Dark frame

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Dark frame

#256

Příspěvek od Bill »

pedrosanchez píše:ještě se necítím na ovládání DSLR prostřednictvím PC. Kromě toho teprve rozcházím pointaci.
No já bych začal ovládáním z počítače - to je docela triviální a pak bych přidal pointaci a nakonec dithering...
M:736 750 113
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: Dark frame

#257

Příspěvek od pedrosanchez »

Dobrá Bille, proč to nevyzkoušet. Stáhnu si APT nebo Backyard EOS. Třeba se v tom naučím i ostřit (zatím to dělám ručně pomocí Hartmanovy masky).
Dithering budu řešit v PHD2 guiding. Už jsme trochu mimo téma vlákna, že. Pardon.
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: Dark frame

#258

Příspěvek od pedrosanchez »

Tak jsem si přečetl celé vlákno a musím říct, že v tom mám docela hokej. Nejprve někdo píše, že počet dark frames by měl odpovídat počtu light frames, poté, že je fajn mít naopak ještě více darků....pak tu jsou ale lidé, kteří hezky fotí a darků mají rozhodně méně než lightů. V této třetí variantě jsem pochopil, že tím naopak lightům mohu uškodit, jelikož tam přitáhnu více šumu, takže kolik mám tedy prosím dělat darků, když dělám třeba 30 lightů?
Pak pořád ta problematika teploty s nechlazenou DSLR. Z vaší diskuse vyplývá, že v takovém případě je nejlepší dělat třeba 4 x light, pak 1 x dark a takto to střídat (s nějakou tou 30s prodlevou, aby ochladl čip), akorát je opruz pořád přikrývat tubus dalekohledu. Pokud by to mělo vliv na výsledek, klidně bych to podstoupil, ale nelíbí se mi, že se zkrátka budu pořád dotýkat tubusu. Jednak tam můžu mít rosnici z karimatky a jednak do toho přeci mohu mírně drcnout a tudíž jej vychýlit. Myslím, že většina z vás to takto nepraktikuje a lighty a darky pořizuje odděleně, např. při balení, ne?
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Dark frame

#259

Příspěvek od hades »

Používám knihovnu darků a vždy vybírám podle teploty. Někdy je jich méně než lightů, jindy více. Darky dělám ve dnech, kdy se nedají fotit lighty. Dám foťák za okno, nastavím sekvenci a nechám cvakat klidně celou noc. Dělat to v průběhu focení lightů by byl dost opruz, ale to uz jsi napsal.
Tu knihovnu je ale třeba jednou za čas aktualizovat, vadné pixely na čipu s časem přibývají.
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Dark frame

#260

Příspěvek od Bill »

Já jsem k zrcadlovce používal knihovny darků podle teploty. Dělal jsem je při balení - ale samozřejmě jenom pár kousků. Ono se to časem nastřádá, takže jsem jich měl zhruba tolik jako lightů někdy i více. Pokud mi k nějaké teplotě chyběly, tak jsem je dělal doma - ve sklepě, venku, v ledničce, autoledničce... Pomocí mezer mezi snímky si můžeš teplotu čipu do určité míry nastavit.
Některé programy umí darky optimalizovat pro jinou teplotu -Mraw, PI. Ale může to být i kontraproduktivní - je třeba to vyzkoušet.

U některých těl pravděpodobně darky nejsou zapotřebí - první 6D a pravděpodobně 7D Mark II. Ty mají snímače s minimálním temným proudem.

Není nic jednoduššího, než to vyzkoušet. Prostě to poskládej bez darků, změř šum a porovnej s dalšími možnostmi (málo darků, velký rozdíl teplot...)
M:736 750 113
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: Dark frame

#261

Příspěvek od pedrosanchez »

Hades, Bill: Děkuji za reakci, asi máte pravdu, že tohle je vhodný způsob. Jenže mě ta teplota hrozně hapruje, fotil jsem třeba v -1C a čip jsem zahřál až na 16C. Včera jsem fotil, bylo kolem nuly a teplota čipu ve foťáku stále 3C. Což se mi líbí, že byla po celou dobu téměř konstantní...neumím si to tedy moc vysvětlit, akorát už jsem dělal přes 20s mezery mezi expozicemi, zatímco v minulosti jsem to mrskal hned za sebou.

