Každý majitel dobsona bez pohonu může snímat dlouhé sekvence planet a Měsíce pomocí metody "ROI stabilizace".
Princip je jednoduchý. SharpCap umožňuje vybrat část čipu (ROI) a s tou pohybovat během snímání.
Pohyb ROI stabilizuje objekt a umožní sejmout stovky snímků.
Praktický návod:
1/ Nastavit zvětšení a otočit kameru tak, aby se objekt pohyboval rovnoběžně s delší stranou čipu zleva doprava.
2/ Zesílení a expozici kamery upravit tak, aby se dosáhlo alespoň 80 fps.
(Výhodou jsou USB3 HD kamery ZWO, QHY kamery (kromě 178) trhají při pohybu ROI obraz)
3/Najet ručně oblastí ROI doleva, spustit snímání a pohybovat ROI doprava. Vyžaduje rychlou koordinaci povelů a pevnou ruku.
Naštěstí SharpCapPro podporuje skriptování a následující "program", který lze nahrát a spustit v "IronPython Console", provádí úkony automaticky.
Kód: Vybrat vše
import time
import clr
start = 0
end = 1024
npic = 1 #pictures
npan = 1 #pan inc
pan = start
SharpCap.SelectedCamera.PrepareToCapture ()
SharpCap.SelectedCamera.RunCapture ()
SharpCap.SelectedCamera.Controls.Pan.Value = start
pic = SharpCap.SelectedCamera.CapturedFrameCount
picc = pic + npic
while pan <end:
while pic <=picc:
pic = SharpCap.SelectedCamera.CapturedFrameCount
pan = pan + npan
SharpCap.SelectedCamera.Controls.Pan.Value = pan
picc = pic + npic
SharpCap.SelectedCamera.StopCapture ()
SharpCap.SelectedCamera.Controls.Pan.Value = start
END=konečná poloha ROI vpravo. Např. pro ROI 808x810 ASI482MC je NPAN=1112.
NPIC a NPAN určují rychlost pohybu. Po NPIC snímcích se ROI pohne o NPAN pixelů. NPAN nemusí být celé číslo.
Funkce skriptu:
Po spuštění posune ROI doleva, spustí ukládání do přednastaveného adresáře a pohybuje ROI doprava.
Na konci čipu zastaví ukládání a vrátí ROI doleva.
Tak to vypadá v SharpCapPro:
- skriptRPI.jpg (393.61 KiB) Zobrazeno 1640 x
A to je výsledek:
- 12_3_2022_20_31.jpg (313.58 KiB) Zobrazeno 1640 x
Dobson 254/1200, Barlow 3x +nástavec 40mm, UVIRCut, ASI482MC,
ROI 970x1080, 1610 snímků,
prolnuty tři vrstvy: color + BW + contour,
ROI stabilization script, 82 fps, AS3 + R6 + PaintNet.
Seeing - průměrný.
Frýdlant nad Ostravicí.