Flatfield

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Uživatelský avatar
FunTomas
Příspěvky: 3702
Registrován: 21. 07. 2003, 13:20

Flatfield

Příspěvek #1 od FunTomas » 27. 04. 2006, 19:27

Tak som založil novú tému, aby sa to Slnko nezanieslo "informačným šumom".
Otázka znela ako urobiť flatfield (aký má mať histogram ff, normálna snímka, ...), aby jeho aplikáciou nedošlo k degradácii obrazu (zmena farby, stmavnutie, ...).

Myslím si, že pokiaľ má flatfield zmapovať vinetáciu optickej sústavy, odstrániť znečistenie na čipe, mal by byť neutrálny (biely, šedý, ...) Akýkoľvek farebný odtieň podľa mňa vedie k farebnému posunu výslednej snímky. Možno by bolo dobré, ak by vedel SubRAW pracovať v prípade flatfieldu len s jasom snímky a nie s farebnými kanálmi. Nebol by problém previesť snímku do BW módu, ale potom by to už nebol RAW ale upravená fotka. Skúsim, dám vedieť.
mail to:fun2mas(at)gmail.com

Uživatelský avatar
MaG
Příspěvky: 9949
Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Flatfield

Příspěvek #2 od MaG » 27. 04. 2006, 19:43

Tak já tedy rovnou něco ukážu. Podle toho, co píšu v tématu SubRaw a co píše MMys, nemělo by to záviset na způsobu udělaní flatu. Pro příklad jsem vybral můj problematický snímek 73P-C + alfa Boo.

Obrázky ukazují výsledný TIFF převedený na 8 bit a uložený pro web do JPEG (kv. 75).

1. obr. je s aplikací násl. flatu: 4 snímky o 90°pootočené, dělané na stropě v místnosti. Vybral jsem místo blízko rohu proti oknu, kde bylo rel. rovnoměrné osvětlení.



2. obr. je s aplikací násl. flatu: 8 snímků s pootočením po 45° na modré obloze za soumraku po západu Slunce. Obloha v těch místech se jevila naprosto rovnoměrně osvětlená, i přesto jsem zvolil 8 expozic, pro jistotu.



Aparaturou je EOS 300D, obj. 135mm cloněn na 4 (v noci) u dělaných flatů taky, jen expozice uzpůsobena zmíněnému pravidlu histogram do poloviny..

A teď babo raď, proč je to zelené jak brčál. Myslím, že mi Honza naznačil cosi o převaze "zelených pixelů" čipu, což by mohlo souviset. MMys však tvrdí, že tento problém byl vyřešen již dříve. Dá se s tím něco dělat?

Pokud chcete porovnat, co s tím zatím dovedu já, výsledek mám na webu:
http://udalosti.astronomy.cz/obraz/foto/comet/73p/73p_2006-03-29.jpg

Samotná zelená barva pozadí snímku není problém. Problém je s tím, že zelené jsou i jasné věci, jako paprsky Arctura nebo ohony komet. Viz. jiné snímky 73p prezentované mnou zde na foru nebo na webu.
Martin Gembec, Astronomické události
CG5 GT Adv., Celestron ED80/600+Vixen 0,67x, Orion Optics Newton CT 200, Canon 30Dmod + 5D

Uživatelský avatar
FunTomas
Příspěvky: 3702
Registrován: 21. 07. 2003, 13:20

Flatfield

Příspěvek #3 od FunTomas » 27. 04. 2006, 20:32

Tak som to overil. Nepomohla žiadna operácia s RAW snímkou (prevod do BW pomocou Digital Photo Professional). DNG (po otvorení v PS) bol stále farebný a snímka po spracovaní v SubRAW zelená. Keď som previedol flaty do tiff (jeden som nechal farebný, druhý čiernobiely) a delenie som urobil v PixInsight, tak bol výsledok bez farebnej zmeny. Vyzerá to na problém v SubRAW... ??
mail to:fun2mas(at)gmail.com

Libor
Příspěvky: 399
Registrován: 19. 11. 2003, 16:02

Flatfield

Příspěvek #4 od Libor » 27. 04. 2006, 20:55

Mel bych take nekolik zacatecnickych dotazu ohledne flatfieldu: Je nutne poridit flatfield stejnou expozici jako snimky na ktere ho chci aplikovat nebo na expozici nezalezi? A jak je to s sumem? Aby mi aplikace flatfieldu nepridala do snimku sum, tak by mel byt slozen take z vice fotek? A z kolika minimalne, kdyz napr. skladam vysledny obraz z osmi snimku?

