Stránky nielen o raketách
Stránky nielen o raketách
V rámci kozmonautiky možno nájsť, či už v knihách, alebo na internete, plno údajov o raketách, vesmírnych lodiach, sondách, priebehoch misií... Vesmírne lode sú na nákresoch popísané do poslednej skrutky, ich lety opísané do poslednej minúty...a pritom nachádzam len veľmi málo (ak vôbec) údajov o ľuďoch, ktorí za tím všetkým stoja: konštruktéri, letoví dispečeri, atď... chýba mi nejaký ten podrobnejší opis kozmodrómov, odpaľovacích rámp, riadiacich stredísk a podobne.
Nepoznáte nejaké stránky, kde by sa o tomto písalo? (Ale prosím v češtine alebo slovenčine.)
Nepoznáte nejaké stránky, kde by sa o tomto písalo? (Ale prosím v češtine alebo slovenčine.)
- css94381672
- Příspěvky: 260
- Registrován: 08. 11. 2005, 19:03
Stránky nielen o raketách
Eryn napsal: V rámci kozmonautiky možno nájsť, či už v knihách, alebo na internete, plno údajov o raketách, vesmírnych lodiach, sondách, priebehoch misií...
...jaký? ...např. na onom www.kosmo.cz, což je v této oblasti takovej neucelenější a nejpodrobnější servr (z těch co znám) --- sice jsou různé typy a podtypy raket....ale nikdy jsem nepochopil, proč je tolik druhů raket --- jak se od sebe liší? Je hezké, že ta jede na to a to kapalný palivo a ta na jiný...ale jakej je v tom praktickej rozdíl? Proč prostě není jedna raketa s nejspolehlivějším a nejvýkonějším motorem, ke které se budou jednoduše přidávat nebo ubírat stupně podle toho, na jakou dráhu chce vynést náklad? -- atd., atd., atd. ...prostě nikoliv teoretické stránky o provedení rakety, ale o jejich praktickém využití - ta a ta raketa se hodí na to a to a to z těch a těch důvodů...
...nevíte někdo o nějakých?
(mohla by být i nějaká knížka)
...jaký? ...např. na onom www.kosmo.cz, což je v této oblasti takovej neucelenější a nejpodrobnější servr (z těch co znám) --- sice jsou různé typy a podtypy raket....ale nikdy jsem nepochopil, proč je tolik druhů raket --- jak se od sebe liší? Je hezké, že ta jede na to a to kapalný palivo a ta na jiný...ale jakej je v tom praktickej rozdíl? Proč prostě není jedna raketa s nejspolehlivějším a nejvýkonějším motorem, ke které se budou jednoduše přidávat nebo ubírat stupně podle toho, na jakou dráhu chce vynést náklad? -- atd., atd., atd. ...prostě nikoliv teoretické stránky o provedení rakety, ale o jejich praktickém využití - ta a ta raketa se hodí na to a to a to z těch a těch důvodů...
...nevíte někdo o nějakých?
(mohla by být i nějaká knížka)
- MaG
- Příspěvky: 11389
- Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Kontaktovat uživatele:
Stránky nielen o raketách
Z knížek je zajímavá svým zpracováním kniha od Pavla Toufara: Smrt číhá mezi hvězdami. Osudy kosmonautů se zaměřením na neúspěchy americké a hlavně ruské/sovětské.
Určitě by se dala najít i jiná Toufarova kniha.
Jinak sekce články na výše uvedeném serveru by měla uspokojit..
odkaz
Kdyžtak místo kosmo.cz zkuste rovnou http://mek.kosmo.cz/
Určitě by se dala najít i jiná Toufarova kniha.
Jinak sekce články na výše uvedeném serveru by měla uspokojit..
odkaz
Kdyžtak místo kosmo.cz zkuste rovnou http://mek.kosmo.cz/
Martin Gembec, Astronomické události
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
Stránky nielen o raketách
css94381672 napsal:
Proč prostě není jedna raketa s nejspolehlivějším a nejvýkonějším motorem, ke které se budou jednoduše přidávat nebo ubírat stupně podle toho, na jakou dráhu chce vynést náklad? -- atd., atd., atd. ...prostě nikoliv teoretické stránky o provedení rakety, ale o jejich praktickém využití - ta a ta raketa se hodí na to a to a to z těch a těch důvodů...
...nevíte někdo o nějakých?
(mohla by být i nějaká knížka)Na tu otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Je to , jako když se budeš ptát, proč je tolik druhů motorovýchh vozidel ....
