Výroba Dobsonovy montáže
Napsal: 04. 05. 2012, 09:17
Ahoj.
Před časem jsem si zde na bazaru AF zakoupil newtona(355/1600mm, hmotnost tubusu 29Kg) bez montáže, byl jsem nucen si ji vyrobit a rozhodl jsem se s vámi podělit o své zkušenosti.
Montáž je vyrobena z nábytkového lamina tl.20mm, likvidovaného kancelářského vybavení. Pracovní nástroje jsou běžné: svěrky, vrtačka, přímočará pila, vibrační bruska a horizontální frézka.
Prvotně jsem si vše změřil, spočítal a narýsoval na papír, pak překreslil přímo na lamino.Rovné řezy jsem převážně prováděl přímočarou pilou, kdy jako vodítko jsem používal smrkové desky přichycené svěrkami dle nákresu tvaru jednotlivých dílů. Některé rovné i kruhové řezy jsem prováděl přímo horizontální frézou(lamino se jevilo celkem jako bezproblémové při "řezání" frézou i když to není pila). Oproti původnímu návrhu došlo taky na změny, a to hlavně v uložení a konstrukci ložisek.
Ložiska hodinové osy jsou vyrobena z teflonové pásky(Baumax, 50,-Kč), která je nalepena na plastové špalíky potřebné výšky, dále jsem na hodinovou osu přidal jedno centrální jehlové ložisko(od kamaráda automechanika), ale to je tam spíše pro klid duše. Ložiska deklinační osy jsou kombinací šroubu držící tubus, plastové smršťovací bužírky a hliníkové trubičky vše vsazeno do lamina. Montáž je poté sešroubována vruty s velkým stoupání a torx hlavou. Tubus samozřejmě v těžišti.
Hrany lamina jsou zaobleny frézkou a opakovaně natřeny nitrolakem proti nasávání vlhkosti. Celou konstrukci jsem vylehčil kvůli hmotnosti při následném přenášení dalekohledu na pozor. stanoviště. Vylehčení sice částečně oslabilo konstrukci ale zajistilo lepší tranportovatelnost celého kompletu.
Při pozorování používám zvětšení 400x a objekty jde bez problémů plynule udržet v zorném poli. Pozorovat lze pohodlně do středně silného větru, při intenzivním a při poryvech už jsou ale patrné vibrace(to mi dělal "kupný" SW taky, takže jsem s konstrukcí celkem spokojen). Dobson se mi taky bez problémů vejde na zadní sedačku Opla Corsy(to už se nedá říci o tubusu a když naložím do auta i tubus, tak je ze zavazadlového prostoru až po čelní sklo a z Corsy vozidlo pro jednu osobu:-)).
Případné kritické podněty stran zkušenějších kolegů jsou z mé strany vítány, rovněž jsem připraven odpovědět dotazy.
Leon
Před časem jsem si zde na bazaru AF zakoupil newtona(355/1600mm, hmotnost tubusu 29Kg) bez montáže, byl jsem nucen si ji vyrobit a rozhodl jsem se s vámi podělit o své zkušenosti.
Montáž je vyrobena z nábytkového lamina tl.20mm, likvidovaného kancelářského vybavení. Pracovní nástroje jsou běžné: svěrky, vrtačka, přímočará pila, vibrační bruska a horizontální frézka.
Prvotně jsem si vše změřil, spočítal a narýsoval na papír, pak překreslil přímo na lamino.Rovné řezy jsem převážně prováděl přímočarou pilou, kdy jako vodítko jsem používal smrkové desky přichycené svěrkami dle nákresu tvaru jednotlivých dílů. Některé rovné i kruhové řezy jsem prováděl přímo horizontální frézou(lamino se jevilo celkem jako bezproblémové při "řezání" frézou i když to není pila). Oproti původnímu návrhu došlo taky na změny, a to hlavně v uložení a konstrukci ložisek.
Ložiska hodinové osy jsou vyrobena z teflonové pásky(Baumax, 50,-Kč), která je nalepena na plastové špalíky potřebné výšky, dále jsem na hodinovou osu přidal jedno centrální jehlové ložisko(od kamaráda automechanika), ale to je tam spíše pro klid duše. Ložiska deklinační osy jsou kombinací šroubu držící tubus, plastové smršťovací bužírky a hliníkové trubičky vše vsazeno do lamina. Montáž je poté sešroubována vruty s velkým stoupání a torx hlavou. Tubus samozřejmě v těžišti.
Hrany lamina jsou zaobleny frézkou a opakovaně natřeny nitrolakem proti nasávání vlhkosti. Celou konstrukci jsem vylehčil kvůli hmotnosti při následném přenášení dalekohledu na pozor. stanoviště. Vylehčení sice částečně oslabilo konstrukci ale zajistilo lepší tranportovatelnost celého kompletu.
Při pozorování používám zvětšení 400x a objekty jde bez problémů plynule udržet v zorném poli. Pozorovat lze pohodlně do středně silného větru, při intenzivním a při poryvech už jsou ale patrné vibrace(to mi dělal "kupný" SW taky, takže jsem s konstrukcí celkem spokojen). Dobson se mi taky bez problémů vejde na zadní sedačku Opla Corsy(to už se nedá říci o tubusu a když naložím do auta i tubus, tak je ze zavazadlového prostoru až po čelní sklo a z Corsy vozidlo pro jednu osobu:-)).
Případné kritické podněty stran zkušenějších kolegů jsou z mé strany vítány, rovněž jsem připraven odpovědět dotazy.
Leon