BURAN

Rakety, sondy, mise....zkrátka dobývání vesmíru a vše kolem!
Uživatelský avatar
Lukina
Příspěvky: 2063
Registrován: 31. 08. 2008, 02:59

BURAN

Příspěvek #61 od Lukina » 18. 10. 2008, 04:48


Vaclavik Michal napsal:

Tak tento kus je OK-TVA urceny k teplotnim, mechanickym a akustickym testum.

Je mozno jeste nalezt nekde jeste nejaky dalsi kus nebo je zbytek jiz znicen, rozprodan ci jinak znehodnocen?
Newton 203/1200, dobson
Refraktor CEL 102/500, AZ3
Triedry: Canon 15*50 IS, Meopta 8*25 a 6,5*32, Bresser 10*50, CEL 15*70
Foto.: Panasonic DMC-LZ8, Sony DSC-RX100 II, Canon EOS 1000 a 650

Vaclavik Michal
Příspěvky: 93
Registrován: 21. 01. 2007, 20:40

BURAN

Příspěvek #62 od Vaclavik Michal » 18. 10. 2008, 06:51


Lukina napsal:

Je mozno jeste nalezt nekde jeste nejaky dalsi kus nebo je zbytek jiz znicen, rozprodan ci jinak znehodnocen?

Asi nejlepe dostupny pro nas je OK-GLI v technickem muzeu v nemeckem Speyeru. Slouzil k letovym testum v atmosfere a byl vyroben v roce 1984.

Mimo zde jiz zminovane vznikly jeste modely OK-MT a OK-TVI. Pak letovy kus Buran a planovane dalsi letove kusy Pticka a tri dalsi kusy "druhe generace" v ruznem stadiu rozpracovani.

Uživatelský avatar
SpaceMan
Příspěvky: 254
Registrován: 09. 10. 2006, 15:31

BURAN

Příspěvek #63 od SpaceMan » 10. 11. 2008, 17:08


MP napsal: Jinak Buran se od STS dost lisil. Vnejsi podobnost by byla, ale ta je dana aerodynamickymi principy a podobne (mensi) stroje Rusove staveli uz drive. Ale Buran napr. nemel mohutne startovaci motory (a tedy ani vnejsi nadrz) - veskerou energii i rizeni pri startu obstarala raketa Energia. Zato mel pomocne proudove motory pro manevrovani pri pristani - nemusel pristavat klouzavym letem, jako STS.

Tak to by ma fakt zaujimalo kde si prisiel k informacii ze Buran mal pomocne prudove motory ktore pouzival pri pristavani ?!

http://www.youtube.com/watch?v=E7CDpa9Z4Os&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=2FD41jtXlOI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5_qOrK_mn0U

http://www.youtube.com/watch?v=bATyO5j1P90&feature=related

Ani na jednom videu z prveho letu Burana ziadne pomocne prudove motory nie su. Styry prudove motory mal tzv. "Buran-samoljot analog" pouzivany pri atmosferickych testovacich letoch.

http://www.youtube.com/watch?v=g_MjTjEXi7I&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=TF_6iZIlYrE&feature=related

Bola to obdoba americkeho Enterprise-u ktory amici pouzivali takisto k testovacim letom, len s tym rozdielom, ze ho vynasali do luftu upravenou 747ckou. Testovaci Buran sa dostaval do vzduchu vlastnou silou.  

Uživatelský avatar
Lukina
Příspěvky: 2063
Registrován: 31. 08. 2008, 02:59

BURAN

Příspěvek #64 od Lukina » 20. 11. 2008, 01:20

Dnes je tomu 20 let od te doby, kdy Buran splnil svoji jedinou misi. Na toto tema byla dnes v Ostrave prednaska.
Newton 203/1200, dobson
Refraktor CEL 102/500, AZ3
Triedry: Canon 15*50 IS, Meopta 8*25 a 6,5*32, Bresser 10*50, CEL 15*70
Foto.: Panasonic DMC-LZ8, Sony DSC-RX100 II, Canon EOS 1000 a 650

Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 18633
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 70

BURAN

Příspěvek #65 od MilAN » 20. 11. 2008, 02:32


SpaceMan napsal:

Tak to by ma fakt zaujimalo kde si prisiel k informacii ze Buran mal pomocne prudove motory ktore pouzival pri pristavani ?!


Ono je to celé trochu jinak. S proudovými motory se počítalo, a Buran byl postaven tak, že měl drak i řízení pro použití 2 proudových atmosférických motorů Po první let (a také proto, že bylo rozhodnuto, že bude bezpilotní,) byly motory s draku sňaty a prostor zakrytován. Po letu Buranu, kdy se ukázalo, že by to šlo i bez těch motorů, byly dále rozpracovávány obě varianty.
Oficiálnější zprávy a dokumenty k tomu :
http://www.buran.ru/htm/mtkkmain.htm
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz

Uživatelský avatar
SpaceMan
Příspěvky: 254
Registrován: 09. 10. 2006, 15:31

BURAN

Příspěvek #66 od SpaceMan » 24. 11. 2008, 15:58


MilAN napsal:

Ono je to celé trochu jinak.  S proudovými motory se počítalo ...

Ono je to cele este uplne inak - vid clanok v Letectvi+Kosmonautika 11/2008.

Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 18633
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 70

BURAN

Příspěvek #67 od MilAN » 24. 11. 2008, 23:16

Mám radši originální a oficiální texty. Včetně technických parametrů.... Radši, než přežvejkaná fakta do populárního článku, byť je autorem Tomáš Přibyl.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz

Uživatelský avatar
SpaceMan
Příspěvky: 254
Registrován: 09. 10. 2006, 15:31

BURAN

Příspěvek #68 od SpaceMan » 25. 11. 2008, 17:11


MilAN napsal: Mám radši originální a oficiální  texty. Včetně technických parametrů....  Radši, než přežvejkaná fakta do populárního článku, byť je autorem Tomáš Přibyl.

OK, kazdy mame pravo na vlastny nazor ...

Vaclavik Michal
Příspěvky: 93
Registrován: 21. 01. 2007, 20:40

BURAN

Příspěvek #69 od Vaclavik Michal » 25. 11. 2008, 21:05

Pokusim se nejak shrnout a snad i vyjasnit problematiku proudovych motoru, ktera je zde jiz nekolik prispevku probirana. Na letovem analogu OK-GLI (BTS-002) byly dva motory TRD AL-31 kazdy o tahu 7770 kg umistne u smeroveho kormidla. Stejna konfigurace mela byt pouzita i na opravdovem kosmickem kosmoplanu, ale oficialni zprava tvrdi, ze to bylo zbytecne riskantni. Druha varianta je, ze nebyly motory pro Buran pripraveny. Vratme se jeste k analogu GLI. Ten musel byt schopen odstartovat z letiste, proto byl dovybaven dalsimi 2 motory TRD AL-31F kazdy o tahu 12500 kg. Tyto motory byly umisteny na gondolach po stranach zade stroje.


Zpět na “Kosmonautika”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti