Autobaterie

Otázky, rady, tipy, návody...
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4771
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Re: Autobaterie

Příspěvek #526 od vla » 07. 11. 2019, 22:04

Lifepo4 v nabitém stavu přesně nezměříš, protože mají velmi plochou vybíjecí charakteristiku. Jestli se články rozchází zjistíš až při skoro úplném vybití, nebo naopak při úplném nabití. Proto je lépe použít BMS, která to ohlídá. Samozřejmě lze to hlídat i sobně, nejlépe s měřením všech článků, nebo nejlevněji vyjde tohle:https://www.bel-shop.eu/cz-detail-994-mns-8-meric-napeti-li-pol-baterie-se-sirenkou.html, je to včetně nastavitelného alarmu při podpětí. Na nabíjení by to pak chtělo modelářskou nabíječku s balancerem, zase třeba tohle:https://www.bel-shop.eu/cz-detail-1160-nabijec-imax-b6.html, případně pokud to ne budeš vybíjet do plna zvládneš to provozovat i bez těchto zařízení, protože se kapacita nerozhodí. Ale s některým z nich je to s méně starostmi.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4771
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Re: Autobaterie

Příspěvek #527 od vla » 07. 11. 2019, 22:16

Ještě jsem našel i bateri s vestavěnou BMS, takže bez starostí: https://www.emerx.cz/baterie-lifepo4-12 ... otoma.html, a ještě jedna drobnost, life baterie si drží napětí zhruba v oblasti vybití 80%, kdežto olovo 40-50%. Takže life 20 Ah nahradí v provozu až 40 Ah olověnou baterku, bez ztráty životnosti a není ji nutné nabíjet hned po vybití.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3977
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

Příspěvek #528 od Bill » 08. 11. 2019, 06:46

vla píše:Ještě jsem našel i bateri s vestavěnou BMS, takže bez starostí: https://www.emerx.cz/baterie-lifepo4-12 ... otoma.html

Nikde nevidím cenu - ale podle ostatních to bude výrazně více...

vla píše:a ještě jedna drobnost, life baterie si drží napětí zhruba v oblasti vybití 80%, kdežto olovo 40-50%. Takže life 20 Ah nahradí v provozu až 40 Ah olověnou baterku, bez ztráty životnosti.


Ono to záleží na aplikaci - většině montáží stačí okolo 11V, mému měniči na noťas stačí 9V (to je výhodné pro Li-Ion...) starší dokonce fungoval od nějakých 7V...

vla píše:a není ji nutné nabíjet hned po vybití.

No tohle mi přijde po mých zkušenostech jako nevýhoda. Olověné baterky mám nabité na 100% a kdykoliv připravené k "akci". Lithiové mi přijde blbé nabíjet na 100% a tak případný výjezd musím více plánovat.
M:736 750 113

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4771
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Re: Autobaterie

Příspěvek #529 od vla » 08. 11. 2019, 07:58

Ještě včera tam cena byla, něco kolem 4300 Kč. Většina olověných baterií, co jsem postřehl končí právě na to, že je uživatel nenabije doplna, po každém i částečném vybití. Nabít naplno li se sice nedoporučuje, ale že by to nějak výrazně zkrátilo životnost, to si nejsem jistý. Při našem astropočasí jasných pár nocí za zimu a něco mírně více přes léto to dle mě není nijak podstatné. Li aku používám na astro několik let a zatím zhoršení nepozoruji. Nabíjím do plna až když je plně vybitá, prakticky co 3-4 pozorování, jinak si ji nevšímám. Každopádně, každý si zvolí co zná, nebo je mu bližší a považuje to za pro něj optimální, takže poradíme co víme a uživatel si to musí nějak přebrat.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.

Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 573
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15

Re: Autobaterie

Příspěvek #530 od astar » 08. 11. 2019, 10:47

No mne by ta 20Ah nestačila . Mám cca odběr 2,3-2,5 A , tak na max 8 h . V létě bez problému , teď na podzim málo . Mám olovo 55Ah tak to vybití nejde pod 50 % . I když je těžká , tak ji nesu cca 50m při naložení a 10m při použití . Tak váha není problém i cena byla přijatelná 3K . Když vydrží 7 let při cca 20-30 použití za rok , tak spokojenost.
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294 PRO ,EOS 450d

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3977
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

Příspěvek #531 od Bill » 08. 11. 2019, 11:17

vla píše:Nabít naplno li se sice nedoporučuje, ale že by to nějak výrazně zkrátilo životnost, to si nejsem jistý. Při našem astropočasí jasných pár nocí za zimu a něco mírně více přes léto to dle mě není nijak podstatné.


Problém je v tom, že plné nabití nezmenšuje počet cyklů ale celkovou životnost... Ono to není žádná tragédie - noťas taky nabíjí baterie na 100% a pár let to takhle vydrží... Ale člověkovi to přijde líto. Někde jsem viděl, že skladování při 40% prodlužuje životnost až na trojnásobek...
M:736 750 113

Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 573
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15

Re: Autobaterie

Příspěvek #532 od astar » 08. 11. 2019, 11:37

Našel sem celkem přijatelnou cenu té 20 Ah .
https://www.battery-import.cz/baterie-6 ... 12v--20ah/

Bill , je jasné , že chce člověk mít co nejvyšší životnost, ale omezovat si tím použití , to je kontraproduktivní . Počet cyklů 2000 / 30x za rok = 66 let :D . Uvedená životnost min 10 let . Tak myslím , že není co řešit.
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294 PRO ,EOS 450d

Uživatelský avatar
nou
Příspěvky: 261
Registrován: 10. 12. 2006, 05:10

Re: Autobaterie

Příspěvek #533 od nou » 08. 11. 2019, 12:35

Lithium ionove sa odporuca skladovat len ciastocne nabite pretoze plne degraduju rychlejsie. Preto viacmenej baterky neodidu na pocet cyklov ale na starobu. Wikipedia ale tvrdi ze LiFePO ma tuto plne nabitu degradaciu omnoho mensiu.
Celestron C8-N 203/1000, SW 150/750, CG-5 ADV GoTo, SW EQ6-R, Canon 1100D, ASI120MM-S

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3977
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

Příspěvek #534 od Bill » 13. 11. 2019, 18:58

Bill píše:
zuzi píše:Je reálné provozovat sadu článků bez balancerů (BMS) je s ochranou proti úplnému vybití? Pokud jsou baterie z vybraných a prý stejných článků jako třeba zde http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-packy-12v-bez-pcm/271-baterie-lifeypo-12v-40ah-wb-lp12v40ah.html ?

Články jsou opravdu vzorně stejné - takže nekecají. (mám jenom obyčejný multimetr, ale napětí sedí na posledním místě - desítky mV. Zkoušel jsem měřit i po párech - ale ani tak žádná měřitelná odchylka) Ale stejně tam musím připojit BMS kvůli podpětí - takže už asi zapojím i balancování článků.

Tak ne. Je to jenom tím, že člověk nemá s LiFePO4 zkušenosti. Vybíjecí charakteristika je extrémně plochá, takže se z napětí ani nedá určit stupeň nabití. Po nabití celé baterie na 14V už to nevypadá tak idylicky: napětí jsou 3.72, 3.42, 3.43, 3.45

Takže tu variantu bez balancování moc neporučuji. A pokud by to měla být hlavní baterie - asi by bylo rozumné větší kapacitu a verzi se "Smart" BMS, která umí měřit náboj a má bluetooth rozhraní. (Ale to už jsme cenově trošku jinde).
M:736 750 113

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3977
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

Příspěvek #535 od Bill » 13. 11. 2019, 19:05

nou píše:Lithium ionove sa odporuca skladovat len ciastocne nabite pretoze plne degraduju rychlejsie. Preto viacmenej baterky neodidu na pocet cyklov ale na starobu. Wikipedia ale tvrdi ze LiFePO ma tuto plne nabitu degradaciu omnoho mensiu.

Pikantní je, že u LiFePO4 se moc nedá určit stupeň nabití z napětí. Takže pro dlouhodobé skladování se doporučuje nabít baterii na 100% a pak odebrat cca 50% náboje...
Tohle teda fakt dělat nebudu :-(
M:736 750 113

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4771
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Re: Autobaterie