Nafotím si tedy lighty, pak zjistím jejich teplotu a pak si budu jiný den hrát s tím, abych vyhotovil darky přibližně o této teplotě - čili asi bude záležet na té mezeře mezi snímky, jak čip vychládá...

PS Teplotu umím vyčíst jen po nahrání snímku RAW na shuttercount.com
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Dark frame

#262

Příspěvek od hades »

Teplota je uložena v exifu, libovolný software ji dokáže zobrazit. Zkus treba IrfanView: otevři fotku, zmáčkni klávesu i a pak tlačítko Exif
A pauzy mezi expoziceni zkus natáhnout, mě se osvědčila jedna minuta
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Dark frame

#263

Příspěvek od Bill »

pedrosanchez píše:Hades, Bill: Děkuji za reakci, asi máte pravdu, že tohle je vhodný způsob. Jenže mě ta teplota hrozně hapruje, fotil jsem třeba v -1C a čip jsem zahřál až na 16C. Včera jsem fotil, bylo kolem nuly a teplota čipu ve foťáku stále 3C. Což se mi líbí, že byla po celou dobu téměř konstantní...neumím si to tedy moc vysvětlit, akorát už jsem dělal přes 20s mezery mezi expozicemi, zatímco v minulosti jsem to mrskal hned za sebou.
Čip se ohřívá při vyčítání snímků. Aby jsi měl rozumnou teplotu čipu, tak musíš dělat delší expozice a pauzy mezi nimi.
pedrosanchez píše:PS Teplotu umím vyčíst jen po nahrání snímku RAW na shuttercount.com
To je pakárna - lepší je použít na focení něco, co ukládá teplotu čipu přímo do jména soubouru - např. BackyarEOS nebo APT.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Dark frame

#264

Příspěvek od MMys »

Já myslím, že z toho děláte moc vědu. Mě osobně vždycky stačilo poznamenat zhruba okolní teplotu, a pak fotit DF se stejnými prodlevami, jako light snímky. A prvních alespoň 5 snímků vyhodit (u lightů se to stane samo, to jsou pokusné netrefrené expozice) a DF můžeš udělat kolik chceš.
část jsem vždycky nacvakal na střeše auta při balení sestavy, část pak v kufru (nepouštěl jsem topení) a zbytek doma na balkoně. Nějké tři stupně okolní teploty sem tam jsem vůbec neřešil. To srovná optimalizace DF při kalibraci.

Daleko důležitější než nedosažitelný přesný DF je u zrcadlovky dithering - posun mezi expozicemi. Bez toho prakticky nelze pomocí DSLR fotit slabší objekty, kde se musí byť jen trochu ze snímku zalovit.

Ohledně toho ohřevu - senzor se vyčítá pár desítek milisekund, to mi chcete tvrdit, že se za tu dobu významně ohřeje ? Ohřívá ho live-view, a to velmi výrazně. To je nutné vypnout. Ale jak se liší, jestli před další 5-10 minut trvající expozicí udělám po vyčtení jednoho snímku (které trvá zlomek sekundy) nějakou půlminutovou pauzu ? O kolik se asi ohřeje senzor za dobu vyčtení jednoho snímku ? Tipuju tak o desetinu stupně.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Dark frame

#265

Příspěvek od Bill »

MMys píše:Ohledně toho ohřevu - senzor se vyčítá pár desítek milisekund, to mi chcete tvrdit, že se za tu dobu významně ohřeje ? Ohřívá ho live-view, a to velmi výrazně. To je nutné vypnout. Ale jak se liší, jestli před další 5-10 minut trvající expozicí udělám po vyčtení jednoho snímku (které trvá zlomek sekundy) nějakou půlminutovou pauzu ? O kolik se asi ohřeje senzor za dobu vyčtení jednoho snímku ? Tipuju tak o desetinu stupně.
Tady se nejedná o jeden snímek ale o sérii během určité doby. Určitě to dělá několi stupňů. V posledním příspěvku je vidět dokonce 17 st.C. (Což je teda až divné - ale některé foťáky blbě měří i o několik stupňů).