Diky Libor

Uživatelský avatar
ladaS
Příspěvky: 528
Registrován: 18. 11. 2005, 04:16

Flatfield

Příspěvek #5 od ladaS » 27. 04. 2006, 21:02

Ahoj, nemohlo by to souviset s oním flatfieldem? Já používám SubRaw taky, teď jsem ho použil i na své snímky komety, ale bez odečtením Flatfieldu a zelené to nemám.Snímek komety tak jak mi vylez z foťáku bez jakékoliv úpravy s odečteným darkframe mohu poskytnout pro srovnání, pokud by ho sem chtěl někdo dát. Pro úplnost dodávám, že foceno bylo Canon EOS 300D mod.ISO 800, 4minuty, filtry Baader UV/IR, CLS.
Jinak si také vzpomínám, že dozelena jsem míval snímky když jsem fotil nemodifikovaným EOS pře CLS filtr, to ale bylo zelené hned.
http://lsastrofoto.cz/ e-mail: l[dot]spejchlik[at]seznam[dot]cz
N200/800
refr.70/500
Canon EOS 7D MK II.,CCD QHY8
NEQ6SS
12” DOBSON FLEX TUBE 305/1500mm

Uživatelský avatar
ladaS
Příspěvky: 528
Registrován: 18. 11. 2005, 04:16

Flatfield

Příspěvek #6 od ladaS » 27. 04. 2006, 21:10


Libor napsal: Mel bych take nekolik zacatecnickych dotazu ohledne flatfieldu: Je nutne poridit flatfield stejnou expozici jako snimky na ktere ho chci aplikovat nebo na expozici nezalezi? A jak je to s sumem? Aby mi aplikace flatfieldu nepridala do snimku sum, tak by mel byt slozen take z vice fotek? A z kolika minimalne, kdyz napr. skladam vysledny obraz z osmi snimku?

Diky  Libor


Co se flatfieldu týká, tak pokud bys udělat stejně dlouhé expozice jako snímky s objekty, tak podle mých zkušeností se to výrazně zhorší.
Ten Flatfield nesmí být přeexponovaný a ani podexponovaný, já to řeším tak, že jsem v automatice Canonu nechal změřit čas atd. a pak tento čas nastavil v manuálu a provedl flatfield snímky. Pak to vycházelo dobře. Co se množství týče, tak EOSem pootáčím  a vychází to na 8 snímků.Pokud se ale mýlím, tak mě opravte.

http://lsastrofoto.cz/ e-mail: l[dot]spejchlik[at]seznam[dot]cz
N200/800
refr.70/500
Canon EOS 7D MK II.,CCD QHY8
NEQ6SS
12” DOBSON FLEX TUBE 305/1500mm

LbA

Flatfield

Příspěvek #7 od LbA » 27. 04. 2006, 21:37


Libor napsal: Mel bych take nekolik zacatecnickych dotazu ohledne flatfieldu: Je nutne poridit flatfield stejnou expozici jako snimky na ktere ho chci aplikovat nebo na expozici nezalezi? A jak je to s sumem? Aby mi aplikace flatfieldu nepridala do snimku sum, tak by mel byt slozen take z vice fotek? A z kolika minimalne, kdyz napr. skladam vysledny obraz z osmi snimku?

Diky Libor
Flatfield treba robit co najkratsie expozicie. Napr, ked snimkujes pocas sumraku alebo svitania oblohu tak zvol expozicie tak aby si nevidel hviezdy. Dlzka expozicie tak 2-5 sekund. Ked mas kameru na montazi, pohon vypni. Urob dost vela zaberov. Potom sup s nimi do MaximDL. A tam si ich spracujes (ale to uz je na inu temu asi).
Ale skusim. Ked si flaty robil pocas svitana alebo sumraku tak sa jas pozadia meni. Preto pozri v MaximDL na hodnotu pixelov a cely snimok vydel nejakou konstantnou hodnotou. Napr ked nas na pixeloch hodnoty okolo 1800 tak to vydel 1000. Takto upravene flaty potom spoj do jedneho master flatu pomocou medianu.

Podla mna je soft subraw je akysi divny... nepracuje spravne. Majitelia digitalnych fotoaparatov skuste pouzit software MaxDSLR. Vie robit to iste ak MaximDL, ale bez problemov otvori RAW format... Jedina nevyhoda programov MaximDL a MaxDSLR je to, ze maju neskutocne naroky na RAM. Nieje problem dostat aj pri 2 GB RAM hlasku Out Of memory :(
Toto vypisuje len pri spracovavani vela obrazkov naraz.