K pochopení celé problematiky asi nebude stačit nějaký článek na webu. Chce to projít i trochou teorie pohybu raket, konstrukce a dostat se truchu do alespoň jednoduchých výpočtů. Ty odpoví na většinu otázek typu," proč to musí být zrovna takto ".
Alespoň trocha literatury :
Růžička, Popelínský : "Rakety a kosmodromy :
Kroulík, Růžička : "Vojenské rakety "
(vydavatel : Naše vojsko, r. 1969).
Rok vydání nevadí, výpočty jsou stejné , bez ohledu na věk.
Proč prostě není jedna raketa s nejspolehlivějším a nejvýkonějším motorem, ke které se budou jednoduše přidávat nebo ubírat stupně podle toho, na jakou dráhu chce vynést náklad? -- atd., atd., atd. ...prostě nikoliv teoretické stránky o provedení rakety, ale o jejich praktickém využití - ta a ta raketa se hodí na to a to a to z těch a těch důvodů...
...nevíte někdo o nějakých?
(mohla by být i nějaká knížka)Na tu otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Je to , jako když se budeš ptát, proč je tolik druhů motorovýchh vozidel ....
K pochopení celé problematiky asi nebude stačit nějaký článek na webu. Chce to projít i trochou teorie pohybu raket, konstrukce a dostat se truchu do alespoň jednoduchých výpočtů. Ty odpoví na většinu otázek typu," proč to musí být zrovna takto ".
Alespoň trocha literatury :
Růžička, Popelínský : "Rakety a kosmodromy :
Kroulík, Růžička : "Vojenské rakety "
(vydavatel : Naše vojsko, r. 1969).
Rok vydání nevadí, výpočty jsou stejné , bez ohledu na věk.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- css94381672
- Příspěvky: 260
- Registrován: 08. 11. 2005, 19:03
Stránky nielen o raketách
ok, díky - mrknu do knihovny
Stránky nielen o raketách
Něco se najde i tady - http://www.lib.cas.cz/www/space.40/
janek950, Newton 203/810, ASI174MM, QHY5L-II-M, Watec 120N
Stránky nielen o raketách
CAPE CANAVERAL – V týchto dňoch prebieha veľké upratovanie vo vesmírnom stredisku Cape Canaveral na americkej Floride. Odstraňujú tam štartovacie rampy, ktoré už pre zastaranosť a opotrebovanosť nemôžu plniť svoj pôvodný účel.
Fotografie zachytávajú odpálenie poslednej z dvoch rámp štartovacieho úseku 36A. Tie vybudovali ešte v 60. rokoch. Rampy označené písmenami A a B poslúžili pri 145 štartoch nosných rakiet, ktoré do kozmu vyniesli aj prieskumné sondy Surveyer, Mariner a Pioneer.
Fotografie zachytávajú odpálenie poslednej z dvoch rámp štartovacieho úseku 36A. Tie vybudovali ešte v 60. rokoch. Rampy označené písmenami A a B poslúžili pri 145 štartoch nosných rakiet, ktoré do kozmu vyniesli aj prieskumné sondy Surveyer, Mariner a Pioneer.
-
- Příspěvky: 93
- Registrován: 21. 01. 2007, 20:40
Stránky nielen o raketách
css94381672 napsal:
...jaký? ...např. na onom www.kosmo.cz, což je v této oblasti takovej neucelenější a nejpodrobnější servr (z těch co znám) --- sice jsou různé typy a podtypy raket....ale nikdy jsem nepochopil, proč je tolik druhů raket --- jak se od sebe liší? Je hezké, že ta jede na to a to kapalný palivo a ta na jiný...ale jakej je v tom praktickej rozdíl? Proč prostě není jedna raketa s nejspolehlivějším a nejvýkonějším motorem, ke které se budou jednoduše přidávat nebo ubírat stupně podle toho, na jakou dráhu chce vynést náklad? -- atd., atd., atd. ...prostě nikoliv teoretické stránky o provedení rakety, ale o jejich praktickém využití - ta a ta raketa se hodí na to a to a to z těch a těch důvodů...
...nevíte někdo o nějakých?
