Autobaterie

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#511

Příspěvek od zuzi »

Správnější odpověď je spíš taková, že trakční baterie vydrží více cyklů při hlubším vybití. Pokud se chce do baterie investovat více peněz, je otázka, zda dnes nesáhnout po nějaké LiFePO4, která vydrží více cyklů a je lehčí. A pokud málo, tak to klasické olovo taky službu udělá.
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Autobaterie

#512

Příspěvek od hades »

Ta CSB 12390 má 700 cyklů při 50% DoD
zuzi: LiFePo4 když jsem si loni počítal, vyšlo mi to na víc jak 10000kč i s nabíječkou
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#513

Příspěvek od Bill »

hades píše:Ta CSB 12390 má 700 cyklů při 50% DoD
Jo, to jsem psal. Ale nepamatuji si rok, že bych fotil více než 10x za rok. I kdyby to bylo 20x, tak (skoro) trakční Professional Starter by vydržela 10 let. Jenomže olovo je docela háklivé, podle mne umře dříve na "stáří" než na počet cyklů...
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24261
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: Autobaterie

#514

Příspěvek od MilAN »

hades píše: Milane, já jsem napsal, proč není vhodná, není to trakční baterie
To jsi sice napsal, ale prodejce ji má zařazenou právě mezi trakční. . Možná toho víš víc, možná prodejce, proto jsem se ptal.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#515

Příspěvek od Bill »

Ono je to vždy poměr cena výkon. Když dáš 2600 Kč za 39Ah se 700 cykly@50% tak za tu cenu můžeš mít (skoro) trakční Vartu Varta Professional Starter 12V 95Ah a pokud z ní budeš odebírat většinou 20Ah, tak ten počet cyklů bude skoro srovnatelný (samozřejmě váha je diametrálně jiná)...

A v zimě může vyhřívat sedadlo (třeba)...
M:736 750 113
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Autobaterie

#516

Příspěvek od hades »

Skvělé, že jsi zmínil tu váhu. 95Ah Varta váží 22kg, 39Ah CSB "jenom" 11,5 kg :) A to už je sakra poznat
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
Nascarphone
Příspěvky: 279
Registrován: 17. 08. 2011, 20:53
Bydliště: Praha Letňany
Věk: 36

Re: Autobaterie

#517

Příspěvek od Nascarphone »

Přesně, nasednu do člunu a odjedu doprostřed jezera fotit, mám teorii, že vlnění vodní hladiny vyruší vlnění atmosféry :D ne dělám si legraci. Prodejci ji mají zařazenou mezi trakční, tak jsem se chtěl zeptat na použitelnost, cenovka je více než přívětivá. Já toho moc nenafotím, jestli budu baterii 10x do roka nabíjet, tak to bude hodně. Pro mě asi nebude mít smysl kupovat baterii, která má 700 cyklů. Kapacitně něco kolem 40-50Ah si myslím by bylo tak akorát, jak váhově tak rozměrově.
Celestron RASA 11; Nexstar Evo C9.25+hyperstar; SW 50ED Evoguide
Daystar Quark Chromosphere
SW EQ-8R Pro
ZWO ASI 1600MMC; 2600MC
APM 20x80 ED Triplet
http://astrofotky.cz/~LiJak
https://www.flickr.com/photos/193485630@N06/
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#518

Příspěvek od zuzi »

Základ u olova je, hlavně ji co nejdříve nabít po vybití (focení). Čím déle bude olovo v nabitém stavu, tím vydrží více let.
A není od věci pokud leží pár měsíců, tak ji jednou za čas zkontrolovat a případně dobít.
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#519

Příspěvek od zuzi »

Ještě k LiFePO4. Asi jsou zase o kousek levnější než před rokem, ale zajímal by mě názor někoho, kdo má více zkušeností.
Je reálné provozovat sadu článků bez balancerů (BMS) je s ochranou proti úplnému vybití? Pokud jsou baterie z vybraných a prý stejných článků jako třeba zde http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-p ... v40ah.html ?
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#520

Příspěvek od Bill »