Příspěvek #536 od vla » 13. 11. 2019, 20:33

Chlapi, neblbněme, při našich aplikacích a četnosti použití se podobnými věcmi nemá cenu zabývat, životnost to možná trošku ovlivní, ale rozhodně tak, že bychom si toho během několika let všimli. Life, či lion se doporučují sice neudržovat při skladování na plné kapacitě a nenabíjet do plna, neb to snižuje životnost, znám i pár lidí, kteří si mobil nabíjí na 90% a vybíjí na 10 s tím, že jim baterka v něm déle vydrží, možná jo, jenže když si koupí nový co rok či dva, tak je to opravdu jedno. Olověné baterie se mají naopak nabíjeti hned po použití do plna, to znamená při stejném myšlení jako u li baterek, že přijedu autem domů a první co udělám zkontroluji a dobiji do plna baterku, protože dnes jsem ujel jen 15 km a asi dvacetkrát startoval, nemluvě o start-stop systému a dalších prasárnách o kterých se moc nemluví, třeba dobíjení baterií až při vybití, ne průběžně jak jsme zvyklí, protože to údajně ušetří trochu benzinu a emisí a to se dnes počítá. To, že baterka za dva-3 roky pojde už se neřeší.. Hlavní výhoda li fe, lion je větší hustota energie, tedy stejná kapacita je lehčí, dále možnost vybití až z 80% bez následků pro životnost baterie, vyšší životnost a méně starostí o baterie (pokud nejsme papežštější než papež) Hlavní nevýhoda je vyšší cena. Hlavní výhoda PB je nižší cena, a pak už více starostí s nabíjením po každém použití, poněkud těžší, vybíjet by se mělo jen cca 50% kapacity, tedy menší využití uložené energie. To lze trošku zlepšit zakoupením trakčních a pokud možno značkových baterií, ale ty už se cenou blíží k bateriím lixx. Případně se objevily relativně nově baterie olovo uhlík, které nejsou náročné na okamžité dobití, a při cca 50% cyklování vydrží docela dlouho. Jenže zůstává váha a cena je vyšší než klasické olověné a ani praktických zkušeností zatím moc není.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3977
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

Příspěvek #537 od Bill » 13. 11. 2019, 21:07

vla píše:Chlapi, neblbněme, při našich aplikacích a četnosti použití se podobnými věcmi nemá cenu zabývat,

Jasně - to vybíjení LiFEPO4 na 50% to už by byl opravdu úlet...
Nicméně tuhle používám jenom na topení, což je tak 5x za rok. Takže aby ta baterie vydržela 400 let (2000 cyklů), tak to bude už chtít opravdu slušné zacházení :lol:
Ale u Li-Ion, když vím, že jsem loni fotil naposledy 25. října a pak až v dubnu, tak ji naplno nabíjet nemusím :-(
U olova - gelové baterie baterie prý mohou být vybité až týden na rozdíl od zaplavených, které by neměly být úpně vybité déle než den. Ale ony by se úplně vybíjet ani neměly, takže je to asi jedno.
M:736 750 113

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4771
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Re: Autobaterie

Příspěvek #538 od vla » 14. 11. 2019, 07:54

Bill píše:
Bill píše:
zuzi píše:Je reálné provozovat sadu článků bez balancerů (BMS) je s ochranou proti úplnému vybití? Pokud jsou baterie z vybraných a prý stejných článků jako třeba zde http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-packy-12v-bez-pcm/271-baterie-lifeypo-12v-40ah-wb-lp12v40ah.html ?

Články jsou opravdu vzorně stejné - takže nekecají. (mám jenom obyčejný multimetr, ale napětí sedí na posledním místě - desítky mV. Zkoušel jsem měřit i po párech - ale ani tak žádná měřitelná odchylka) Ale stejně tam musím připojit BMS kvůli podpětí - takže už asi zapojím i balancování článků.

Tak ne. Je to jenom tím, že člověk nemá s LiFePO4 zkušenosti. Vybíjecí charakteristika je extrémně plochá, takže se z napětí ani nedá určit stupeň nabití. Po nabití celé baterie na 14V už to nevypadá tak idylicky: napětí jsou 3.72, 3.42, 3.43, 3.45