(mohla by být i nějaká knížka)
Tech duvodu je nekolik, proc je relativne velke mnozstvi raket je nekolik. Zaprve je potreba si uvedomit ze kosmonautika velmi uzce souvisi s armadou. V dobe zacatku "velke" kosmonautiky (tj. obdobi studene valky) si samozrejme kazda mocnost (USA a SSSR) vytvarela svuj kosmicky program a vlastni rakety. V USA existovaly projekty pod zastitou letectva, namornictva, atd. podobne to bylo v SSSR, zde ale zase "bojovali" o misto na slunci jednotlivi konstrukteri. Je to celkem pochopitelna situace. Mit pod svym veleni, popr. vyrabet rakety je velmi prestizni zalezitost. Mohli byste namitnout, ze v dnesni dobe je takovato rivalita zbytecna, ale neni tomu tak. Dnesnimu svetu vladnou penize a proto kazdy stat, ktery na to ma prostredky zahajuje svuj vlastni kosmicky program - je to prestizni zalezitost. Ale zpet k penezum. Vyneseni druzice stoji nemalou castku. Neplati se za to kolik vazi vase druzice, ale plati se za CELOU raketu. Proto je hloupost kupovat raketu o nosnosti napr. 10 tun na GTO, kdyz by vam bohate stacilo 5 tun. Proc zbytene platit polovinu navic? Jiste namitnete, proc se teda nedomluvi spolecnosti a a nevynaseji spolecne treba dva satelity najednou. To je sice mozne, v praxi se to tak i dela, ale ne vzdy k tomu zakaznik pristoupi. Je to hlavne z duvodu bezpecnosti a pojisteni startu (opet se jedna o velke financni castky). Dalsi pomerne vekou roli taky hraje misto startu vs. planovana operacni draha UZ. atd. nejak jsem se rozepsal Pokud vas zajimaji kokretni rakety a konkretni otazky, tak se klidne ozvete i soukrome na mail, icq,......
...jaký? ...např. na onom www.kosmo.cz, což je v této oblasti takovej neucelenější a nejpodrobnější servr (z těch co znám) --- sice jsou různé typy a podtypy raket....ale nikdy jsem nepochopil, proč je tolik druhů raket --- jak se od sebe liší? Je hezké, že ta jede na to a to kapalný palivo a ta na jiný...ale jakej je v tom praktickej rozdíl? Proč prostě není jedna raketa s nejspolehlivějším a nejvýkonějším motorem, ke které se budou jednoduše přidávat nebo ubírat stupně podle toho, na jakou dráhu chce vynést náklad? -- atd., atd., atd. ...prostě nikoliv teoretické stránky o provedení rakety, ale o jejich praktickém využití - ta a ta raketa se hodí na to a to a to z těch a těch důvodů...
...nevíte někdo o nějakých?
(mohla by být i nějaká knížka)
Tech duvodu je nekolik, proc je relativne velke mnozstvi raket je nekolik. Zaprve je potreba si uvedomit ze kosmonautika velmi uzce souvisi s armadou. V dobe zacatku "velke" kosmonautiky (tj. obdobi studene valky) si samozrejme kazda mocnost (USA a SSSR) vytvarela svuj kosmicky program a vlastni rakety. V USA existovaly projekty pod zastitou letectva, namornictva, atd. podobne to bylo v SSSR, zde ale zase "bojovali" o misto na slunci jednotlivi konstrukteri. Je to celkem pochopitelna situace. Mit pod svym veleni, popr. vyrabet rakety je velmi prestizni zalezitost. Mohli byste namitnout, ze v dnesni dobe je takovato rivalita zbytecna, ale neni tomu tak. Dnesnimu svetu vladnou penize a proto kazdy stat, ktery na to ma prostredky zahajuje svuj vlastni kosmicky program - je to prestizni zalezitost. Ale zpet k penezum. Vyneseni druzice stoji nemalou castku. Neplati se za to kolik vazi vase druzice, ale plati se za CELOU raketu. Proto je hloupost kupovat raketu o nosnosti napr. 10 tun na GTO, kdyz by vam bohate stacilo 5 tun. Proc zbytene platit polovinu navic? Jiste namitnete, proc se teda nedomluvi spolecnosti a a nevynaseji spolecne treba dva satelity najednou. To je sice mozne, v praxi se to tak i dela, ale ne vzdy k tomu zakaznik pristoupi. Je to hlavne z duvodu bezpecnosti a pojisteni startu (opet se jedna o velke financni castky). Dalsi pomerne vekou roli taky hraje misto startu vs. planovana operacni draha UZ. atd. nejak jsem se rozepsal Pokud vas zajimaji kokretni rakety a konkretni otazky, tak se klidne ozvete i soukrome na mail, icq,......