Je prostě velký rozdíl dělat 30sec expozice bez přestávek a 5-10 minut s přestávkami. Já nedokážu odhadnout, o kolik se čip ohřeje při vyčítání a jak dlouho chladne. Možná ten foťák vyhřívá hlavně procesor při zpracování snímků...

Podívej se do vlákna o pasívně chlazených zrcadlovkách - tam uváděli, že teplota nad okolí je cca 10 st. C nebo i více. Já jsem míval tak 3-4 st.C
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Dark frame

#266

Příspěvek od MMys »

Pokud dělá 30 sec. expozice, tak bych to pochopil. Ono nejde jen o vyčtení, ale i o výmaz před expozicí, těch činností je tam asi více. Ale s DSLR dělat 30sec. expozice, to znamená, že se nepointuje, a tady ani dithering. A to bude stejně bída. A dávat po 30sec. expzoici 30sec. přestávku je využití času jen 50%. To už i rovnou může zapnout odečet DF přímo va foťáku, a bude ho mít nejpřesnější. Pořízený bezprostředne po každém snímku.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
francek
Příspěvky: 158
Registrován: 16. 02. 2012, 15:22

Re: Dark frame

#267

Příspěvek od francek »

Pri fotení s DSLR s časovačom Lacerta Autoguider dávam prestávku medzi expozíciami (5min.) 5s pauzu + 3s na sklopenie zrkadla, niečo času zaberie dithering.
Vyčítanie na kartu (Canon D) trvá cca 2s -rýchla karta. Teplota po celú noc sa menila o 4-6°C dole. U Canon 1000D rozdiel vonkajšej a teploty na čipe cca 8°C, C40 D okolo 16-18°C, Canon 600D a 6D okolo 10°C. Najlepšie si urobiť "zásobu" darkov cca po 3°C, keď je ustálená teplota (v chladničke sa moc nastaviť nedá, aspoň u mňa).
Celestron AVX, CG-4, RC 152/1380, MEADE ED 80/480, LACERTA MGEN II GUIDER,Canon EOS 600D mod.Canon EOS 6D mod.,Samyang 135/2, Samyang 35/1.4.
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Dark frame

#268

Příspěvek od hades »

Taky mi to na 600D dělá +10ºC nad okolí. Mám ale vyzkoušené že pokud chci dělat desetiminutové darky se stabilní teplotou tak je nejlepší mít i desetiminutové pauzy. Možná se na tom podepisuje místo, kde je dělám: za oknem. V terénu darky nedělám, mám většinou zbaleno během pár minut a to bych nenafotil ani jeden
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Dark frame

#269

Příspěvek od zuzi »

Ono je otázka, jak moc topí zbytek fotoaparátu při vyčítání, zpracování a zapisování na kartu, klidně si myslím že čip se od toho ohřeje, pokud se ohřejí vnitřnosti těla.
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: Dark frame

#270

Příspěvek od pedrosanchez »

Hades: Děkuji Ti za tip, vyzkoušel jsem v Irfanview, spokojenost

Bill: Nechám tedy čip více odpočinout a budu dělat minutové intervaly mezi snímky. Zkrátka jsem nechtěl mít takové prodlevy, proto jsem si v kabelové spoušti nastavil 30s mezi expozicemi (ty dělám 60s) a měl jsem za to, že čip se tolik nezahříval

MMYS: Dithering beru na vědomí, vím, že už posledně jsi mě na to upozorňoval. Zatím jsem se věnoval nepointované fotografii a troufl jsem si na 50-60s expozice. Co nevidět bych rád začal pointovat. Mám kamerku, kabely a nainstalovaný PHD2 guiding. Ten dithering bych vyřešil prostřednictvím tohoto programu? Protože se necítím na to ještě sosat APT nebo Backyard EOS a zprovoznit ovládání DSLR.
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Odpovědět