Nascarphone píše:Přesně, nasednu do člunu a odjedu doprostřed jezera fotit, mám teorii, že vlnění vodní hladiny vyruší vlnění atmosféry :D ne dělám si legraci. Prodejci ji mají zařazenou mezi trakční, tak jsem se chtěl zeptat na použitelnost, cenovka je více než přívětivá. Já toho moc nenafotím, jestli budu baterii 10x do roka nabíjet, tak to bude hodně. Pro mě asi nebude mít smysl kupovat baterii, která má 700 cyklů. Kapacitně něco kolem 40-50Ah si myslím by bylo tak akorát, jak váhově tak rozměrově.
Já myslím, že tahle řada je OK. Jenom tu kapacitu je třeba dimenzovat tak, aby za normálních podmínek jsi ji nevybíjel moc pod těch 50%.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#521

Příspěvek od Bill »

zuzi píše:Ještě k LiFePO4. Asi jsou zase o kousek levnější než před rokem, ale zajímal by mě názor někoho, kdo má více zkušeností.
Je reálné provozovat sadu článků bez balancerů (BMS) je s ochranou proti úplnému vybití? Pokud jsou baterie z vybraných a prý stejných článků jako třeba zde http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-p ... v40ah.html ?
Ušetřit pár desítek korun a riskovat články za tisíce? Není to šetření na špatném místě?
Tohle je první LiFePO4 BMS na který jsem narazil, určitě půjde najít i levnější:
https://www.aliexpress.com/item/33013415611.html
M:736 750 113
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#522

Příspěvek od zuzi »

Tak to já rozhodně netvrdím a ani to nezkouším, ale na uvedeném odkazu je jak vypadá seskládaná baterie a že se prodává jako komplet bez BMS a nevím zda se tam vůbec pak dá přidat a nebo to je zadeklovaný/zalepený. Tedy tak jsem to z toho pochopil a proto jsem se ptal, zda má někdo s tím zkušenost.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#523

Příspěvek od Bill »

Bill píše:Možná zajímavá alternativa pro menší sestavy by mohlo být:
https://www.mivardi.cz/produkty/bivaky- ... -hardcore/
Případně (pravděpodobně) stejná na Ali:
https://www.aliexpress.com/item/Portabl ... 44358.html
Viz diskuze: http://www.astro-forum.cz/viewtopic.php?p=392597
Tak na Alíkovi se objevil novější model s větší kapacitou: https://www.aliexpress.com/item/32909457718.html

Bohužel to vypadá, že vypustili stabilizovaných 12V :-(
Ale v jedné specifikaci to je, ve druhé ne - takže to chce minimálně obezřetnost...
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#524

Příspěvek od Bill »

zuzi píše:Ještě k LiFePO4. Asi jsou zase o kousek levnější než před rokem, ale zajímal by mě názor někoho, kdo má více zkušeností.
Je reálné provozovat sadu článků bez balancerů (BMS) je s ochranou proti úplnému vybití? Pokud jsou baterie z vybraných a prý stejných článků jako třeba zde http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-p ... v40ah.html ?
Koupil jsem si menší ségru: https://eskutr.cz/12v-lifepo4-baterie-/ ... 20ah-.html
(vejde se mi do zdroje kde mi odchází olovo...) Trošku mě štve, že nemá větší kapacitu oproti olovu - ale má poloviční váhu...
Články jsou opravdu vzorně stejné - takže nekecají. (mám jenom obyčejný multimetr, ale napětí sedí na posledním místě - desítky mV. Zkoušel jsem měřit i po párech - ale ani tak žádná měřitelná odchylka) Ale stejně tam musím připojit BMS kvůli podpětí - takže už asi zapojím i balancování článků.
Víčko je jenom lehce nasazené...
IMG_3604.jpg
IMG_3604.jpg (161.05 KiB) Zobrazeno 2279 x
M:736 750 113
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#525

Příspěvek od zuzi »

Pěkný, díky za info. Ona snad bude hlavní výhoda v tom, že baterka se tak rychle neošoupe jak olovo. No chce to trochu otestovat v terénu. BMS je jistota. A když by se vešel pod dekl, tím lépe. Cena už je docela rozumná.
Odpovědět