PS. Ked robite flaty, neotacajte sustavou. Nema to vyznam...

ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

Flatfield

Příspěvek #8 od ceres » 27. 04. 2006, 21:58

To MaG:
Ta zelena by mi nevadila - staci v nejakom programe (napr. v IRIS-e je to jednoduchy prikaz >white) upravit nastavenie ciernej a je to:

1. original


2. aplikacia prikazu >white v IRIS-e


3. uprava ciernej v PS (levels)


Teda: ak neprichadza k informacnym stratam, nie je podstatne, ako sw naraba s farbami. Tie sa i tak upravuju dodatocne. Miesanie RGB kanalov totiz nie je az take jednoduche, kedze presne nepozname pomery, v akych maju byt zmiesane. Napr. DSLR Canon maju tento pomer zhruba 1,6:1:1,5, Nikon 1,7:1:1,55 atd. Otazkou by mohlo byt, aky je v danom sw algoritmus prevodu RAW (NEF) -> TIFF, lebo prave tu prichadza k farebnym posunom. Navyse, ked si napriklad v AstroArte vyberiem jednotlive kanaly z RAW (NEF), pracujem s nimi a potom spravim spatmu zlozeninu, je vysledok iny, ako ked prevediem RAW (NEF) do FITS a pracujem so zlozenym obrazkom...
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk

Uživatelský avatar
MaG
Příspěvky: 9949
Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Flatfield

Příspěvek #9 od MaG » 27. 04. 2006, 22:15


ceres napsal: To MaG:
Ta zelena by mi nevadila - staci v nejakom programe (napr. v IRIS-e je to jednoduchy prikaz >white) upravit nastavenie ciernej a je to:


Nějak mi to nesedí - vždyť tytéž úpravy dělám v PS taky pomocí levels nastavím úroveň černé (levé kapátko z těch tří nastavím na černomodrou barvu 35 35 40 a kliknu do pozadí snímku. Výsledek stejný jako od tebe, jen paprsky hvězdy a kometární ohon mám zelený a myslím, že oboje by být zelené nemělo.

Zkoušet jiný sw se mi nechce. Kontaktuju Honzu ať se na to mrkne.
Martin Gembec, Astronomické události
CG5 GT Adv., Celestron ED80/600+Vixen 0,67x, Orion Optics Newton CT 200, Canon 30Dmod + 5D

Uživatelský avatar
FunTomas
Příspěvky: 3702
Registrován: 21. 07. 2003, 13:20

Flatfield

Příspěvek #10 od FunTomas » 27. 04. 2006, 22:31


MaG napsal:

Nějak mi to nesedí - vždyť tytéž úpravy dělám v PS taky pomocí levels nastavím úroveň černé (levé kapátko z těch tří nastavím na černomodrou barvu 35 35 40 a kliknu do pozadí snímku. Výsledek stejný jako od tebe, jen paprsky hvězdy a kometární ohon mám zelený a myslím, že oboje by být zelené nemělo.

Zkoušet jiný sw se mi nechce. Kontaktuju Honzu ať se na to mrkne.
Tvoj postup je zlý, ale už musím utekať, tak ak ti nikto nepovie správny, zajtra máš odpoveď odomňa.
mail to:fun2mas(at)gmail.com

Uživatelský avatar
MaG
Příspěvky: 9949
Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Flatfield

Příspěvek #11 od MaG » 27. 04. 2006, 22:57


FunTomas napsal:
Tvoj postup je zlý, ale už musím utekať, tak ak ti nikto nepovie správny, zajtra máš odpoveď odomňa.

Sakra, možná jsem měl použít češtinu, beztak to tak používám. Ten uvedený popis používám v křivkách, to asi bude můj omyl, že jsem je nazval levels. I tak. Možná to dělám blbě..
Martin Gembec, Astronomické události
CG5 GT Adv., Celestron ED80/600+Vixen 0,67x, Orion Optics Newton CT 200, Canon 30Dmod + 5D

ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

Flatfield

Příspěvek #12 od ceres » 27. 04. 2006, 22:59

Problem je v tom, ze pri urcovani ciernej v PS sa upravuje naozaj len uroven ciernej. Aby si vsak dostal neutralne sfarbenie, musis zistit hodnoty pomeru zmiesania jednotlivych kanalov a to potom upravit. Presne tak to robi napr. IRIS: zvolis si obdlznik v menej hustom poli a on z neho vyrata pomer zmiesania kanalov R, G a B na pozadi a podla vysledku potom upravi celu snimku tak, aby hodnoty boli 1:1:1. Vysledkom je neutralny zaber...
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 14834
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 46
Kontaktovat uživatele:

