M42 - Orion
Napsal: 08. 11. 2005, 04:45
Minuly tyden (29.10.2005) jsem se v Jizerkach na srazu pokusil otestovat filtry. Oba snimky jsou foceny EOSem 10D s modifikaci na montazi EQ6 optikou Newton 200/800 samozrejme s MPCC Baader, pointer: ED80 + kamera s HW od MMys-e.
Prvni snimek je slozenina 3 snimku pres CLS filtr astronomik. Casy jsou 120+120+300s na ISO400. Pocasi bylo pomerne dobre az na ocasne pomerne silne poryvy vetru. Seeing byl celkem spatny (vizuelni posouzeni Marsu), pri tomto ohnisku vsak ne prilis podstatny. Snimek je cele pole APS-C snimace s minimalnim orezem (~5 pixelu), kvuli registraci. Zajimave je, ze i bez flat fieldu je snimek pomerne rovnomerne naexponovan, elektroluminiscence je potlacena cernym snimkem. Tato mlhovina je asi cilem vsech astrofotografu hlavne zacinajicich, nebot je velika a dost sviti. Na druhou stranu je take velmi tezka, protoze rozdil jasu mezi tmavymi a svetlymi partiemi je znacny. Viz 1. snimek CLS, kde neni kompenzovan stred mlhoviny - je vypaleny. K tomu by byla nutna kompozice snimku 5 minut a k tomu 15 sekund pro zobrazeni nejjasnejsiho stredu.
Vetsi snimek na kliknuti.
Druhy snimek je kompozici uzkpasmovych filtru O3=RED (1x500s/ISO800), Ha=GREEN (1x300s/ISO800), S2=BLUE (1x500s/ISO800). Nejprve jsem zpracoval kazdy obrazek z filtru zvlast jako 16-bit cernobily snimek, tak ze jsem zregistroval vsechny tri slozky R/G/B abych dosahl zvetseneho dynamickeho rozsahu (viz CB snimek dole). Vlivem foceni skrze uzkopasmove filtry dochazi napr. u Ha k preexpozici cervene barvy, zelena je exponovana o neco mene a modra nejmene - tohoto efektu nedokonalych RGB Bayer filtru lze vyuzit ke skladani pri vysokem dynamickem rozsahu. Stejne se chova S2 filtr, u filtru O3 dochazi u zelene a modre prakticky ke stejne expozici, u cervene je samozrejme expozice nejslabsi. Tento zpusob zpracovani lze vyuzit prakticky jen u mala objektu s velkym dynamickym rozsahem, napr. u NGC7000, kde jsem to take zkousel nejsou okolni RGB kanaly prakticky vubec exponovany.
Ukazka jednoho rozlozeneho kanalu Ha(zelena slozka ve vyslednem snimku), jako jednoho snimku RGB, ktery lze nasledne slozit jako jeden s vysokou dynamikou.
Cely obrazek byl po slozeni v registaru upraven ve photoshopu, tak, ze jsem jej prevedl do Lab prostoru, kde mi prijde lepsi manipulace: zvlast barvy / zvlast jasova slozka. U modreho kanalu doslo behem foceni k takovemu vetrnemu poryvu, ze je to na snimku videt, bohuzel jsem mel pouze jeden snimek a na LCD fotaku jsem si toho nevsiml, nicmene to mohu dofotit kdykoli jindy
Vetsi snimek na kliknuti.
HonzaS
Prvni snimek je slozenina 3 snimku pres CLS filtr astronomik. Casy jsou 120+120+300s na ISO400. Pocasi bylo pomerne dobre az na ocasne pomerne silne poryvy vetru. Seeing byl celkem spatny (vizuelni posouzeni Marsu), pri tomto ohnisku vsak ne prilis podstatny. Snimek je cele pole APS-C snimace s minimalnim orezem (~5 pixelu), kvuli registraci. Zajimave je, ze i bez flat fieldu je snimek pomerne rovnomerne naexponovan, elektroluminiscence je potlacena cernym snimkem. Tato mlhovina je asi cilem vsech astrofotografu hlavne zacinajicich, nebot je velika a dost sviti. Na druhou stranu je take velmi tezka, protoze rozdil jasu mezi tmavymi a svetlymi partiemi je znacny. Viz 1. snimek CLS, kde neni kompenzovan stred mlhoviny - je vypaleny. K tomu by byla nutna kompozice snimku 5 minut a k tomu 15 sekund pro zobrazeni nejjasnejsiho stredu.
Vetsi snimek na kliknuti.
Druhy snimek je kompozici uzkpasmovych filtru O3=RED (1x500s/ISO800), Ha=GREEN (1x300s/ISO800), S2=BLUE (1x500s/ISO800). Nejprve jsem zpracoval kazdy obrazek z filtru zvlast jako 16-bit cernobily snimek, tak ze jsem zregistroval vsechny tri slozky R/G/B abych dosahl zvetseneho dynamickeho rozsahu (viz CB snimek dole). Vlivem foceni skrze uzkopasmove filtry dochazi napr. u Ha k preexpozici cervene barvy, zelena je exponovana o neco mene a modra nejmene - tohoto efektu nedokonalych RGB Bayer filtru lze vyuzit ke skladani pri vysokem dynamickem rozsahu. Stejne se chova S2 filtr, u filtru O3 dochazi u zelene a modre prakticky ke stejne expozici, u cervene je samozrejme expozice nejslabsi. Tento zpusob zpracovani lze vyuzit prakticky jen u mala objektu s velkym dynamickym rozsahem, napr. u NGC7000, kde jsem to take zkousel nejsou okolni RGB kanaly prakticky vubec exponovany.
Ukazka jednoho rozlozeneho kanalu Ha(zelena slozka ve vyslednem snimku), jako jednoho snimku RGB, ktery lze nasledne slozit jako jeden s vysokou dynamikou.
Cely obrazek byl po slozeni v registaru upraven ve photoshopu, tak, ze jsem jej prevedl do Lab prostoru, kde mi prijde lepsi manipulace: zvlast barvy / zvlast jasova slozka. U modreho kanalu doslo behem foceni k takovemu vetrnemu poryvu, ze je to na snimku videt, bohuzel jsem mel pouze jeden snimek a na LCD fotaku jsem si toho nevsiml, nicmene to mohu dofotit kdykoli jindy
Vetsi snimek na kliknuti.
HonzaS