. By the averaging the pulsar is clearly fainter than the near comparison star even if it is actually brighter in the maximum.
Best
Martin »"
Odpovědět