Těch 3,72 v už je trochu problém, maximum se doporučuje 3,65 V, na to se vyrábějí ochrany které to pořeší, třeba tohle:https://eskutr.cz/bms-balancery/103-balancni-modul-pro-lifepo-360v-17a.html, je to nejlevnější co existuje, osazuje se na každý článek a funguje to tak, že při napětí 3.65V je sepnuto napětí do odporů a na nejvíce nabitém článku se energie spaluje zatímco ostatní se ještě nabíjejí. Až začnou hřát všechny, je komplet nabito. Pak při vybíjení sledovat jak se to chová, při skoro úplném vybití, kde se asi články budou opět rozcházet, ale to už je v baterce tak 10% energie. Nabíjení menších článků je rovněž možné s modelářskou nabíječkou, která má systém balancování článků, nejlevnější stojí asi 600 Kč a při nabíjení si rovná napětí článků, aby bylo stejné. Nejjednodušší ochrana proti vybití některého článku je třeba tohle: https://www.bel-shop.eu/cz-detail-994-m ... enkou.html. Volil jsem to nejlevnější, lze to i lépe a za více peněz. Jen třeba mít na paměti, že ochranná elektronika požírá trošku energie, takže při dlouhém odstaveí může baterku vycucnout. :o Tohle ja takový mininávod jak se o baterky starat, při nějakých drobných zkušenostech lze fungovat i bez toho. Bez toho to už několik let dělám se svým astronapájením já, jakmile napětí aku klesne ke 12V jde na nabíječku, takže pro vybití některého článku pod bezpečnou mez je dost velká rezerva a nemám problémy. Vypadá to složitě, ale jsou to opravdu baterky s méně starostmi, než PB, jen je třeba se s nimi naučit zacházet. A pro ty co nechají vše na baterce sem ještě jednou vkládám odkaz na 20Ah baterii s ochranou, možná je někde k sehnání levněji, tohle je první na co jsem narazil (jen na odkaze budou až pod stromeček)https://www.emerx.cz/baterie-lifepo4-12v-20ah-motoma.html
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3977
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

Příspěvek #539 od Bill » 14. 11. 2019, 08:39

vla píše: Těch 3,72 v už je trochu problém, maximum se doporučuje 3,65 V, na to se vyrábějí ochrany které to pořeší, třeba tohle:https://eskutr.cz/bms-balancery/103-balancni-modul-pro-lifepo-360v-17a.html, je to nejlevnější co existuje, osazuje se na každý článek a funguje to tak, že při napětí 3.65V je sepnuto napětí do odporů a na nejvíce nabitém článku se energie spaluje zatímco ostatní se ještě nabíjejí.


Já tam klasickou BMS s vyvažováním dám - jenom jsem to zkoušel tak, jak se to prodává:

"Baterie neobsahují PCM - ochrannou elektroniku. Jsou složeny z identických přesně vybalancovaných jednotlivých článků (4S)
Mohou být také použity jako startovací baterie v klasických automobilech."

U LiFePO4 se doporučuje "inicializační nabití" - což je v podstatě ruční vybalancování článků. Ještě to vyzkouším - BMS mám objednanou z Číny, takže mám ještě nějaký čas na hraní.

Dodavatel to nabízí jako placenou službu: https://eskutr.cz/sluzby/173-formatovan ... u-32v.html
Nové baterie LFP/LFYP jsou z výroby částečně nabity. Avšak před prvním použitím je bezpodmínečně nutné nabít baterie na plnou kapacitu. Toto prvotní nabíjení by mělo být provedeno proudem maximálně 1C (běžně 0,5C), a to na napěťovou úroveň max. 3.7V-4V (dle typu) pro jednotlivé články, nebo max. 16V pro 12V baterie.
M:736 750 113

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3977
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

Příspěvek #540 od Bill » 14. 11. 2019, 08:59

vla píše: Těch 3,72 v už je trochu problém, maximum se doporučuje 3,65 V, na to se vyrábějí ochrany které to pořeší, třeba tohle:https://eskutr.cz/bms-balancery/103-balancni-modul-pro-lifepo-360v-17a.html, je to nejlevnější co existuje, osazuje se na každý článek a funguje to tak, že při napětí 3.65V je sepnuto napětí do odporů a na nejvíce nabitém článku se energie spaluje zatímco ostatní se ještě nabíjejí. Až začnou hřát všechny, je komplet nabito. Pak při vybíjení sledovat jak se to chová, při skoro úplném vybití, kde se asi články budou opět rozcházet, ale to už je v baterce tak 10% energie. Nabíjení menších článků je rovněž možné s modelářskou nabíječkou, která má systém balancování článků, nejlevnější stojí asi 600 Kč a při nabíjení si rovná napětí článků, aby bylo stejné. Nejjednodušší ochrana proti vybití některého článku je třeba tohle: https://www.bel-shop.eu/cz-detail-994-m ... enkou.html. Volil jsem to nejlevnější, lze to i lépe a za více peněz.


Ale tohle jsou úplně nesmyslné a drahé rady. Klasická LiFePO4 BMS s vyvažováním a ochranou proti přepětí/podpětí stojí v Číně okolo 50Kč.
Třeba tady: https://www.aliexpress.com/item/4000299566150.html
Naposledy upravil(a) Bill dne 14. 11. 2019, 09:31, celkem upraveno 1 x.
M:736 750 113


Zpět na “ATM aneb udělej si sám”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bill a 3 hosti