Flatfield

Příspěvek #13 od MMys » 28. 04. 2006, 00:36

To MaG. Děláš to blbě :-) Nesmíš nastavovat nejprve úroveň černé, ale nastavit neutrální - šedý bod. To je to prostřední šedé kapátko. Nastavíš si vzorkovací oblast kapátka na největší (5x5 pix) aby se eliminoval vliv šumu při vzorkování oblasti, a pak při nastavování úrovní klikneš do plochy mimo hvězdy tím šedým. Obraz se srovná na neutrální pozadí, a s ním i zbytek snímku.

Zkusil jsem použít SubRaw na denní snímky s neupraveným EOSem 20D, a fakt to jde trochu do zelena. Bude to nejspíš tím, že na zelenou má foťák nejvyšší citlivost, a SubRAW nedělá žádnou korekci na barevné podání (nebere v úvahu žádné vyvážení bílé, saturaci atd...). Prostě vezme surová data vyčtená ze senzoru, a udělá z nich TIFF nebo DNG. U TIFFu si ještě můžeš ve speciálním souboru nadefinovat gamma křivky pro jednotlivé kanály. U mě, na upraveném EOSu to díky zvýšené citlivosti na červenou vychází spíš dohněda. s CLS filtrem pak skoro neutrálně. Opravdu to neřeš, pokud není žádný kanál saturovaný, ničemu to nevadí. Správný poměr lze vždy zrekonstruovat.
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

Uživatelský avatar
MaG
Příspěvky: 9949
Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Flatfield

Příspěvek #14 od MaG » 28. 04. 2006, 01:32

Je zajímavé, že tiff z poslední noci vyšel ze subrawu dohněda. Krom toho tebou popisovaná úprava s kapátkem funguje. Je asi jedno zda pod menu úrovně, nebo křivky. Přišlo mi to stejné.

Úprava je takto poměrně kvalitní i když nějaké artefakty zelené tam v jasných částech objektů zůstaly, je to zatím asi nejlepší.

Pokud to tedy srovnám jedním kapátkem, nabízí se otázka upravit to podobně i dalšími. Docela účinkovalo použít podobně nastavení černého kapátka. U bílého bych si mohl zkusit dát např. 200 200 210 a kliknout na hlavu komety, to docela pomohlo, ale bílá by taky neměla být, takže by možná stačilo nastavit zde jiný odstín bílého bodu..
Martin Gembec, Astronomické události
CG5 GT Adv., Celestron ED80/600+Vixen 0,67x, Orion Optics Newton CT 200, Canon 30Dmod + 5D

ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

Flatfield

Příspěvek #15 od ceres » 28. 04. 2006, 03:32


MaG napsal: Je zajímavé, že tiff z poslední noci vyšel ze subrawu dohněda. Krom toho tebou popisovaná úprava s kapátkem funguje. Je asi jedno zda pod menu úrovně, nebo křivky. Přišlo mi to stejné.

Úprava je takto poměrně kvalitní i když nějaké artefakty zelené tam v jasných částech objektů zůstaly, je to zatím asi nejlepší.

Pokud to tedy srovnám jedním kapátkem, nabízí se otázka upravit to podobně i dalšími. Docela účinkovalo použít podobně nastavení černého kapátka. U bílého bych si mohl zkusit dát např. 200 200 210 a kliknout na hlavu komety, to docela pomohlo, ale bílá by taky neměla být, takže by možná stačilo nastavit zde jiný odstín bílého bodu..

To "kapatko" funguje rovnako, ako ked si otvoris histogram a tam si pozries, odkial kam siahaju urovne. Ciernu (lave kapatko) proste posunies na zaciatok krivky zlava a bielu (prave kapatko) sprava. Ako napisal MMys, ozaj treba snimku naprv zneutralizovat, az potom dotlacit ciernu a bielu. A dopredu nemozno povedat, ake hodnoty bude mat "prave" ci "lave" "kapatko", to vzdy zavisi od urovne saturacie celej snimky, teda od dlzky expozicie a (v pripade snimkovania oblohy) jasu oblohy. Pri tom stahovani urovni (roztahovani histogramu) vsak treba mysliet na to, ze sa zmeni celkova krivka, teda kontrast zaberu. Ten treba potom upravit v >Curves (Ctrl+M)...
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk


Zpět na “Astrofotografie”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host